NIeuwe kar - Peugeot 308 of toch iets anders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

De 15 jaar oude 307 is op. Door veranderde financiële omstandigheden is een nieuwe auto tot ongeveer 30.000,- een optie en ik overweeg dan ook een nieuwe 308 aan te schaffen. Ook in overweging is een tweedehands met de kop er af(dec 2016, 20.000 km) voor 10.000,- minder, wat toch ook wel érg aantrekkelijk is. Echt slechte kwaaltjes kom ik zo ook niet tegen op internet van de 308, in elk geval van de 1.2 liter niet.

Andere merken heb ik eigenlijk nog niet écht overwogen, omdat ik vooral het zit- en rijcomfort van Peugeot zo fijn vindt, en de maat van de 307 (iets grote hatch) perfect is voor me. Nu toch even rondstruinend, kom ik auto's tegen die ik veel mooier vind, en weliswaar hatch, maar geen idee heb of ze daadwerkelijk in dezelfde categorie thuishoren als de 308. Denk dan aan de Mazda 3, die ik qua uiterlijk echt prachtig vind!

Niet gehinderd door enige vorm van praktische kennis over auto's, hebben jullie nog waardevolle tips voor iemand in mijn situatie? Uiteraard laat ik het graag weten als ik ergens wat meer info kan verschaffen!

Zaken die mogelijk handig zijn om te weten;

- Jong gezin
- Op zoek naar benzine
- Handgeschakeld
- Hoeft geen pittig ding te zijn, maar ook weer niet langzaam
- woon / werk 30km heen, 30km terug over snelweg
- 2 / 3 keer per maand ritje van 200km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Dan heb je werkelijkwaar mega veel opties.
Ik zou sowieso voor kop eraf gaan. Geen kinderziektes en de vorige eigenaar heeft alvast 1/3 van de prijs betaald.
Tja, je kan kijken naar de VAG opties (Audi A3, Skoda Octavia, Seat Leon), Volvo v40 of misschien zelfs v60(?), nieuwe Renault megane, etc, etc

Als zitpositie belangrijk is dan schijnt Volvo de beste te zijn. Maar grappig genoeg heb ik juist slechte ervaringen met de Peugeot stoelen, dus het is nogal persoonlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Smobbo op 10-12-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
met een dergelijk lijstje aan eisen is volgens mij echt elke moderne auto onder die prijs geschikt.

Dus dan zou ik gewoon een paar proefritjes maken bij Peugot of Mazda en kopen welke het beste aanvoelt.

Je koopt in die prijsklasse en leeftijd auto's met garantie, dus over 'betrouwbaarheid' en gebreken enzo die al dan niet kunnen voorkomen zou ik me niet al te druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-09 07:29
Ik rij zelf een nieuwe Mazda 2 en dat is een top wagentje, ik heb veel opties die je in de 3 ook hebt. De stoelen met leren bekleding zitten erg lekker in de Mazda en opties genoeg.

Maar ik raad je inderdaad aan om overal gewoon proefritjes in te maken, de peugeot, Mazda, misschien ook een VAG (audi, vw, skoda, seat). Volvo is ook een optie maar die zijn wat duurder.

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:24
guysp schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:04:
Ik rij zelf een nieuwe Mazda 2 en dat is een top wagentje, ik heb veel opties die je in de 3 ook hebt. De stoelen met leren bekleding zitten erg lekker in de Mazda en opties genoeg.

Maar ik raad je inderdaad aan om overal gewoon proefritjes in te maken, de peugeot, Mazda, misschien ook een VAG (audi, vw, skoda, seat). Volvo is ook een optie maar die zijn wat duurder.
Maar wel een stukje kleiner. TS geeft aan dat een 307 perfect is, de 308 is niet veel groter. Zeker de plaats op de achterbank is krap te noemen...

Maar in dat budget zou ik ook een jonge 2dehands met garantie zoeken. Denk zelfs dat de garantie van particulier naar particulier kan, dus een wagen van 1 jaar oud heeft nog een jaar garantie. A rato van 1000€/maand in het eerste jaar kan je al eens een extra onderdeeltje vervangen ook lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 13:06
Als je zoekt naar die klasse auto's, zou ik eerlijk gezegd niet snel zo'n bedrag er voor neer willen leggen. Afschrijving is mega groot bij (z.g.a.) nieuw, en je krijgt er niet zo heel veel voor terug? Ik zou niet zeggen dat je gelijk een dikke Duitser moet kopen (ook dikke onderhoudskosten), maar dan kun je ook kijken naar een Mazda 6.

Toevallig heeft Autoweek net een video gemaakt over de Mazda 3 occassion: https://www.autoweek.nl/v...3-occasion-aankoopadvies/

Persoonlijk heb ik meer vertrouwen daarin dan Peugeot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:56

Shunt

Boe

De "nieuwe" 308 is een heerlijke auto als het aankomt op rijgedrag en zitcomfort. (als je van Frans houd that is :D) Alleen het grote probleem wat ik ondervonden heb aan de 308 is dat hij gewoon achterlijk is qua digitale systeem. Te traag voor woorden, ergonomie en gebruik gemak is amper aanwezig, en een van mijn grote hekelpunten de achteruit rij camera start pas een paar seconden na je de auto daadwerkelijk in zijn achteruit hebt gezet (en al halverwege in de parkeer plek staat, de parkeer sensoren zijn net zo traag.

Ik zou zeggen ga niet blind voor een 308 als jij dit geen onoverkomelijke problemen vind gewoon gaan voor de 308.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:26
Ik zou altijd de Mazda 3 kiezen boven een Peugeot. Mazda heeft echt bewezen betrouwbaarheid welke er bij Peugeot gewoon niet altijd is, al is de 308 wel een heel populair model maar dan vooral de Diesel in de lease.

Wat ook een voordeel is van de Mazda is dat de Benzine versies (Skyactive) een stuk zuiniger zijn in de praktijk dan benzine motoren van PSA. Zeker de nieuwe Skyactive motoren werken o.a. met meer compressie en een aantal andere snufjes. Daarnaast heb je standaard al meer vermogen in de Mazda en doen ze niet zo meer aan het downsizen dus heb je gewoon een fijne 4-cilinder (1.5 of 2L).

Daarnaast heb je meer rijbeleving en een veel beter multimedia systeem. Dus ik zou het echt wel weten :D.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik ga de Mazda 3 toch eens proefrijden. Wat jammer is, is dat met de TS+ optie (wie koopt anno 2017 nog een auto zonder parkeersensoren, gaat ook ten koste van verkoopwaarde) ik direct echt wel op de max van het budget zit. Dat vergeleken met een 308 met de kop er af (zie OP) scheelt nogal een slok op een borrel.

Helaas ook niet veel Mazda 3 occassions die gunstig geprijsd zijn. Misschien een voordeel omdat ze waardevaster zijn, maar dat is ook nogal een gok om te maken als je hem nieuw koopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16
Al gekeken bij Volvo? Deze hebben mooie actie pakketten voor huidige modellen. Nu weet ik niet hoe oud jouw kinderen zijn, maar het enige nadeel is dat de achterbank nogal klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor privé zou ik een gebruikte kar kopen. Volvo of Toyota, keuze genoeg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

-tom-562

Oliesjeik

Met dat budget zou ik gaan rondshoppen voor een Mazda 6 waar net de kop vanaf is.
Zoiets als dit bijvoorbeeld:
https://www.adriejonk.nl/occasion/mazda-6-2017-zwart/

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:15
Is die handbak een harde eis? Dat was het namelijk voor ons ook, aangezien mijn vrouw vooraf riep niet in een automaat te durven/willen rijden. Ik heb haar toch overtuigd, en ze zou nu niet meer terug willen :P

Dat gezegd hebbende: al een Auris Hybride overwogen? De stijl moet je wellicht liggen, maar er gaat niks aan kapot, hij rijdt comfortabel, 136pk aan boord, en met jouw budget heb je een nieuwe met alles erop en eraan, of een jong gebruikte waarbij je nog geld overhoudt voor winterbanden / fietsendrager / dakdrager, of andere leuke dingen :P

Voor iets meer ruimte zou je nog naar een Prius kunnen kijken.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

-tom-562

Oliesjeik

Denman schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:07:
Is die handbak een harde eis? Dat was het namelijk voor ons ook, aangezien mijn vrouw vooraf riep niet in een automaat te durven/willen rijden. Ik heb haar toch overtuigd, en ze zou nu niet meer terug willen :P

Dat gezegd hebbende: al een Auris Hybride overwogen? De stijl moet je wellicht liggen, maar er gaat niks aan kapot, hij rijdt comfortabel, 136pk aan boord, en met jouw budget heb je een nieuwe met alles erop en eraan, of een jong gebruikte waarbij je nog geld overhoudt voor winterbanden / fietsendrager / dakdrager, of andere leuke dingen :P

Dan zou ik eerder voor een Lexus CT200h gaan (jonge gebruikte), de Auris stond samen met de CT200h op mijn lijstje, maar de Lexus is toch echt wel een paar stappen hoger qua afwerking en design :o

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Die Auris is inderdaad een top auto. Wel een beetje saai om te zien maar qua kwaliteit zeer goed.

Bij de 308 is het grootse probleem (vind ik) dat alles wat je maar wil/moet bedienen aan radio,airco etc. via het scherm gaat. En dat is niet zo gebruiksvriendelijk (lees ook de reviews op Autoweek). Er zijn fabrikanten die een sneller en prettiger systeem hebben gemaakt.

En de achterbank van de nieuwe 308 is krap. In ieder geval krapper dan die van de 307 / de oude 308.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We zijn nu wel enorm de bovenkant van het budget aan het opzoeken, helemaal voor een jonge occasion hoop ik dat niet te doen - dan zat ik meer aan 20.000 te denken.

Voor de beeldvorming, op een nieuwe auto van zeg 25.000,- of een occasion van 20.000,- ... hoeveel is een dealer doorgaans grofweg bereid er nog van af te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:14:
We zijn nu wel enorm de bovenkant van het budget aan het opzoeken, helemaal voor een jonge occasion hoop ik dat niet te doen - dan zat ik meer aan 20.000 te denken.

Voor de beeldvorming, op een nieuwe auto van zeg 25.000,- of een occasion van 20.000,- ... hoeveel is een dealer doorgaans grofweg bereid er nog van af te doen?
In het geval van de occasion hangt het er vanaf hoelang de auto er al staat. 'vroeger' kwamen er jaarlijks veel jong gebruikte auto's uit de lease. Maar nu er steeds langer doorgereden wordt met lease auto's droogt het aanbod jong gebruikt een beetje op. De vraag naar dit soort auto's neemt echter niet significant af. Hierdoor ontstaat er een prijsopdrijvend effect en zijn dit soort auto's ook snel weer uit de showroom.

Het is niet voor niets dat er jaarlijks steeds meer auto's uit met name Duitsland en België gehaald worden. Dit jaar al meer dan 160.000 stuks. En dat was een paar jaar geleden minder dan de helft.

De marge op ee nieuwe auto is gemiddeld 10 á 15 procent. Heb je niet in te ruilen dan krijg je wellicht 5% korting. Of je moet gaan voor een einde jaars auto waar de dealer vanaf wil om nog net aan de verkoopdoelstelling van de importeur te komen. Dan heb je niet zoveel keus (de auto is 'as is') maar wel met een aantrekkelijke korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
-tom-562 schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:11:
[...]

Dan zou ik eerder voor een Lexus CT200h gaan (jonge gebruikte), de Auris stond samen met de CT200h op mijn lijstje, maar de Lexus is toch echt wel een paar stappen hoger qua afwerking en design :o
I know, ik rij zakelijk een CT200h en privé een Auris TS :P
Verder wel een goeie tip ja, dezelfde Japanse betrouwbaarheid, en een hoger luxe-niveau.

Overigens zou ik wel even kijken hoe kinderstoeltjes (als dat van toepassing is voor TS) passen in de CT, want dat heb ik zelf nooit geprobeerd. De ruimte achterin de Auris is beperkt, maar voldoet voor ons prima. Het scheelt ook dat ik niet echt lang (1,82) of "stevig" ben, en dat geldt ook voor mijn vrouw, waardoor de voorstoelen relatief ver naar voren kunnen.
Zodoende kunnen de maxi-cosi / kinderstoel er bij ons makkelijk in, maar met langere mensen voorin kan dat problematisch zijn.

Edit: zie nu dat die 30.000 een max was, en er liever lager gekeken wordt. Denk dat de jong gebruikte CT dan af valt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Denman op 11-12-2017 10:27 ]

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:18
Rij zelf een 2016 DS3 met de 130pk Puretech 3cil motor. Dat is dezelfde motor die in de 308, 208, 3008 etc. ligt.
Wat mij betreft echt een parel van een motor en inclusief de 6bak die in de DS3 ligt echt perfect voor lange afstanden. Heerlijk veel koppel onderin en bergen van kracht bovenin.
Op de snelweg net 2000 toeren, dus lekker zuunig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Zonder nadenken zou ik per definitie voor Japans gaan boven Frans, zeker als het op betrouwbaarheid en probleemloos rijden aan komt. Japans spul is vaak ook standaard al beter uitgerust met diverse opties t.o.v. Europees. Maar goed, met jouw budget heb je heel veel keuze. Gewoon lekker veel proefritjes maken en kijken wat het beste bij je past.

(Als het even kan wordt mijn volgende een recente Mazda 6, wat een prachtbak is dat!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Laatst online: 17:38
Mazda:
3-serie
SUV model: CX-3 (..of liever CX-5 als jonge occasion)

prachtige auto's ..

Opel:
Astra of indien maatje groter (station) de Astra Tourer

Skoda:
Octavia of indien maatje groter (station) de Octavia-Combi

Toyota:
Auris ( hybrid is wel Automaat overigens)

Of doe eens gek....Mercedes A-Klasse ? Ook erg mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou zeker de 308 links laten liggen, het is een zeer fijne auto om te rijden maar het digitale dashboard is redelijk dramatisch. Daarnaast zou ik ook niet snel nieuw kopen, tenzij je echt het gevoel wilt een nieuwe auto te rijden is voor hetzelfde budget veel meer auto te vinden als je naar twee jaar oude auto's gaat kijken. Ook zijn ze dan vaak nog in prima staat en ook prima onderhouden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:14:

Afhankelijk van je verwachtte gebruikspatroon (lees 'oprijden' of over een jaar of 3 weer vernieuwen) zou je kunnen gaan voor een nieuwe met daarbij de voordelen van garantie (bij oprijden) of een tweedehands (mocht je over een jaar of 3 toch iets anders willen).

Neemt niet weg dat een tweedehands uit 2016 ook prima is, alsook voor de langere termijn. Je 'requirements' zijn dan ook zeer breed en ik zou je willen adviseren om dit toch wat scherper te stellen.

Als je bijv. op marktplaats gaat kijken naar auto's > 2015 met een prijsklasse tussen 10 & 20k en km stand van 15.000 t/m 40.000 dan krijg je al ruim 3.000 hits (hierbij zitten overigens geen sedans, coupe of cabrio's tussen).

Gelet op het zitcomfort, zou ik mij richten op een Volvo of Franse auto (Franse auto's schijnen ook lekker te rijden?) ook zou ik kijken naar SUV/MPV waar je een hoger zit heb wat m.i. comfortabeler rijdt door het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Al eens elektrisch gereden? Als je nieuwe auto's overweegt kun je ook naar elektrisch kijken. Dat rijdt super relaxed en kan met het door jou omschreven patroon prima.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Je kunt voor dat geld een nieuwe elektrische auto kopen. Misschien beste volgend jaar.
Dat gaat de rest van de tijd veel geld schelen en zal denk ik beter rijden dan een 1.2

[ Voor 33% gewijzigd door !null op 11-12-2017 10:57 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nieuwe zou ik sowieso niet doen.

Ik heb zelf een 208, gekocht met een ton op de teller, met een 1.6 dieselmotor. Dat ding trekt als een beer en voor ons gezin met 2 kinderen is de auto groot genoeg en met de vakantie gaat er een dakkoffer op.

Heb je waarschijnlijk helemaal niets aan, maar ik houd wel van Peugeot, qua design en ook qua rijgemak.

Heb wel aardig wat opties erop zitten, zoals verwarmde, inklappende en dimmende spiegels, parkeer, regen en licht sensoren, navigatie, regensensor, xenon en led, mistlampen etc. etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 11-12-2017 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Elektrisch ben ik nog niet klaar voor - de radius is te laag (zeker maandelijks zit er ook een 200 km heen, paar uur blijven, 200 terug) bij dus dat zou twee keer laden inhouden. Geen laadgelegenheid thuis en ik vrees voor de houdbaarheid van de batterijen.

We zijn inderdaad voornemens voortaan elke 3 à 4 jaar een nieuwe / jong occasion te kopen... wellicht dat de volgende elektrisch wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
@Verwijderd Met de Opel Ampera-e red je 200km heen en terug bijna in 1 keer, als je ter plekke een beetje kunt laden dan is het helemaal geen issue meer.
Maar die is nog een beetje prijzig en moeilijk verkrijgbaar. Nieuwe Nissan Leaf kan ook, maar dan moet je ter plekke nog wel wat laden op zo'n lange rit.
De rest van het jaar bespaar je mooi geld en tijd.

Maar goed ik kan het me voorstellen hoor. Echter als je iedere 3 a 4 jaar wil vernieuwen, dan denk ik dat de volgende keer de elektrische auto een serieus beter en goedkoper alternatief is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Al naar een VW T-Roc gekeken?
Zelfde prijs als een Golf, maar ziet er een pak leuker uit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:58
Je zou ook naar een Ford C-Max kunnen kijken. Zeer veel ruimte en komt met de 1.0 Ecoboost (125PK) prima het met verkeer mee. Verder ook geen VAG problematiek omdat het blok al een tijdje meegaat en zich als zeer betrouwbaar heeft bewezen. Als je een jong gebruikte hebt zal hij best onder de 20.000 te vinden zijn. De overvloed aan knoppen in de middenconsole is een nadeel, maar verder een prima auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pyramiden schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:31:
Je zou ook naar een Ford C-Max kunnen kijken. Zeer veel ruimte en komt met de 1.0 Ecoboost (125PK) prima het met verkeer mee. Verder ook geen VAG problematiek omdat het blok al een tijdje meegaat en zich als zeer betrouwbaar heeft bewezen. Als je een jong gebruikte hebt zal hij best onder de 20.000 te vinden zijn. De overvloed aan knoppen in de middenconsole is een nadeel, maar verder een prima auto.
Oef, ik vond de 308 al aan de brave kant maar de C-Max doet daar nog wel een schepje bovenop zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:58
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:58:
[...]

Oef, ik vond de 308 al aan de brave kant maar de C-Max doet daar nog wel een schepje bovenop zeg.
Haha, dat zeker. Een bejaardenbak is het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschhd
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als geld je lief is: rijd tweedehands! C-segment auto's uit het laatste decennium halen gemakkelijk 2 tot 3 ton kilometers. Mag ik je nog een optie bieden: Honda Civic. Betrouwbaar en veel ruimer dan de buitenkant doet vermoeden. Rijdt ook heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bodevinaat
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07-2023
Shunt schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:35:
De "nieuwe" 308 is een heerlijke auto als het aankomt op rijgedrag en zitcomfort. (als je van Frans houd that is :D) Alleen het grote probleem wat ik ondervonden heb aan de 308 is dat hij gewoon achterlijk is qua digitale systeem. Te traag voor woorden, ergonomie en gebruik gemak is amper aanwezig, en een van mijn grote hekelpunten de achteruit rij camera start pas een paar seconden na je de auto daadwerkelijk in zijn achteruit hebt gezet (en al halverwege in de parkeer plek staat, de parkeer sensoren zijn net zo traag.

Ik zou zeggen ga niet blind voor een 308 als jij dit geen onoverkomelijke problemen vind gewoon gaan voor de 308.
De 308 1.6 diesel 6-bak is behoorlijk rap en comfortabel. Goede wegligging en sturen. Multimedia is inderdaad traag en van updaten hebben ze bij Peugeot nog nooit gehoord. Ik vind persoonlijk het schakelen ook minder. Van 1 naar 2 lijkt het alsof er iets in de weg zit en het schakelmechanisme zelf is erg luidruchtig.

Windoosch: techniek uit den voorigen eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bodevinaat
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07-2023
Denman schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:07:

Ik heb 3 jaar de Auris gereden. Rijdt goed, wegligging kan nog iets beter, maar is zeker comfortabel met traploze automaat en elektrisch rijden. Goed multimediasysteem, duidelijke kaarten. Styling, ook binnenin is on-europees. Daar moet je van houden.

Windoosch: techniek uit den voorigen eeuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:46
recente focus, net zo ruim als een 308, een 1.6 ecoboost rijd zuinig en je kan er een caravan mee trekken indien nodig :-) Seat Leon (1.4) is ook fijne auto, zuinig en indien nodig 140pk)
Gezien het weer zou ik zeggen een focus met voorruitverwarming, beste uitvinding ooit (op een auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
Bodevinaat schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:34:
[...]

De 308 1.6 diesel 6-bak is behoorlijk rap en comfortabel.
Is dat niet juist die schijtdiesel die turbos vreet?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
audi A3 sportback met de kop eraf? past binnen het budget en dan hoef je volgens mij niet eens 't instapmodel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 11:58
Wij hebben net een Skoda Octavia automaat gekocht (bj. juni 2017) met de kop eraf (12.000km) voor €22.000. Scheelde zo'n 8.500 euro met een 'echte nieuwe'. Het is geen stoere krachtpatser, maar als gezinswagen echt een heerlijke auto. Meer dan genoeg ruimte zowel voor- als achterin, laadruimte etc. Mooi entertainmentsysteem wat eindelijk eens 'van deze tijd' is. Al met al heel tevreden over, ook het verbruik valt me heel erg mee. Ik zou zeggen: ga eens een proefritje maken. Er is best wat aanbod van nieuwe modellen met de kop eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ballebek schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:29:
[...]

Is dat niet juist die schijtdiesel die turbos vreet?
Dan heb je het over de DV6 van 10 jaar geleden, niet de BlueHDi die in de huidige 308 ligt.
Tsurany schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:50:
Ik zou zeker de 308 links laten liggen, het is een zeer fijne auto om te rijden maar het digitale dashboard is redelijk dramatisch. Daarnaast zou ik ook niet snel nieuw kopen, tenzij je echt het gevoel wilt een nieuwe auto te rijden is voor hetzelfde budget veel meer auto te vinden als je naar twee jaar oude auto's gaat kijken. Ook zijn ze dan vaak nog in prima staat en ook prima onderhouden.
De (facelift) 308 heeft geen digitaal dashboard, de 3008 en 5008 wel.

[ Voor 52% gewijzigd door MisteRMeesteR op 11-12-2017 15:33 ]

www.google.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46
Ik zou voor een goede hybride gaan. Prius, Auris of Ct200h.

Gaan niet stuk, retegoed, zuinig en voor ieder wat wils.
Zelf zou ik voor een stampvolle CT gaan met jouw budget.
Zoals deze. 3,5 jaar oud, weinig km en een en al genieten op de weg. Dat doet een nieuwe 308 je niet na denk ik. En je houdt nog 10k over 😉

https://www.autoscout24.n...ed-ddcb7398607a?cldtidx=3

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:59
Het ligt er natuurlijk compleet aan wat je ermee wilt gaan doen. Bij diesel zou ik nog wel een flinke kanttekening willen plaatsen. Moderne dieselmotoren zijn namelijk nogal gevoelig en hebben best veel problemen. Dit betreft met name: injectoren, EGR-klep en het roetfilter. Verder is de wegenbelasting op diesel ook erg hoog. Als je een auto wil die met name comfortabel is: koop een Fransman. Wil je een auto die je een premium look and feel geeft met een fijn rijdend onderstel: koop een Duitser. Als je met name duurzaamheid en kwaliteit belangrijk vindt: koop dan vooral een Japanner. Verder hebben de Japanners over het algemeen ook enorm fijne handgeschakelde versnellingsbakken. Mocht je gaan voor een Lexus CT200h, dan heb je een zeer betrouwbare en luxe auto met bewezen techniek en boordevol luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Die Pulsar schijnt ook een hele fijne auto te zijn en totaal ondergewaardeerd. Lees alleen maar positieve reviews en gebruikerservaringen. Zou hem wel alleen kopen als je hem op (minimaal 10j) rijdt. Anders ben jij degene die moet betalen voor het feit dat het een onpopulaire auto is (afschrijving). Voor een auto van 10+ jaar oud maakt dat weer een stuk minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
al die kleine kutmotortjes.
Doei auto na 160.000km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Bodevinaat schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:39:
[...]

Ik heb 3 jaar de Auris gereden. Rijdt goed, wegligging kan nog iets beter, maar is zeker comfortabel met traploze automaat en elektrisch rijden. Goed multimediasysteem, duidelijke kaarten. Styling, ook binnenin is on-europees. Daar moet je van houden.
Ja inderdaad, de styling moet je van houden. Bij aziatische auto's maken ze soms rare keuzes, zoals een digitaal klokje uit het jaar 0 in een nieuwe Auris TS. Ook nog eens vrij onhandig geplaatst. Maar goed, dat zijn zaken waar je doorheen moet kijken. Het multimediasysteem daarentegen is vrij makkelijk in gebruik, oogt modern, en is up-to-date.

En ik heb de afgelopen 15 jaar gewoon amper problemen gehad in Toyota's / Lexus. Laatst belde mijn vrouw op dat er een storingslampje brandde, en of ze door kon rijden. Daar was ik al verbaasd over. Bleek uiteindelijk het bandenspanningslampje te zijn, dus alsnog niks aan de hand :P
Sakesushi schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:58:
al die kleine kutmotortjes.
Doei auto na 160.000km.
Goed onderbouwd ook. Ben benieuwd naar je bronnen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Denman schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:07:
[...]
Bij aziatische auto's maken ze soms rare keuzes, zoals een digitaal klokje uit het jaar 0 in een nieuwe Auris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Sakesushi schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:39:
[...]

Ik rij zelf een Auris TS, dus ik kijk bijna elke dat naar dat klokje. Is dat genoeg bron? :+

Verder help je de TS niet echt met je “suggesties”, maar dat terzijde.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp niet dat als je een 308 wil dat je dan gewoon geen 308 koopt. Net alsof je een foute keuze kunt maken in dit segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Als je nu voornemens bent elke 4 jaar een nieuwe auto te kopen, kies je met een 308 wel voor veel afschrijving. Het segment van de 308 is het C segement.

Praktisch gezien denk ik dat veel C-segmenters heel dicht bij elkaar liggen. Elke auto heeft vaak net wat andere accenten in weggedrag, binnenruimte, en ergonomie. De onderlinge verschillen op die vlakken zijn de afgelopen jaren vele kleiner geworden. Wat wel een ruim verschil maakt in hoe ik persoonlijk auto's ervaar is de optiepakketen, die bieden voor mij echt significant comfort.

Wat tips zijn als je je afweging rationeler wilt maken:
  • Is deze tool van autoweek. [De kostenberekening] die een heel betrouwbaar plaatje geeft over welke kosten je kan verwachten bij welk model en hoe die kosten verdeeld zijn.
  • Verder met de praktische usercase die jij hebt, kan ik je ook wel de youtube-video's van CarWOW bekijken voor de auto's die je op het oog hebt.
  • Koop geen witte auto

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Engineer Stewie schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:20:
[...]

Maar wel een stukje kleiner. TS geeft aan dat een 307 perfect is, de 308 is niet veel groter. Zeker de plaats op de achterbank is krap te noemen...

Maar in dat budget zou ik ook een jonge 2dehands met garantie zoeken. Denk zelfs dat de garantie van particulier naar particulier kan, dus een wagen van 1 jaar oud heeft nog een jaar garantie. A rato van 1000€/maand in het eerste jaar kan je al eens een extra onderdeeltje vervangen ook lijkt me.
Ik ben juist van mening dat de 308 een zeer ruime zit heeft achterin. Oke, tis geen Superb o.i.d. qua beenruimte, maar met mijn lengte van 1,84m is het ruim en ruim voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
MartijnAbel schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:58:
[...]

Ik ben juist van mening dat de 308 een zeer ruime zit heeft achterin. Oke, tis geen Superb o.i.d. qua beenruimte, maar met mijn lengte van 1,84m is het ruim en ruim voldoende
Ik had voor mijn Octavia 3 combi een Peugeot 308 als aanloopwagen en die 308 was een heel stuk krapper op de achterbank. Voor een volwassene cava, maar een kind kan zijn benen niet zo plooien als ze nog klein zijn. Die hebben dus meer plaats nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Engineer Stewie schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:34:
[...]

Ik had voor mijn Octavia 3 combi een Peugeot 308 als aanloopwagen en die 308 was een heel stuk krapper op de achterbank. Voor een volwassene cava, maar een kind kan zijn benen niet zo plooien als ze nog klein zijn. Die hebben dus meer plaats nodig...
I know, maar je vergelijkt een C klasse auto met een D klasse auto ;)
In mijn Volvo V50 past met gemak een kleine op de achterbank, en das echy geen megaruime auto achterin hoor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

caspervc schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:50:

Zoals deze. 3,5 jaar oud, weinig km en een en al genieten op de weg. Dat doet een nieuwe 308 je niet na denk ik. En je houdt nog 10k over 😉

Nee want aan een ev of hybride kan niks kapot gaan..
Totale onzin natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:56

Shunt

Boe

Nevermind ik moet leren lezen.

[ Voor 94% gewijzigd door Shunt op 11-12-2017 23:10 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
MartijnAbel schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:58:
[...]

I know, maar je vergelijkt een C klasse auto met een D klasse auto ;)
In mijn Volvo V50 past met gemak een kleine op de achterbank, en das echy geen megaruime auto achterin hoor :p
Peugeot 308 en Skoda Octavia zijn beide toch echt een C klasse auto hoor. Ik ben niet met een Superb (D-klasse) komen aanzeulen...

Heb ze beide gereden en een Octavia (rijd ik nog) is een pak ruimer. Vond de Peugeot dan wel weer 'frisser' ogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 09:24
Denman schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:07:
Ja inderdaad, de styling moet je van houden. Bij aziatische auto's maken ze soms rare keuzes, zoals een digitaal klokje uit het jaar 0 in een nieuwe Auris TS.
Dat klokje heeft mij in mijn Prius (2) destijds ook verbaast. Ik kende het klokje al uit de Toyota Starlet. Dan valt dat klokje in een technisch zo moderne Prius erg tegen. Maar ik zie dat deze in de Auris wel het 24 uurs systeem ondersteund, Toyota gaat dus wel echt met de tijd mee :+
Wuursj schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:16:
Zwaar van gewicht door de accu's en daardoor duur in de wegenbelasting.
Gewicht van de accu's wordt zover ik weet niet meegenomen in de motorrijtuigenbelasting.

[ Voor 14% gewijzigd door LordSinclair op 12-12-2017 11:32 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:19

Wuursj

want worst is al bezet

Oeh moeilijke keuze. Ik heb voor soortgelijke keuze gestaan afgelopen voorjaar. Mijn overwegingen, op zoek naar een recente gebruikte wagen in het C segment:

Op zich geef ik je gelijk, de 308 SW(!) vind ik de mooiste auto in zijn segment. De 1,2 krijgt veel lof en wordt gezien als een van de soepelere motoren in zijn klasse. Destijds nog prijzig, anders had ie wellicht voor de deur gestaan. Nieuw heeft ie net een facelift gehad en zijn de puntjes op de i gezet. En het interieur vind ik erg gaaf. Ik meen me ook de herinneren dat het de grootste kofferruimte had van 'mijn lijstje'.

Maarr... je haalt de Mazda 3 erbij. Ook een auto waar ik erg gecharmeerd van ben. Niet zozeer qua uiterlijk maar meer het hele concept. Met name door de SkyActive motoren die niet de downsize trend volgen maar toch zuinig zijn. In veel testen zelfs zuiniger dan zijn rivalen met de kleinere downsize turbo motoren. Ook een distributie ketting ipv riem, scheelt geld op termijn. Maar er is geen station versie en de hatchback is niet enorm qua bagage ruimte en dat was wel een breekpunt. Als je die ruimte niet nodig hebt en de auto mooi vindt, zou ik het wel weten...

Dan nog de Focus III. Prima allround wagen, op zich weinig mis mee. Maar is aan het eind van zijn levensduur en wordt volgend jaar vervangen. Wellicht kun je (nu of dan) een jong gebruikte goedkoop op de kop tikken maar een splinternieuwe nieuwe zou ik nu niet meer kopen voor de volle mep. Alleen als je een héél goede deal krijgt want als je hem over een tijdje weer kwijt wilt, zullen mensen sneller de Focus IV kopen en daar meer geld voor over hebben. En het spaceship dashboard vind ik lelijk, zeker vergeleken met de 308. De 1.0 ecoboost (ga voor de 125 pk versie met 6 bak) heeft wel een hoop prijzen gewonnen en ook de 1,6 staat best goed bekend.

De Lexus CT200h heb ik ook overwogen. In eerste instantie vanwege de zuinigheid maar als ik rij, zijn het vooral snelweg kilometers en dan heeft het hybride systeem minder voordeel dan in de stad. Zwaar van gewicht door de accu's en daardoor duur in de wegenbelasting. Bovendien ook gebruikt aan de prijs in aanschaf en ik was (onterecht?) bang voor onderhoudskosten van accu's etc. De prijs per kilometer gaf daarmee de doorslag bij mijn beperkt gebruik. Ook was de kofferruimte wel ruim maar het is geen station.

Al met al zou ik zeker de Mazda 3 eens gaan bekijken :)

Uiteindelijk heb ik een flink deel van het budget in mijn zak gehouden en een wat oudere, rijk uitgeruste Focus II gekocht en die bevalt prima :P Saai maar het rijdt en is voordelig.
LordSinclair schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:04:
[...]

Gewicht van de accu's wordt zover ik weet niet meegenomen in de motorrijtuigenbelasting.
Helaas sinds dit jaar wel weer :(

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 12-12-2017 11:34 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Engineer Stewie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 07:27:
[...]

Peugeot 308 en Skoda Octavia zijn beide toch echt een C klasse auto hoor. Ik ben niet met een Superb (D-klasse) komen aanzeulen...

Heb ze beide gereden en een Octavia (rijd ik nog) is een pak ruimer. Vond de Peugeot dan wel weer 'frisser' ogen.
Verdorie, Autoweek gaf de Octavia in de rapporten meerdere keren aan als D segment... Uberhaupt zelf niet bij stilgestaan, ben er van uit gegaan dat dat klopte... Excuus! 8)7 :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
308 is een prima auto iig, rijd lekker en vlot genoeg. Grootste nadeel is wel dat hij maar 1 bekerhouder heeft ;)

Heb nu 50k met de mijne gereden en ben nog geen enkel probleem tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
MartijnAbel schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:46:
[...]

Verdorie, Autoweek gaf de Octavia in de rapporten meerdere keren aan als D segment... Uberhaupt zelf niet bij stilgestaan, ben er van uit gegaan dat dat klopte... Excuus! 8)7 :>
Nja, hij is wel zo ruim als veel D segmenters _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
LordSinclair schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:04:
[...]

Dat klokje heeft mij in mijn Prius (2) destijds ook verbaast. Ik kende het klokje al uit de Toyota Starlet. Dan valt dat klokje in een technisch zo moderne Prius erg tegen. Maar ik zie dat deze in de Auris wel het 24 uurs systeem ondersteund, Toyota gaat dus wel echt met de tijd mee :+
Ja ze boeken vooruitgang! :D

Maar goed, eerlijk gezegd vind ik het belangrijker dat ze veilige, betrouwbare en degelijke auto’s maken. En dat doen ze. Dat klokje nemen we dan maar voor lief.
Overigens kunnen ze het wel: in luxe broertje Lexus hebben ze tegenwoordig (CT uitgezonderd) prachtige analoge klokjes in het midden van het dashboard zitten.
[...]

Helaas is dit per 2017 wel het geval:

Mrb plug-in hybride auto in 2017
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Vanaf 2017 gaat de berekening van de mrb voor dit soort auto’s over het hele gewicht. Inclusief de accu. Tot 2017 werd het gewicht van de accu in mindering gebracht bij de berekening van de mrb (kilocorrectie).

Bron: https://www.rijksoverheid...otor/mrb-auto-2017---2020

Alleen bij volledig elektrische auto betaal je helemaal geen wegenbelasting.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
Denman schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:47:
Helaas is dit per 2017 wel het geval:

Mrb plug-in hybride auto in 2017
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Vanaf 2017 gaat de berekening van de mrb voor dit soort auto’s over het hele gewicht. Inclusief de accu. Tot 2017 werd het gewicht van de accu in mindering gebracht bij de berekening van de mrb (kilocorrectie).

Bron: https://www.rijksoverheid...otor/mrb-auto-2017---2020

Alleen bij volledig elektrische auto betaal je helemaal geen wegenbelasting.
Offt-opic/
En zo draait de staat weer de hele (plug in) hybride markt de kop om. Zo kan je toch nooit een fatsoenlijke keuze maken voor een auto. Stel dat je 2 jaar terug zo'n Prius had gekocht met als argument dat de wegenbelasting niet asociaal hoog is omdat ze de accu's niet meetellen qua gewicht. Dan raak je di nu aan de straatstenen niet meer kwijt.
/Off-topic

[ Voor 0% gewijzigd door MichielK71 op 12-12-2017 14:04 . Reden: Korte aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:19

Wuursj

want worst is al bezet

Dat geldt wel voor meer ingrijpen door de overheid op auto gebied. Kleine dieseltjes die je belastingvrij kon rijden, kosten nu aardig wat in wegenbelasting. En die autootjes werden van erg gewild tot redelijk waardeloos van de een op de andere dag. Dat een gemiddelde mitsubishi outlander phev eigenaar die auto niet gekocht heeft voor de duurzaamheid kan iedereen wel bedenken maar nu mag je als particulier wegenbelasting over 1835 kg aftikken... Of dat terecht is of niet: zo'n zwalkend beleid is voor niemand goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 12-12-2017 14:10 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

caspervc schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:50:

Als je een 307 gewend bent, kan ik je dit advies zeker aanraden. Vooral een Prius Plugin Hybrid is interessant voor jou, omdat je het overgrote deel van het woon-werkverkeer elektrisch kunt afleggen. Als je dan jouw werkgever ervan kunt overtuigen een elektrische laadpaal ter beschikking te stellen, ben je helemaal spekkoper. :)

Die plug-in hybrid is overigens erg populair, dus slecht vindbaar (en duur). Een mogelijk exemplaar: https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/prius/37556253

[ Voor 8% gewijzigd door Krisp op 12-12-2017 18:10 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1