Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

filmen: 1080p60(+4k30) hoge kwaliteit of 4k60 medium?

Pagina: 1
Acties:

• barbadruif
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 05-03 18:03
Ter verduidelijking: Ik kom van een telefooncamera, en hoe goed een telefooncamera ook is, zelfs die van volgend jaar's G7 of S9+, gaat er niets boven een échte camera.

Voor puur video dacht ik twee opties te hebben: de hc-x1 en de gh5.

Probleem is dat geen van beide me echt goede 4k opnames zal geven, want de sensors zijn niet de beste, de hc-x1 heeft redelijk wat last van rolling shutter en de gh5 werkt niet erg geod bij weinig licht, wat allemaal lastig is als je (model)treinen filmt.

Uiteindelijk zullen de filmpjes veelal bekeken worden op telefoons en TV's op redelijke afstand. Meer pixels op 60fps is dan belangrijk, maar is 1080p60 met scherpere beelden dan niet beter? Kleur of resolutie?

Is 4k het misschien waard voor croppen,al is het maar met 30fps beelden, of moet ik gewoon aannemen dat ik niet hoef te croppen (meestal zijn de details wel redelijk zichtbaar en zoomen gaat meestal goed)?

Wat zal mij uiteindelijk de hoogste kwaliteit beelden geven voor mijn gebruiksdoelen? Een fantastische 1080p60 camera, een zeer goede-fantastische 1080p60/4k30 camera of een goede 4k60 camera zoals de gh5?

Kosten zijn niet heel belangrijk, maar met een 1080p60 camera kan ik sneller een gimbal nemen of zo. Een 30min limiet is niet heel erg verder, want heen of weer op zelfs de grootste modelspoorbanen is nooit meer dan 20-25min, en er zijn vele manieren om niet alles in een keer te hoeven filmen.

Ik weet niet zeker of hier aankoopadvies gegeven mag worden, maar ik kan wel een paar suggesties gebruiken t/m +- 2500 euro exclusief accesoires als een SD kaart of een microfoon.

• solutionnl
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22-03 22:07
Ik hoor ontzettend veel mensen die een Panasonic GH5 gebruiken icm een Speedbooster en een Sigma 18-35 f1.8 lens.
Vraag me niet om details maar de Speedbooster zorgt ervoor dat de lens een of meerdere stops wint.
Hierdoor wordt de camera icm lens voor donkerdere ruimten alsnog goed bruikbaar.
(De speedbooster is een soort converter die micro 4/3 lensen naar Canon EF mount omzet, hierdoor heb je enorm veel meer keuze in lenzen!)
Wat wellicht ook leuk is om te weten, de GH5 heeft een aardig goede in-body stabilisation techniek.
Hierdoor kan je handheld filmen met flink minder bewegingen, wellicht eens handig om hier op YouTube wat video's over te checken.

Er uiteraard nog een andere oplossing: de Sony A7S II.
Deze camera heeft een fullframe sensor én neemt op 4k resolutie op met 30 fps.

ISO noise zal al snel een probleem worden in écht donkere ruimten.
De plugin NeatVideo blijkt onder professionele gebruikers erg geliefd om dit tot een minimum te beperken.

Zelf neig ik naar een 4k compatible camera, ook als je video project slechts 1080p is.
Je kan namelijk 4x "digitaal" inzoomen in je video editor zonder kwaliteit van details te verliezen, dit is een truukje die veel video editors tegenwoordig ook gebruiken.

Wel moet ik aangeven dat de bovenstaande opties een aardig breed budget van c.a. 4000 euro of meer vragen. als je aan een aanzienlijk lager budget zat te denken is dit uiteraard mogelijk, maar dan zou ik wat meer informatie nodig hebben.

• Bartske
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23:28

Bartske

Valar Morghulis

pricewatch: Sony A6500 Zwart
pricewatch: Sony 35mm F1.8 OSS

Zou ook nog een goede optie zijn, die lens is echt fantastisch. En daarnaast heel erg compact.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• FabiandJ
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
quote:
solutionnl schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:06:
Ik hoor ontzettend veel mensen die een Panasonic GH5 gebruiken icm een Speedbooster en een Sigma 18-35 f1.8 lens.
Vraag me niet om details maar de Speedbooster zorgt ervoor dat de lens een of meerdere stops wint.
Hierdoor wordt de camera icm lens voor donkerdere ruimten alsnog goed bruikbaar.
(De speedbooster is een soort converter die micro 4/3 lensen naar Canon EF mount omzet, hierdoor heb je enorm veel meer keuze in lenzen!)
Wat wellicht ook leuk is om te weten, de GH5 heeft een aardig goede in-body stabilisation techniek.
Hierdoor kan je handheld filmen met flink minder bewegingen, wellicht eens handig om hier op YouTube wat video's over te checken.

Er uiteraard nog een andere oplossing: de Sony A7S II.
Deze camera heeft een fullframe sensor én neemt op 4k resolutie op met 30 fps.

ISO noise zal al snel een probleem worden in écht donkere ruimten.
De plugin NeatVideo blijkt onder professionele gebruikers erg geliefd om dit tot een minimum te beperken.

Zelf neig ik naar een 4k compatible camera, ook als je video project slechts 1080p is.
Je kan namelijk 4x "digitaal" inzoomen in je video editor zonder kwaliteit van details te verliezen, dit is een truukje die veel video editors tegenwoordig ook gebruiken.

Wel moet ik aangeven dat de bovenstaande opties een aardig breed budget van c.a. 4000 euro of meer vragen. als je aan een aanzienlijk lager budget zat te denken is dit uiteraard mogelijk, maar dan zou ik wat meer informatie nodig hebben.
Hier een link naar de uitleg wat een speedbooster precies doet: https://www.camerastuffre...ster-s-micro-43/all-pages

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True