Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Kroesss
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 13-03 11:11
Ik ben me vandaag eens gaan verdiepen in de materie rondom Wifi omdat het bereik op de eerste verdieping van mijn huis niet overhoud. Het is geen "black spot", maar een filmpje via Netflix gaat met horten en stoten.

Ik ben toen gaan zoeken op allerlei fora, en ik loop nu tegen een onverwachte situatie aan. In mijn beeld (en zoals het ook her en der wordt uitgelegd) heb je routers en acces points. Een router zet volgens mij het netwerk op met interne IP-adressen (192.168.0.*) voor alle clients en dergelijke, een access point is eigenlijk een verlengstuk van dit netwerk van de router.

Nou logde ik zojuist even in op mijn router (Sitecom WLR-4004, meegeleverd vanuit mijn provider), en ik zie dat deze als AP is ingesteld. Hoe werkt dit? Het modem is volgens mij ook echt alleen een modem, en op de router kan ik ook het netwerkverhaal regelen (fixed IP's toewijzen aan MAC-adressen, firewall en alles), maar dan is het volgens mij dus geen AP.

Kan iemand hier enig licht op schijnen? Ik wilde namelijk in eerste instantie de router vervangen door een beter exemplaar, en als dat niet afdoende is de Sitecom gaan gebruiken als AP vanaf de zolder (ik kan een kabel daar naartoe krijgen, en de vloer tussen de eerste verdieping en zolder is een houten vloer). Ik wordt nu alleen een beetje in verwarring gebracht door deze (in mijn ogen) tegengestelde termen, en ik weet even niet meer goed wat ik nu precies moet hebben.

Beste antwoord (via Kroesss op 11-12-2017 22:10)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Kroesss schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:45:
[...]

Beide gedaan. Het is kanaal 1 geworden (dit gaf Wifi Analyzer op mijn telefoon aan als beste optie van deze 3), en ik heb channel bandwidth op 20 MHZ gezet (stond op "20/40 MHZ") Van deze laatste instelling had ik nog niet eerder gehoord, dank!
Signaalsterkte op de slaapkamer is hiermee naar minimaal 50%/52% gesprongen. (ik heb het ommande meerdere keren gedraaid, en hij wisselt tussen deze twee :)). Receive en transmit rate zijn nu beide 72.2.
Beter dan verwacht zelfs, je zit nu op -75/-74dBm, wat net wel stabiel zou moeten zijn. Die lagere rates klinken slecht, maar als je Netflix (~3Mbps) al haperde kan ik je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertellen dat je de "150Mbps" van de oude situatie niet haalde :+
quote:
[...]

Ja, de hele afwerkvloer is vervangen (vloerverwarming, heerlijk :)), dus ook de vloertegels zijn nieuw.
Vloerverwarming helpt ook niet, vooral niet omdat daar geheid een metaalhoudend isolatielaag onder gelegd is. Veel slechter kun je het voor WiFi niet aanleggen :+
quote:
[...]

Op dit moment alleen naar de woonkamer. Daar heb ik 3 UTP-poorten zitten achter het TV-meubel. Zoals gezegd kan ik wel een kabel aanleggen naar zolder, daar heb ik bij de verbouwing van de badkamer namelijk een loze pvc-buis laten stoppen voor het geval dat (de hele muur was toch al kaal, en andere leidingen werden ook verlegd).
Ook in de woonkamer? Mooi. Je ontkomt er denk ik niet aan om iets boven te doen als de 20MHz-verandering niet voldoende is, maar als je het toch goed aanpakt is een AP beneden in de woonkamer ipv de meterkast de logische tweede plek.
quote:
[...]

Let wel dat dit dus op mijn laptop was, en normaal het Netflix-en gebeurd op onze tablet. Dat is een Samsung Galaxy Tab S3. Ik weet echter niet welke Wifi-chip hier in zit.
Hangt ervan af welke Galaxy Tab S3 je exact hebt. Waarschijnlijk ook maar 1x1, maar goede kans dat het een recente 5GHz, WiFi-ac capable geval is.

Dat geeft de mogelijkheid om (in ieder geval in de buurt van de AP) ruim vijf keer de performance die je nu haalt te halen. Helaas dekt 5GHz minder goed, dus dan moet je zeker aan nieuwe AP's.

Kortom, kijk eerst of de nieuwe settings langdurig goed genoeg zijn. Zo ja: prima. Zo nee ga je portemonnaie moeten trekken. Het heeft weinig zin een betere router in de meterkast te plaatsen, dus zou ik vooral naar twee AP's kijken (waarbij je de WiFI op de 4004 uit zet en hem gewoon bedraad z'n werk laat doen) - eentje in de woonkamer en eentje boven. Goedkoopste optie is de KPN "WiFi Versterker" van EUR 50. Dat is een prima AP, met veel hogere specs dan je apparaten nodig hebben. Enige minpunt is dat je wel alles handmatig moet instellen en bovendien roaming tussen boven en beneden geen hulp krijgt. Maar je bent voor EUR 100 wel klaar. Alternatief dat meer automatisch doet is Ubiquiti's UniFi UAP AC Lite. Per stuk EUR 75, dus EUR 150 voor twee. 33% minder performance dan KPN's geval, maar met jouw clients merk je daar niets van. Wel door paar technieken betere roaming van boven naar beneden en centraal beheer.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online
heeft het probleem zich altijd al voorgedaan ?

je router is niet echt top notch qua specificatie, dus die vervangen door een sterker exemplaar kan een oplossing zijn , of in ieder geval een 1e stap naar je oplossing

als je netflix kijkt via een smarttv/playstation/xbox is een utp kabel leggen van je router naar je device ook een mogelijke oplossing.

welke provider heb je voor internet ?

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Zal wel een terminologie fout zijn van sitecom.

Je aanname klopt verder. Er zijn natuurlijk routers die ook WiFi doen, vandaar dat Jan-Met-de-Pet alles wat iets met draadloos doet meteen een router noemt. En als je het dan over een AccessPoint hebt staan ze je glazig aan te kijken

• Kroesss
@ijske Het probleem is niet nieuw, maar ik heb wel het idee dat het de laatste maanden wat erger is geworden. Ik heb Caiway als provider (en als ik internet via de kabel of glas wil zit ik daar ook aan vast)

Netflix op de slaapkamer doen we op de tablet, een kabel naar de slaapkamer wordt ook lastiger.

@FreakNL Okee, dank voor de bevestiging. Dat was inderdaad mijn voornaamste reden voor dit topic.

Nu dus even goed zoeken en vergelijken! Dank voor de reacties!

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online
als je enkel via wifi netflix'ed ga ik ervanuit dat je ontvangst boven te weinig is...

modem vervangen kan een oplossing zijn , maar ik denk dat je beter een extra wifi punt boven zet.
dat wifi punt werkt helaas wel best via een vaste kabel.
gelukkig hoeft dat allemaal niet duur te wezen... je hebt een accespoint nodig boven (bij voorkeur die wifi AC aankan)

• Kroesss
quote:
ijske schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:55:
als je enkel via wifi netflix'ed ga ik ervanuit dat je ontvangst boven te weinig is...

modem vervangen kan een oplossing zijn , maar ik denk dat je beter een extra wifi punt boven zet.
dat wifi punt werkt helaas wel best via een vaste kabel.
gelukkig hoeft dat allemaal niet duur te wezen... je hebt een accespoint nodig boven (bij voorkeur die wifi AC aankan)
Okee, zoals aangegeven ga ik het dan eerst met een betere router proberen. Mocht dat niet afdoende zijn kan ik dus een AP maken op zolder. Ik denk dat dat in ieder geva gaat werken, maar qua installatie is het wel meer werk.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Kroesss schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:00:
[...]

Okee, zoals aangegeven ga ik het dan eerst met een betere router proberen. Mocht dat niet afdoende zijn kan ik dus een AP maken op zolder. Ik denk dat dat in ieder geva gaat werken, maar qua installatie is het wel meer werk.
Hoho, het zit er dik in dat je een andere router nodig hebt, want die WLR-4004 is een stuk oud low-end schroot, maar exact wat het handigst is om te kopen hangt af van de situatie, en dat hebben we nog niet duidelijk. Daar kunnen we bij helpen :)

Je constatering over een router vs een AP klopt helemaal. Een router verbindt twee netwerken, waarbij een consumentenrouter steevast een prive thuisnetwerk (LAN) met het publieke internet (WAN) verbindt. Dat heeft an sich niets met WiFi te maken. Een AP is een apparaat wat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt. Veel routers hebben een AP ingebouwd (zo ook de WLR-4004), maar dat hoeft allerminst. Je kunt ook de WiFi uitzetten op een router met een AP om een ander AP te gebruiken.

Nu, je zegt vervolgens iets dat op verschillende manieren geinterpreteerd kan worden:
quote:
ik zie dat deze als AP is ingesteld.
Bedoel je daarmee dat je router ook een WiFi-netwerk uitzendt (router+AP)
Of dat je router niet meer routeert en alleen een WiFi-netwerk regelt (enkel AP)?

In dat laatste geval heb je zeker een ander apparaat wat als router dient tussen AP en het internet hangen. Sowieso, wat voor "modem" heb je exact?

Dan je symptomen. Je zegt dat boven Netflix voorheen wel werkte maar nu niet meer stabiel. Dat impliceert twee dingen:
1) je signaal was voorheen ook al kantje boord.
2) er is iets veranderd dan het net over het randje heen hielp.

Mijn vermoeden is dat je vrij zware betonvloeren hebt waardoor er sowieso weinig signaal boven terecht kwam, maar dat de druppel is geweest dat het drukker geworden is in de 2.4GHz WiFi band, waar de 4004 in werkt. Als dat vermoeden klopt heb je twee problemen:
- te weinig signaal boven
- teveel interferentie

Maar om op basis van een vermoeden apparatuur te gaan aanschaffen is onverstandig. Eerst dat vermoeden bevestigen (of ontkrachten). Kun je boven op moment dat het met Netflix brak gaat informatie over je verbinding opzoeken? Als je op een PC kijkt kun je met deze commando alle nodige info inzamelen:
code:
1
netsh wlan show interface

Kijk je op Android, dan kun je afhankelijk van versie bij Network Info een en ander vinden, en anders iets als WiFi Analyzer. iOS? Neem dan laptop mee naar boven en kijk daarop ;)

Soittakaa Paranoid!

• Kroesss
@dion_b Allereerst dank voor je reactie!

Mijn modem is een Cisco epc3208. Voor zover ik weet verbind deze alleen maar de coax-kabel met het interne netwerk (en ook de telefoonlijn, maar die is hier niet het probleem). De Sitecom handelt vanaf daar alles af m.b.t. het interne netwerk.

m.b.t. het netwerkbereik boven: ik zit nu met mijn laptopje op bed (het is verrekte koud trouwens), en netflix hapert nog net niet, maar de kwaliteit is ver naar beneden geschaald. Als ik het commando draai dat jij geeft krijg ik de volgende info (sommige dingen even weggehaald, ik weet niet of het verstandig is om bepaalde info op een openbaar forum te zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
C:\Users\Kroesss>netsh wlan show interface

There is 1 interface on the system:

Name                   : Wi-Fi
    Description            : Qualcomm Atheros AR9485 Wireless Network Adapter
    GUID                   : 1f529efb-04a5-4372-acd6-c4751b2765df
    Physical address       : *Mac-adres-achtige tekenreeks*
    State                  : connected
    SSID                   : *mijn netwerknaam*
    BSSID                  : *Mac-adres-achtige tekenreeks*
    Network type           : Infrastructure
    Radio type             : 802.11n
    Authentication         : WPA2-Personal
    Cipher                 : CCMP
    Connection mode        : Profile
    Channel                : 13
    Receive rate (Mbps)    : 150
    Transmit rate (Mbps)   : 150
    Signal                 : 42%
    Profile                : *mijn netwerknaam*

Hosted network status  : Not available

We hebben inderdaad een betonvloer tussen de begane grond en 1e verdieping. En er is ook 1 ding veranderd (bedenk me nu pas dat dit invloed zou kunnen hebben, excuses ervoor dat ik dit nu pas aangeef dus), en dat is dat we een nieuwe badkamer hebben laten plaatsen, inclusief een nieuwe vloer en allerhande leidingwerk. De meterkast (met zowel het modem als de router daarin) zit direct onder de badkamer.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Kroesss schreef op zondag 10 december 2017 @ 18:53:
@dion_b Allereerst dank voor je reactie!

Mijn modem is een Cisco epc3208. Voor zover ik weet verbind deze alleen maar de coax-kabel met het interne netwerk (en ook de telefoonlijn, maar die is hier niet het probleem). De Sitecom handelt vanaf daar alles af m.b.t. het interne netwerk.
Dan is je WLR-4004 naast AP ook router. Tnx, duidelijk :)
quote:
m.b.t. het netwerkbereik boven: ik zit nu met mijn laptopje op bed (het is verrekte koud trouwens), en netflix hapert nog net niet, maar de kwaliteit is ver naar beneden geschaald. Als ik het commando draai dat jij geeft krijg ik de volgende info (sommige dingen even weggehaald, ik weet niet of het verstandig is om bepaalde info op een openbaar forum te zetten:
Valt meestal mee, maar idd MAC-adressen weghalen doen wel meer. Nog handiger is om alleen laatste helft MAC weg te halen. Dan kennen we jouw specifieke apparaat niet, maar kunnen we wel de vendor opzoeken. Hier niet zo relevant, maar kan nuttig zijn als onduidelijk is exact waar je mee verbindt (bijv met meerdere AP's).
quote:

code:
1
2
3
4
5
6
C:\Users\Kroesss>netsh wlan show interface

There is 1 interface on the system:

Name                   : Wi-Fi
    Description            : Qualcomm Atheros AR9485 Wireless Network Adapter

Mooi, dit vertelt ons wat voor adapter in je laptop zit. Helaas slecht nieuws: hiermee vergeleken is je WLR-4004 nog modern en high-end. 2.4GHz-only 1x1 SiSo, oftewel verouderd en zelfs toen het nieuw was ultiem low-end. Let wel dat deze dingen *nog steeds* in nieuwe laptops gestopt worden, dus dit zegt nog niets over rest laptop.
quote:

code:
1
2
3
4
5
    GUID                   : 1f529efb-04a5-4372-acd6-c4751b2765df
    Physical address       : *Mac-adres-achtige tekenreeks*
    State                  : connected
    SSID                   : *mijn netwerknaam*
    BSSID                  : *Mac-adres-achtige tekenreeks*

Dat zal het WiFI MAC-adres zijn van je 4004. Althans, als je daarmee verbonden was.
quote:
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11n
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Profile
Channel : 13
Receive rate (Mbps) : 150
Transmit rate (Mbps) : 150
Signal : 42%
Aha. Hier kunnen we wat mee. Je beveiligingsinstellingen staan prima, maar verder is het allemaal brak. Dat is goed nieuws, want met andere instellingen kunnen we dus iets winnen :)

Die "42%" geeft je signaalsterkte aan. Dit komt neer op ongeveer -79dBm, wat lager is dan -75dBm, dus eigenlijk te zwak voor een stabiele verbinding. Zie hier je grootste probleem.

Maar... kanaal 13 is om drie redenen brak:
- het is niet een van de drie non-overlapping 2.4GHz kanalen. Eigenlijk wil je alleen 1, 6 of 11 gebruiken
- sommige non-EU apparatuur kan het niet gebruiken (hier niet van toepassing)
- het heeft last van interferentie van 4G/LTE telefoontoestellen in de LTE band 7

Kortom, ander kanaal is goed idee. Komt bij die transmit rate van 150Mbps. Dat icm je brakke 1x1 adapter impliceert dat je met 40MHz kanaalbreedte werkt. Dat is in de 2.4GHz een uitermate slecht idee. Bovendien blijft je maximaal zendvermogen gelijk, dus als je het over 40MHz ipv 20MHz uitsmeert halveert je signaalsterkte. Aangezien dat je grootste probleem is, acuut dit ding op 20MHz only zetten. Dat verdubbelt je signaalsterkte gelijk. Daarmee win je 3dB, dus ga je als het goed is naar 76dBm en 48% signaal.

TLDR: kanaalbreedte op 20MHz instellen en kanaal op 1, 6 of 11. Scheelt gelijk significant.
quote:
We hebben inderdaad een betonvloer tussen de begane grond en 1e verdieping. En er is ook 1 ding veranderd (bedenk me nu pas dat dit invloed zou kunnen hebben, excuses ervoor dat ik dit nu pas aangeef dus), en dat is dat we een nieuwe badkamer hebben laten plaatsen, inclusief een nieuwe vloer en allerhande leidingwerk. De meterkast (met zowel het modem als de router daarin) zit direct onder de badkamer.
Toevallig ook andere tegels geplaatst? Sommige tegels blokkeren WiFi bijna volledig. Dit kan een en ander verklaren.

Als bovenstaande tips van ander kanaal en vooral kanaalbreedte niet helpen, hebben we hier nog een houvast. Je AP staat namelijk op een slechte plek, in de meterkast onder de badkamer. Dit is gelijk voorbeeld van waarom router + AP vaak geen goede combinatie is. Je router moet staan waar je leidingwerk samenkomt, terwijl dat zelden tot nooit beste plek is voor een AP.

Heb je netwerkkabels vanuit meterkast naar andere plekken in huis? Zo ja, waarheen?

Met de uitermate beroerde adapter in je laptop heeft het weinig zin om de 4004 te vervangen voor een beter apparaat op dezelfde plek, die laptop kan toch geen voordeel halen uit het betere apparaat. Voor meer dekking moet er op een andere plek een AP bijkomen (cq de AP in de 4004 vervangen).

Soittakaa Paranoid!

• Kroesss
quote:
dion_b schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:22:
Maar... kanaal 13 is om drie redenen brak:
- het is niet een van de drie non-overlapping 2.4GHz kanalen. Eigenlijk wil je alleen 1, 6 of 11 gebruiken
- sommige non-EU apparatuur kan het niet gebruiken (hier niet van toepassing)
- het heeft last van interferentie van 4G/LTE telefoontoestellen in de LTE band 7

Kortom, ander kanaal is goed idee. Komt bij die transmit rate van 150Mbps. Dat icm je brakke 1x1 adapter impliceert dat je met 40MHz kanaalbreedte werkt. Dat is in de 2.4GHz een uitermate slecht idee. Bovendien blijft je maximaal zendvermogen gelijk, dus als je het over 40MHz ipv 20MHz uitsmeert halveert je signaalsterkte. Aangezien dat je grootste probleem is, acuut dit ding op 20MHz only zetten. Dat verdubbelt je signaalsterkte gelijk. Daarmee win je 3dB, dus ga je als het goed is naar 76dBm en 48% signaal.

TLDR: kanaalbreedte op 20MHz instellen en kanaal op 1, 6 of 11. Scheelt gelijk significant.
Beide gedaan. Het is kanaal 1 geworden (dit gaf Wifi Analyzer op mijn telefoon aan als beste optie van deze 3), en ik heb channel bandwidth op 20 MHZ gezet (stond op "20/40 MHZ") Van deze laatste instelling had ik nog niet eerder gehoord, dank!
Signaalsterkte op de slaapkamer is hiermee naar 50%/52% gesprongen. (ik heb het commando meerdere keren gedraaid, en hij wisselt tussen deze twee :)). Receive en transmit rate zijn nu beide 72.2.
quote:
Toevallig ook andere tegels geplaatst? Sommige tegels blokkeren WiFi bijna volledig. Dit kan een en ander verklaren.
Ja, de hele afwerkvloer is vervangen (vloerverwarming, heerlijk :)), dus ook de vloertegels zijn nieuw.
quote:
Heb je netwerkkabels vanuit meterkast naar andere plekken in huis? Zo ja, waarheen?
Op dit moment alleen naar de woonkamer. Daar heb ik 3 UTP-poorten zitten achter het TV-meubel. Zoals gezegd kan ik wel een kabel aanleggen naar zolder, daar heb ik bij de verbouwing van de badkamer namelijk een loze pvc-buis laten stoppen voor het geval dat (de hele muur was toch al kaal, en andere leidingen werden ook verlegd).
quote:
Met de uitermate beroerde adapter in je laptop heeft het weinig zin om de 4004 te vervangen voor een beter apparaat op dezelfde plek, die laptop kan toch geen voordeel halen uit het betere apparaat. Voor meer dekking moet er op een andere plek een AP bijkomen (cq de AP in de 4004 vervangen).
Let wel dat dit dus op mijn laptop was, en normaal het Netflix-en gebeurd op onze tablet. Dat is een Samsung Galaxy Tab S3. Ik weet echter niet welke Wifi-chip hier in zit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Kroesss schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:45:
[...]

Signaalsterkte op de slaapkamer is hiermee naar minimaal 50%/52% gesprongen. (ik heb het ommande meerdere keren gedraaid, en hij wisselt tussen deze twee :)). Receive en transmit rate zijn nu beide 72.2.
Beter dan verwacht zelfs, je zit nu op -75/-74dBm, wat net wel stabiel zou moeten zijn. Die lagere rates klinken slecht, maar als je Netflix (~3Mbps) al haperde kan ik je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertellen dat je de "150Mbps" van de oude situatie niet haalde :+
quote:
[...]

Vloerverwarming helpt ook niet, vooral niet omdat daar geheid een metaalhoudend isolatielaag onder gelegd is. Veel slechter kun je het voor WiFi niet aanleggen :+
quote:
[...]

Ook in de woonkamer? Mooi. Je ontkomt er denk ik niet aan om iets boven te doen als de 20MHz-verandering niet voldoende is, maar als je het toch goed aanpakt is een AP beneden in de woonkamer ipv de meterkast de logische tweede plek.
quote:
[...]

Hangt ervan af welke Galaxy Tab S3 je exact hebt. Waarschijnlijk ook maar 1x1, maar goede kans dat het een recente 5GHz, WiFi-ac capable geval is.

Dat geeft de mogelijkheid om (in ieder geval in de buurt van de AP) ruim vijf keer de performance die je nu haalt te halen. Helaas dekt 5GHz minder goed, dus dan moet je zeker aan nieuwe AP's.

Kortom, kijk eerst of de nieuwe settings langdurig goed genoeg zijn. Zo ja: prima. Zo nee ga je portemonnaie moeten trekken. Het heeft weinig zin een betere router in de meterkast te plaatsen, dus zou ik vooral naar twee AP's kijken (waarbij je de WiFI op de 4004 uit zet en hem gewoon bedraad z'n werk laat doen) - eentje in de woonkamer en eentje boven. Goedkoopste optie is de KPN "WiFi Versterker" van EUR 50. Dat is een prima AP, met veel hogere specs dan je apparaten nodig hebben. Enige minpunt is dat je wel alles handmatig moet instellen en bovendien roaming tussen boven en beneden geen hulp krijgt. Maar je bent voor EUR 100 wel klaar. Alternatief dat meer automatisch doet is Ubiquiti's UniFi UAP AC Lite. Per stuk EUR 75, dus EUR 150 voor twee. 33% minder performance dan KPN's geval, maar met jouw clients merk je daar niets van. Wel door paar technieken betere roaming van boven naar beneden en centraal beheer.

Soittakaa Paranoid!

• Kroesss
quote:
dion_b schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:08:
Top! Dank voor alle tips en adviezen. Ik ga het in de gaten houden. Mocht het niet voldoende zijn, dan neig ik zelf naar 1 AP op zolder. Zoals in de startpost aangegeven is die verdiepingsvloer van hout, en ik kan er met een kabel naartoe vanuit de meterkast. Is het dan mogelijk om een en ander zo in te stellen dat beide AP's (dus de nieuwe op zolder en die van de 4004 in de meterkast) samen werken in hetzelfde netwerk? Beneden is het ontvangst namelijk prima. Ik zit nu in de woonkamer (veel aangenamer dan een koude slaapkamer), en ik heb hier nu 98%. Daar hoef ik dus niet direct iets aan te veranderen wat mij betreft.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Kroesss schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:16:
[...]

Top! Dank voor alle tips en adviezen. Ik ga het in de gaten houden. Mocht het niet voldoende zijn, dan neig ik zelf naar 1 AP op zolder. Zoals in de startpost aangegeven is die verdiepingsvloer van hout, en ik kan er met een kabel naartoe vanuit de meterkast. Is het dan mogelijk om een en ander zo in te stellen dat beide AP's (dus de nieuwe op zolder en die van de 4004 in de meterkast) samen werken in hetzelfde netwerk? Beneden is het ontvangst namelijk prima. Ik zit nu in de woonkamer (veel aangenamer dan een koude slaapkamer), en ik heb hier nu 92%. Daar hoef ik dus niet direct iets aan te veranderen wat mij betreft.
Ja en nee.

Lang verhaal kort - heeft alleen zin als je boven ook low-end prut neerzet, en daarin investeren anno 2017 is weinig zinnig, vooral ook omdat er schijnbaar wel degelijk interferentie is in de 2.4GHz-band. Als dat een beetje erger wordt moet je alsnog boven en beneden op 5GHz over en is het zonde om nu iets neer te zetten wat geen 5GHz doet.

Om goede handovers te krijgen van boven naar beneden moet je vijf zaken identiek hebben:
- zelfde SSID
- zelfde PSK (wachtwoord)
- zelfde security (WPA2-only)
- zelfde encryption (AES-only)
- zelfde IP-netwerk (dus geen twee routers achter elkaar)

Kanaal moet overigens wel anders zijn en bovendien niet overlappend. Dus als je beneden 1 hebt moet je boven 6 of 11 nemen.

Nu, dat kan allemaal in de 2.4GHz prima tussen modern apparaat boven en oude beneden, maar als je boven op de 5GHz zit kan het wel eens daaraan - bij gebrek aan 5GHz beneden - vast blijven houden tot verbinding geheel wegvalt. Daarom wil je eigenlijk boven en beneden apparaten met iig zelfde specs, dus daarom ook m'n advies om ofwel te leven met huidige siutatie, danwel twee nieuwe AP's.

Soittakaa Paranoid!

• Kroesss
quote:
dion_b schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:25:
[...]

Ja en nee.

Lang verhaal kort - heeft alleen zin als je boven ook low-end prut neerzet, en daarin investeren anno 2017 is weinig zinnig, vooral ook omdat er schijnbaar wel degelijk interferentie is in de 2.4GHz-band. Als dat een beetje erger wordt moet je alsnog boven en beneden op 5GHz over en is het zonde om nu iets neer te zetten wat geen 5GHz doet.

Om goede handovers te krijgen van boven naar beneden moet je vijf zaken identiek hebben:
- zelfde SSID
- zelfde PSK (wachtwoord)
- zelfde security (WPA2-only)
- zelfde encryption (AES-only)
- zelfde IP-netwerk (dus geen twee routers achter elkaar)

Kanaal moet overigens wel anders zijn en bovendien niet overlappend. Dus als je beneden 1 hebt moet je boven 6 of 11 nemen.

Nu, dat kan allemaal in de 2.4GHz prima tussen modern apparaat boven en oude beneden, maar als je boven op de 5GHz zit kan het wel eens daaraan - bij gebrek aan 5GHz beneden - vast blijven houden tot verbinding geheel wegvalt. Daarom wil je eigenlijk boven en beneden apparaten met iig zelfde specs, dus daarom ook m'n advies om ofwel te leven met huidige siutatie, danwel twee nieuwe AP's.
Duidelijk verhaal! Dank je!

• Kroesss
Okee, even een terugmelding over het verdere verloop van dit verhaal. Na het hele verhaal gisteren uiteraard gelijk een poging gedaan om een filmpje te kijken zonder stotteren, maar helaas. De behaalde winst met de channel bandwidth-instelling blijkt dus niet genoeg... Ik heb bij een kennis echter een router/ap kunnen ophalen die hij had liggen, maar niet meer gebruikte. Hoogstwaarschijnlijk even antiek als de Sitecom, maar goed: ik mocht hem zo meenemen, dus dat scheelt.

Ik heb deze bedraad aangesloten in de kamer, en hij staat op een plek die redelijk centraal is, en in ieder geval niet onder de badkamer zit. Ik heb hem ingesteld als AP, en DHCP uitgeschakeld. De wireless functionaliteit op de Sitecom heb ik ook uitgezet, en zie daar: geweldige ontvangst op de slaapkamer!

Een test met de laptop geeft maar liefst 98% signaalsterkte weer op dezelfde plek als waar ik gisteren niet verder dan 52 kwam. Nog geen film gekeken, maar het zou me verbazen as dit niet een goede oplossing is.

@dion_b : Nogmaals dank voor alle tips, adviezen en tijd die je hierin hebt gestoken! Het is dankzij jou opgelost.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True