Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ibanezsz
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 20-12-2017

Ibanezsz

Ik weet het eigenlijk ook niet

Topicstarter
Beste tweakers,
Een hele lange tijd had ik nergens problemen mee. Ik had met mijn Z270F een automatisch overklok profiel runnen. Tot ik op een moment dacht ''laat ik eens iets energie zuiniger doen en weer op stock gaan runnen''. Ik disable de overklok en naar mijn idee runde alles prima.
Tot ik vandaag weer een video wilde gaan editten. De platback was dramatisch traag en laggy. Ik check de CPU verbruik in taskmanager en zie dat de CPU niet volledig wordt gebruikt.
Toen ging ik maar eens wat tests runnen. En merkte ik dat de cpu niet hoger dan 1,6 Ghz wil runnen. Ik heb in de bios alle settings gereset en ook geprobeerd een nieuwe overklock de draaien (met het Asus EZ overklok programma). Volgens het programma zou het overklokken gelukt zijn. Maar in de praktijk runde de cpu als nog op max 1.6 Ghz (tussen 0,8 en 1.6)
Ik weet me geen raad. Wat zou er gebeurt kunnen zijn?
Op dit moment zijn de bios settings in default. En temps komen in load (1.6ghz) niet hoger dan 35 graden.
Specs:
I7 7700k
Asus Strix Z270F
Cryorig H7
Corsair Dominator 3000mhz (runt nu op 2100) 16GB
Asus Strix GTX 1060 6GB

Groetjes!

• Ibanezsz
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 20-12-2017

Ibanezsz

Ik weet het eigenlijk ook niet

Topicstarter
O nog even een toevoeging. Gister avond voor ik mijn computer uit deed heb ik nog een video gerendert. Leek prima te gaan. Daarna mijn computer uit gedaan en de voeding ook uit. Vandaag pas het probleem ontdekt.

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:54
Bios update?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• evilweed
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22:11

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Alle C(1) en/of eist gedisabled?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 12-07 22:27
Heb je het laatste bios voor het moederbord erop staan?

Ik zou sowieso het bios eens reflashen, misschien dat er toch wat mee mis is.

Anders voor de zekerheid checken of de koeler er Goed op zit, om er zeker van te zijn, dat de niet throttled.

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 04:27

millman

6708Mhz @ -185c

@Ibanezsz

Welke testen heb je eigenlijk gedraaid? Waarmee monitor je je hardware?

Als de CPU niet aangesproken wordt zal deze door de EIST en C-State in stellingen in het bios zowel voltage als kloksnelheden terug schroeven. Als je op 'stock' draait zou ik dit ook aan laten staan. Deze functie belemmert de performance van de CPU geenzins en ondersteunt je eerste gedachtegang: Energiezuinig! Dit schakelt zo snel dat je er niets van zou moeten merken.

Stap 1: Lijkt mij handig om even in bios opnieuw "optimized defaults" in te laden. Stel daarna je geheugen in op XMP en stel de bootschijf in. Check de Load daarna even met een programma als IBT/LinX/Prime95, en monitor dit met CPU-Z & Coretemp of realtemp.

Als het kan, stuur even een screenshot met bovenstaande, onder load. Dan kan ik je gericht advies geven en weten we waarover we praten.

Stap 2: Mocht dit niet werken, dan kan je proberen of het bios batterijtje eruit halen wil helpen het bios goed te restten.

Stap 3: Een bios (re-) flash. Kijk of er een nieuwe bios is, Zet deze op een FAT32 geformatte USB stick. laad nog een keer de 'optimized defaults' voor de zekerheid, en kan in je bios naar de flash opties. Reboot nog een keer na flashen, stel XMP en bootdisk in. Test en confirm.

Uiteraard kan je C-States en EISt uitzetten om te kijken of dat het probleem oplost, maar die zouden dus geen probleem moeten vormen.

Edit: Als (ex-) overclock enthousiast moet ik toch even kwijt, Auto OC kan niet hoor. Het is al zo makkelijk tegenwoordig :D

Edit zoveel:
offtopic:
Welke SZ heb je eigenlijk? ls we t dan toch over gitaren moeten hebben :P

millman wijzigde deze reactie 18-12-2017 12:45 (33%)

Join our RUST SERVER:open console->type "connect 5.9.170.69:28015"

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True