Krimptang voor RJ45 Cat.7 shielded connectoren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05 18:02
Beste Allemaal,

Pas heb ik met succes en gemak stugge Cat.7 netwerkkabels door heel mijn huis getrokken. Omdat Cat.7 verhoudingsgewijs niet veel meer kost dan Cat.6a, leek mij dat, als ik toch bezig was, ook in het kader van 'future proofing', de beste aanpak.

Reguliere RJ45 (<=Cat.5a-6) connectoren passen daar echter niet op, omdat de Cat.7 strands daarvoor te breed zijn. Bij de RJ45 Cat.7 shielded connectoren liggen de strands er daarom om-en-om trapsgewijs in. Het probleem is echter dat deze connectoren niet het 'valluikje' hebben dat bij reguliere RJ45 connectoren wel aanwezig is. Als je ze (Cat.7 shielded) daarom krimpt met een tang die bedoeld is voor reguliere RJ45 connectoren, dan drukt een palletje op de krimptang dat normaliter in dat 'valluikje' drukt, de shielding kapot. Je krijgt ze wel gekrompen, maar optimaal is het niet.

Een oplossing is om dat palletje van de krimptang te verwijderen, maar ook dat is natuurlijk niet optimaal. Ik ben nu dus op zoek naar een specifieke krimptang voor RJ45 Cat.6a-7 shielded connectoren. Ik heb er dusver maar twee gevonden: één op https://www.netwerkkabel....c-rj45-shielded-conn.html en een hele zwik op AliExpress/AliBaba. Bestellen op AliExpress/AliBaba vind ik echter niks en beide krimpen diagonaal (ook niet ideaal). Het exemplaar van netwerkkabel.eu heeft bovendien de trekontlastingskrimper geïntegreerd in de eigenlijk krimper. dat wil ik niet, want dat komt weer met beperkingen voor de dikte van de kabel; Cat.6a zal nog wel gaan, Cat.7 is al gauw te dik.

Mijn vraag is dus of iemand hier ervaring mee heeft en/of iemand weet waar een fatsoenlijke Cat.7 krimptang te krijgen is. Er zal toch, zeker voor zakelijke installaties, wel meer vraag naar zijn?

Alvast bedankt,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja die zijn er, RJ45 krimptangen in allerlei uitvoeringen, van gewoon simpel tot kneiter duur. Is meer afhankelijk van welke connector je gebruikt, cat 5/5e/6 dat wilt vaak nog wel samen, massief of soepele kern is dan nog een verschil maar cat 7 is een poepie anders.

Zelfs heb ik goeie ervaringen met deze Knipex tang:
https://www.zamro.nl/prod...IPehH3GmQMzBoCKZsQAvD_BwE

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyprobatos
[b][message=53530481,noline]Zelfs heb ik goeie ervaringen met deze Knipex tang:
https://www.zamro.nl/prod...IPehH3GmQMzBoCKZsQAvD_BwE
Joopieboy, daar heb je voor Cat.7 dan ook zelf het palletje afgehaald of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

RJ45 is RJ45, je hebt alleen meer 'ruimte' in de connector nodig voor de dikkere kabel. Dus ook speciale cat 7 connectoren nodig, verder hoef je de tang niet aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyprobatos
Joopieboy schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:16:
RJ45 is RJ45, je hebt alleen meer 'ruimte' in de connector nodig voor de dikkere kabel. Dus ook speciale cat 7 connectoren nodig, verder hoef je de tang niet aan te passen.
Dat is helaas niet waar. Dit is een speciale Cat.6a-7 connector:

Afbeeldingslocatie: https://www.primuscable.com/resize/Shared/images/12_Modular%20Plugs%20Boots/CN1-022-8C6AS_01.jpg

Zoals je ziet zit er geen 'valluikje' aan de onderkant. Met een onaangepaste <=Cat.6 tang knijp je hem dus kappot. Geloof me, ik heb het geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik had andere connectoren als dat jij laat zien, en geen problemen mee ondervonden (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Waarom moet je connectors crimpen aan kabels die je door je huid gelegd hebt? Die monteer je af op een patch panel of een wanddoos door middel van LSA strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyprobatos
Joopieboy schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:31:
Ik had andere connectoren als dat jij laat zien, en geen problemen mee ondervonden (gelukkig).
Ik heb ook andere connectoren geprobeerd, maar die paste niet. Omdat de strands daarin naast elkaar liggen, waren ze te smal.

Welke connectoren heb jij gebruikt? Als jij connectoren hebt mét luikje waarin wel een stugge kabel past, wil ik die ook wel.
TommyboyNL schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:36:
Waarom moet je connectors crimpen aan kabels die je door je huid gelegd hebt? Die monteer je af op een patch panel of een wanddoos door middel van LSA strips.
Ik wil geen wanddozen monteren, ik wil ze direct op het modem en de access points aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik zou moeten zoeken, heb een bus met connectoren bij de Conrad besteld volgens mij. :)

Edit: waren van LogiLink, maar zie ik niet meer terug op de site.

[ Voor 28% gewijzigd door Joopieboy op 10-12-2017 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 20:30
Polyprobatos schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:01:
[...]

Ik wil geen wanddozen monteren, ik wil ze direct op het modem en de access points aansluiten.
Als je het dan toch doet, doe het dan meteen goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
HenkEisDS schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:27:
[...]

Als je het dan toch doet, doe het dan meteen goed. :)
Ik ben dan wel benieuwd hoe jij een AP goed tegen plafond zou monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Gizmo-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-07 21:22
Je kan de connector ook aan de ander kant van de tang erin stoppen.
Een beetje mikken dat hij goed de "mesjes" in de kabel drukt.

Het grootste gedeelte van de connector zit nu eigenlijk buiten de tang, maar dan knijp je deze niet kapot en hoef je de tang niet te "slopen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-07 06:12

TNW

Stugge kabels met massieve aders zijn er om permanent op een plek te liggen. Ze horen daarom ook eigenlijk in een contactdoos te zijn afgemonteerd. Ik heb in mijn huidige huis cat6 netjes in contactdozen en een patchpaneel laten uitkomen. Nog steeds geen spijt van. Als je netwerkkabels verklooit gooi je deze gewoon weg. Lange kabel nodig? geen gedoe, gewoon lange kabel kopen en deze inprikken.

Uiteraard is er niets tegen om dit thuis anders te doen. De kans is vrij klein dat het fout gaat, vooral als je er weinig aan rommelt.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit is vragen om problemen. Had dan ook gewoon patchkabels gebruikt...

Ik denk dat je er nog wel uit kan komen door goedkope premade Cat7 kabels te nemen, en aan het eind van je huidige installatiekabel gewoon cat7 keystones te punchen. Kost een minikabel+keystone per kant, maar dan ben je er van af en werkt het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 20:30
Sethro schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:02:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd hoe jij een AP goed tegen plafond zou monteren?
Haha goed punt. Om nou je hele plafond te verlagen is wellicht een beetje overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyprobatos
-Gizmo- schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:12:
Je kan de connector ook aan de ander kant van de tang erin stoppen.
Een beetje mikken dat hij goed de "mesjes" in de kabel drukt.

Het grootste gedeelte van de connector zit nu eigenlijk buiten de tang, maar dan knijp je deze niet kapot en hoef je de tang niet te "slopen".
Dat is ook nog een idee. Ik zit nu hiernaar te kijken:

https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch

Daar zit ook een palletje op, maar dat lijkt met een eenvoudige kruiskop afschroefbaar. Dan moet je ook wel zelf het palletje eraf halen, maar vernaggel je niet gelijk heel die tang.
johnkeates schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:27:
Dit is vragen om problemen. Had dan ook gewoon patchkabels gebruikt...

Ik denk dat je er nog wel uit kan komen door goedkope premade Cat7 kabels te nemen, en aan het eind van je huidige installatiekabel gewoon cat7 keystones te punchen. Kost een minikabel+keystone per kant, maar dan ben je er van af en werkt het ook goed.
Ze lopen door oude kromme ingefreesde goten in de wanden en plafonds. Patchkabels pasten er simpelweg niet door.

Ik heb vervolgens juist voor Cat.7 gekozen omdat ik eigenlijk meer problemen had verwacht met het trekken en het de komende 10 jaar niet nog eens wilde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 22:28
Heb je ook gekeken bij de link die ik gepost had? Volgens mij voldoet die tang precies aan jouw vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyprobatos
Tonne schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 07:34:
Heb je ook gekeken bij de link die ik gepost had? Volgens mij voldoet die tang precies aan jouw vraag.
Yup, die ken ik, heeft het volgende probleem:
Polyprobatos schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:58:Het exemplaar van netwerkkabel.eu heeft bovendien de trekontlastingskrimper geïntegreerd in de eigenlijk krimper. dat wil ik niet, want dat komt weer met beperkingen voor de dikte van de kabel; Cat.6a zal nog wel gaan, Cat.7 is al gauw te dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 22:28
Polyprobatos schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:11:
[...]

Yup, die ken ik, heeft het volgende probleem:

[...]
Excuus daar overheen gekeken
Pagina: 1