Aankoop NUC voor streamen met KODI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -Louis-
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-02-2023
Beste,

ik ben van plan een NUC aan te schaffen, die enkel gebruikt zal worden voor het streamen van films naar TV. Waarschijnlijk gaat Linux geinstalleerd worden en KODI (of gewoon kodi als mediaserver), maar hier ben ik nog niet uit.

Nu ben ik al eens aan het lezen geweest op het forum enz, maar ik vraag me toch nog enkele dingen af. Ik wil de prijs drukken (geen idee wat dit ding me zal kosten), want het toestel wordt maar voor 1 doeleind gebruikt.

A. Heb ik genoeg aan een Pentiumprocessor of toch naar een i5 gaan?
B. Als ik het goed begrijp moeten geheugen en eventuele HD apart gekocht worden?
C. Zit er Wifi op zo'n ding? Want dat is echt een vereiste.

Veel kennis heb ik van deze toestelletjes niet, dus daarom deze vraagstelling. En als jullie mij op de goede weg kunnen helpen, dan zou dat fantastisch zijn, Of eventueel een model dat jullie me aanraden?

Alvast bedankt !

Louis

Beste antwoord (via -Louis- op 04-01-2018 22:08)

• danabanana19
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-02 10:04
ik heb mijn raspberry via wifi verbonden en ondervind hier geen problemen mee, zelfs als hij ver bij de router weg is.
heb wel eens gehad dat ik een slechte verbinding had, dit was meestal opgelost met een software update

Alle reacties

• danabanana19
een nuc als kodi machine is best overkill, je bent veel goedkoper en makkelijker af met een raspberry pi 3.
Hierbij hoef je alleen nog een sd kaart te kopen een een micro usb voeding

• -Louis-
Bedankt voor je suggestie. Ik moet eerlijk toegeven dat ik van die raspberry-toestanden nog minder afweet dan van NUC's. Maar ik wil het zeker overwegen. De vraag is, hebben die dingen wifi aan boord? Want het is de bedoeling dat er gestreamed word naar dit toestel via wifi.

**EDIT

Sorry, heb het zonet gelezen. Hebben ze dus :-)

[ Voor 9% gewijzigd door -Louis- op 10-12-2017 16:26 ]

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:08
Hmm, ik zou niet op de wifi-adapter van de pi 3 vertrouwen. In mijn ervaring is het signaal niet stabiel genoeg voor prettig streamen.

Nog even los van het feit dat ik een mediaserver sowieso niet via wifi zou verbinden. Daarvoor is de kwaliteit van de verbinding me te belangrijk.

Ik heb nu een pi 32 bedraad als mediaserver, waarbij sommige clients via wifi daar de media ophalen, en dat gaat redelijk... maar het lukte met een pi3 niet om via wifi fatsoenlijk te streamen.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueMotion op 10-12-2017 16:52 ]

• -Louis-
OK, dat is niet zo fijn. Misschien dan toch maar de nuc overwegen als dit een probleem blijkt te zijn,want dat streamen moet natuurlijk wel zonder haperen lukken.

Acties:
  • Beste antwoord

• danabanana19
ik heb mijn raspberry via wifi verbonden en ondervind hier geen problemen mee, zelfs als hij ver bij de router weg is.
heb wel eens gehad dat ik een slechte verbinding had, dit was meestal opgelost met een software update

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:00
Mja als je zelf zegt dat weinig ervan afweet waarom dan niet één van de vele Android media kastjes kiezen? Zijn prima in prijs en voldoende howto’s en topics op GoT te vinden.

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-02 19:23
Ik heb zelf een nuc om te streamen naar de TV, werkt op zich goed,maar qua afstandsbediening een stuk lastiger en in totaal duurder.
Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen zou ik voor een nvidia shield gaan. Kan hetzelfde en een stuk goedkoper.

Zie voor goede review:
https://nl.hardware.info/...en-shield-als-mediaspeler

Ze hebben ook nog ergens een youtube review gedaan, moet je ff googlen.

• -Louis-
Dat lijkt me inderdaad ook een mooie oplossing. Zal ik ook eens moeten lezen dan.

Miki, die mediakastjes ben ik daarnet ook tegengekomen op het internet. Nu heb ik wel een aantal mogelijkheden, maar dat maakt het natuurlijk niet makkelijker om te kiezen :-p Ik ga zowieso even lezen over de androidkastjes en ook NVidia-shield spreekt me aan.

Bedankt voor de suggesties !

• -Louis-
Sorry voor het late antwoord. Ik heb ondertussen een beetje aan het spelen geweest met de mogelijkheden.

Ik heb me een Raspberry aangeschaft met alles erbij. Dus een volledig pakketje. Kost eigenlijk niet veel. De voorgeïnstalleerde geheugenkaart met noobs geformateerd en uiteindelijk OSMC erop gezwierd.

Booten is enorm snel en de wifi verbinding gaat perfect. Dus nu stream ik van de nas, via de draadloze router naar de Pi.

Bedankt voor de info alleszins en dit wou ik nog ff kwijt ;)
Pagina: 1