12v LEDs roken bij hoger voltage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:39
In mijn camper heb ik de standaard 15w verlichting vervangen door deze LED lampjes:

https://www.amazon.co.uk/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Nu werken ze goed en geven ze veel licht. Het enige probleem is dat ze gaan roken op het moment dat ik de accu oplaad terwijl ik de lampjes aan heb staan. Op het moment van opladen komt er zo'n 14v a 14,5v op het systeem te staan en dat is waarschijnlijk te veel. Kan ik dit op een simpele manier oplossen? Alleen op de accu werken ze prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 11:28
Het probleem zit hem erin, dat die LED's waarschijnlijk door een weerstand worden begrentst ivm zij een stroombron ipv een spanningsbron zoals een accu. Lastig op te lossen. Je zou even de stroom kunnen meten van een zon lampje en dan een extra weerstand ervoor zetten. Wel rekeninghoudend met het vermogen wat die weerstand dissipieert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:22

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En dat is het probleem met die goedkope led lampjes, de weerstand is "berekend" op 12V en niet 14V, bij 14V loopt er veel teveel stroom door de ledjes en gaan ze roken/defect

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-10 16:40

WoBBeL

*zwaai*

Ik heb zelf laatst verlichting gekocht die op 12-24v kan werken. Denk dat vervangen de enige oplossing is (goedkoopste en meest praktische)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gezien dit gewone autolampen zijn (iig bedoeld om in een auto te gebruiken) lijkt het mij dat ze 14.4v aan moeten kunnen. Veel simpele acculaders geven meer spanning dan die beoogde 14 tot 14.4v en kan de spanning verder oplopen als de accu of een contact met de accu een hogere weerstand heeft. Je kunt dan wel 14 volt meten maar dat is vaak een gemiddelde van de vrij simpele ongeregelde spanning van de lader.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Er zijn meerdere oplossingen!

De eenvoudigste is volgens mij een paar grote diodes nemen en die in serie met je verlichting zetten.
Neem wel een versie die de stroom van je verlichting aankan en zorg dat ze hun warmte kwijt kunnen (een normale diode geeft een spannings val van 0.7Volt 3 of 4 diodes zou moeten werken 2,1 of 2,8 volt )
Bij 12 volt neemt de hoeveelheid licht natuurlijk wel wat af.

Een weerstand kan natuurlijk ook maar zal vermoedelijk teveel warmte veroorzaken en gekoeld moeten worden.

De mooiste maar ook duurste is een voeding die 7 tot 14 volt ingangsspanning accepteert en keurig 12 V aan de uitgang kan leveren (Automatic buck boost converter of Sepic converter ).

Je kunt ook eens zon lampje uit elkaar halen en eens kijken hoe ze de stroom begrenzen en eventueel de smd weerstanden vervangen door grotere waarde.

[ Voor 9% gewijzigd door theuser op 10-12-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:29

BCGraaf

BC

Misschien is een voltage regulator een oplossing. Deze gebruikte ik zelf wel eens in de modelbouw om continue spanning te hebben op LED verlichting in mijn drones.

Zal in NL ook wel te krijgen zijn.

Hier haalde ik ze altijd vandaan:

https://www.foxtechfpv.co...y-regulator-naked-hv.html

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Ik zou voor zoiets gaan ipv zelf gaan solderen...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In de 1e instantie lijkt het mij dat je Amazon moet contacten dat ze niet voldoen aan hun eigen specificatie van een "breed spanningsgebied" zoals de advertentie zegt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

jctjepkema schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:50:
Het probleem zit hem erin, dat die LED's waarschijnlijk door een weerstand worden begrentst ivm zij een stroombron ipv een spanningsbron zoals een accu. Lastig op te lossen. Je zou even de stroom kunnen meten van een zon lampje en dan een extra weerstand ervoor zetten. Wel rekeninghoudend met het vermogen wat die weerstand dissipieert.
Worden power-LEDs niet altijd aangestuurd door (actieve) drivers?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:16:
[...]

Worden power-LEDs niet altijd aangestuurd door (actieve) drivers?
Nope, you get what you pay for. Als je billige LED lampen koopt zit er simpelweg een weerstand in. Als je echter meer dan 2 euro per lamp uit wilt geven kom je al een stuk verder kwa kwaliteit (fatsoenlijke driver, prettigere kleurtemperatuur, hogere CRI).

Edit: Iets als dit is al stukken beter: https://www.banggood.com/...-DC-12-24V-p-1052342.html
12-24V, dus daar moet wel een actieve driver in zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door TommyboyNL op 10-12-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Bedankt voor de reacties. Aangezien de LEDs verdeeld zijn over 3 'groepen' in de camper en ik niet zoveel zin heb om alles overhoop te halen en 3x een stabiliser er tussen te zetten is het misschien verstandiger om nieuwe LEDs te kopen die meer spanning ondersteunen.

Ik wil even kijken of ze hetzelfde reageren met de laadregelaar van het zonnepaneel. Als ze daar goed op reageren dan wordt het alweer makkelijk, of als niet dan moet ik ze wss vervangen..
TommyboyNL schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:43:
[...]

Nope, you get what you pay for. Als je billige LED lampen koopt zit er simpelweg een weerstand in. Als je echter meer dan 2 euro per lamp uit wilt geven kom je al een stuk verder kwa kwaliteit (fatsoenlijke driver, prettigere kleurtemperatuur, hogere CRI).

Edit: Iets als dit is al stukken beter: https://www.banggood.com/...-DC-12-24V-p-1052342.html
12-24V, dus daar moet wel een actieve driver in zitten.
Zie je die toevallig nog in 'warm white' / rond de 3000K? Dan koop ik gewoon nieuwe. De leds zijn redelijk goed te vinden, alleen als je ze wil voor in de camper (dus niet fel wit) is het vrij moeilijk..

[ Voor 22% gewijzigd door Hercul3s op 10-12-2017 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 11:28
kijk even naar de leds van ring automotive. als leverancier zijnde goeie ervaringen met hun service en kwaliteit.

@Compizfox
dat is wat je wil ja. hoe krijg je zon driver in zon pcb? en moet wel goedkoop he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Nog even een update, blijkbaar gaf de acculader een (veel) te hoge spanning. Met de acculader van de zonnepanelen en zon er op gaan ze niet roken. De oude acculader ga ik dus niet meer gebruiken.
Pagina: 1