Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 09:26
Beste allemaal,

Ik ben onlangs verhuisd en wil het thuisnetwerk heel erg graag goed in orde hebben. Ik ben het zat om niet overal dekking en snelheid te hebben in huis.

Ik weet alleen niet wat in mijn geval de beste oplossing is.

Ik woon in een huis van 174m2. Het heeft drie verdiepingen; beneden (woonruimte en keuken), boven (4 slaapkamers + badkamer) en zolder.
De modem van KPN (glasvezel 500) hangt in de meterkast beneden in de hal.
Er is alleen een netwerkkabel getrokken naar de woonkamer. Er zijn geen netwerkkabels naar boven getrokken. De vorige bewoner heeft overal coax liggen.

Wat ik al heb geprobeerd:
1) Ik heb een KPN Wifi extender in de woonkamer gezet. Dat werkte prima in mijn vorige (kleinere) woning, maar heb daarmee boven al bijna geen snelheid.

2) Ik heb daarna twee Ubiquiti UniFi AP-AC-LR geprobeerd te installeren, maar heb er uiteindelijk maar 1 aangesloten en in de hal gehangen net buiten de meterkast. Ik wilde er een boven hangen maar omdat er geen kabels getrokken zijn naar boven is dat niet gelukt.

3) Orbi multi-room wifi. Op het moment heb ik een Orbi RBK50 router in de hal die aangesloten is op het modem. Vervolgens een Orbi satteliet in de meest centrale kamer boven. Nu heb ik beneden en boven goed bereik en dekking met eigenlijk overal een snelheid van 150+Mbps op mijn iPhone, behalve op de achterste slaapkamer. Maar op de zolder krijg ik vrijwel geen snelheid.

Ik zit nu te denken om op elke verdieping een bedrade router (?) de plaatsen. Dat betekent wel dat ik overal de coax eruit moet trekken en er UTP voor in de plaats moet doen. Is dit een zinnige oplossing?
Of is het juist handig om op elke verdieping een bedrade access point te hangen (AP-AC-Lite of -Pro)
Of moet ik helemaal niet met een draad gaan werken en kan ik bijvoorbeeld nog een Orbi satteliet op zolder plaatsen?

Het komt er eigenlijk op neer dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat er op aangesloten word
Bij ons thuis worden de volgende apparaten gebruikt:
2x iPhone7
2x Macbook pro
Sonos playbar
2xSonos play:1
Apple tv
Philips Hue lampen (niet zeker of dat via wifi gaat?)
Samsung tv

Er gaat overal in huis gebruik gemaakt worden van de verbinding, dus ook op zolder

For what its worth, de woning:

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/lkgrhhnv9/Screen_Shot_2017-12-10_at_10.43.31.png

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/l7pdbaxvp/Screen_Shot_2017-12-10_at_10.43.41.png

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/w7akmwgl1/Screen_Shot_2017-12-10_at_10.43.51.png

[ Voor 7% gewijzigd door Elegy123 op 10-12-2017 10:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Of een extra Orbi op zolder gaat werken is een kwestie van trail and error.

Tegenstrijdig feit is nu eenmaal dat de bekabeling het geheim is van een goed dekkend draadloos netwerk.
Dus mijn voorkeur gaat uit van een AP per verdieping die bekabeld met je hoofdrouter verbonden zijn.
Zo creeer je voldoende doorvoer omdat je dan hoofdzakelijk op de 5GHz kan werken. En dat is de enige manier om die 500 Mbps overal (grotendeels) beschikbaar te maken.

Ik werk hier met een drietal R7000 ingesteld als AP. Dat werkt goed. Misschien dat de kerstman Ubiquiti spulletjes brengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:59
Moxa van hirschman data over coax zou voor jou een optie zijn kan je je data over coax op de verdiepingen krijgen en dan je ap.s daar op aansluiten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:59

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johanroelfs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-09 17:41
Of je kunt proberen om de coax kabels te vervangen voor netwerkkabels. Hierna kun je dan op iedere verdieping een ap aansluiten

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 17:27
ik ben ook fan van op elke verdieping een accespoint te plaatsen via utp..
dus electricien vragen voor coax te laten vervangen door 2x utp (of coax+utp indien je toch ooit de mogelijkheid wil houden voor coax tv boven)
ook in de zolder utp aanleggen (liefst dubbel)

kijk ook eens zeker naar tooltjes zoals inSSID'er , daarmee kan je zelf allerlei dingen bekijken, zoals bv wat je RSSI is , dat geeft aan hoever je van de modem afzit en hoe de ontvangst nog is (dat kan je een vrij goeie indicatie geven of bv last hebt van obstakels zoals bv keukenapparatuur in de weg voor ontvangst naar de tuin toe)
modem-wifi-routers zijn leuk maar in de meterkast is vaak niet de beste plaats. wifi af van dat ding en accespoint in de woonkamer werkt zoveel beter omdat de afstand korter is en vaak geen obstakels ertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Bedankt voor de suggesties. Ik denk dat ik een afspraak maak met een elektricien om kabels te trekken naar elke verdieping.

Dus wifi van de modem uitzetten, vervolgens een kabel van de modem naar de woonkamer, 1e verdieping en zolder waar access points op zitten?
Of moet er vanaf de modem een kabel naar een (hoofd)router waarop 3 access points zijn aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Elegy123 schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:48:
Bedankt voor de suggesties. Ik denk dat ik een afspraak maak met een elektricien om kabels te trekken naar elke verdieping.

Dus wifi van de modem uitzetten, vervolgens een kabel van de modem naar de woonkamer, 1e verdieping en zolder waar access points op zitten?
Of moet er vanaf de modem een kabel naar een (hoofd)router waarop 3 access points zijn aangesloten?
Hangt af van wat die "modem" exact is. Bij glas is er namelijk helemaal geen sprake van een modem. Er is een glas NTU en daarachter hangt een router. Als je met "modem" de NTU bedoelt, dan moet daar inderdaad een router achter. Als je het over pakweg een Experiabox die al achter de NTU hangt hebt, dan is dat een router en hoeft er geen eigen router achter.

Die Experiabox door een eigen router vervangen kan interessant zijn, maar dan wordt het vaak met ITV en telefonie lastiger. Gebruik je die, verdiep je er dan in voor je dat overweegt. Gebruik je niets van die legacy zooi, dan zijn er zeker betere routers te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
dion_b schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:11:
[...]

Hangt af van wat die "modem" exact is. Bij glas is er namelijk helemaal geen sprake van een modem. Er is een glas NTU en daarachter hangt een router. Als je met "modem" de NTU bedoelt, dan moet daar inderdaad een router achter. Als je het over pakweg een Experiabox die al achter de NTU hangt hebt, dan is dat een router en hoeft er geen eigen router achter.

Die Experiabox door een eigen router vervangen kan interessant zijn, maar dan wordt het vaak met ITV en telefonie lastiger. Gebruik je die, verdiep je er dan in voor je dat overweegt. Gebruik je niets van die legacy zooi, dan zijn er zeker betere routers te krijgen.
Hoo met modem bedoel ik inderdaad de Experia box, my bad dat had ik beter moeten formuleren 8)7 . Dus dat is dan al de router...
Maar die ga ik niet in de woonkamer zetten denk ik dan? Dan moeten van daaruit weer kabels richting de meterkast om vervolgens naar boven getrokken te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom zou je router in de woonkamer hangen? Volgens je topicstart hangt de NTU in de meterkast, de Experiabox ook. Enige wat je in woonkamer nodig hebt is AP en evt nog switch.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
dion_b schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:28:
Waarom zou je router in de woonkamer hangen? Volgens je topicstart hangt de NTU in de meterkast, de Experiabox ook. Enige wat je in woonkamer nodig hebt is AP en evt nog switch.
Helder! Ik maak zsm een afspraak voor de trekken van de kabels en dan maak ik de setup zo dat er een access point op elke verdieping staat.

Heel erg bedankt voor de suggesties en het meedenken _/-\o_

EDIT
Afspraak is gemaakt, woensdag worden kabels getrokken. Er wordt CAT5 gelegd. Is dat voldoende? Of moet ik met het oog op de toekomst voor CAT6 gaan? De monteur zei dat CAT6 wel lastiger te leggen is en dat het sowieso duurder is.

[ Voor 20% gewijzigd door Elegy123 op 11-12-2017 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 17:27
als dat over tientjeswerk gaat, zeker voor cat6 gaan (dan ben je ooit in de mogelijkheid naar 10gigabit te gaan)

cat5e gaat nog wel 5-10 jaar mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Ik heb even snel uitgetekend hoe ik denk dat de opstelling moet zijn. Zou iemand dit kunnen verifieren zodat ik de apparatuur kan bestellen?

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/ho2osw/setup.jpg

De glasvezel verbinding gaat in een switch (UBIQUITI UNIFI SWITCH 8-60W). Van daaruit gaat er een kabel naar de woonkamer waar ie een AP Pro in gaat. Vanuit de AP pro gaat er een kabel de Experia box in van waaruit weer kabels lopen naar apparaten als een Apple TV en de ITV van KPN.
Vanuit de switch gaat ook een kabel naar de 1e verdieping waar een AP Pro/lite komt te hangen.
Ook gaat er vanuit de switch een kabel naar de zolder waar eveneens een Pro of Lite komt.

De AP's worden gevoed door POE van de switch.

Klopt deze opstelling?

[ Voor 5% gewijzigd door Elegy123 op 11-12-2017 21:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:48
Elegy123 schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:25:
Ik heb even snel uitgetekend hoe ik denk dat de opstelling moet zijn. Zou iemand dit kunnen verifieren zodat ik de apparatuur kan bestellen?

[afbeelding]

De glasvezel verbinding gaat in een switch (UBIQUITI UNIFI SWITCH 8-60W). Van daaruit gaat er een kabel naar de woonkamer waar ie een AP Pro in gaat. Vanuit de AP pro gaat er een kabel de Experia box in van waaruit weer kabels lopen naar apparaten als een Apple TV en de ITV van KPN.
Vanuit de switch gaat ook een kabel naar de 1e verdieping waar een AP Pro/lite komt te hangen.
Ook gaat er vanuit de switch een kabel naar de zolder waar eveneens een Pro of Lite komt.

De AP's worden gevoed door POE van de switch.

Klopt deze opstelling?
Kort gezegd NEE dit werkt zo niet.

Uitleg:
Vanaf je NTU moet er eerst je experiabox komen (of een andere router), vanaf daar kan je je switch aansluiten en je AP's.
Anders heb je geen NAT in je netwerk, en ook geen DHCP e.d. omdat die pas achter je experiabox zit.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Annuk schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:47:
[...]

Kort gezegd NEE dit werkt zo niet.

Uitleg:
Vanaf je NTU moet er eerst je experiabox komen (of een andere router), vanaf daar kan je je switch aansluiten en je AP's.
Anders heb je geen NAT in je netwerk, en ook geen DHCP e.d. omdat die pas achter je experiabox zit.
Super bedankt! Het klinkt heel logisch _/-\o_
Dan heb ik eigenlijk nog een switch nodig voor in de woonkamer waar ik de Apple TV e.d. op aansluit. De huidige situatie is zo dat er een wifi versterker van KPN in de woonkamer staat die tevens als switch fungeert maar die gaat dus weg.

[ Voor 21% gewijzigd door Elegy123 op 11-12-2017 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Elegy123 schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:59:
[...]

Super bedankt! Het klinkt heel logisch _/-\o_
Dan heb ik eigenlijk nog een switch nodig voor in de woonkamer waar ik de Apple TV e.d. op aansluit. De huidige situatie is zo dat er een wifi versterker van KPN in de woonkamer staat die tevens als switch fungeert maar die gaat dus weg.
Som eens op wat je waar allemaal nodig bent per plaats, dan kan je vanaf daaruit gaan kijken wat je exact wilt/moet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Beneden
Goede snelle verbinding met twee iPhone 7 en twee Macbook Pro, iPad en Galaxy Tab 10a
Apple TV
Philips Hue
Sonos playbar en twee play:one
ITV van KPN

1e verdieping
Eveneens goede verbinding, op kantoor (zelfde macbooks en iphones)
Philips Hue (hal, slaapkamers)
Sonos Play:one (kantoor)
Tablets

Zolder
Wederom iPhones en macbooks
Sonos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Elegy123 schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:49:
Beneden
Goede snelle verbinding met twee iPhone 7 en twee Macbook Pro, iPad en Galaxy Tab 10a
Apple TV
Philips Hue
ITV van KPN

1e verdieping
Tablets

Zolder
Sonos
Okee :) en hoe wil je alles exact aansluiten? En heb je evt. nog wensen m.b.t. gescheiden vlan's o.i.d. of een gastnetwerk ofzo?
sorry dit had ook net zo goed bij de vorige post in gekund maar beetje vergeten :+

Voor de AP's snap ik Ubiquity Unifi, maar wil je ook persé je switch hiervan hebben? anders kan je ook eens hier kijken: netwerkswitches zijn zowel managed als unmanaged switches maar allemaal met PoE+ (PoE at).

Als je antwoord op de 2e vraag Ja is (vlan's/gastnetwerk) dan zou ik inderdaad voor de genoemde US-8-60w switch uit de Unifi lijn gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Annuk schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:38:
[...]

Okee :) en hoe wil je alles exact aansluiten? En heb je evt. nog wensen m.b.t. gescheiden vlan's o.i.d. of een gastnetwerk ofzo?
sorry dit had ook net zo goed bij de vorige post in gekund maar beetje vergeten :+

Voor de AP's snap ik Ubiquity Unifi, maar wil je ook persé je switch hiervan hebben? anders kan je ook eens hier kijken: netwerkswitches zijn zowel managed als unmanaged switches maar allemaal met PoE+ (PoE at).

Als je antwoord op de 2e vraag Ja is (vlan's/gastnetwerk) dan zou ik inderdaad voor de genoemde US-8-60w switch uit de Unifi lijn gaan.
Let op; je hebt hier met een leek te maken :D als je vraagt hoe ik alles wil aansluiten zeg ik; met een kabel :P zie mijn antwoord hieronder

Alles beneden kan aangesloten worden op 1 punt en dat is waar de netwerkkabel de woonkamer binnen komt. Verder is alles draadloos.

Ik weet niet wat een vlan is, dus ik denk niet dat ik dat nodig ga hebben. Gastnetwerk mwah hoeft ook niet echt.

Goed punt van de switch, ik heb niet echt een reden om voor die van Ubiquiti te kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Elegy123 op 12-12-2017 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Elegy123 schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:59:
[...]

Let op; je hebt hier met een leek te maken :D als je vraagt hoe ik alles wil aansluiten zeg ik; met een kabel :P zie mijn antwoord hieronder

Alles beneden kan aangesloten worden op 1 punt en dat is waar de netwerkkabel de woonkamer binnen komt. Verder is alles draadloos.

Ik weet niet wat een vlan is, dus ik denk niet dat ik dat nodig ga hebben. Gastnetwerk mwah hoeft ook niet echt.

Goed punt van de switch, ik heb niet echt een reden om voor die van Ubiquiti te kiezen.
Elegy123 schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:49:
Beneden
Apple TV
Philips Hue
ITV van KPN
Hier ben je zo te lezen al minstens een 8p switch nodig als ik ervan uit ga dat je ATV + Hue (bridge???) + 3x Sonos + iTV bekabeld zijn en dan moet je nog een AP aansluiten + je hebt nog je inkomende poort vanuit je meterkast.

Persoonlijk zou ik deze opsplitsen mits het kan, dus 2 kabeltjes neer (laten) leggen, hang je een simpele 5poorts PoE(af) switch in de meterkast, daaraan hang je voor iedere verdieping de AP, en kan je op de plaatsen waar je meer poorten nodig bent een simpele 8p (of 5p) switch neer leggen.
1e verdieping
Tablets
Tablets en iphone's sowieso draadloos, je macbook dan?
Sonos zou evt. bekabeld kunnen
Voor de hue geld wederom is het een bridge of alleen de lampen?
Zolder
Sonos
Deze allemaal draadloos? Of moet de sonos ook bekabeld worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Annuk schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:02:
[...]

[...]

Hier ben je zo te lezen al minstens een 8p switch nodig als ik ervan uit ga dat je ATV + Hue (bridge???) + 3x Sonos + iTV bekabeld zijn en dan moet je nog een AP aansluiten + je hebt nog je inkomende poort vanuit je meterkast.

Persoonlijk zou ik deze opsplitsen mits het kan, dus 2 kabeltjes neer (laten) leggen, hang je een simpele 5poorts PoE(af) switch in de meterkast, daaraan hang je voor iedere verdieping de AP, en kan je op de plaatsen waar je meer poorten nodig bent een simpele 8p (of 5p) switch neer leggen.

[...]

Tablets en iphone's sowieso draadloos, je macbook dan?
Sonos zou evt. bekabeld kunnen
Voor de hue geld wederom is het een bridge of alleen de lampen?

[...]

Deze allemaal draadloos? Of moet de sonos ook bekabeld worden aangesloten?
Macbooks zijn ook draadloos
Sonos playbar doe ik bekabeld en beide play:one draadloos.
En het is inderdaad een Hue bridge

Goed punt om een switch in de meterkast te doen, en dan dus een in de woonkamer voor alle apparaten

*update*
Ik las net dat de Unifi AP-AC-Pro met zijn tweede ethernet poort niet doorgelust kan worden naar een switch dus ik zal eerst de kabel die uit de Experia Box de woonkamer in komt moeten aansluiten op een switch om vervolgens daarop de AP-AC-Pro en de rest van de apparatuur aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dLRekR/Screen_Shot_2017_12_13_at_07_49_59.png

[ Voor 15% gewijzigd door Elegy123 op 13-12-2017 11:34 . Reden: afbeelding thumbnail toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Elegy123 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:54:

*update*
Ik las net dat de Unifi AP-AC-Pro met zijn tweede ethernet poort niet doorgelust kan worden naar een switch dus ik zal eerst de kabel die uit de Experia Box de woonkamer in komt moeten aansluiten op een switch om vervolgens daarop de AP-AC-Pro en de rest van de apparatuur aan te sluiten.

[afbeelding]
Hij kan wel doorgelust worden, maar de PoE wordt niet doorgelust ;)

Maar als het goed is heb je nu de kabels liggen he? Heb je er per buis/plaats 1 laten leggen of 2 stuks?

• Elegy123
Annuk schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:10:
[...]

Hij kan wel doorgelust worden, maar de PoE wordt niet doorgelust ;)

Maar als het goed is heb je nu de kabels liggen he? Heb je er per buis/plaats 1 laten leggen of 2 stuks?
De PoE wordt niet doorgelust... daar kan ik zo'n PoE converter voor gebruiken toch? Dat apparaat dat wordt meegeleverd.

De kabels liggen inderdaad naar boven, overal is 1 kabel per buis gelegd. Naar de woonkamer liep al 1 kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Elegy123 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:21:
[...]

De PoE wordt niet doorgelust... daar kan ik zo'n PoE converter voor gebruiken toch? Dat apparaat dat wordt meegeleverd.
Bij de single-packs worden inderdaad PoE injectors mee geleverd :)

P.S. het doorlussen werkt volgens mij alleen in je "standaard" netwerk, nu ben je volgens mij niet van plan met vlan's e.d. te werken maar die worden dus niet doorgegeven via de 2e poort v/d AP AC Pro.
De kabels liggen inderdaad naar boven, overal is 1 kabel per buis gelegd. Naar de woonkamer liep al 1 kabel.
Dat is opzich best wel jammer vind ik, als de installateur toch bezig is kost het vrij weinig meer om direct 2 kabels te laten trekken, maar gedane zaken nemen geen keer ;)
(De arbeidskosten (tijd) ben je al kwijt aan 1 kabel, en kost je een paar € meer aan materiaalkosten voor een 2e kabel die erbij doorheen zit)

Tip voor een volgende keer: als je weer ergens UTP kabel laat trekken, laat deze dan altijd dubbel uitvoeren(m.u.v. in de plafonds voor daar een AP op te hangen), beter 1 kabel teveel/over dan straks erachter komen dat je toch nog iets mist ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elegy123
Annuk schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:27:
[...]

Bij de single-packs worden inderdaad PoE injectors mee geleverd :)

P.S. het doorlussen werkt volgens mij alleen in je "standaard" netwerk, nu ben je volgens mij niet van plan met vlan's e.d. te werken maar die worden dus niet doorgegeven via de 2e poort v/d AP AC Pro.

[...]

Dat is opzich best wel jammer vind ik, als de installateur toch bezig is kost het vrij weinig meer om direct 2 kabels te laten trekken, maar gedane zaken nemen geen keer ;)
(De arbeidskosten (tijd) ben je al kwijt aan 1 kabel, en kost je een paar € meer aan materiaalkosten voor een 2e kabel die erbij doorheen zit)

Tip voor een volgende keer: als je weer ergens UTP kabel laat trekken, laat deze dan altijd dubbel uitvoeren(m.u.v. in de plafonds voor daar een AP op te hangen), beter 1 kabel teveel/over dan straks erachter komen dat je toch nog iets mist ;)
Bij nader inzien baal ik wel dat er geen twee kabels getrokken zijn. Aan de andere kant, nergens hebben we nu nog een kabel nodig behalve op kantoor voor de AP pro. De kinderen zijn nog te klein om een computertje aan te sluiten.

De switch en 2 AP pro kan ik vanmiddag ophalen bij het PostNL afhaalpunt dus ik ga vanavond even pielen met het installeren ervan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elegy123
Ik heb gisteravond laat nog alles geïnstalleerd en het draait allemaal. Ik merk wel dat het enige aanpassing vereist. Mijn iPhone en Macbook pakken boven en beneden steeds maar weer de 2G verbinding.
Ik wil instellen dat er twee SSID's zijn, 1 voor 2G en 1 voor 5G.
Daarnaast moet ik even pielen met de kanalen om te kijken welke het beste werken.

Het is wel een stuk meer werk dan bijvoorbeeld de Orbi Multiroom Wifi oplossing die ik hiervoor had. Maar ik hoop dat zodra er ook een AP op zolder hangt, de totale dekking (mits juist afgesteld) helemaal goed is

*edit*
Ik heb de woonkamer AP op de eerste PoE poort van de switch en daar brand een groen lampje. De studeerkamer AP zat op de tweede maar die kreeg ik niet verbonden, “disconnected” status in het rood en op de switch brandde geen lampje. Vervolgens aangesloten op de derde poort en nu is ie wel connected maar brand er een oranje lampje op de switch wat aangeeft dat het 100/10 is.

Ik heb trouwens overal zo’n doosje, maar dan met een enkele aansluiting :
Afbeeldingslocatie: https://www.netwerkkabelshop.nl/media/catalog/product/cache/7/thumbnail/600x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/0/c1ea776f49738537517ad896d8071cba/Netwerk-wandcontactdoos-opbouw-en-inbouw-CAT5e-2-x-RJ45-Wit-18.jpg

Kunnen we dit hier discussiëren of zal ik een nieuw topic aanmaken in een beter passende categorie ?

[ Voor 42% gewijzigd door Elegy123 op 15-12-2017 08:34 . Reden: Update van situatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Elegy123 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 06:27:
Ik heb gisteravond laat nog alles geïnstalleerd en het draait allemaal. Ik merk wel dat het enige aanpassing vereist. Mijn iPhone en Macbook pakken boven en beneden steeds maar weer de 2G verbinding.
Ik wil instellen dat er twee SSID's zijn, 1 voor 2G en 1 voor 5G.
Daarnaast moet ik even pielen met de kanalen om te kijken welke het beste werken.

Het is wel een stuk meer werk dan bijvoorbeeld de Orbi Multiroom Wifi oplossing die ik hiervoor had. Maar ik hoop dat zodra er ook een AP op zolder hangt, de totale dekking (mits juist afgesteld) helemaal goed is

*edit*
Ik heb de woonkamer AP op de eerste PoE poort van de switch en daar brand een groen lampje. De studeerkamer AP zat op de tweede maar die kreeg ik niet verbonden, “disconnected” status in het rood en op de switch brandde geen lampje. Vervolgens aangesloten op de derde poort en nu is ie wel connected maar brand er een oranje lampje op de switch wat aangeeft dat het 100/10 is.

Ik heb trouwens overal zo’n doosje, maar dan met een enkele aansluiting :
[afbeelding]

Kunnen we dit hier discussiëren of zal ik een nieuw topic aanmaken in een beter passende categorie ?
Kan hier volgens mij net zo goed verder discussiëren ;)

Wat betreft je kabels, heb je deze al uitgesloten?
Zo nee, probeer dit eerst te doen, dus b.v. kabels AP's ff omdraaien, patchkabels omwisselen.

En hoe zijn de kabels in de meterkast (of iig bij de switch) aangesloten?

En wat voor doosjes zijn het? Hoop toch met LSA strips en geen schroefklemmetjes (ala bouwmarkt meuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Annuk schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:58:
[...]

Kan hier volgens mij net zo goed verder discussiëren ;)

Wat betreft je kabels, heb je deze al uitgesloten?
Zo nee, probeer dit eerst te doen, dus b.v. kabels AP's ff omdraaien, patchkabels omwisselen.

En hoe zijn de kabels in de meterkast (of iig bij de switch) aangesloten?

En wat voor doosjes zijn het? Hoop toch met LSA strips en geen schroefklemmetjes (ala bouwmarkt meuk)
Ik zit op het werk en heb het er met wat collega's over gehad. Zij waarschuwden ook al voor de schroefklemmen. Ik heb geen idee waarmee het is gemonteerd maar ben voornemens dit vanavond even uit te zoeken. En tegelijkertijd wissel ik de AP's om de kabel uit te sluiten.

Ik zal dan ook direct een foto plaatsen van de situatie in de meterkast.

Alvast even omschreven:

glas gaat in de experia box. uit de experia box komt een kabel die in de 1e switch poort gaat. vervolgens op de 4 PoE poorten van de switch de kabels aangesloten die in de (slaap)kamers uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Elegy123 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:11:
[...]

Ik zit op het werk en heb het er met wat collega's over gehad. Zij waarschuwden ook al voor de schroefklemmen. Ik heb geen idee waarmee het is gemonteerd maar ben voornemens dit vanavond even uit te zoeken. En tegelijkertijd wissel ik de AP's om de kabel uit te sluiten.

Ik zal dan ook direct een foto plaatsen van de situatie in de meterkast.

Alvast even omschreven:

glas gaat in de experia box. uit de experia box komt een kabel die in de 1e switch poort gaat. vervolgens op de 4 PoE poorten van de switch de kabels aangesloten die in de (slaap)kamers uitkomen.
Oké :)
Als je inderdaad foto's maakt v/d situatie + evt. even een situatie schets/tekening maken hoe alles is aangesloten (ff dirty in paint ofzo).
En bij voorkeur ook zoveel mogelijk de merken + typenummers vermelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Ok hier komt ie:

Eerst even een update van de situatie:
Vanochtend brandde er een groen lampje op de poort van de switch waarop AP studeerkamer zit. Ik had de avond ervoor voordat ik ging slapen nog snel de AP geupdate naar de nieuwste firmware.
Toen ik vanmiddag terug kwam van het werk brandde de groene lamp nog steeds en krijg ik 500Mbit over wifi via mijn macbook pro. Helemaal prima dus.

Gisteravond toen ik dus die problemen ondervond met de AP in de studeerkamer zag ik ook dat er weinig stroom over de PoE kwam; 1.5-1.8W terwijl hij nu 3.8-4W krijgt.

Vanavond een UniFi AP-AC-LR op zolder aangesloten en ook die heeft gigabit verbinding en werkt als een trein.

Situatie schets
Ik hoop dat dit duidelijk gaat zijn:
https://imgur.com/LWMVShM

De access points zijn aangesloten op de PoE poorten van de switch en maken dus geen gebruik van bijgeleverde PoE adapter.
Er zijn CAT5e kabels getrokken en vanuit de wanddozen steekt er ook een CAT5e kabel in de access points.
Geen van de UniFi Access Points zijn op het moment opgehangen, ze hangen allemaal over een stoel of over een kleding kast.

Hieronder nog foto's van de situatie

https://i.imgur.com/vWyQju6.jpg
Hier zie je bovenin de Experia Box hangen. In de eerste poort zit de kabel uit het glasvezel doosje.
In de tweede poort zit een rode kabel die naar de switch gaat. De derde kabel in de Experia Box is niet connected.

https://i.imgur.com/eNW7TtA.jpg
Hier zie je de netwerkkabels in de buizen verdwijnen. 1 daarvan gaat naar de woonkamer de rest naar boven.

https://i.imgur.com/3dUbGxg.jpg
Hier zie je hoe de kabels geknipt en geknepen zijn.

https://i.imgur.com/B8WFKxU.jpg
https://i.imgur.com/lqe1aaB.jpg
Hier zie je de kastjes die in de muur zijn gemonteerd. Ik krijg hem niet verder open, althans, ik ben bang om iets kapot te maken dus hoop dat jullie aan de hand van deze foto's kunnen zien wat voor vlees we in de kuip hebben.

https://i.imgur.com/aatDNEQ.png
https://i.imgur.com/VOfMnsu.png
https://i.imgur.com/yg3rV1m.png
Hier wat screenshots van de UniFi app mbt de switch.

https://i.imgur.com/aBIGwfK.png
Hier zie je 2 iPhones en een Macbook Pro connected met 2.4G ipv 5G.

Ik hoop dat dit enigszins duidelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Elegy123 op 15-12-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Elegy123 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:06:
Ok hier komt ie:

Eerst even een update van de situatie:
Vanochtend brandde er een groen lampje op de poort van de switch waarop AP studeerkamer zit. Ik had de avond ervoor voordat ik ging slapen nog snel de AP geupdate naar de nieuwste firmware.
Toen ik vanmiddag terug kwam van het werk brandde de groene lamp nog steeds en krijg ik 500Mbit over wifi via mijn macbook pro. Helemaal prima dus.

Gisteravond toen ik dus die problemen ondervond met de AP in de studeerkamer zag ik ook dat er weinig stroom over de PoE kwam; 1.5-1.8W terwijl hij nu 3.8-4W krijgt.

Vanavond een UniFi AP-AC-LR op zolder aangesloten en ook die heeft gigabit verbinding en werkt als een trein.

Situatie schets
Ik hoop dat dit duidelijk gaat zijn:
https://imgur.com/LWMVShM
Heb je achter je AP Pro in je woonkamer nog weer iets aangesloten of nog niet? :)
Aangezien je het had over een switch voor in je woonkamer voor je apparaten daar.
De access points zijn aangesloten op de PoE poorten van de switch en maken dus geen gebruik van bijgeleverde PoE adapter.
Er zijn CAT5e kabels getrokken en vanuit de wanddozen steekt er ook een CAT5e kabel in de access points.
Geen van de UniFi Access Points zijn op het moment opgehangen, ze hangen allemaal over een stoel of over een kleding kast.

Hieronder nog foto's van de situatie

https://i.imgur.com/vWyQju6.jpg
Hier zie je bovenin de Experia Box hangen. In de eerste poort zit de kabel uit het glasvezel doosje.
In de tweede poort zit een rode kabel die naar de switch gaat. De derde kabel in de Experia Box is niet connected.

https://i.imgur.com/eNW7TtA.jpg
Hier zie je de netwerkkabels in de buizen verdwijnen. 1 daarvan gaat naar de woonkamer de rest naar boven.

https://i.imgur.com/3dUbGxg.jpg
Hier zie je hoe de kabels geknipt en geknepen zijn.
Kijk even of alle contacten goed aangeknepen zijn.
Ben zelf geen groot fan van dergelijke oplossingen m.u.v. accespoints die direct aan de kabel aan het plafond bevestigd worden, daar heb je nagenoeg geen andere optie namelijk.
https://i.imgur.com/B8WFKxU.jpg
https://i.imgur.com/lqe1aaB.jpg
Hier zie je de kastjes die in de muur zijn gemonteerd. Ik krijg hem niet verder open, althans, ik ben bang om iets kapot te maken dus hoop dat jullie aan de hand van deze foto's kunnen zien wat voor vlees we in de kuip hebben.
Heb je toevallig ook foto's van de voorkant waar een evt. typenummer of merk op staan?
Zo op de achterkant is er weinig van te herleiden ;)
Al vermoed ik als ik dit zo zie dat dit een doosje is van Rutenbeck (of een rebrand daarvan naar 1 v/d bekende grotere merken).
Probeer even langs één v/d zijkanten te kijken of je daar iets ziet m.b.t. hoe de draadjes zitten (zie je de uiteindes en zijn deze netjes "afgeknipt" in meestal wit/creme kunstof blokjes dan is het vaak wel LSA).
https://i.imgur.com/aatDNEQ.png
https://i.imgur.com/VOfMnsu.png
https://i.imgur.com/yg3rV1m.png
Hier wat screenshots van de UniFi app mbt de switch.

https://i.imgur.com/aBIGwfK.png
Hier zie je 2 iPhones en een Macbook Pro connected met 2.4G ipv 5G.

Ik hoop dat dit enigszins duidelijk is.
Hoe heb je je SSID's ingesteld?
1 SSID voor 2,4 en 5 GHz?
Zo ja heb je bandsteering aanstaan?

Ben zelf voorstander van 2 SSID's, 1 appart voor 2,4GHz (en dus ook de apparaten die alleen maar 2,4GHz ondersteunen), en een eigen SSID voor 5GHz, daar connect ik alle apparaten mee die 5GHz wel ondersteunen.
Verder natuurlijk even met name je 2,4GHz instellen op verschillende kanalen (je kan de AP's zelf eerst laten scannen als ze op hun plek liggen), en je zendsterkte iets terug schroeven, alsmede de laagste data-rates uitschakelen (als ze nu niet al default zo ingesteld staan).

Maar doet je AP het wel goed op poort 5&7 en niet op poort 6? Of daar nog niet mee gespeelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Annuk schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:54:
[...]

Heb je achter je AP Pro in je woonkamer nog weer iets aangesloten of nog niet? :)
Aangezien je het had over een switch voor in je woonkamer voor je apparaten daar.
Ik heb geprobeerd er een Sonos op aan te sluiten op de AP Pro in de woonkamer maar ik krijg de Sonos niet geinstalleerd. De app blijft zeuren om een 2.4GHz netwerk. Schijnt nogal vaak voor te komen bij UniFi icm Sonos. Een Bridge of Boost tegenwoordig schijnt dat te verhelpen.
Kijk even of alle contacten goed aangeknepen zijn.
Ben zelf geen groot fan van dergelijke oplossingen m.u.v. accespoints die direct aan de kabel aan het plafond bevestigd worden, daar heb je nagenoeg geen andere optie namelijk.
Ik loop ze morgen allemaal even na.
Heb je toevallig ook foto's van de voorkant waar een evt. typenummer of merk op staan?
Zo op de achterkant is er weinig van te herleiden ;)
Al vermoed ik als ik dit zo zie dat dit een doosje is van Rutenbeck (of een rebrand daarvan naar 1 v/d bekende grotere merken).
Probeer even langs één v/d zijkanten te kijken of je daar iets ziet m.b.t. hoe de draadjes zitten (zie je de uiteindes en zijn deze netjes "afgeknipt" in meestal wit/creme kunstof blokjes dan is het vaak wel LSA).
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mTevem/IMG_6700.jpg
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/bHm8zm/IMG_6701.jpg
Ik kan de kabels zelf niet zien, althans niet hoe ze zijn afgeknipt.
Hoe heb je je SSID's ingesteld?
1 SSID voor 2,4 en 5 GHz?
Zo ja heb je bandsteering aanstaan?
Nog 1 SSID en geen band steering. Ik heb morgen (vandaag inmiddels) tijd om dit in te stellen.
Maar doet je AP het wel goed op poort 5&7 en niet op poort 6? Of daar nog niet mee gespeelt?
Ook nog niet geprobeerd maar alle AP's doen het prima op dit moment op poort 5, 7 en 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Elegy123 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 00:28:
[...]

Ik heb geprobeerd er een Sonos op aan te sluiten op de AP Pro in de woonkamer maar ik krijg de Sonos niet geinstalleerd. De app blijft zeuren om een 2.4GHz netwerk. Schijnt nogal vaak voor te komen bij UniFi icm Sonos. Een Bridge of Boost tegenwoordig schijnt dat te verhelpen.
Geen exacte ervaringen met Sonos maar dit zou maar zo kunnen inderdaad.
Lees er wel eens vaker over in het Ubiquiti topic.
[...]

Ik loop ze morgen allemaal even na.

[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik kan de kabels zelf niet zien, althans niet hoe ze zijn afgeknipt.
Dit zijn inderdaad de in m'n vorige post genoemde Rutenbeck doosjes.
Rutenbeck is een bekende fabrikant van dergelijke materialen, en de vele grote merken rebranden deze doosjes ook naar hun eigen merk (zoals Busch Jaeger, Gira, Jung, etc).
[...]

Nog 1 SSID en geen band steering. Ik heb morgen (vandaag inmiddels) tijd om dit in te stellen.
Ik denk dat 1 van beide (of mogelijk zelfs allebei, niet alle apparaten werken even goed samen met die bandsteering) een oorzaak is van je probleem.
[...]

Ook nog niet geprobeerd maar alle AP's doen het prima op dit moment op poort 5, 7 en 8
Probeer poort 6 ook goed uit te sluiten (even wisselen met de AP's) en blijft poort 6 problemen geven dan toch de switch retourneren lijkt mij, want dan vermoed ik dat er toch iets niet helemaal goed is met dat poortje.
Test evt. de andere poorten ook even al dan niet i.c.m. de bijgeleverde PoE injector, zo kan je zoveel mogelijk even uittesten/uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elegy123
Nou, even een update.

Ik heb alle poorten van de Switch getest en bij allemaal brandt gewon braaf het groene (gigabit) lampje. Stabiel en al. Gek dat het de eerste keer niet werkte.

Ik heb nog wel steeds een log vol met errors over de switch en access points die "disconnected" raken. Ik las dat het te maken kan hebben met het feit dat de controller is geïnstalleerd op mijn macbook die een dynamisch IP heeft (of iets met DHCP lease?).

Ik heb een Sonos Boost aangeschaft en kan nu netjes mijn Sonos bedienen ongeacht welk netwerk (2.4GHz of 5GHz) ik gebruik.

Ik heb op alle AP's het volgende ingesteld om een SSID voor 2.4 GHz en voor 5 GHz te maken:
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dERVzm/Screen_Shot_2017_12_18_at_21_58_53.png

Daarnaast staat band steering op voorkeur aan 5GHz.

Ik geniet nu van snelle wifi overal in huis _/-\o_

Nu moet ik alleen de AP's mooi wegwerken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devlam
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-09-2022
Masimo schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:49:
Of een extra Orbi op zolder gaat werken is een kwestie van trail and error.

Tegenstrijdig feit is nu eenmaal dat de bekabeling het geheim is van een goed dekkend draadloos netwerk.
Dus mijn voorkeur gaat uit van een AP per verdieping die bekabeld met je hoofdrouter verbonden zijn.
Zo creeer je voldoende doorvoer omdat je dan hoofdzakelijk op de 5GHz kan werken. En dat is de enige manier om die 500 Mbps overal (grotendeels) beschikbaar te maken.

Ik werk hier met een drietal R7000 ingesteld als AP. Dat werkt goed. Misschien dat de kerstman Ubiquiti spulletjes brengt.
Ik ben me ook aan het orienteren om het wifi bereik in het hele huis goed te krijgen. Is een nadeel van aparte accesspoints niet dat als je je verplaatst in het huis je niet automatisch wordt overgezet naar de sterkste AC?En je dan dus handmatig moet disconnecten en connecten?
Of is daar een oplossing voor te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-09 17:59
In basis komt dat neer op het gebruik van eenzelfde SSID, wachtwoord en andere kanalen voor beide accespoints.
Een apparaat als een telefoon is een dom apparaat en zal “redelijk” automatisch verbinden met het Ac met het sterkste signaal.
Mooie van de Ubiquiti accespoints is dat ze dit zelf dus allemaal in basis al goed zetten. Daarna nog een beetje tweaken wellicht en klaar is Kees
Pagina: 1