Aardlekschakelaar in aansluitkabel jacuzzi nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:01
De aardlekschakelaar die in de aansluitkabel van de jacuzzi zit is (zo goed als zeker) stuk. Maar moet deze er uberhaupt wel in zitten?

Bij de jacuzzi van mijn schoonvader zit dus een aardlekschakelaar (30mA) in de aansluitkabel en deze (of misschien nog de kabel zelf) is stuk. Hij springt continu uit. De aansluitdraden in de jacuzzi allemaal (N, L en PE) loshalen resulteerd nog steeds in een aardlek van die desbetreffende aardelschakelaar.

Momenteel staat de jacuzzi al een tijd aan via een andere kabel en deze zit achter een aardlekschakelaar in de meterkast. Het lek lijkt dus niet door de jacuzzi zelf te komen.

Kan ik veilig die aardlekschakelaar uit het originele snoer laten? Mij lijkt dat de aardelschakelaar in de meterkast toekomstige aardlekken opvangt. Wel geadviseerd nog even geen gebruik te maken van de jacuzxi tot we meer duidelijkheid hebben over de veiligheid.

Helaas zit er momenteel geen distribiteur van het merk in Nederland. Het gaat om een EZ Spa plug van dreammaker.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Test op z'n minst de correcte werking van de aardlek in de meterkast op de groep waar de Jacuzzi op zit. Niet door kortsluiting te maken maar door een stroomlek te creëren.
Als je toch een dubbele oplossing wilt, na verwijderen defecte schakelaar van de jacuzzi, er zijn stekkerdozen met een eigen aardlekschakelaar.

[ Voor 8% gewijzigd door JJ Le Funk op 10-12-2017 10:37 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@MrJayMan De asrdlekschakelaar in de meterkast zal ik testen dmv de testknop. Over die stekjerdozen met aardlek zal ik ook nog met mijn svhoonvader overleggen wat hij daarin wil. Op die manier worft alles zoveel mogelijk hetzefde gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickk
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-06 14:33
Ik heb sterk het vermoeden dat er een kleine sluiting in de kabel na de aardlekschakelaar zit. Dit zou je kunnen oplossen door er een nieuwe kabel aan te zetten. In de aardlekschakelaar die in de kabel zit zou ook vocht kunnen zitten waardoor die afschakeld. Wanneer je de aardlekschakelaar van het huis gaat gebruiken ipv de externe die in de kabel zit raad ik je aan deze te laten controleren door bijvoorbeeld een installateur. Bij het drukken op de testknop controleer je alleen of de schakelaar nog werkt, je weet niet of de waarden waaraan hij moet voldoen correct zijn. In het geval van een jacuzzi zou ik wel 100% zeker willen zijn dat deze naar behoren functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45
Wat is de afschakelstroom van de aardlekschakelaar in de kabel en wat is de afschakelstroom van de aardlekschakelaar waar de jacuzzi nu wel prima op lijkt te werken? Als dat 10mA vs 500mA is weet je nog niets. ;)

Wat moet ik me voorstellen bij een aardlekschakelaar in de kabel? Zo'n PRCD kastje ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ACXm2q7FuTQWR1AyA3xuHAZX/full.jpg

Of heb je anders een foto?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@mickk @Xander De aardlekschakelaar in de kabel is gegoten, dus deze kan ik niet open maken. Het is inderdaad zoiets als de foto van Xander, maar dan een rubberen zwart kastje van zo’n halve vuist groot. De waardes zitten in het rubber en dus lastig af te lezen.

Beide aardlekschakelaars hebben een waarde van 30mA.

Hopelijk zit de aardlek niet in de kabel, zodat ik deze nog kan hergebruiken. Deze zit namelijk niet bepaald monteur vriendelijk, gaat naar binnen aan de onderkant, achter de motor langs, met overal een paar cm speling. |:(

Momenteel neig ik naar het aanschaffen van een nieuwe aardlekschakelaar in de kabel. Dit lijkt me de snelste oplossing met behoudt van veiligeheid. Moet hier dan ook een erkend installateur naar kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 17:49
Als je deze vraag stelt in een forum lijkt me het beste dat je dit werk uit laat voeren.
Kun je daarna weer met een veilig gevoeld de jacuzzi gebruiken.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 10:40
Het risico dat je nu loopt is dat de aardlekschakelaar in de kabel goed werkt en de aardlekschakelaar in de meterkast kapot is!

Je hebt nu een aardlek en de aardlekschakelaar in de kabel werkt goed en klapt er meteen uit. Die heb je nu omzeild en de aardlekschakelaar in de meterkast detecteert het lek niet en blijft gewoon lekker draaien.

Het risico is dat wanneer je nu in de jacuzzi stapt, je een elektrische schok krijgt. Waarschijnlijk overleef je dat niet.

Dit soort dingen moet je eigenlijk niet zelf willen uitzoeken.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Sgrovert en @FragDaddy Als afgestudeerde MBO en HBO op elektro-/ besturingstechniek heb ik enige kennis van zaken hoe het zit met dit soort zaken. Maar jullie hebben zeker een punt dat ik dit niet zomaar even moet doen en zodoende heb ik mijn schoonouders ook afgeraden/verboden om niet in de jacuzzi te stappen totdat we zekerheid hebben.

Het eerste wat ik gedaan heb is de aansluitdraden (dus de fase, nul en aarde) in de jacuzzi los gehaald en de stekker weer in het stopcontact gestopt (en ja ik weet dat ik een stekker in een wand contact doos stop en dat het een stopcontact is op het moment dat er een stekker in zit :+ ).
Dus met alle aansluitdraden los schiet de aardlekschakelaar die in het snoer zit er meteen uit. Conclusie is dat dus dat die aardlekschakelaar kapot is of er een aardlek in dat stuk kabel zit.

De rede dat ik een forum topic maak is omdat er dus een aardlekschakelaar in de kabel zit. Dit heb ik werkelijk nog nooit gezien in Nederland.

Wat ik nog niet gemeld heb ik dat de meterkast waar de jacuzzi nu op aangesloten zit achter een de hoofdmeterkast zit, met ook een aardlekschakelaar erin. Ik ga proberen een aardlek te maken om te kijken of de aardlekschakelaar in de meterkast werkt en dan toch een losse PRCD kastje in het snoer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

DukeBox

loves wheat smoothies

De reden dat ie los in de kabel zit is dat je hem maandelijks zou moeten testen. Dat is makkelijker voor alleen de jacuzzi dan dat je er dan ook andere dingen mee uitzet.

Neemt overigens niet weg dat je die in je meterkast ook regelmatig zou moeten testen, de meeste fabrikanten houden tegenwoordig 2x per jaar aan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 17:49
@MRIdev Mijn reactie was niet gericht op jouw technisch kunnen, maar meer op je eigen gemoedsrust.
Moet hier dan ook een erkend installateur naar kijken?
Als die ernaar gekeken heeft, kunnen jij , en je schoonfamilie, ook weer met een gerust hart de jacuzzi bekijken.

De diagnose dat het snoer defect is, lijkt met de verstrekte informatie correct. Gezien in Nederland, wegens historische redenen, niet elke elektrische installatie van een aardlek voorzien is, zit er een beveiliging in je snoer. Op die manier bouwt de fabrikant een extra veiligheid in.

Vreemder is dat er bij een lompe aardfout in je snoer, niet beide aardlek schakelaars trippen. Het direct afschakelen van je snoer, duid op een flinke aardfout. Gezien een tuingroep over het algemeen wel een kleine lekstroom heeft, zou je bij een fout verwachten dat de aardlek van je huis als eerste tript, daar op die plek het grootste verschil zit. Bij echt lompe fouten is de kans groot dat door massa traagheid beide schakelaars trippen.
Hierbij neem ik wel even aan dat de aardlek van het huis ook de gebruikelijke waarde van 30 mA heeft.
Ik ben het dan ook met @FragDaddy eens dat er een kans bestaat dat de aardlek van het huis niet goed meer is

Wat je eventueel zelf kan proberen,
De kans is groot dat er vocht in je snoer zit en dan waarschijnlijk bij de aardlekschakelaar. Als er geen knikken in het snoer zitten, zou je deze eens een dagje op de verwarming kunnen leggen om te drogen en daarna te kijken of hij het weer doet.

Lost In Music

Pagina: 1