Eames Lounge Chair: waar beste kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 20.511 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Wij gaan binnenkort verhuizen en zijn dus druk bezig met de inrichting van de nieuwe casa. Net als vele andere Tweakers, ben ook ik gecharmeerd van de Eames Lounge Chair. Wit leer, chromen poot en wit gepigmenteerd notenhout in mijn geval:

Afbeeldingslocatie: https://media.utilitydesign.co.uk/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/w/h/white_1_14.jpg

Nu zijn die stoelen in Europa aardig aan de prijs, dus ik probeer uit te vogelen hoe ik er een voor de beste prijs kan krijgen. Een niet-gelicentieerde replica heb je al vanaf EUR 500 en met echt leer misschien vanaf EUR 800, terwijl een Vitra-versie met Ottoman op de Vitra-site EUR 7.950 doet. Nu zit er een groot kwaliteitsverschil tussen de niet-gelicentieerde replica's en de replica die Vitra voor het tienvoudige op de markt brengt, maar het laat denk ik wel zien dat er flinke marges op zitten.

Dat zie je ook wel als je ziet dat Herman Miller de gelicentieerde replica met Ottoman voor $5.261,50,- in de VS aanbiedt. Die schijnt iets minder te zijn dan de Vitra-replica, maar dat kan niet verklaren waarom die versie bijna de helft goedkoper is.

Anyhow, volgens mij gaat zelf importeren via de VS niet werken (zat even te kijken bij forwarders en die schatten in dat shipping costs een paar k zouden zijn).

Iemand anders ideeën? Is er binnen Europa nog veel prijsverschil? Duitsland lijkt een paar honderd euro goedkoper te zijn, maar het is lastig te achterhalen hoe het elders zit. Ik kan met Google zelfs al niet vinden dat er veel prijsconcurrentie zou zijn in Nederland (heb al wel wat winkels gemaild om te vragen wat prijs is, want ze lijken terughoudend dit op internet te zetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een niet-gelicentieerde replica
Dat klinkt iig beter dan namaak. Maar namaak is het woord wat je zocht. Verder kan ik je niet helpen, maar dat eufemisme is imo niet nodig ;)

Overigens, heb je daadwerkelijk er al op gezeten om hem uit te proberen, en te vergelijken met andere stoelen, of is het nu puur op uiterlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
De Vitra is ook namaak, maar onder licentie. Vandaar mijn bewuste woordkeuze.

De Vitra-versie zit heerlijk, maar het is om uiterlijk dat ik hem wil. Als ik alleen een lekker zittende stoel had gewild, dan zou ik niet voor zo’n dure gaan als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Oscar Mopperkont schreef op zondag 10 december 2017 @ 09:58:

Nu zijn die stoelen in Europa aardig aan de prijs, dus ik probeer uit te vogelen hoe ik er een voor de beste prijs kan krijgen. Een niet-gelicentieerde replica heb je al vanaf EUR 500 en met echt leer misschien vanaf EUR 800, terwijl een Vitra-versie met Ottoman op de Vitra-site EUR 7.950 doet. Nu zit er een groot kwaliteitsverschil tussen de niet-gelicentieerde replica's en de replica die Vitra voor het tienvoudige op de markt brengt, maar het laat denk ik wel zien dat er flinke marges op zitten.

Dat zie je ook wel als je ziet dat Herman Miller de gelicentieerde replica met Ottoman voor $5.261,50,- in de VS aanbiedt. Die schijnt iets minder te zijn dan de Vitra-replica, maar dat kan niet verklaren waarom die versie bijna de helft goedkoper is.
Bijna de helft goedkoper is nogal overdreven. Amerikaanse prijzen zijn altijd excl BTW. Zonder BTW zou de Vitra op ongeveer € 6400 uitkomen. Dus een fors deel van het prijsverschil is daarmee al verklaard.

Daarnaast levert zelf importeren je veel meer kosten op dan alleen shipping. Invoerrechten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Ik overdrijf idd een beetje door een prijsverschil van ruim 30 procent af te ronden naar bijna de helft, maar punt blijft staan. In VS is de gelicentieerde replica flink goedkoper dan de Vitra-replica.

Los daarvan: ik concludeer zelf dat importeren volgens mij geen optie is vanwege die hoge kosten (die paar k kosten die ik noem, zijn natuurlijk niet alleen de kale verzendkosten). Dus ik snap je punt niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Heel simpel :

Tot € 22,00 is over het algemeen vrije import.
Tussen de € 22,00 en € 150,00 krijg je BTW en inklaringskosten voor je kiezen.
Boven de € 150,00 krijg je BTW, invoerrechten en inklaringskosten voor je kiezen.
Dit komt naast de verzendkosten erbij.

[ Voor 8% gewijzigd door VapingQueen op 10-12-2017 10:54 ]

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:42
Oscar Mopperkont schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:34:
Ik overdrijf idd een beetje door een prijsverschil van ruim 30 procent af te ronden naar bijna de helft, maar punt blijft staan. In VS is de gelicentieerde replica flink goedkoper dan de Vitra-replica.
Misschien praat ik wel onzin, maar in de VS komt er bovenop de prijs toch nog altijd tax (althans, als je het product ook daar koopt en in de VS blijft). Die tax zit er waarschijnlijk voor Europeanen nog niet op, maar ik denk dat je dan alsnog btw/import kan betalen als die stoel aankomt.

En verder... als je iets moois wilt, moet je daar vaak voor betalen.
Je kunt bva-auctions proberen, misschien komt er daar wel 1 voorbij en ben jij de gelukkige.

Hele mooie stoel trouwens, jammer dat ie zo'n beetje in elk blad over interieur voorbij komt. Alsnog zou ik er ook wel graag 1 willen hebben, maar dan heb ik nog liever een Le Corbusier LC4 (net zo vaak gebruikt in de bladen trouwens)... al was het maar om naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Pat911 schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:53:
[...]

Misschien praat ik wel onzin, maar in de VS komt er bovenop de prijs toch nog altijd tax (althans, als je het product ook daar koopt en in de VS blijft). Die tax zit er waarschijnlijk voor Europeanen nog niet op, maar ik denk dat je dan alsnog btw/import kan betalen als die stoel aankomt.
Als je corrigeert voor BTW, dan is er nog steeds een flink prijsverschil (reken maar na). Dat kan wellicht deels verklaard worden doordat er in de VS een andere replica op de markt wordt gebracht dan in de VS. Het origineel is uit 1956 en voor de VS en Europa zijn er twee verschillende partijen (Herman Miller en Vitra) die een licentie hebben om het origineel na te maken (vandaar dat ik de term replica gebruik. Beide stoelen hebben een ander onderstel, ga maar eens zoek de verschillen doen)) en ze doen dat allebei op hun eigen manier. Vitra beweert dat het een betere kwaliteit replica op de markt brengt dan Herman Miller. Wat ik zo gezien heb op internet, verschillen de meningen daarover.

Maar goed, als gezegd, primaire punt dat ik wilde maken, is dat er een flinke marge op die stoelen zit.

Dit is overigens wat Vitra er zelf ooit over zei:
In de VS is de Herman Miller-versie van de Lounge Chair te koop voor 2.695 dollar. Waarom beginnen de Vitra-stoelen pas bij 5.850 euro?

„Wij hebben andere ideeën over leer- en houtkwaliteit dan Herman Miller. Zet twee stoelen naast elkaar en ik zie meteen welke van ons is. Daarnaast heb je in Amerika dealers die bereid zijn een groot deel van hun marge in te leveren. En vergeet het koersverschil niet. Als de dollar opkrabbelt, kan het verschil zo weer een stuk kleiner worden. AR
bron: https://www.nrc.nl/nieuws...annelijk-11457155-a641492

Vooral die opmerking over dealers die bereid zijn marge in te leveren, bevestigt mijn punt: er zou genoeg marge op moeten zitten om een goede deal te kunnen krijgen :)
En verder... als je iets moois wilt, moet je daar vaak voor betalen.
Je kunt bva-auctions proberen, misschien komt er daar wel 1 voorbij en ben jij de gelukkige.
Zeker, maar op dit soort bedragen kan vaak best wat bespaart worden vanwege de marges. Ik zeg nergens dat ik niet wil betalen, maar het is mooi meegenomen als ik daar een flink bedrag op kan besparen. Mijn horloge heb ik ook een stuk goedkoper via een officiele dealer weten te bemachtigen dan wat de meesten aftikken. Gewoon door rond te vragen en te zoeken. Dat doe ik hier nu ook en zal die veilingsite dus ook eens in de gaten houden :)
Hele mooie stoel trouwens, jammer dat ie zo'n beetje in elk blad over interieur voorbij komt. Alsnog zou ik er ook wel graag 1 willen hebben, maar dan heb ik nog liever een Le Corbusier LC4 (net zo vaak gebruikt in de bladen trouwens)... al was het maar om naar te kijken.
Dat is idd ook een fraaie stoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Oscar Mopperkont schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:24:
[...]

Maar goed, als gezegd, primaire punt dat ik wilde maken, is dat er een flinke marge op die stoelen zit.

Dit is overigens wat Vitra er zelf ooit over zei:

[...]

bron: https://www.nrc.nl/nieuws...annelijk-11457155-a641492

Vooral die opmerking over dealers die bereid zijn marge in te leveren, bevestigt mijn punt: er zou genoeg marge op moeten zitten om een goede deal te kunnen krijgen :)
Yep. Da’s het zakelijke model achter dit soort producten: Exclusiviteit, hoge kwaliteit, aandacht voor de klant, en dat vertaalt zich naar hoge marges en hoge prijzen.

De kunst is om buiten de geijkte kanalen te zoeken. De officiele dealers zullen gewoon adviesprijzen vragen, tenzij je meerdere stoelen wilt kopen, en je zult op zoek moeten naar een partij die deze dingen normaal niet verkoopt. Denk aan faillissementen, tweedehands, etc. Misschien grijsimport als deze fabrikant wat goedkoper levert aan bv Oost-Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Exact. Dat is hoe het werkt en dat is wat ik via oa dit topic probeer uit te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het zal wel niet zo'n populair standpunt zijn hier, maar een 'niet-gelicentieerde replica' is, als gezegd, gewoon namaak en net zo illegaal als (bijvoorbeeld) warez. Je zult (daarom) ook geen fatsoenlijke (web-) shop tegenkomen die die aanbiedt. Tot een aantal jaar terug kon je replica's nog uit Italië halen, omdat (even heel kort door de bocht) het IE-recht op gebruiksvoorwerpen daar anders in elkaar zat, maar dat is ook voorbij. Aangezien Vitra hier een monopolie heeft ga je die stoel dus niet veel goedkoper vinden tenzij je bij vage Chinashops gaat winkelen.

Overigens zou ik zelf altijd een Herman Miller willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Wie is hier op zoek naar niet-gelicentieerde replicas dan? Op de een of andere manier blijft dat maar terugkomen in dit topic, maar ik heb daar niet naar gevraagd.

Overigens was het de UK waar het recht is gewijzigd.

Tot slot: het orgineel werd ooit door HM gemaakt, maar zulke oude stoelen zijn echt heel moeilijk te krijgen, . Een huidige HM is ook moeilijk te krijgen, want Vitra heeft de rechten voor Europa en dan is het verkopen van de HM-versie in Europa net zo illegaal als het verkopen van een versie uit China. Sterker nog: het is nog veel moeilijker, want de Chinese niet-gelicentieerde replica's zijn hier heel makkelijk te krijgen. Google maar eens, het zijn de eerste hits die je krijgt. Weet niet waarom Vitra daar niets aan doet. Misschien is er wel niets aan te doen, omdat er mogelijk helemaal geen IE-rechten meer op die stoelen zitten. Het waren immers Amerikaanse ontwerpen van gebruiksvoorwerpen. Zit niet zo in het auteursrecht, maar zou maar zo kunnen dat er dus niets te halen valt.

Desalniettemin ben ik op zoek naar een Vitra (of HM)-replica en niet een andere replica. Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn de Vitra (en HM)-replica's ongeëvenaard.

[ Voor 71% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 10-12-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Misschien raar, maar probeer het eens bij een winkel, met echte mensen. Daar zie ik die namaak stoel namelijk geregeld staan voor bedragen tussen 1000 en 3000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 454358 schreef op maandag 11 december 2017 @ 00:35:
Misschien raar, maar probeer het eens bij een winkel, met echte mensen. Daar zie ik die namaak stoel namelijk geregeld staan voor bedragen tussen 1000 en 3000.
Het zou misschien helpen als je dan ook even een naam noemt. Dan hoeft TS niet alle winkels met echte mensen af te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Anoniem: 454358 schreef op maandag 11 december 2017 @ 00:35:
Ik ben niet op zoek naar de "namaak" (aannemende dat je daarmee alles behalve de Vitra-versie bedoelt).

In mijn zoektocht via echte winkels is tussenstand nu dat je ongeveer 10% kunt afkrijgen van de standaardprijs. Dan heb ik het dus over de Vitra-versie en dat is de versie waar ik naar op zoek ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-04 21:27
Kijk eens bij berden. Op mijn Vitra DSW stoelen kreeg ik daar ongeveer 19% korting 4 weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bo-tweak
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-04 20:37
Misschien niet je ding maar deze stoel komt regelmatig voorbij op vintage design websites (2e hands dus). Vaak in goede staat en alsnog voor flinke bedragen (gezien de populariteit). Scheelt desalniettemin wel met de genoemde prijzen. Opnieuw bekleden zou dan ook nog een optie zijn maar is vermoedelijk ook wel erg duur. Moet eerlijk bekennen dat ik de witte nog zelden 2e hands heb gezien dus als je vast zit aan specifiek dezen kleuren kan het nog wel zijn dat je lang moet zoeken. Succes, mooie stoel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Magicw00b schreef op woensdag 13 december 2017 @ 01:46:
Kijk eens bij berden. Op mijn Vitra DSW stoelen kreeg ik daar ongeveer 19% korting 4 weken geleden.
Thx, dat zijn de tips waar ik naar op zoek ben :) Ben benieuwd wat ze gaan aanbieden.

Edit: jouw opmerking klopte. Dus nog betere aanbieding dan ik al had :)
Little Bo-tweak schreef op woensdag 13 december 2017 @ 07:57:
Misschien niet je ding maar deze stoel komt regelmatig voorbij op vintage design websites (2e hands dus). Vaak in goede staat en alsnog voor flinke bedragen (gezien de populariteit). Scheelt desalniettemin wel met de genoemde prijzen. Opnieuw bekleden zou dan ook nog een optie zijn maar is vermoedelijk ook wel erg duur. Moet eerlijk bekennen dat ik de witte nog zelden 2e hands heb gezien dus als je vast zit aan specifiek dezen kleuren kan het nog wel zijn dat je lang moet zoeken. Succes, mooie stoel!
Zeker. Probeer ik ook in de gaten te houden. Maar was idd nog niet op de witte gestuit.

[ Voor 57% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 13-12-2017 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
Graag gedaan, ik heb overigens ervaren dat het eerste bod niet het beste bod is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larick
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-04 16:04
Vorig jaar heb ik een aantal modellen zien staan op de sample/demo sale bij Vitra in Ouwekerk a/d Amstel. Ik weet niet of die jaarlijks is. Ging redelijke korting af. Blijft een aardige prijs.

Winkels kopen bij Vitra in met een aardige korting, maar zullen die natuurlijk niet volledig als korting doorberekenen aan de klant. Zij hebben kosten als personeel, showroom, showmodellen etc.
Projectinrichting kopen met iets minder korting bij Vitra, maar wellicht ken je iemand in je omgeving die iets in de interieurinrichting doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:48:
[...]

Ik ben niet op zoek naar de "namaak" (aannemende dat je daarmee alles behalve de Vitra-versie bedoelt).

In mijn zoektocht via echte winkels is tussenstand nu dat je ongeveer 10% kunt afkrijgen van de standaardprijs. Dan heb ik het dus over de Vitra-versie en dat is de versie waar ik naar op zoek ben.
Sorry, had je verkeerd begrepen. Maar dan denk ik dat het erg lastig wordt want zo groot zullen de marges voor winkels niet zijn op die dingen. Bij courante Apple apparatuur krijg je ook geen significante korting, bij welke (web-) shop dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Cocytus schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:54:
[...]

Bij courante Apple apparatuur krijg je ook geen significante korting, bij welke (web-) shop dan ook.
Apple is niet zulk goed vergelijkingsmateriaal. Die zijn berucht om de lage marges die de dealers erop maken. De meeste andere bedrijven komen er gewoon niet mee weg om hun dealers zulke lage marges te gunnen. Dan gaan die dealers wel een ander merk verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Misschien, hoewel ik dat betwijfel want er is net als bij Apple geen alternatief. Als jij een Eames stoel wil (verkopen), ben je aangewezen op Vitra. Verder is het heel gebruikelijk voor dit soort exclusieve merken om af te spreken dat er niet gestunt wordt met de prijs. Dat levert hetzelfde effect op - niet of nauwelijks korting. Dit soort artikelen gaan ook nooit de collectie uit dus je vindt ze niet in een outlet of wat dan ook.

[ Voor 71% gewijzigd door Cocytus op 13-12-2017 22:18 ]

• Magicw00b
Cocytus schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:54:
[...]

Sorry, had je verkeerd begrepen. Maar dan denk ik dat het erg lastig wordt want zo groot zullen de marges voor winkels niet zijn op die dingen. Bij courante Apple apparatuur krijg je ook geen significante korting, bij welke (web-) shop dan ook.
Het gaat om dure meubels. Daar lopen de marges op tot 50%.....
Voorraad, transport, showrooms kosten alleen heeel veeel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Andere Eames-stoel, maar bevestigt het punt dat ik eerder maakte:

http://www.ie-forum.nl/ar...cherming-voor-eames-stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ben benieuwd of dezelfde situatie geldt voor de stoel die jij wilt. Als die ook niet auteursrechtelijk beschermd kan worden, kun je de komende jaren een golf aan goedkopere klonen verwachten, en dat zal niet goed voor de waarde van de Vitra stoelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Ik maakte dat punt eerder, omdat de "niet-gelicentieerde" Eames lounge chair replica's volop te krijgen zijn (Google gewoon eens Eames Lounge Chair en alle eerste hits zijn naar versies die en maakte daarbij de opmerking dat Vitra hier kennelijk niets aan doet, mogelijk omdat ze er niets aan kunnen doen.

Ik denk dus dat dit niet zo heel veel gaat veranderen. Misschien dat die DSW-stoel wat meer aangeboden gaat worden, maar daar srtuikel je ook al overheen.

Mensen blijven hoe dan ook de "echte" (ook al maakte Vitra nooit de echte, vandaar mijn replica-opmerking steeds) willen hebben en dus de Vitra. Daar hoor ik zelf ook bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 15-12-2017 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
De combinatie van wit leer/ licht notenhout en chromen onderstel bestaat volgens mij niet. Onderstel is gepolijst. Chroom kan wel met andere hout soorten.

Volgens mij heb je een paar opties:

- Korting bedingen. Kan toch wel 10 tot 20 procent vanaf. Zeker ook omdat er meerdere plekken zijn waar ze verkocht worden. Helemaal wanneer je er nog wat spullen bij koopt (Walnut stool bijvoorbeeld)
- Vitra Cirlcle voor een showroom model. Kun je hem alleen niet samen stellen en zit in Belgie. Ze doen niet aan reserveren dus kan zijn dat je voor niets naar België rijdt als je net pech hebt.
- Gebruikt. Kun je ook niet zelf samenstellen en vaak zijn het de oude afmetingen, maar wel flink stuk goedkoper en zal niet snel meer in prijs zakken mocht je ooit willen verkopen.

Wil er zelf ook een kopen. Ben van plan hem samen te stellen in het Atelier.
https://www.vitra.com/en-...ails/lounge-chair-atelier

Dit omdat het een leuke reis is, maar daarnaast ook omdat je dan zelf de huid en schaal kunt kiezen. Iedere huid is anders en ook op iedere schaal zijn de vlammen van het hout anders. Heb nu meerdere stoelen gezien in dezelfde configuratie waarbij de ik de een er veel beter uit vind zien dan de ander.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaaf
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09-2024
Nooit een neppe Eames lounge kopen, alles is #@$* aan die dingen, en ze hebben op geen enkele manier dat waar een originele Eames lounge voor staat; comfort en kwaliteit.

Ik heb zelf een Europese Eames (Contura, pre-Vitra) uit het ontwerpjaar, 1957, en hij is inmiddels dus al 60 jaar oud. Ik heb hem vintage gekocht. Ik gebruik hem al jaren elke dag, en voor mij anderen. Je kunt zeker zien dat hij gebruikt/verplaats is aan wat beschadigingetjes, maar de kwaliteit van de gebruikte materialen is zo hoog, dat hij met heel, heel erg veel gebruik niet verslijt, of kapot gaat. Hij wordt er zelfs mooier door! Daar betaal je dan ook voor, maar dat is niet onredelijk.

Koop een echte Eames. Neppe Eames-stoelen worden door pannekoeken, met maar één ding in hun hoofd gebouwd; zo veel mogelijk winst genereren. Dus het uiterlijk, en vooral de kwaliteit van die dingen zijn om te huilen. Reproducties zijn vaak stijf, hebben geen "flex", het leer voelt als dat van een goedkope jas of bank (bonded leather). Binnen twee jaar zijn ze àf! Handelaren die ze verkopen zijn bovendien illegaal bezig.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l8IaDdw.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Snaaf op 09-03-2018 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Zo te zien is dit een originele leverancier: https://www.pot.nl/vitra-...hair-relaxfauteuil-276491 aangezien het reizende atelier daar op 31 maart komt.

T/m deze week is een pop-up store in Amsterdam
Vitra Pop-Up Store Amsterdam
Reestraat 14
1016 DN Amsterdam

Öffnungszeiten: 3. November – 27. Januar 2018
Mo: geschlossen
Di, Mi, Do, Fr, Sa: 10 – 18 Uhr
So: 12 – 18 Uhr

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 22-01-2018 13:40 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
Pot is een andere handelsnaam voor het eerder genoemde Berden. Beide van de zelfde eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Hallo,
Ik ben me aan het oriënteren op deze klassieke stoel. De 'echte' is helaas ver boven mijn budget en ik heb zelf het bedrag (ca 6500 euro) er niet voor over.
Ik ben daarom in de markt voor een replica, maar dan wel een hele goede. Ik heb begrepen dat de modellen tot 1000 euro kwalitatief vaak te wensen over laten (gebruikte leersoort, mindere afwerking, slechte kwaliteit fineer, niet waarheidsgetrouw).
Mijn vraag is waar kan ik terecht voor een replica van circa 1000 tot 1500 euro. Liefst geen China made replica's, maar Europese. Ik vind het belangrijk om in elk geval de stoel te testen (dus niet alleen online kopen zonder de stoel gezien te hebben). Heeft iemand tips waar deze te koop / te bezichtigen zijn?
Overigens begreep ik dat het een aantal jaren geleden verboden werd om Eames replica's te maken/verkopen. Dat verbod is voor zover ik het heb begrepen, nu niet meer van kracht. Ik ga ervan uit dat het daarom is toegestaan deze vraag hier op dit forum te stellen. Mocht dat anders zijn, dan hoor ik het graag.
Alvast dank!

Post gemerged met reeds bestaande topic, ondanks dat ie al wat ouder is.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 17-05-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:44

Ardana

Moderator General Chat

Mens

voor zover mijn informatie gaat: er was, tot 2017 een loophole via import uit Engeland; in de Engelse wet stond dat rechten op ontwerpen daar vervielen 25 jaar na het overlijden van de ontwerper. In 2017 is dat gelijk getrokken met de rest van Europa: 70 jaar na overlijden dus.
Vanaf 2048 vervallen de rechten en kun je dus legaal niet gelicenceerse imitaties kopen.
Daarom gaat dit topic nu op slot. Mocht @Jackflash27 of iemand anders bronnen hebben waaruit iets anders blijkt, dan hoor ik het graag en kan ik dit topic wellicht weer open gooien.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.