Warmtepomp icm houtkachel of pelletkachel.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerheat
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-03-2024

Powerheat

Wannabee wp bezitter

Topicstarter
Mijn vraag
Wij zijn bezig met het ontwerp van een nieuwbouwwoning. De ambitie is om gasloos te gaan verwarmen, minimaal hybride. Maar we willen ook graag een gezellige bijverwarming met hout of pelletkachel in de woonkamer. Ik weet dat met een warmtepomp de woning constant verwarmd wordt en dat - voorzover ik weet - het bijverwarmen met een dergelijke kachel, de wp wellicht in de war schopt.
Wat zou een oplossing kunnen zijn? Zelf dacht ik aan zoneregeling van de verwarming met een honeywell set oid, maar misschien is er iemand met ervaring met deze combi van wp en bijverwarming die een ander of beter idee heeft?

Tnx alvast!

Beste antwoord (via Powerheat op 23-12-2017 11:33)

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-07 22:51
Ik heb zo een installatie, althans ben hem aan het bouwen.
zal morgen wel als ik tijd heb na het werk de tekening opzoeken hoe het word aangesloten.
Bron warmtepomp met Pellet kachel met cv leiding en zonnecollectoren. Met omschakeling in de zomer voor koeling te behouden van de warmtepomp.
was even puzzelen maar het kan

EDIT : hier is de link naar het bestand.
Let op mijn systeem schakelt de warmtepomp in de zomer van het buffervat af aangezien deze dan het huis gaat koelen.

https://www.dropbox.com/s...p/Schema%20thuis.pdf?dl=0

[ Voor 27% gewijzigd door vincenttor op 13-12-2017 22:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een buffervat is de oplossing ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/piKO0NDwY3lE8AFprV6Ky9j2/thumb.jpg

Als de WP niets meer te doen heeft (lage delta T) stopt die vanzelf. (of op basis van temperatuur in het vat)
Plaats na de tapwater hygienespiraal een doorstroomverwarmer (3-fase) of kleine e-boiler en je hebt altijd warm water.
@jerh heeft een hellmann staan.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-12-2017 07:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerheat

Powerheat

Wannabee wp bezitter

Topicstarter
Dank, je was er snel bij. ;-)
Dus praktisch betekent dit het volgende: als ik vandaag mijn houtkachel aan zou doen, terwijl woning al op temperatuur is en woning goed geisoleerd (tja, dus voor de sfeer en ik beloof er een filter tegen uitstoot op te zetten), dan gaat de warmtepomp gewoon uit. Het buffervat wordt op temperatuur gehouden zodat als de kachel vanavond weer uit is, de warmtepomp het weer over gaat nemen en al warm water in het systeem heeft dus minder hard hoeft te werken.
Zou dus ook kunnen betekenen dat als ik een pelletkachel in de huiskamer zou nemen die qua aansturing gekoppeld is met de wp, en aangaat beneden een ingestelde buitentemperatuur van zeg 0grd, ivm COP afname, ik sfeer combineer met slimme aansturing van de wp? En buffervat maakt het dan nog optimaler.

Klopt die redenering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat een warmtepomp zodanig van slag raakt van de invloed van een houtkachel dat hij zijn werk niet meer goed doet. Hooguit mis je een klein stukje efficiency omdat de aanvoertemperatuur lager mag zijn als de houtkachel meehelpt, maar de warmtepomp dit niet weet.

Je warmtepomp zal ergens in huis de temperatuur meten. Als je dit doet in dezelfde ruimte die ook door de houtkachel verwarmd wordt, dan zal de warmtepomp stoppen met verwarmen zodra de temperatuur boven de wenstemperatuur is. De houtkachel houdt de ruimte op temperatuur en de warmtepomp hoeft niets meer te doen, precies wat je wil. Dit betekent ook wel dat eventuele andere ruimtes in de woning niet meer verwarmd worden. Als je een buffervat hebt zal er nog even wat warmte uit het buffervat onttrokken kunnen worden totdat de temperatuur van de buffer gelijk is aan de retour van de vloerverwarming. Met een zoneregeling heb je er meer invloed op.
Dus praktisch betekent dit het volgende: als ik vandaag mijn houtkachel aan zou doen, terwijl woning al op temperatuur is en woning goed geisoleerd (tja, dus voor de sfeer en ik beloof er een filter tegen uitstoot op te zetten), dan gaat de warmtepomp gewoon uit. Het buffervat wordt op temperatuur gehouden zodat als de kachel vanavond weer uit is, de warmtepomp het weer over gaat nemen en al warm water in het systeem heeft dus minder hard hoeft te werken.
Hoe de warmtepomp zich zal gedragen en of hij toch het buffervat op een bepaalde temperatuur wil houden, hangt af van de specifieke regeling in de warmtepomp. Dat is vaak nogal een black box.

Het buffervat staat via een pomp in verbinding met je afgiftesysteem. Een moderne pomp regelt de pompsnelheid op basis van het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour. Zolang er warmtevraag is in het afgiftesysteem zal er warmte uit het buffervat verdwijnen. Je voorkomt dat alleen door alle ventielen in de vloerverwarming (of de pomp) stil te zetten als de houtkachel de ruimte verwarmt.

In jouw geval lijkt het me wel efficiënter om in ieder geval de ventielen in de woonkamer te regelen zodat je die kunt dichtzetten als de houtkachel voor voldoende warmte zorgt. Je voorkomt dan dat er warmte uit buffervat wordt gebruikt om een vloer op temperatuur te houden in een ruimte die al warm genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je kunt een houtkachel met boilerfunctie ook op een buffervat aansluiten, hout is goedkoper goedkoper dan een warmtepomp.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Powerheat schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:15:
Dank, je was er snel bij. ;-)
Zou dus ook kunnen betekenen dat als ik een pelletkachel in de huiskamer zou nemen die qua aansturing gekoppeld is met de wp, en aangaat beneden een ingestelde buitentemperatuur van zeg 0grd, ivm COP afname, ik sfeer combineer met slimme aansturing van de wp? En buffervat maakt het dan nog optimaler.

Klopt die redenering?
Klopt.

Ik zit er ook aan te denken een Pellet cv kachel op mijn buffervat aan te sluiten, voor de echt koude dagen.
Maar dat is nog even toekomst muziek, zodra ik de beneden verdieping helemaal aan ga pakken.
maar de aansluitingen zitten al naar het buffervat.

https://drive.google.com/...DSGJzM2s/view?usp=sharing

(Ik heb geen hellmann vanwege het gewicht en ruimte op zolder)

Maar van tevoren wel uitzoeken hoe alles samen gaat werken.
Je zit ook met hoge temperaturen van het vat met een pelletcv kachel, dus bijmenging van koud voor de vloerverwarming is noodzakelijk. Ook voor je tapwater.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-12-2017 12:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk dat een nieuwbouwwoning dusdanig goed geïsoleerd is dat als je een houtkachel aanzet je ongeveer alle ramen moet open zetten om te voorkomen dat het een sauna wordt...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:04:
Ik denk dat een nieuwbouwwoning dusdanig goed geïsoleerd is dat als je een houtkachel aanzet je ongeveer alle ramen moet open zetten om te voorkomen dat het een sauna wordt...
Daar is al over nagedacht, er zijn meerdere CV-houtkachels die slechts een (klein) gedeelte van hun warmte uitstralen naar de ruimte, de rest gaat allemaal het buffervat in..! Daarnaast is de uitstraling met IR-filters nog verder terug te dringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerheat

Powerheat

Wannabee wp bezitter

Topicstarter
@Erasmo helemaal eens, maar waar blijft de tijd dat je lekker rond zo'n vuurtje kon zitten ;-) misschien moet er dan maar een piepklein dingetje komen, of inderdaad koppeling met buffervat oid, maar dan wordt het zo' n leidingstelsel door mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Powerheat schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:58:
@Erasmo helemaal eens, maar waar blijft de tijd dat je lekker rond zo'n vuurtje kon zitten ;-) misschien moet er dan maar een piepklein dingetje komen, of inderdaad koppeling met buffervat oid, maar dan wordt het zo' n leidingstelsel door mijn huis.
Al eens gekeken naar een bio-ethanol haard?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerheat

Powerheat

Wannabee wp bezitter

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:09:
[...]

Klopt.

Ik zit er ook aan te denken een Pellet cv kachel op mijn buffervat aan te sluiten, voor de echt koude dagen.
Maar dat is nog even toekomst muziek, zodra ik de beneden verdieping helemaal aan ga pakken.
maar de aansluitingen zitten al naar het buffervat.

https://drive.google.com/...DSGJzM2s/view?usp=sharing

(Ik heb geen hellmann vanwege het gewicht en ruimte op zolder)

Maar van tevoren wel uitzoeken hoe alles samen gaat werken.
Je zit ook met hoge temperaturen van het vat met een pelletcv kachel, dus bijmenging van koud voor de vloerverwarming is noodzakelijk. Ook voor je tapwater.
Echt koude hoop ik nog es mee te maken, daar heb ik evt ook wel wat extra kwh'tjes voor over ... maar het is zeker de moeite om te puzzelen hoe dat gaat werken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• vincenttor
zal morgen wel als ik tijd heb na het werk de tekening opzoeken hoe het word aangesloten.
Bron warmtepomp met Pellet kachel met cv leiding en zonnecollectoren. Met omschakeling in de zomer voor koeling te behouden van de warmtepomp.

Let op mijn systeem schakelt de warmtepomp in de zomer van het buffervat af aangezien deze dan het huis gaat koelen.

[ Voor 27% gewijzigd door vincenttor op 13-12-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:42

bert pit

asdasd

Erasmo schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:04:
Mijn idee ook, die warmte krijg je niet weg zonder uitstekende ventilatie.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerheat

Powerheat

Wannabee wp bezitter

Topicstarter
vincenttor schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:25:

Dank vincent, ik heb wat te doen de komende dagen;-) ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Powerheat schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:36:
[...]

Dank vincent, ik heb wat te doen de komende dagen;-) ziet er goed uit.
Ja ik doe zo af en toe wat er aan, ben met van alles tegelijk bezig.
En de lading rvs buis en de daarbij passende koppelingen van geberit kosten goud zowat.

Hier een klein plaatje hoe het aan het worden is, ondertussen al iets verder maar nog geen foto gemaakt.
Lijkt alsof de buizen scheef hangen , grijze lucht toevoer voor de palletkachel en afzuig buis, maar dit is gezichtsbedrog vanwege het dak dat met afschot is gemaakt.
De flex buizen is allemaal tijdelijk, dat is een lucht/water warmtepomp zodat ik de badkamer in mn werkplaats kan voorzien van warm water en de bron warmtepomp kan lostrekken om te verplaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://uniim1.shutterfly.com/ng/services/mediarender/THISLIFE/009067488301/media/23624222694/large/1514107195055/enhance

Grote zwarte gedeelte eronder is een lekbak die ik van hdpe heb gelast, als alles erin staat dan las ik de laatste schotten er voor , hangt aan het riool ook ;)
Dus ben niet zo bang als er iets gaat lekken , of er spuit een straal over de rand heen natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powerheat

Powerheat

Wannabee wp bezitter

Topicstarter
Indrukwekkende installatie vincent, weet je zeker dat het geen raketlanceerinstallatie is ;-) vraagt wel een beetje ruimte zie ik, iets meer dan de gemiddelde woning biedt denk ik. Succes met afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:07
Ik zie je topic nu pas, maar ik heb ook een houtkachel, een WP (LW) en zone regeling dmv danfoss CF2+.

Works Like a charme, en compleet gasloos.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen ok
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-06-2020
Ik heb een traditionele Brunner massa grondoven geplaatst . nu zou ik ook een buffervat willen plaatsen maar heb nog geen water verwarming. ik zoek iemand die er verstand van heeft. ;) ;) . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:56

Gosse_W

Brims

Verstand heb ik er niet van, maar ik leer graag bij.. Heeft die grondoven 'cv' aansluitingen dan? Want dat lijkt me wel een 1e benodigde om warmte in een buffervat te gaan opslaan. En dan moet je uit gaan vogelen wat je totale warmtevraag is (verwarming + sww) en welk deel daarvan uit je houtkachel moet komen en hoe je de rest gaat opwekken.

Voor mezelf in huis zou ik een Dik Geurts H2O Forte willen gaan overwegen, want 'gratis' houtvoorraad uit het bos van m'n moeder. Maar geen idee of dat ook een overkill gaat zijn i.c.m. een nog te plaatsen WP. Dus druk aan het oriënteren, en volg dit topic op de voet.

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:45
@Gosse_W Ik heb zelf een losse houtkachel geplaatst naast mijn warmtepomp met de simpele reden dat als de stroom stopt met werken ik iedergeval de boel warm kan houden totdat deze terug is, of ieder geval extra bij kan verwarmen als het extreem koud wordt.

Op deze manier kan je een warmtepomp kopen waarbij het vermogen iets minder is zonder bang te zijn voor koude voetjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W

Gosse_W

Brims

Ah duidelijk, dan heb je de kachel dus niet geïntegreerd met het wp systeem :)

bevalt het jou op deze manier? want de wp zal dan niet de andere ruimtes verwarmen als jij hout stookt? Dat lijkt mij juist het voordeel van wél een heetwater-houtkachel te plaatsen, dat het ook met de wp uit en hk aan overal warm wordt in huis.

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:45
@Gosse_W het hangt heel erg van je huis af. Bij ons trekt de warmte gewoon naar boven dus het hele huis blijft warm met de houtkachel aan. Ook is het een speksteen kachel wat ook voor wat buffer zorgt.

Als je een heel groot huis hebt zonder een systeem dat bijvoorbeeld de warmte verspreid zoals een ventilatie wtw dan kan het inderdaad zijn dat er kamers afkoelen. Wij wilden alleen echt een stroomloze oplossing naast de warmtepomp voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W

Gosse_W

Brims

Wtw is aanwezig, dus misschien nog wel het overwegen waard.. Dat maakt het hele WP-systeem in elk geval een stuk simpeler. Alleen hebben we wat weinig afzuiging van lucht in de ruimte waar de HK zou komen te staan, vooral inblaas.. Nou ja die hele hobby moet ik nog gaan vormgeven. Eerst even een vol jaar incl. winter in huis doorbrengen om het verbruik en comfort in te schatten. En laat dan de mannetjes maar komen voor vloerverwarming, ltv-radiatoren, IR-panelen, buffervaten, warmtepompen.. Ik heb er nou al zin in -O-

Pagina: 1