Auto 2 dagen op naam -> wegenbelasting voor een hele maand?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 14:10
Ik heb 27 november een (sloop) auto gekocht bij een autobedrijf. De auto had al 2 weken geen apk meer maar was nog wel verzekerd en niet geschorst. Autobedrijf wou er snel vanaf dus ik heb niet veel betaald. Vervolgens met een grote aanhanger er naartoe gereden en de auto op de aanhanger gezet en de kentekenplaten er af getrokken.

Vervolgens vertelde deze handelaar dat hij wel een kenteken kon overschrijven maar niet schorsen of vrijwaren. Dikke prima zei ik maar dan rij ik wel even naar een postkantoor toe zodat de auto direct geschorst kon worden. Handelaar vertelde dat dichtsbijzijnde postkantoor 20 minuten heen en 20 minuten terug rijden was. Aangezien het toen al bijna half 6 was ben ik er mee akkoord gegaan dat hij het alleen overschreef want dan was hij er vanaf en kon ik weg.

Die volgende dag ben ik direct met de kentekenplaten en papieren naar een RDW station gegaan (geen postkantoor) om de auto de status gesloopt te geven. Bij aankomst werd mij 2 dingen verteld: alleen een RDW erkend sloopbedrijf kan een auto de status 'gesloopt' geven en bij alle acties die ik wou doen (schorsen, slopen, enz.) had ik de kentekencard nodig en die moet per post komen. Ik kon dus pas de dag daarop de auto 'exporteren'. Een particulier mag namelijk geen auto slopen, dus door te exporteren verdwijnt het kenteken alsnog en kan de auto naar de oud ijzerboer.

Maar goed, het kenteken heeft dus officieel 46 uur op mijn naam gestaan zonder verzekering en APK. Dikke prima zei de RDW meneer want "het gaat allemaal niet zo snel met boetes". Uiteindelijk kreeg ik tegelijk met de kentekencard een waarschuwing dat mijn auto een apk nodig had of anders boete. Aangezien het om een waarschuwing ging en de auto toch een uur na aankomst van die brief is geexporteerd heb ik er ook geen aandacht aan besteed.

Nu bijna 3 weken later is de auto bij de oudijzer handelaar. Je zou nu verwachten dat alles is geregeld en opgelost. Maar niets is minder waar. De belastingdienst stuurt mij een brief met dagtekening 11 DECEMBER dat ik even wegenbelasting moet betalen van 27 november tot 12 december. Het gaat om een flink bedrag want zware auto (de aanschafwaarde was nog minder dan dat bedrag). Ik dus gister direct met de Belastingdienst gebeld en die vertelden mij doodleuk dat ik gewoon moest betalen en dan werd het overtollige wel teruggestort.

Maar ik begrijp dan niet hoe ze dit kunnen doen. De auto staat al bijna 3 weken niet meer op mijn naam en toch sturen ze mij een rekening tot 12 december. Toen deze brief door een systeem gegenereerd werd had het toch direct duidelijk geweest moeten zijn dat het kenteken al lang niet meer op mijn naam stond en dat ze dus hooguit een rekening voor 2 dagen wegenbelasting konden sturen. Of worden zulke dingen afgerond qua datum/tijd?

Hebben anderen hier misschien ook wel eens mee te maken gehad? Ik ben ook bang dat ik of het bedrag niet terug krijg en daar weer veel werk van heb of dat het pas in het volgende kwartaal terug komt. Of ben ik nu gewoon een angsthaas?

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

........en die vertelden mij doodleuk dat ik gewoon moest betalen en dan werd het overtollige wel teruggestort.
Dat...

Welkom bij de belastingen. Geen directe verrekeningen, eerst betalen, daarna volgt de herberekeningen en krijg je het te veel betaalde geld terug.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 10:31

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Je betaald per maand/kwartaal en krijg te veel betaald bij verkoop etc. terug.

Bron

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:40
In het verleden meerdere malen een auto gekocht ter sloop en de verrekening qua wegenbelasting is altijd wat traag verlopen, maar uiteindelijk correct naar rato terug betaald.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als het goed is heb je een vrijwaringsbewijs ontvangen waarin staat dat hij niet meer op jouw naam staat. Dat is het bewijs mochten ze moeilijk gaan doen.

Daarnaast heb je deze site waarin wordt aangegeven dat je alleen voor die periode moet betalen: https://www.belastingdien...ng/een_motorrijtuig_kopen

En een teveel aan belastingen wordt altijd later verrekend met een volgende betalen óf teruggestort.

[ Voor 4% gewijzigd door Onbekend op 09-12-2017 23:28 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Pfoeh, deze antwoorden stellen mij al een stuk gerust.

Ik heb inderdaad een vrijwaringsbewijs gekregen maar dat maakt het ook zo vreemd dat ze nu bijna 3 weken later nog een rekening sturen terwijl ze bij het versturen van die brief natuurlijk al de definitieve periode wisten. Zo hebben ze zelf toch ook werk van het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 19:47
Je hebt geloof ik een minimum toch?
Heb ooit eens een dikke diesel op naam gehad voor een aantal dagen en moest ook gewoon 1 maand betalen, balen want dat was nagenoeg 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 17:44

Jimbolino

troep.com

Bramboos schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:30:
Pfoeh, deze antwoorden stellen mij al een stuk gerust.

Ik heb inderdaad een vrijwaringsbewijs gekregen maar dat maakt het ook zo vreemd dat ze nu bijna 3 weken later nog een rekening sturen terwijl ze bij het versturen van die brief natuurlijk al de definitieve periode wisten. Zo hebben ze zelf toch ook werk van het werk?
Juist niet, ik denk dat er meer mensen zijn die een auto kopen om hem daadwerkelijk te rijden, dan mensen die een auto kopen om hem naar de sloop te brengen.
Dit soort processen gaan helemaal automatisch zonder tussenkomst van een medewerker.
Ook de verrekening gaat helemaal geautomatiseerd.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:32

GforceNL

Out of memory....

Wacht even met betalen tot de verval datum. Vaak heb je tegen die tijd de verrekening al op de mat. Heb dit ook gehad met een auto die ik verkocht had aan het begin van een nieuw kwartaal en correctie was binnen voordat ik de eerste factuur moest betalen.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
RedHat schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:32:
Je hebt geloof ik een minimum toch?
Heb ooit eens een dikke diesel op naam gehad voor een aantal dagen en moest ook gewoon 1 maand betalen, balen want dat was nagenoeg 300 euro.
Heb je dat niet terug gehad dan? Ik kan dat minimum nergens vinden maar wel andere verhalen over het niet terug gekregen hebben van het teveel betaalde wegenbelasting.
GforceNL schreef op zondag 10 december 2017 @ 00:03:
Wacht even met betalen tot de verval datum. Vaak heb je tegen die tijd de verrekening al op de mat. Heb dit ook gehad met een auto die ik verkocht had aan het begin van een nieuw kwartaal en correctie was binnen voordat ik de eerste factuur moest betalen.
Goede tip, ga ik zeker doen. Kan ik nog even rente er op pakken dit jaar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12

Yucon

*broem*

Dit is klein bier vergeleken met eventuele verzekering- of apk boetes. "zo snel" kan het namelijk wel degelijk gaan. Niet om jou in te wrijven, maar mocht iemand anders dit lezen en daardoor zo'n boete bespaard blijven is het al wat waard.

In mijn ervaring doen individuele medewerkers soms wel eens wat makkelijk uitspraken die achteraf toch wat genuanceerder lagen.

Als je het schorsen online doet kan dat trouwens volgens mij wel zonder een kentekenkcard.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 10-12-2017 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:50

Tomatoman

Fulltime prutser

Hoewel de regels voor APK glashelder zijn - je moet op tijd de keuring doorlopen - moge het duidelijk zijn dat de APK-regels en de bijbehorende automatisering van de adminstratieve workflow nooit bedoeld zijn geweest voor de uitzonderlijke situatie van de topicstarter. Dat woord ‘uitzonderlijk’ kies ik bewust, want voor de APK is dit nou typisch zo’n gevalletje waar de administratieve systemen nooit op zijn ingericht. En terecht, want je gaat natuurlijk geen maatwerk software bouwen voor een uitzondering die minder dan 1 keer per duizend gevallen voorkomt. Dat ene geval handel je handmatig af.

Voor de topicstarter betekent dat hooguit dat hij misschien een keer een belletje moet verrichten of een briefje schrijven om de situatie uit te leggen en dat zou voldoende moeten zijn.

Dat de dame bij de Belastingsdienst het standaard antwoord gaf is ook niet gek, want zij wordt natuurlijk niet getraind op dit soort uitzonderlijke gevallen. Wel kun je haar verwijten dat zij niet heeft gezegd dat dit misschien wel een uitzonderlijk geval was en ze daarom misschien het verkeerde antwoord gaf.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Tomatoman schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:53:
Hoewel de regels voor APK glashelder zijn - je moet op tijd de keuring doorlopen - moge het duidelijk zijn dat de APK-regels en de bijbehorende automatisering van de adminstratieve workflow nooit bedoeld zijn geweest voor de uitzonderlijke situatie van de topicstarter. Dat woord ‘uitzonderlijk’ kies ik bewust, want voor de APK is dit nou typisch zo’n gevalletje waar de administratieve systemen nooit op zijn ingericht. En terecht, want je gaat natuurlijk geen maatwerk software bouwen voor een uitzondering die minder dan 1 keer per duizend gevallen voorkomt. Dat ene geval handel je handmatig af.
Dit voorval heeft alleen niets met de APK te maken maar gaat uitsluitend over de motorrijtuigenbelasting.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Laatst online: 20:05
Han schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:25:
[...]
Dat...

Welkom bij de belastingen. Geen directe verrekeningen, eerst betalen, daarna volgt de herberekeningen en krijg je het te veel betaalde geld terug.
Jep, zelf ook meegemaakt.
Wat ik helemaal hilarisch (of triest eigenlijk) vond , is dat ik per post een brief kreeg (hoezo MijnOverheid?) , waarin gevraagd werd om mijn IBAN nummer om het teveel betaalde bedrag te retourneren. Want ze hadden mijn rekeningnummer niet in hun administratie...
Euhh... waar heb je al die jaren dan maandelijks van geïncasseerd ? 8)7

De brief verwees naar de belastingdienst website waar ik dit 'online' kon regelen. Lees: .PDF uitprinten en opsturen in een envelop .... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:05
Je kunt inderdaad makkelijk een boete op de mat krijgen voor geen APK, en erger nog, geen verzekering. Gaat allemaal automatisch.
Dat lijkt geen issue te zijn voor de TS, maar voor anderen kan dit makkelijk anders lopen.

Volgens mij had je echter na het overschrijven van de sloop auto, direct naar de RDW site kunnen gaan. Met DigiD inloggen, en daar voor 25 euro je auto schorsen. 25 euro is ook wel veel geld voor 2 dagen :P maar het kan een hoop dure boetes voorkomen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Nou ik had dus geprobeerd het online te doen. Maar dan vragen ze om beide delen van de kentekencode. En een van de twee delen staat op de kentekencard.

Verder wat betreft APK, daar was ik niet zo bang voor aangezien ik wist dat je eerst een herinnering krijgt. Ik heb bij het laden direct foto's gemaakt dat die zonder kentekens op de aanhanger stond en het er af halen hebben we in het beeld van de camerabewaking gedaan hier op eigen terrein en sinds dien heeft die auto niet van plek veranderd. Ik stuur ze met alle liefde een paar GB's aan camerabeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:05
@Bramboos Zowel APK als verzekering boete kun je gewoon volautomatisch krijgen. Maar als de APK net 2 weken was verlopen is dat niet echt een probleem (als je er niet mee rijdt). Ik geloof dat het pas na 2 maanden automatisch boetes gaat regenen.
Verzekering is echter veel erger, want dat kost 400 euro boete. Maar dan had je al een brief gekregen, en je schreef dat hij nog onder verzekering was.

Het kan maar zo zijn dat de cronjobs van de RDW niet in het weekend draaien, alleen doordeweeks.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramboos
En ja hoor, daar is de update: brief van de Belastingdienst. Ze hebben even in de systemen gekrabbeld, een paar API's een knuffel gegeven en een bakje koffie gedronken bij de waterkoeler waarna ze vervolgens tot de conclusie kwamen dat ik nog 3 euro wegenbelasting verschuldigd was. En dat ik de vorige brief mocht verscheuren.

Bedankt @GforceNL voor het advies om te wachten met betalen.

Mochten meer mensen in eenzelfde situatie komen dan is het advies: wacht en heb hoop in het systeem.
Pagina: 1