DIY Desk PC hardware (budget 2500)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimonie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 10:19
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om in het voorjaar een nieuwe PC te bouwen, het doel hier en nu is om meer te leren over de achtergrond voor eventuele gemaakte fouten. Deze PC zal in een desk zijn, wat de hoogte van onderdelen limiteert tot 12CM (fanhoogte) met een kleine marge. Ook zal er waterkoeling (custom loop) in het systeem zijn (bijv. https://www.ekwb.com/cust...or/shared/oW5a2b10abb8fc8)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een systeem dat future proof is, gaming op 1440p 120+Hz of 4k, en zware multithread heeft voor werk doeleinden. Voor dat laatste is het relevant om te weten dat ik numerieke berekeningen ga ontwikkelen en uitvoeren, met eventueel zowel de CPU als GPU code ingebouwd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 2500, excl waterkoeling. Iets meer mag, maar niet heel veel meer.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Rand apparatuur en schermen komen erbij. Het genoemde 1440p 120+Hz of 4k scherm komt later.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zit te denken aan een waterblock GTX 1080 en een 8700k. Moederbord met audio chip en raid 0 support voor triple M.2 SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang het maar niet met PostNL komt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik en geluid zo min mogelijk. Waterkoeling zal hier sufficient voor zijn.

Ga je overklokken?
Zover mogelijk binnen een veilige marge. (Ofwel, Ja!)

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil met name mijn beslissingen (huidige opzet) kunnen bespreken/testen.

Het huidige lijstje Future
Aankoop en bouw zal waarschijnlijk eind maart zijn, het doel hier en nu is om meer te leren over de achtergrond voor eventuele gemaakte fouten. Ik denk niet, gebaseerd op het nieuws, dat er voor die tijd nieuwe NVidia kaarten of nieuwe Intel CPUs uit zullen zijn. Ik hoop wel dat het RAM nog wat zakt in prijs :) .

[ Voor 5% gewijzigd door Daimonie op 10-12-2017 22:42 . Reden: Teveel commentaar over 'het heeft geen zin nu te plannen voor over vier maanden'. Dit was ter discussie gekomen en er is gesteld dat het om redenaties gaat. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Daimonie schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:37:
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om in het voorjaar een nieuwe PC te bouwen
Ik wil je topic niet killen, maar nu al een systeem samenstellen voor maart/april(?) is vrij zinloos. Zaken die nu prijs/kwaliteit technisch interessant zijn, hoeven dat dan niet meer te zijn of zijn inmiddels achterhaald door nieuwe producten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimonie
br00ky schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:02:
[...]

Ik wil je topic niet killen, maar nu al een systeem samenstellen voor maart/april(?) is vrij zinloos. Zaken die nu prijs/kwaliteit technisch interessant zijn, hoeven dat dan niet meer te zijn of zijn inmiddels achterhaald door nieuwe producten...
Daar heb je deels gelijk in. Maar zoals ik al zei, ik verwacht niet dat NVidia of Intel met wat nieuws komt voor die tijd. Die zijn toch wel toonaangevend in zo'n build.

Daarnaast gaat het name om de gemaakte keuzes en de redenering daarachter. Mis ik iets, had ik iets niet goed gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou zomaar kunnen dan Nvidia's nieuwe Volta kaarten rond die tijd komen. De eerste kaart (de Titan V) is een paar dagen geleden al gelanceerd. AMD's Ryzen refresh komt ook in februari/maart welke multithreaded wel eens een zeer goede prijs/prestatie verhouding kan geven. Afhankelijk van welke software je gebruikt kan dat ook een interessante overweging zijn.

Maar goed voor het overklokken van een i7 8700k is de Gigabyte Gaming 5 niet echt geschikt vanwege een matige VRM. De pricewatch: ASRock Z370 Taichi doet het op dit gebied een stuk beter en voldoet ook aan de rest van je wensen, al moet dat Tai Chi logo dat in de print van het moederbord verwerkt zit je wel aanspreken.

Voor 1440p en 120Hz of hoger of 4K is een GTX 1080 overigens niet heel ideaal, of je moet de settings naar beneden schroeven. Denk aan medium-high voor huidige games om het een beetje leuk speelbaar te houden op 4k of om de hogere refresh rate op 1440p te benutten, maar games worden ook steeds zwaarder natuurlijk. Een GTX 1080 Ti zou hier geen overbodige luxe zijn, maar wellicht dat Volta meer waar gaat geven voor het geld op dit gebied.

Voor 1440p met 120+Hz kan nog wat sneller geheugen ook geen kwaad. Bijvoorbeeld pricewatch: Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3200C16W of pricewatch: Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3466C16 welke ook nog wat goedkoper zijn. Nu zal het geen wereld van verschil zijn in performance maar alle beetjes helpen, zeker in CPU intensieve scenario's. Maar als je de Trident Z mooier vind is dat ook een prima keuze. Jammer dat de snellere versies daarvan meteen weer een stuk duurder zijn.

Check van het moederbord dat je uiteindelijk wil aanschaffen wel even de specificaties op de website of de handleiding hiervan voor de SSD/HDD configuratie die je wil gaan draaien. Meestal delen M.2 en SATA poorten lanes waardoor het in gebruik nemen van de ene, de ander uitschakelt en dus niet bruikbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2017 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimonie
Als Volta rond die tijd komt, snoep ik natuurlijk mee. Maar het leek mij dus niet heel waarschijnlijk, we gaan het zien.

Het ASRock board ziet er erg goed (stevig, etc) uit, zeker een aanrader voor zover ik kan zien. Ik vind hem visueel iets minder aanspreken. Raid 0 wordt niet genoemd op ASRock's product page, maar dit hoeft geloof ik niets te betekenen.

Nu is de vraag, wat betekent matige VRM? Gaat dit over de supply naar de CPU toe wat problematisch kan worden bij overclocking (een probleem) of over hoe heet deze worden? Op de GA Gaming 5 kan ik namelijk een CPU/VRM monoblock gebruiken voor de koeling. In ieder geval een zeer goed punt. Is dit een review dingetje of is dit iets dat je kunt zien wanneer je een product bekijkt?

Wat betreft de 1080 vs 1080 Ti; Ik heb wat benchmarks gekeken voor 1440p en 4k. Bij het soort spellen dat ik zou pakken, bijv. Rise of the Tomb Raider, zie ik op 1440p wel de 120+ fps en bij 4k rond de 60. Het leek alsof dat inderdaad een beetje op de rand is.

Mijn RAM selectie was inderdaad wat minimum dingetjes, lage CL en 3000 MHz, en toen 1 van de goedkopere die visueel aansprak kiezen. Ik hoop vooral dat het nog wat zakt en iets als https://tweakers.net/pric...b-cmr16gx4m2f4000c19.html een optie wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-09 22:33
Niet heel waarschijnlijk? Het lijkt me zeer waarschijnlijk, dan koop je in maart een 1080Ti voor 850EUR om vervolgens twee maanden later een krachtigere Volta voor minder te zien staan in de Pricewatch.

@JVRadeon De Taichi heeft een zeer matige LLC, die zou ik niet nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tim2010 op 10-12-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tim2010 In de nieuwste BIOS versie is dat als het goed is opgelost.

[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimonie
Tim2010 schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:34:
Niet heel waarschijnlijk? Het lijkt me zeer waarschijnlijk, dan koop je in maart een 1080Ti voor 850EUR om vervolgens twee maanden later een krachtigere Volta voor minder te zien staan in de Pricewatch.

Het blijft een meningsverschil op dit punt. Zelfs als de '1180' uitkomt rond die tijd, is het ook weer de vraag of er een pre-fitted waterblock versie is.

In ieder geval, het was al eerder aangestipt dat het kan zijn dat de hardware in maart simpelweg zoveel veranderd is dat de build met dat doel geen zin meer heeft. Natuurlijk!

Maar mijn doel was met name om de redenatie juist te krijgen. Om te kijken of ik verkeerde keuzes heb gemaakt en waarom. Dingen als slecht VRM en LLC zijn precies het soort dingen die ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:55

Ben ik het niet mee eens. Sterker nog de tachi is qua koeling van vrm’s in van de beste zelfs. Plus die LLC word aardig verbeterd met de laatste bios versies.

Als je een overclock bord wilt, is dit 1 van de beste opties, zonder de absolute hoofdprijs te betalen

Maar als je pas in februari wilt kopen, dan heeft het weinig nut om nu al te kijken er naar want er zal nog zoveel veranderen de komende maanden, met wat er allemaal nog uit zal gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim2010
freaky35 schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:16:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Sterker nog de tachi is qua koeling van vrm’s in van de beste zelfs. Plus die LLC word aardig verbeterd met de laatste bios versies.

Als je een overclock bord wilt, is dit 1 van de beste opties, zonder de absolute hoofdprijs te betalen

Maar als je pas in februari wilt kopen, dan heeft het weinig nut om nu al te kijken er naar want er zal nog zoveel veranderen de komende maanden, met wat er allemaal nog uit zal gaan komen.
Wederom zit jij die cijfers van overclock.net aan te halen en nogmaals zal ik je erop wijzen dat ze in de disclaimer zetten dat het voor de gewone gebruiker/gamer geen ene drol zal uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:55
Als je er meer in verdiept, dan zie je dat het een ding is net deze moederborden. Vooral qua koeling maar ook qua vrm setup.

[ Voor 34% gewijzigd door freaky35 op 10-12-2017 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelloz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 21:54

Heb je een bron ervoor dat Volta kaarten goedkoper worden dan de huidige 10*0 reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim2010
freaky35 schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:01:
Als je er meer in verdiept, dan zie je dat het een ding is net deze moederborden. Vooral qua koeling maar ook qua vrm setup.
EDIT: nevermind verkeerd gelezen. Disregard.

[ Voor 44% gewijzigd door Tim2010 op 10-12-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimonie
Jelloz schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:04:
[...]

Heb je een bron ervoor dat Volta kaarten goedkoper worden dan de huidige 10*0 reeks?
Ik zou zeggen dat hij simpelweg bedoeld dat een '1170' waarschijnlijk gelijk is of beter dan een 1080. Dat is in ieder geval hoe ik het interpreteerde.

Wat betreft het hele VRM verhaal: Heel erg bedankt voor dit punt. Ik ga me nog even wat beter hierin verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelloz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 21:54
Daimonie schreef op maandag 11 december 2017 @ 00:46:
[...]

Ik zou zeggen dat hij simpelweg bedoeld dat een '1170' waarschijnlijk gelijk is of beter dan een 1080. Dat is in ieder geval hoe ik het interpreteerde.

Wat betreft het hele VRM verhaal: Heel erg bedankt voor dit punt. Ik ga me nog even wat beter hierin verdiepen.
Tsja als een overclockte 1070 Ti al vrijwel gelijk presteert aan de eerste 1080 8 gb reeks lijkt me dat ook nogal wiedes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daimonie
Jelloz schreef op maandag 11 december 2017 @ 00:59:
[...]

Tsja als een overclockte 1070 Ti al vrijwel gelijk presteert aan de eerste 1080 8 gb reeks lijkt me dat ook nogal wiedes.
Yep. De vraag is of deze dan uitkomen. Ik verwacht van intel sowieso niets rond die tijd, NVidia verwacht ik ook niet maar de kans is wat groter. Als het zo is dan steek ik mijn oude 1060 er even in en wacht ik volta af :)

EDIT: Naar aanleiding van dit topic en andere plaatsen waar dit aangegeven wordt, pas ik mijn verwachting aan. Ik denk dat als ik deze PC in maart bouw, de kans groot is dat ik nabij de nieuwe GeForce lineup zit. Ik ga dan ook mijn oude 1060 gebruiken en mee snoepen van de nieuwe lineup.

[ Voor 23% gewijzigd door Daimonie op 17-12-2017 14:14 ]

Pagina: 1