Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkvertraging door opstopping router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:26
Beste tweakers,

Ik heb de laatste tijd te maken met een vertraging in mijn netwerk waar ik niet achter kan komen wat het probleem is. Concreet is het probleem dat ik niet zonder haperen een 4K stream naar mijn TV gestuurd krijg. Mijn server is snel genoeg (12C24T) om te transcoden. Maar toch krijg ik mijn streams niet goed op TV (tot zelfs Full-HD met haperingen soms). Ik gok dat dit komt door mijn router.

Ik heb namelijk 2 servers: mijn Freenas server waar een samba share met de films op staat en een server met Plex (draaiend op unraid). Plex haalt de films dus van mijn Freenas box. Dit zorgt er dus voor dat de film dubbel over het netwerk gestuurd wordt. De route van het internet (denk ik) is dan als volgt: freenas --> router --> unraid --> router --> router 2 (AP) --> TV

Kan het zijn dat mijn router verzadigd raakt door de intensieve datalijn tussen de sambashare en plex? Het is een linksys AC router, dus hij is best modern

Alvast bedankt voor de expertise!

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:19
nou .. de tv lijkt hier ook de decoding te moeten doen..
is dat wel een quad core cpu in die tv?

• Pietjebelll
Transcoding gebeurt op de server, de TV speelt het alleen maar af

Nog een aanvullende vraag op mijn OP: Heeft het zin om een switch tussen de freenas en unraid server te zetten, om de router te ontlasten?

• boyette
dat afspelen van 4k content hoe gebeurt dat met zijn eigen mediaplayer?
dat is voor een dual core tv een bittere kluif
welke tv heb je precies

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 09-12-2017 22:30 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 19:27
Weet je zeker dat er transcoding plaats vindt? De TV kan waarschijnlijk een heleboel zaken gewoon zelf afspelen, dus dan is het alleen maar streamen van de TV naar de Plex-server.

Hoe zit de boel aangesloten, bedraad of draadloos? Indien bedraad, alles gigabit of zitten er ook 100Mbit zaken tussen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38
Een aparte switch aansluiten en testen of het dan nog een probleem is sluit i.i.g. uit dat het een routerprobleem is. Ik vermoed echter eerder dat er een samba of load balancing issue is.

• Pietjebelll
@boyette Het afspelen gaat via de Plex app op de TV. Het is een 55 inch LG televisie van de eerste generatie UHD toestellen. Het is een 55LA9709

@Paul Ik weet zeker dat er transcoding plaats vindt. De ondertiteling wordt erin gebrand. Ik weet dat in theorie de televisie een hoop zelf af kan, maar toch begint de server altijd te transcoden. En dat moet ook makkelijk kunnen. Uiteraard is alles bedraad. Alleen router 2 is een 100mbit ding (goedkope Asus router).

@base_ Het zou ook een samba of load balancing issue zijn, maar dat gaat ver buiten mijn kennis hoe ik dat moet diagnosticeren.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Pietjebelll schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:41:
@boyette Het afspelen gaat via de Plex app op de TV. Het is een 55 inch LG televisie van de eerste generatie UHD toestellen.

@Paul Ik weet zeker dat er transcoding plaats vindt. De ondertiteling wordt erin gebrand. Ik weet dat in theorie de televisie een hoop zelf af kan, maar toch begint de server altijd te transcoden. En dat moet ook makkelijk kunnen. Uiteraard is alles bedraad. Alleen router 2 is een 100mbit ding (goedkope Asus router).

@base_ Het zou ook een samba of load balancing issue zijn, maar dat gaat ver buiten mijn kennis hoe ik dat moet diagnosticeren.
Dan gok ik op router 2 }:O . Gecomprimeerd kan 4K al vrij veel bandbreedte innemen, getranscoded helemaal _/-\o_

• Pietjebelll
De stream met de hoogste bitrate die ik heb afgespeeld was 60mbit, dus dat moet wel lukken lijkt me? Daarbij was ik net een fullHD stream aan het afspelen waarbij na verloop van tijd de stream begon te vertragen. Via PlexPy kon ik zien dat er 2 minuten vooruit getranscode was (volgens mijn instellingen in Plex). Wel was ik daarvoor via sabnzbd een film aan het downloaden en uitpakken. Dit was dus vrij intensief voor het netwerk, maar ik kan me niet voorstellen dat dat met snelheden gaat dat mijn router verzadigd raak.

Lang verhaal kort snap ik niet waarom met de hardware die ik heb, de boel nog steeds hapert. Een krachtige server voor transcode, een freenas box die makkelijk een gbit lijn vol trekt en een moderne router. Wat zie ik over het hoofd? ;(

[ Voor 18% gewijzigd door Pietjebelll op 09-12-2017 22:52 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 19:27
Je router is een wonderlijk apparaat, daar er een heleboel in dat kleine kastje zit:

- Een firewall
- Een NAT-router
- Een switch
- Een draadloos access point

Op het moment dat je binnen je eigen netwerk (subnet) blijft doet het router-gedeelte van je "router" helemaal niks, de enige die dan wat doet is de switch. Die zou 60 Mbit van het ene device naar het andere, en 60 MBit van het andere naar een derde device zonder problemen moeten kunnen, maar om zeker te weten zou je de specs van het ding op moeten zoeken.

De andere, een AP met 100 MBit, is al wat ouder. Daar zou je echt de specs van op moeten zoeken om te kijken of het een switch-chip heeft of dat het in software wat interfaces bridged.

Is het mogelijk de TV rechtstreeks in de Linksys router te steken om te testen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• demonic
  • Laatst online: 16-11 21:06
Ik weet niet hoe ver de freenas en de unraid uit elkaar staan. maar heb je toevallig een tweede netwerkkaart in beide zitten? rechtstreeks een kabel tussen die 2 leggen?

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 20:21

donny007

Try the Nether!

De LG 55LA9709 heeft (zoals de meeste smart tv's) een 100 Mbps netwerkinterface, als router 2 correct staat ingesteld als access point/switch levert dat verder geen beperkingen op.

/dev/null

• boyette
Zou het eens testen door de content van een USB stick af te spelen om de tv uit te sluiten .
Zoveel band breedte is 4'k nu ook weer niet voor een lan

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
Dit kan nog van alles zijn. Tot een brakke router/switch/netwerkkabel aan toe :-)
Je kan het beste zoveel mogelijk stap voor stap uitsluiten. Werkt het bijvoorbeeld wel als je de film op de plex server zelf zet (dus niet vanaf je nas speelt)? Als dat al niet goed werkt, zou ik het eens proberen met zo min mogelijk netwerk spul tussen je plex server en de TV. Als het dan nog niet goed werkt is het mogelijk toch iets met je plex server etc.

• Pietjebelll
@Paul Ja, het is mogelijk om de TV rechtstreeks in de linksys router te steken. Router 2 zat ertussen als extra hotspot.

@demonic Ik zat er inderdaad ook aan te denken om ze rechtstreeks op elkaar aan te sluiten. Kan dat ook via Samba?

@Zorc Het is inderdaad een goed idee om even het rechtstreeks vanaf mijn server af te spelen (niet vanaf de NAS). Die optie had ik nog niet overwogen.

Thanks alvast voor alle reacties!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Pietjebelll wil je even een volledig overzicht / lijstje maken van alle netwerkapparatuur die je gebruikt. Daarbij ook graag alle types vermelden. Het is dan een stuk makkelijk om te kijken waar het eventueel mis kan gaan.

Daarnaast is het op Tweakers verplicht om eerst wat eigen inzet te tonen. Wat heb je dus zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 11-12-2017 11:16 ]

Pagina: 1