Gamen vanaf NAS of trage HDD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:21
Hallo Tweakers!

Ik gebruik een kleine SSD, dit is lang niet genoeg voor al mijn games. Nu is de huidige situatie dat ik alle overige games installeer op een externe HDD, deze externe schijf is echter bizar langzaam (geworden?) dus wil ik mijn games verplaatsen. Hiervoor kon ik uistekend gamen vanaf deze schijf. Ik heb nooit gekke dingen gemerkt ofzo, maar nu speel ik mass effect en lijken video's en overgangen niet soepel te gaan.

Ik was benchmarks aan het draaien voor die externe schijf, toen draaide ik de rest ook maar meteen en kwam ik tot de volgende situatie:

WDmycloud 6tb pricewatch: WD My Cloud 6TB:
wdmycloud

Intern HDD'tje:
intern hdd

De vraag:
Welke schijf is het beste voor gaming?
  • De netwerkschijf heeft 3 keer zo snelle random read
  • De interne hdd snellere sequential read.
Geeft een netwerkschijf stabiliteitsissues? Of is dat de slimmere keuze?

[ Voor 11% gewijzigd door Heilige Kaas op 09-12-2017 22:47 ]

Beste antwoord (via Heilige Kaas op 09-12-2017 23:08)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:09
Mja dat is de enige goede optie , via een externe schijf gamen, geeft gewoon veel vertraging.

De interne hdd zal altijd beter zijn als die externe, dus ik zou de games dus zeker op de interne zetten

[ Voor 36% gewijzigd door freaky35 op 09-12-2017 23:02 ]

Alle reacties

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
Waarom niet die kleine interne hdd vervangen door een grotere als je ruimte gebrek hebt?
Een netwerkschijf is altijd een stuk langzamer dan een interne.
Helemaal fijn is natuurlijk een grotere ssd maar als je veel games hebt wordt dat vrij prijzig.

[ Voor 5% gewijzigd door Arjant2 op 09-12-2017 22:56 ]

• Heilige Kaas
Arjant2 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:55:
Waarom niet die kleine interne hdd vervangen door een grotere als je ruimte gebrek hebt?
Een netwerkschijf is altijd een stuk langzamer dan een interne.
Helemaal fijn is natuurlijk een grotere ssd maar als je veel games hebt wordt dat vrij prijzig.
Simpelweg omdat ik wil roeien met de riemen die ik heb.
Wil graag weten wat in mijn situatie het beste is.
Uiteraard is een mooie fullsize HDD plaatsen de beste optie, maar dit kost simpelweg weer geld.

Acties:
  • Beste antwoord

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:09
Mja dat is de enige goede optie , via een externe schijf gamen, geeft gewoon veel vertraging.

De interne hdd zal altijd beter zijn als die externe, dus ik zou de games dus zeker op de interne zetten

[ Voor 36% gewijzigd door freaky35 op 09-12-2017 23:02 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lijkt erop dat die NAS ergens een 100Mbit poortje tegenkomt! Gbit is toch wel het minste wil je een beetje performance hebben. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Heilige Kaas
PD2JK schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:22:
Lijkt erop dat die NAS ergens een 100Mbit poortje tegenkomt! Gbit is toch wel het minste wil je een beetje performance hebben. :)
Ja, helaas zit dat dan in de modem die we krijgen van telfort.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gb switch tussen prikken, maar zijn de meeste modem/routers tegenwoordig niet Gb?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Heilige Kaas
Damic schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:32:
Gb switch tussen prikken, maar zijn de meeste modem/routers tegenwoordig niet Gb?
Ok blijkbaar heb ik geen internet meer als ik de juiste poort op 1000mbit zet. Zal ook wel weer kapot zijn aan mijn moederbord. Al meer dan genoeg problemen mee helaas.

Maar deze thread raakt langzaam offtopic zo.
Mijn initiele vraag is allang beantwoord. Ondanks benchmark is gamen altijd beter vanaf een internet schijf dan via je NAS (GTA V ging echt vlekkeloos trouwens als test).

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heilige Kaas schreef op zondag 10 december 2017 @ 00:22:
Ok blijkbaar heb ik geen internet meer als ik de juiste poort op 1000mbit zet. Zal ook wel weer kapot zijn aan mijn moederbord. Al meer dan genoeg problemen mee helaas.
Kan ook de kabel zijn, als die bijvoorbeeld 4 aders heeft, kun je simpelweg niet hoger dan 100megabit. :) Voor Gigabit heb je alle 8 de aders nodig. :)
Maar deze thread raakt langzaam offtopic zo.
Mijn initiele vraag is allang beantwoord. Ondanks benchmark is gamen altijd beter vanaf een internet schijf dan via je NAS (GTA V ging echt vlekkeloos trouwens als test).
En nog beter gaat dat vanaf een (intern aangesloten) SSD. ;)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-12-2025

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heilige Kaas schreef op zondag 10 december 2017 @ 00:22:
[...]
In neem aan dat je "interne schijf" bedoelt (en geen "internetschijf")?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Heilige Kaas
Compizfox schreef op zondag 10 december 2017 @ 02:08:
[...]

In neem aan dat je "interne schijf" bedoelt (en geen "internetschijf")?
exact :P

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Heilige Kaas schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:22:
Nu is de huidige situatie dat ik alle overige games installeer op een externe HDD, deze externe schijf is echter bizar langzaam (geworden?)
Helaas, jij installeert geen games op een externe HDD die bizar langzaam is geworden, maar op een NAS!
Je vraagt waarom dit bizar langzaam is GEWORDEN. Ooit is die dus snel geweest, lees ik.
Zoals hierboven ook al opgemerkt, is de snelheid die je van/naar die NAS meet, ongeveer overeenkomstig met een 100Mbit verbinding, immers 100 Mbit / 8 is ongeveer de gemeten 12 MB/s.

Echter: de NAS is langzaam GEWORDEN, dus dat betekent dat hij ooit sneller is geweest.
Dus er is iets veranderd en de vraag is wat dat is.
Het moet eigenlijk netwerk-technisch van aard zijn: zoals hierboven opgemerkt zit er nu blijkbaar ergens
een 100 Mbit kink in de kabel die er blijkbaar eerst niet was (eerst een volledig 1 Gbit netwerk?).

De kunst voor jou als tweaker is m.i. NIET om andere hardware aan te schaffen, maar om de oorzaak van de vertraging op te sporen en weg te nemen.

Dus: wat is er veranderd, waardoor het nu traag aanvoelt?
(En dat kan niet zijn dat die NAS volloopt!).

• Heilige Kaas
Renault schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:01:
[...]

Helaas, jij installeert geen games op een externe HDD die bizar langzaam is geworden, maar op een NAS!
Je vraagt waarom dit bizar langzaam is GEWORDEN. Ooit is die dus snel geweest, lees ik.
Zoals hierboven ook al opgemerkt, is de snelheid die je van/naar die NAS meet, ongeveer overeenkomstig met een 100Mbit verbinding, immers 100 Mbit / 8 is ongeveer de gemeten 12 MB/s.

Echter: de NAS is langzaam GEWORDEN, dus dat betekent dat hij ooit sneller is geweest.
Dus er is iets veranderd en de vraag is wat dat is.
Het moet eigenlijk netwerk-technisch van aard zijn: zoals hierboven opgemerkt zit er nu blijkbaar ergens
een 100 Mbit kink in de kabel die er blijkbaar eerst niet was (eerst een volledig 1 Gbit netwerk?).

De kunst voor jou als tweaker is m.i. NIET om andere hardware aan te schaffen, maar om de oorzaak van de vertraging op te sporen en weg te nemen.

Dus: wat is er veranderd, waardoor het nu traag aanvoelt?
(En dat kan niet zijn dat die NAS volloopt!).
De Externe HDD is langzaam geworden. De nas is gewoon snel. Vandaar dat ik dus wil kiezen tussen een nas of (super oude) interne HDD.
Anyway, ik heb de keuze al gemaakt voor de interne HDD.

Dat de lijn nu 100mbit is moet ik sowieso even onderzoeken. Geen idee ofdat hij eerder 1000 mbit was.
Pagina: 1