[Excel] Cel beveiligen na een keuze uit dropdownlijst*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1008341

Topicstarter
Hoi ik ben al eventjes bezig met excell maar er zijn zo veel functie's en Code's dat ik soms zelf vast zit :-)

Nu ik ben bezig met een handige sheet te maken voor het invoeren van mijn werkuren.

Nu kan je in cel F19-G19-H19-J19-K19 informatie invullen als je een gewone werkdag hebt.

Echter heb je een feestdag of ben je ziek etc.. kan je via het dropdownmenu in cel P19 je keuze kiezen en word de cel een bepaald kleur.

Maar nu wil ik als er word gekozen via het dropdown menu dat cel F19-G19-H19-J19-K19 beveiligd word dat er daar niks meer van info kan worden getypt er mag enkel informatie worden ingetypt als er geen keuze is gemaakt in de dropdown menu

alvast bedankt :)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1008341 op 09-12-2017 21:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:25
Dit zul je met VBA moeten doen (denk ik).
Ikzelf ben niet zo'n van van het beveiligen van cellen, gaat (bij mij) te vaak mis.

Onderstaande code voorkomt dat er zaken gewijzigd kunnen worden in bereik F19:K19, zo lang de waarde in P19 gelijk is aan "".

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Option Explicit

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

Dim targ As Range

Set targ = Range("F19:K19")
Set targ = Intersect(targ, Target)

If Range("P19").Value = "" Then
  If Not targ Is Nothing Then
      Application.EnableEvents = False
      Application.Undo
      Application.EnableEvents = True
      MsgBox "Deze cel is beschermd. P19 is nog niet ingevuld."
  End If
End If

End Sub

Snap je wat dit doet? Dan gebruiken aanpassen naar wens.
Snap je niet wat dit doet? Dan niet gebruiken, maar eerst googlen naar wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Welkom op GoT :)
Anoniem: 1008341 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:37:
Hoi ik ben al eventjes bezig met excell [...]
Nu kan je in [...]
Maar nu wil ik [...]
alvast bedankt :)
Om het forum aantrekkelijk te houden voor iedereen verwachten we dat mensen ook vertellen wat ze zelf hebben gedaan, geprobeerd, opgezocht etc. om tot een oplossing te komen. Een omschrijving wat je wilt en een vriendelijk bedankje is niet genoeg.

Ik heb ook de typo's uit je topictitel gehaald.

Lees even Het algemeen beleid #topicplaatsen zodat je begrijpt waar een topicstart aan voldoet en vul je topicstart aan.

breew schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:19:
Dit zul je met VBA moeten doen (denk ik).
Kan, maar gegevensvalidatie voldoet ook. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:25
Lustucru schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:21:
Kan, maar gegevensvalidatie voldoet ook. :)
Haha, ja klopt.... Maar als je een mooie hamer hebt, ziet elk probleem er uit als een spijker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1008341

Topicstarter
hoi allen,

Thx voor jullie berichten ik zal dit morgen even testen. Drukke dagen met de weersomstandigheden
Gegvensvalidatie heb geprobeerd maar dit lukte niet voor het geen ik wilde bereiken.

@breew ik probeer het te snappen ik kan al aardig wat werken met excell maar te moeilijk formules zijn er soms te veel aan.