Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Vraag

• danielmolenaar
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16-01 23:32
Beste tweakers,

Vele van jullie zullen bekend zijn met deze onderhand 7,5 jaar oude processor van AMD. Ook zullen jullie vast wel bekend zijn met de reputatie die deze CPU heeft voor het overclocken ervan. Op het internet zijn hier genoeg topics en guides over te vinden en een groot deel van deze heb ik zelf doorgenomen. Na heel wat zoekwerk en trial-and-error ben ik tot de volgende instellingen gekomen om tot 4GHz te komen:

ik probeer dit zo duidelijk en uitgebreid mogelijk te brengen. Mocht er toch iets missen of niet helemaal duidelijk zijn, laat het me weten!
============================================
Specificaties van mijn PC:

MoBo: Asus M4A88T/M-USB3 (Latest BIOS 0704)
CPU: AMD Phenom II x6 1055t (Thuban 125W)
RAM: 2x 4GB Kingston ValueRAM DDR3-1600 @ 1,5v (timing: 11-11-11-28-37)
PSU: CoolerMaster V550 (550W, 80+ Bronze)
GFX: Gigabyte GV-R929XOC-4GD (R9 290X Windforce OC)
Case: Antec 902 v3 USB3.0 met 5 interne fans (4x 120mm/3 intake, 1x 200mm/exhaust)
BIOS instellingen:

CPU Overclocking [Manual]
CPU/HT Ref. Clock (Mhz) [286 Ref. Clock] [4004Mhz Clockspeed]
GPU Overclocking [Manual]
GPU Engine Clock (Mhz) [700]
PCIe Overclock [Manual]
PCIe Clock (Mhz) [100]

CPU Ratio and Voltage:
------------------------------------------------------
CPU Multiplier [x14 (stock)]
AMD Turbo Core [Disabled]
CPU/NB Freq. [9.00x]
CPU Over Voltage [1.475000]
VDDNB Over Voltage [1.300000]
LoadLine Calibration [Auto (51,4%)]

HTT Configuration:
HT Link Speed [2002Mhz (7.00x)]
HT Link Width [16 Bit]
HT Over Voltage [1.20000 (stock)]

Memory Timing and Voltage:
Memclock Value [1525Mhz (DDR3-667)]
DRAM Timing Mode [10-10-10-27-37]
Memory Over Voltage [1.65V]

Chipset Voltage:
Chipset Over Voltage [1.1v (stock)]

De programma's die ik geprobeerd heb zijn:

Prime95 (x64) Blend torturetest
CPU-z
HWinfo
CPUid

De volgende games heb ik geprobeerd (na een succesvolle prime95 stresstest van minimaal 2 uur):
Battlefield 4
Skyrim
PUBG

Alle games draaien op 1080p op maximale grafische instellingen en lopen gemiddeld tussen de 50 en 60fps (Vsync aan) maar geven na een paar minuten spelen een RSOD (Red Screen of Death, volgens internet GPU gerelateerd)

Ik ben bekend met Dolk's Guide to overclocking the Phenom II CPU's en heb de guides op Overclock.net gelezen inclusief reacties. Helaas heb ik hier niet de duidelijkheid uit kunnen halen die ik zoek. Vandaar dat ik het bij de Nederlandse Enthusiasts probeer.

Mijn vraag is, zie ik hier iets over het hoofd? Ben ik iets vergeten mee te nemen in de overclock?
Op internet wordt aan de ene kant gezegd dat de CPU-NB voltage opgehoogd moet worden wanneer de frequentie boven de standaard waarde uitkomt (en wanneer er 4 RAM DIMMS gebruikt worden). Aan de andere kant wordt er gemeld dat de CPU-NB op stock gelaten moet worden maar als ik dit probeer start mijn pc direct met een BSOD.

Wie oh wie heeft hier ervaring mee? Ik hoor graag van jullie!

[Voor 6% gewijzigd door danielmolenaar op 09-12-2017 21:16. Reden: Extra informatie toegevoegd]

Alle reacties

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

quote:
"Na heel wat zoekwerk en trial-and-error ben ik tot de volgende instellingen gekomen om tot 4GHz te komen:
Wat is nu eigenlijk je vraag? 4Ghz is al mooi, heelveel meer gaat er met deze setup niet uitkomen. Hooguit 4100? De Vraag rest, is dit stabiel en onder je doeltemperatuur??: Ja? -> niets meer aan doen. Nee?-> Tunen. Maar je geeft aan dat je 4Ghz hebt gevonden, dan zal die wel stabiel zijn? Overigens is er uiteraard een AMD cpu overclock topic.

[Voor 6% gewijzigd door millman op 09-12-2017 22:25]

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• Dracoz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22:11
Overclocken is een kwestie van Trial en Error, niemand kan jou exacte waardes gaan geven die je 1 op 1 kan overnemen. Voor iedereen is het anders.

Verder ben ik benieuwd wat nu eigenlijk je vraag is, maak ik er namelijk niet helemaal uit op...

Waar ik persoonlijk benieuwd naar ben, is hoeveel watt je hele systeem verbruikt. Lijkt me best wel veel namelijk...

Raymundo!, Ryzen 5 1600x @ 4ghz, x370 Gaming pro carbon, 2x8GB DDR4 3200Mhz, AMD RX480 @ 1400Mhz / 2200Mhz

• danielmolenaar
Mijn excuses, ik kan begrijpen dat het niet helemaal duidelijk is na zo'n verhaal. Om het even kort te houden, ik wil graag 4Ghz behouden aangezien de games er mooi soepel op lopen. Het enige waar ik nu mee zit is dat de OC zorgt voor RSOD's als ik meer dan 2 min aan het gamen ben. De vraag is hoe krijg ik dat laatste gedeelte nog stabiel?

Prime95 hield het op z'n langst bijna 3 uur uit dus ik heb het idee dat ik heel dicht in de buurt zit. Ik vraag me alleen af waar die laatste aanpassingen moeten komen. Ligt dit aan vCore, CPU-NB voltage of heeft dit te maken met de HTT clock die misschien niet kan meedraaien op deze cpu snelheid? (De HTT heb ik nog nooit overclocked, hiermee de stock snelheid aangehouden, aangezien er op het internet te vinden is dat er geen tot heel weinig prestatiewinst te behalen valt met HTT OC-en)

[Voor 0% gewijzigd door danielmolenaar op 09-12-2017 22:32. Reden: grammatica]

• 5erveD
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19:01
Wat Millman al aangeeft.
Wat is precies je vraag of de hulp die je wenst.

Je geeft aan na deze vraag meer stabiliteit.
Ik denk dat je voeding aan de grens zit.
550 in dit geval met een paar power hungry componenten is vragen om ocp van de cooler master. Dat is mijn eerste zorg.

Ten tweede denk ik dat koeling een probleem is. Ik zie helaas in het hele betoog geen temperatuur. Ik zie ook nergens een koeling staan. Waar koel je mee ? Want 1.475 is op lucht wel te doen maar zeker niet aan te raden.

Dit zijn cruciale aspecten van overclocken.
Zonder deze info kun je niet veel.
Je kunt niet zien of je chip schaalt.

Sms "OC aan" naar 06-115erveD voor meer info over OC.

• danielmolenaar
quote:
Dracoz schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:25:
Overclocken is een kwestie van Trial en Error, niemand kan jou exacte waardes gaan geven die je 1 op 1 kan overnemen. Voor iedereen is het anders.

Verder ben ik benieuwd wat nu eigenlijk je vraag is, maak ik er namelijk niet helemaal uit op...

Waar ik persoonlijk benieuwd naar ben, is hoeveel watt je hele systeem verbruikt. Lijkt me best wel veel namelijk...
Dat het een kwestie is van trial and error ben ik mij van bewust, dat niemand mij de juiste waardes kan geven ook ;)

Daarnaast weet ik helaas niet hoeveel mijn systeem maximaal verbruikt. Scheelt het dat ik behoorlijk wat HDD's in mijn kast heb hangen, of is dit een ander kanaal (andere Rail?) waar ze hun stroom vandaan halen? 5 stuks + 1 SSD
quote:
5erveD schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:49:

Je geeft aan na deze vraag meer stabiliteit.
Ik denk dat je voeding aan de grens zit.
550 in dit geval met een paar power hungry componenten is vragen om ocp van de cooler master. Dat is mijn eerste zorg.

Ten tweede denk ik dat koeling een probleem is. Ik zie helaas in het hele betoog geen temperatuur. Ik zie ook nergens een koeling staan. Waar koel je mee ? Want 1.475 is op lucht wel te doen maar zeker niet aan te raden.
De temperaturen van mijn systeem vallen binnen de perken die als "Veilig" worden beschouwen door veel overclockers. De waarden die mij bekend zijn minder dan 55 graden in Idle en maximaal 62 onder load (hoewel dit als het absolute uiterste wordt gezien).

Om te verduidelijken zoek ik niet naar 1 specifiek antwoord, ik zou het liefst willen dat mensen meedenken en hopelijk iets zien in mijn instellingen of dit topic wat noemenswaardig is. Opmerkingen, advies en kritiek zijn allemaal welkom. :)

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

De eerste 'kritiek' zou zijn dat het niet alleen trial en error is maar beginnen met kennis en een stappenplan. Welke tutorial heb je gevolgd? Welke topics en reviews van je hardware heb je doorgelezen?

Dat zijn essentiele eerste stappen alvorens ook maar 1 instelling te veranderen. Welke monitoring software gebruik je. Hoeveel voltage heb je nodig op stocksnelheden? En wat is de temperatuur op dat moment. Niet 'ongeveer' maar precies.

Als je weet wat je cpu aan voltage instelling nodig heeft op stock (alles van auto af en op laagst mogelijk instelling) testen 8 uur prime 95 en je temperatuur hier melden met een paar screenshots. dan kan je een doel stellen en een stappenplan maken. Dat is waar we kunnen helpen.

Een hoop werk, maar overklokken is niet per definitie makkelijk. Dat ligt aan t doel wat je stelt ;)

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• 5erveD
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19:01
Maar welke koeling gebruik je ?
Passief, lucht, water, chiller, ss, cascade, ln2 of vloeibare helium?

Ik wil weten of de chip schaalt en of je überhaupt kans maakt om hoger en/of je stabieler kunt draaien. Want anders is down scaling een betere optie.

"Vallen binnen de perken als veilig beschouwd door velen overclockers" is in mijn ogen niet veel waard.
Want 55 in idle is imo veel te hoog. Zelfs voor een kachel van AMD.

Sms "OC aan" naar 06-115erveD voor meer info over OC.

• Speedy-J
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14-03 14:16

Speedy-J

AMD Enthusiast

Red screen of death ,dan zou ik eerst naar de drivers kijken..

Ryzen 1700@3.9GHz|Asus prime X370 Pro|16GB Kingston hyperX 2666@3066|2x R7 370 CF|Custom WC van EK|CM HAF 932|1000W CM silent pro|

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True