Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octopuz
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb een Raspberry Pi 3 gekocht bij SOS Solutions, met een 8 GB SD-kaart van het eigen merk (class 10 micro-sd HC) en de OEM voeding die ze meeleveren (2A). Als ik hier Raspbian op zet gaat dit goed, totdat ik het bestandssysteem vergroot via raspi-config en/of updates installeer met apt en dan reboot.

Na de reboot is het bestandssysteem corrupt (de inhoud van config-bestanden in /etc is niet meer correct, maar dit zijn flarden van andere bstanden) of hij start helemaal niet meer op.

SD-kaart teruggestuurd en een nieuwe ontvangen van 16 GB.

In de tussentijd heb ik een ander kaartje gebruikt van 4 GB (UHC class 1), geen enkel probleem met updaten, rebooten enzovoort. Hiervan heb ik een image gemaakt (met ApplePi-baker, of met dd op de Mac) en gerestored naar het nieuwe 16 GB kaartje. Het booten lukte na 3 pogingen. Apt gaf meteen een foutmelding over het niet goed kunnen lezen van het status-bestand, hier bleken al corrupte tekens in te zitten. Ook nu was het kaartje na een reboot onleesbaar, zowel in de Pi als ook in mijn Mac (die normaal gesproken de Boot-partitie gewoon laat zien).

Ook het beginnen met een schone Stretch image maakt niets uit, dat had ik met het 8 GB kaartje ook al geprobeerd.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Raspberry Pi 3
- iMac
- Andere Raspberry's die geen problemen hebben...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Meerdere manieren van een image schrijven
- Meerdere kaartjes

Ik heb nog niet dit kaartje in een andere Pi gestopt, omdat het gewoon een nieuw project is en de andere Pi's al bezig zijn met hun taakjes.

Is er iemand die dit herkent; ligt het aan de kaartjes van SOS Solutions, of kan er iets anders spelen?

Beste antwoord (via Octopuz op 14-12-2017 10:03)

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:01
Onlangs hetzelfde meegemaakt met deze SD-kaartjes, maakte bij mij ook niet uit in welke Raspberry je deze plaatste na een reboot was hij corrupt. Overigens wel netjes geholpen door SOS. Maar wellicht een slechte batch van kaartjes?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Krijg je hetzelfde als je de SD kaart met je computer gebruikt ipv de Pi? Dus niet in je Pi stoppen of wat dan ook, maar gewoon wat acties met de kaart uitvoeren. Data erop, verwijderen, kaart uit je systeem, weer erin, uitlezen, etc.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:01
Onlangs hetzelfde meegemaakt met deze SD-kaartjes, maakte bij mij ook niet uit in welke Raspberry je deze plaatste na een reboot was hij corrupt. Overigens wel netjes geholpen door SOS. Maar wellicht een slechte batch van kaartjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octopuz
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 18:21:
Krijg je hetzelfde als je de SD kaart met je computer gebruikt ipv de Pi? Dus niet in je Pi stoppen of wat dan ook, maar gewoon wat acties met de kaart uitvoeren. Data erop, verwijderen, kaart uit je systeem, weer erin, uitlezen, etc.
Ik heb een paar testprogramma's geprobeerd en toen geen problemen ondervonden. Maar wat LightLuke schrijft, zou er wel eens mee te maken kunnen hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 19:10
Octopuz schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:54:
......Is er iemand die dit herkent; ligt het aan de kaartjes van SOS Solutions, of kan er iets anders spelen?
Zoals je het beschrijft, klinkt het inderdaad als een overleden SD kaartje.
Ik herken de verschijnselen, want heb dit ook gehad (toevallig ook met een 8GB kaartje van SOS).
Wel netjes dat ze een vervanger hebben gestuurd, maar vermoed dat ze niet bepaald 'A kwaliteit' kaartjes hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:19

MsG

Forumzwerver

Een vriend van mij had van de zomer ook keurig zijn SD-kaartje als upsell bij de order van zijn Raspberry Pi bij SOS meegekocht en had ook dat zijn kaartje vrij snel dood was. Hij kreeg keurig een nieuwe, maar als ik dit ook hier lees lijkt het toch wel relatief vaak voor te komen. Ikzelf heb enkel de Raspberry Pi bij SOS gehaald en zelf los een Samsung EVO SD-kaart gehaald die nu al 4 jaar zonder morren draait. Misschien kunnen ze beter wat betere kaartjes erbij leveren met een iets hogere prijs.

[ Voor 14% gewijzigd door MsG op 12-12-2017 15:10 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb ook erg slechte ervaring met de merkloze oem-kaartjes van SOS Solutions. Ik zou je geld terugvragen en degelijke kaartjes kopen. Die heb je al vanaf 10 euro voor 32GB.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-06 11:53
Hey dit heb ik vorige week toevallig ook gehad bij het SD kaartje van SOS... ik ga ze ook maar eens een berichtje schrijven dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyw00d op 12-12-2017 15:17 ]

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 12:13
Ook hier een SOS SD kaart slachtoffer. Die van mij was na een week dood. Gebruik netzoals MsG nu een Evo kaart van Samsung. Nooit problemen mee gehad.
Gebruik ik nu 2 jaar en de kaart is zo vaak al in en uit het slot gehaald dat het slot is gaan loszitten en ik een reflow heb moeten uitvoeren op de port. Slot is dus gaar maar het kaartje werkt nog naar behoren.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octopuz
  • Niet online
Er is een nieuw kaartje overweg, dat 'wear leveling' ondersteunt. Ik geloof een Sandisk, op hun eigen voorstel. Ik wacht het af en laat het nog weten :)

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-06 11:53
Ik heb een mail gestuurd en dit antwoord gekregen, ik ga het oude kaartje maar even opsturen, ben benieuwd:
Beste,

Bedankt voor uw bericht.
In dit geval kunt u deze het beste retour sturen naar ons via: www.sosretouren.nl
Dan gaan wij deze voor u nakijken en verder verwerken.

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik deze graag van u.

Met vriendelijke groet / With Kind Regards,

Britt De Bont
SOS Solutions BV

[ Tesla MIG MYP ]

• Octopuz
  • Niet online
Ik heb van Britt een Sandisk kaartje ontvangen en deze geeft nu geen probleem meer, hopelijk blijft hij stabiel.
Met de 8 GB en 16 GB kaartjes van het eigen merk was ik niet zo ver gekomen als nu :)
Top service van SOS Solutions! Ik heb heel wat uurtjes zitten in het proberen werkend te krijgen van de Rpi 3 met de vorige kaartjes, maar ze doen bij SOS erg hun best om klanten tevreden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DickStomp
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-05-2021
Ik ben twee weken bezig een Raspberry B Pi3+ van SOSsolutions aan de praat te krijgen

SD HC 32GB Kingston geladen met NOOBS
1e poging: toetsenbord en muis werken
restart: toetsenbord dood
restart: muis ook dood

2e poging: toetsenbord dood, muis werkt

3e poging: muis ook dood

Ik heb vier PC's met Linux Ubuntu 16.04 draaien met in de BIOS opstart: 1 USB, 2 SD, 3 HD.
Ze doen het alle vier prima met het SD HC 32GB kaartje...
Dus ik heb Raspberry op een Desktop en drie verschillende Laptops... maar niet op de Pi3 :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat heeft het niet functioneren van invoerapparatuur te maken met het corrupt raken van de SD kaart? Als je muis en/of toetsenbord het niet doet is de kans groter dat je Pi te weinig voeding heeft en daardoor USB poorten uitschakelt.

In alle gevallen heeft het kicken van een topic van een jaar oud niet echt veel nut. Zeker als het niet hetzelfde issues is als wat de TS had.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06 22:57
Room42 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:14:
Ik heb ook erg slechte ervaring met de merkloze oem-kaartjes van SOS Solutions. Ik zou je geld terugvragen en degelijke kaartjes kopen. Die heb je al vanaf 10 euro voor 32GB.
Ook bij Sos 1 keer gehad dat kaartje corrupt was. Volgens mij gaf jij zelfde reactie bij mij :) melding gemaakt bij SOS en kreeg een nieuwe sd kaart opgestuurd. Iov merkloze kreeg ik toen een grotere sd kaart en een beter merk. Tot nu toe werkt het allemaal prima.
Pagina: 1