Toon posts:

[DOS] voor de echte kenners

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis heeft een ou computertje gekregen om mee te stoeien met DOS-versie 2 of 3 erop.

Normaal gesproken zou de computer zich normaal op moeten starten zodat je in dos terecht komt, maar hier ligt nu het probleem.

Wanneer de computer opgestart word en naar tweemaal op de F1 toets gedrukt te hebben wordt gwbasic (of misschien qbasic) automatisch opgestart.

Is er een mogelijkheid om dit weer te veranderen zodat hij weer normaal opstart.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
config.sys
autoexe.bat ofzo?? :? :? :?

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 10:24
op f5 drukken in het begin

en dan de autoexec.bat editten

met commando:
c:
cd\
edit autoexec.bat

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 19:08 schreef Nowhere het volgende:
op f5 drukken in het begin
Is al geprobeerd werkt niet

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Klinkt als basic in ROM :)

Geeen idee hoe dat opgelost moet worden though, heb je geen handleiding voor die doos?

Misschien dat de HD niet bootable is zodat hij vanuit ROM basic opstart?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 19:12 schreef serkoon het volgende:
Klinkt als basic in ROM :)

Geeen idee hoe dat opgelost moet worden though, heb je geen handleiding voor die doos?

Misschien dat de HD niet bootable is zodat hij vanuit ROM basic opstart?
Zou een mogelijkheid kunnen zijn, zijn er mensen die hier vestand van hebben alle hulp is van harte welkom 8-)

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Op woensdag 11 juli 2001 19:11 schreef peterbuyk het volgende:

[..]

Is al geprobeerd werkt niet
Dat kon idd nog niet in versie 2/3 (vanaf versie 5 meen ik).

Als je geen goeie editor hebt op die computer, is het het makkelijkste om die autoexec.bat op je andere computer aan te passen. Eerst ff GW-basic afsluiten (dat kan volgensmij wel met 't commando SYSTEM voor zover ik me dat kan herinneren ;)). Dan gewoon ff vanuit DOS kopiëren naar een diskette met 'copy autoexec.bat a:' en die dan met notepad openen. Dan haal je daar 't regeltje met de executable van dat programma uit, et voilá.
Misschien een beetje omslachtig maja.. :)

[edit]
Ik ging er dan wel vanuit dat 't gewoon vanuit DOS opgestart werd, dus als het idd zo'n basic ROM is gaat dit natuurlijk niet werken. ;)

#

Verwijderd

Startte DOS 2 niet vanaf zo'n tweede diskette station ? (lang geleden, sorry).
Is dit dus een HD systeem, of dubbel diskette?

• Nowhere
  • Laatst online: 09-07 10:24
zegt hij wel:

"Starting MS-DOS..." ?????

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 19:17 schreef Zap het volgende:

[..]

Dat kon idd nog niet in versie 2/3 (vanaf versie 5 meen ik).

Als je geen goeie editor hebt op die computer, is het het makkelijkste om die autoexec.bat op je andere computer aan te passen. Eerst ff GW-basic afsluiten (dat kan volgensmij wel met 't commando SYSTEM voor zover ik me dat kan herinneren ;)). Dan gewoon ff vanuit DOS kopiëren naar een diskette met 'copy autoexec.bat a:' en die dan met notepad openen. Dan haal je daar 't regeltje met de executable van dat programma uit, et voilá.
Misschien een beetje omslachtig maja.. :)
Het commando "system" is geen optie want dat werkt ook niet

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 19:18 schreef Exodus het volgende:
Startte DOS 2 niet vanaf zo'n tweede diskette station ? (lang geleden, sorry).
Is dit dus een HD systeem, of dubbel diskette?
HD systeem

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 19:20 schreef Nowhere het volgende:
zegt hij wel:

"Starting MS-DOS..." ?????
Nee hij start automatisch door naar gwbasic

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Je kan Q-basic of GW-basic Toch gewoon afsluiten zodat je weer in DOS komt? Vanuit daar kan je de autoexec aanpassen met de editor. Maarje, da's hierboven ook al gezegd...

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 19:27 schreef Fox-Web het volgende:
Je kan Q-basic of GW-basic Toch gewoon afsluiten zodat je weer in DOS komt? Vanuit daar kan je de autoexec aanpassen met de editor. Maarje, da's hierboven ook al gezegd...
Dat is nu net het probleem ze krijgen hem niet afgesloten |:(

Verwijderd

Is een bootflop een optie?
Als 'ie dan goed boot zou je :
sys a: c: kunnen proberen (systeem / opstart bestanden overzetten van a: naar c:)

• Fox-Web
  • Laatst online: 20-12-2024
Op woensdag 11 juli 2001 19:31 schreef Exodus het volgende:
sys a: c: kunnen proberen (systeem / opstart bestanden overzetten van a: naar c:)
Da's wel erg drastisch. Kan je beter met flop opstarten en dan de autoexec op c: aanpassen.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

ff eerst wat vragen...

Heeft de PC een hdd? zo ja, is de partitie wel actief gemaakt. en voor DOS <4.01 mag de hdd niet groter dan 32MB zijn.

Als je van een bootdiskette gebruikmaakt gaat ie dan wel goed door? (gebruik daar liefst een bootdisk van DOS 4.01 tot 6.25 voor).
Dat voorkomt bepaalde hdd fouten.

Dat doorstarten in basic geeft aan dat het of om een XT of 286 gaat met basic-rom-chip.
Die chip wordt alleen geactiveerd als ie geen boot disk (hdd of fdd) gevonden heeft.
Ga er bij bootdisks trouwen vanuit dat die computer alleen dd-drives kent. 360KB op 5,25" en 720KB op 3,5", en van de 3,5 kan het zelfs zijn dat die single-sided zijn ipv. dubble-sided.

Heb je op 't mobo de jumper/switches zo staan dat ie weet dat er diskdrives zijn?

Zo zijn er nog een stel vragen, maar dan heb ik meer info over die pc nodig...

Is het een PC, XT of AT, als kan merk of kloon. Welke CPU? welke hdd? merk/type bios? enz.

't is een lange lap tekst geworden met meer vragen dan antwoorden, maar voor die oude beestjes bestaan er tientallen oplossingen en meestal werken er maar enkele voor die machine goed.

DOSsen van voor versie 5 geven geen melding "MS-DOS wordt gestart" in wat voor taal ook.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 19:31 schreef Exodus het volgende:
Hij kan wel geboot worden met een opstart-diskette maar dan kunnen ze nog steeds niet de "C-schijf" niet aanspreken.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid de computer heeft altijd goed gewerkt.

Het gesodemieter is begonnen toen er iemand anders aan heeft gezeten en een "aantal dingen" heeft veranderd.

Je zou zeggen neem dan contact op met die persoon maar die geeft niet thuis.

Verwijderd

Fox-Web, inderdaad drastisch, als het probleem in de autoexec zit, maar dat idee kreeg ik niet. Ik zie nu dat ik mijzelf daarin had vergist na het lezen van Duur z'n reactie.
(Ontbreken van opstartbericht)

Duur z'n vragenlijstje is inderdaad een mooi begin voor de probleemoplossing ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb contact opgenomen met de eigenaar van de computer en met hem afgesproken dat ik hem "eventjes" bij mij neer ga zetten, kan ik zelf ook nog wat knutselen en ben ik in de mogelijkheid om de vragen beter te beantwoorden.

Tot zover iedereen bedankt voor zijn hulp, kom morgenavond weer terug (ga nu eerst het bakkie halen).

Hopelijk kunnen we er dan wel uitkomen. :)

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 19:20 schreef peterbuyk het volgende:
Het commando "system" is geen optie want dat werkt ook niet
Werkt het commando "SHELL" misschien?

• Wilke
  • Laatst online: 19-08 20:10
Starting MS-DOS verschijnt pas vanaf de latere versies geloof ik.

En als SYSTEM niet werkt is SHELL nog altijd te proberen.

met TYPE AUTOEXEC.BAT kun je zien wat daar voor ongein uitgehaald wordt dat altijd gwbasic gestart wordt. Waarschijnlijk zoiets als

:begin
gwbasic
goto begin

of iets van die strekking.

Om de autoexec.bat te overschrijven heb je niet per se een editor nodig, doe gewoon

COPY CON >AUTOEXEC.BAT

Druk NIET op enter voordat je zeker weet dat er geen tikfouten in een regel zitten, anders moet je opnieuw beginnen!

Afsluiten met Ctrl-Z gevolgd door een enter (of niet, het is zo lang geleden....gelukkig!)

Verwijderd

Melding F1 bij het opstarten staat voor batterijtje leeg even het batterijtje vervangen kost 5 piek of zo.
IBM?

Verwijderd

Het is al gezegd door NOWHERE, maarre inderdaad edit autoexec.bat, en daar de regel met gw basic weghalen, en hij start er niet meer naar op, heb je het al geprobeerd? want je had niets daarover gereplyd?????

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Als ik dit zo lees ben ik het met Duur eens en heb je een IBM computer die doorstart naar BASICA. Staat er een typenummer op het oude beestje?

MS-DOS wordt gestart: deze melding bestaat nog niet bij DOS 3.x of DOS 2.x. Daar kun je dus lang op wachten... ;)

Het ligt NIET aan AUTOEXEC.BAT of CONFIG.SYS.
Het probleem is waarschijnlijk zelfs niet DOS. De computer vindt geen bootable OS op A: of C: en start daarom dan de in ROM aanwezige BASICA op. Die BASIC-ROM zit in elke IBM PC/XT/AT en ook in elke IBM PS/2.

Wat er dus moet gebeuren is dat de HDD bootable gemaakt moet worden.

Ik weet niet of je bij deze oude PC's in BIOS iets kan aangeven m.b.t. boot sequence on of er van HDD geboot mag worden. Probeer in BIOS te komen en eens rond te neuzen.

Boot anders eens van een (bootable) floppy en kijk dan met FDISK op de HDD of de C: partitie als active partition staat aangegeven. Indien niet: active maken. Indien wel, dan kan het zijn dat MS-DOS niet meer bootable is van de HDD. Dan moet je nieuw formatteren met FORMAT /S.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Je boot naar het in-BIOS basic, denk ik. Dat geeft aan dat je opstartdevices (diskdrive, HD) niet bootable zijn. Probeer eens op te starten van diskette, en op de prompt Žsys c:Ž en Žfdisk /mbrŽ (werkte dat al in die oude dos versies? Hmm). Mocht dat niet lukken, inderdaad format c: /s om het systeem (dos boot bende) erop te zetten.

Sterkte...

• SvMp
  • Niet online
Je kunt er gewoon DOS 6.22 op zetten :)

Moet je het wel eventueel op 360 of 720 KB diskettes zien te persen }:O

System werkt inderdaad niet -> er is immers geen DOS

F5? Pas vanaf DOS |:(

• MoZe
  • Laatst online: 19-08 11:55
Als hij gewoon vanaf HD boot, kun je de uitvoering van autoexec.bat stoppen door CTRL+C te drukken, dan vraagt hij "batchbewerking beëindigen" (maar dan in het Engels) en als je "Ja" (of Yes) doet zou je gewoon op de DOS prompt moeten komen.

Als het inderdaad ROM-basic is, vrees ik dat je niet veel met dit systeempje kunt beginnen..
Je kunt er gewoon DOS 6.22 op zetten
Daar zou ik maar niet te zeker van zijn, zelfst DOS heeft systeemeisen en als je onder een 286 komt ben ik bang dat je dat niet meer gaat redden.
Als je echt interesse hebt, heb ik hier nog wel ergens Dos 2.10 liggen (onder een HELE grote berg stof)

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 12:26 schreef MoZe het volgende:

Als je echt interesse hebt, heb ik hier nog wel ergens Dos 2.10 liggen (onder een HELE grote berg stof)
Heb ik wel intresse in, had zelf DOS 6.2 op diskettes staan maar heb die volgens weggedaan met de berg stof ;)

Neem maar even kontakt met me op via email als je wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik met een opstartdiskette opstart kan ik om de een of andere vreemde reden nog steeds niet de C schijf aanspreken, iemand suggesties.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:37
Ik heb hier nog wel dos 6.22 nl liggen :)

die basic lijkt mij idd op ibm basica..
hadden die oude PS2-tjes geloof ik (286 en 386)

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
Er is geen c: schijf aanwezig ??

Kijk 's met fdisk of een soortgelijk proggie of ie wel een disk ziet.

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op donderdag 12 juli 2001 17:36 schreef peterbuyk het volgende:
Als ik met een opstartdiskette opstart kan ik om de een of andere vreemde reden nog steeds niet de C schijf aanspreken, iemand suggesties.
Kom je wel in de bios?

Who is John Galt?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op donderdag 12 juli 2001 12:26 schreef MoZe het volgende:

Daar zou ik maar niet .]
te zeker van zijn, zelfst DOS heeft systeemeisen en als je onder een 286 komt ben ik bang dat je dat niet meer gaat redden.
MSDOS 6.22 doet het prima op een 8086, je kan alleen geen emm386.sys gebruiken :-)

Met dergelijke systemen kan je niet met F5 of F8 erin komen, Alleen CTRL-C of CTRL-BREAK werkt. En de autoexec editten doe je dmv. EDLIN.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Dat wilde ik net gaan zeggen Sinclair, je geheugen (niet dat in je machine :) ) is nog erg goed!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 17:38 schreef Rudoli het volgende:
Er is geen c: schijf aanwezig ??

Kijk 's met fdisk of een soortgelijk proggie of ie wel een disk ziet.
Krijg ik de volgende melding :

De versie van MS-DOS is onjuist.

Gebruik een opstartdiskette van DOS 6.2

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 17:40 schreef justmental het volgende:

[..]

Kom je wel in de bios?
Ik weet niet hoe je bij een IBM in het BIOS kunt komen :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 17:37 schreef DJSmiley het volgende:
Ik heb hier nog wel dos 6.22 nl liggen :)

die basic lijkt mij idd op ibm basica..
hadden die oude PS2-tjes geloof ik (286 en 386)
Ook daar heb ik wel intresse in, je kunt altijd kontakt met me opnemen via email.

Verwijderd

Op donderdag 12 juli 2001 17:47 schreef peterbuyk het volgende:

[..]

F2, F1, F10, del of ins of iets dergelijks

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

[..]

<F1>?
<F10>?
<DEL>?
<hele toetsenbord>?

Who is John Galt?

• EraZor
  • Laatst online: 07:34

EraZor

Don't mention the war

Het commando 'edit' gaat zowieso niet werken, daar dit pas in latere dos versies was ingebouwd. Voor de alleereerste versies gebruik je het commando 'edlin'. Daarna het reglnummer gevolgd door een 'i' (insert) of een 'e' (edit) Je kan ook een 'l' intikken voor een listing van de regels, ook weer met het relnummer. Dus l1 geeft een listing vanaf regel 1.

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:52

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

[..]

Volgens mij hadden die dingen nog helegaar geen bios waar je in kan komen (weet het niet 100% zeker). Heb nl ook nog zo'n ding gehad, ziet ze nog welles in ouwe series zoals miami vice ofzo... :)
Voorkant vd kast zwart en rechtsachter een rooie schakelaar.
Maar ik zou iig geval iets van ms-dos 3.30 d'r op zetten ofzo of dr-dos 7 ofzo... Zou er geen al te nieuwe dos versie op zetten, dan trekt ie het niet meer :)

Zoek wat je niet eerder vond

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat er gebeurd als ik opstart zonder opstartdiskette :

Op het beeldscherm:

01024kb
161

163

Daarna moet ik tweemaal de "F1" toest indrukken om verder te kunnen.

Volgende scherm :

Afbeelding met diskette met daaronder de "F" toetsen.

Dan weer "F1" toets indrukken.

Volgende scherm :

The IBM Personal Computer Basic
Version C1.10 Copyright IBM Corp 1981
62940 bytes free

Onderin het beeldscherm :

1LIST 2RUN 3LOAD" 4SAVE" 5CONT 6'"LPT1 7TRON 8TROFF 9KEY 0SCREEN

Hopelijk zegt dit sommige mensen meer.

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Als het een IBM PS-1 of PS-2 is. (ik heb niet 100% van de thread gelezen) kun je op de IBM site nog alle driver en BIOS software vinden.
Zelf enkele van de machines voor hun PS-x avontuur staan er nog op.

Op machines < 386 processor zou ik zowiezo een dos 5.0 ok ouder zetten. Zeker als het een XT is (8088 of 8086 processor) zou ik voor dos 4.xx gaan. Deze machines worden alleen trager van het 'betere' aka 'grotere' geheugen gebruik van dos 5 en 6.

IBM machines hebben altijd een BIOS gehad.
Maar de 'oer'machines hadden geen autodetect. Dus als je een jumper veranderde, hardware toevoegt of weghaalt. Moet je hun bios utility draaien. Ander moet je met debug bepaalde BIOS subroutines gaan aanroepen. En dan moet je de exact juiste adressen en offsets kennen.

't eenvoudigste is de situatie exact terug brengen hoe die was voor de ellende.
Iets lastiger is de configuratie disks vinden en gebruiken. Voor de orginele IMB XT heet die disk trouwens Diagnostic disk #6139780.
Daar zat ook DOS 2.2 bij.

Als het geen IBM machine is moet je of bij de maker of bij de leverancier zijn als je een makkelijke configuratie wil hebben. Anders zul je als ie bijv. de hdd gegevens kwijt is die mbv. degug handmatig in moeten voeren (dan heb je ook alle gegevens van de hdd enzo nodig)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Op donderdag 12 juli 2001 18:08 schreef peterbuyk het volgende:
Dit is wat er gebeurd als ik opstart zonder opstartdiskette :

Op het beeldscherm:

01024kb
161

163
Dit zijn twee BIOS error meldingen, Mijn BIOS error lijstje is ff zoek, maar ze moeten te vinden zijn. Ik zoek het op dit moment in de hdd/fdd controller. Maar ik ben m'n kleine gids met BIOS-foutmeldingen kwijt :(
Op donderdag 12 juli 2001 18:08 schreef peterbuyk het volgende:
The IBM Personal Computer Basic
Version C1.10 Copyright IBM Corp 1981
62940 bytes free
Dit is trouwens een typische BASICA melding :) (IBM's variant van GWBASIC)

Verwijderd

probeer voor je BIOS eens [alt+ctrl+esc]

probeer ook eens in basic:
SHELL "command"

Verwijderd

Topicstarter
Als ik Ctrl Break probeer krijg ik de volgende melding terug :

1D 301
8602
161

163

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 19:04 schreef Cheatah het volgende:

probeer ook eens in basic:
SHELL "command"
Shell werkt ook niet had ik ook al geprobeerd

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 19:04 schreef Cheatah het volgende:
Zelfde melding als met Ctrl Break

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Er wordt dus IBM Basic geladen vanuit de BIOS PROM. Dat had ik ook vroeger met mn oude XT'tje (PowerPC 8088 8 Mhz, was nog in 1987 ofzo).
Ram dr eens een bootable floppy met DOS in , dan zal ie het als t goed is meteen moeten doen.

Voor diegenen die het nog niet doorhebben :
Er wordt in zijn geval dus GEEN DOS opgestart maar direct IBM basic vanuit de ROM.

De enige oplossing is simpelweg booten vanaf een bootable floppy. Doe dit , maak je HDD bootable als ie nog werkt en klaar is kees.

8-)

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Op donderdag 12 juli 2001 19:05 schreef peterbuyk het volgende:
1D 301
8602
161

163
Die 1D 301 is een keyboard error.
301 is keyboard en 1D de key die problemen veroorzaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 19:15 schreef Duur het volgende:

[..]

Die 1D 301 is een keyboard error.
301 is keyboard en 1D de key die problemen veroorzaakt.
Geven daarom sommige toetsen dan ook een andere uitvoer dan er vermeld staat op de desbetreffende toets want daar heb ik ook last van bij dit "beestje"

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 19:15 schreef violator_ het volgende:
Er wordt dus IBM Basic geladen vanuit de BIOS PROM. Dat had ik ook vroeger met mn oude XT'tje (PowerPC 8088 8 Mhz, was nog in 1987 ofzo).
Ram dr eens een bootable floppy met DOS in , dan zal ie het als t goed is meteen moeten doen.

Voor diegenen die het nog niet doorhebben :
Er wordt in zijn geval dus GEEN DOS opgestart maar direct IBM basic vanuit de ROM.

De enige oplossing is simpelweg booten vanaf een bootable floppy. Doe dit , maak je HDD bootable als ie nog werkt en klaar is kees.

8-)
En hoe maak ik hem dan bootable (mijn eerste besturingssysteem was W95), leuk icoontje trouwens.

• Tuinhark
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

MoZe: Daar zou ik maar niet te zeker van zijn, zelfst DOS heeft systeemeisen en als je onder een 286 komt ben ik bang dat je dat niet meer gaat redden.

Hmm.. ik weet uit ervaring dat je best MS-DOS 6.22 kunt gebruiken op XT's. :) Maar misschien heb ik hier dan ook wel een super XT staan. >:)

Ik zou persoonlijk voor Dos 3.30 gaan.. (Wat in mijn geval bij de XT werd geleverd.) Een tijdje terug heb ik ergens de geschiedenis (changelog :+ ) van MS-DOS gezien en pas met 3.30 wordt de ondersteuning voor de wat modernere zaken wat beter. Afgezien daarvan was 5.0 ook een zeer sterke update. :)

:Y)

Verwijderd

in mijn eigen museum heb ik nog falcon dos 1.1 staan :) maar euh ff serieus PLEUR WEG DIE ANTIEKE BAK voor 50 piek heb je al een pentium

Verwijderd

een dos diskette maak je met SYS A: vanaf je win95 computer.
Oveirgens is het handig om dat sys commando dan ook even over te kopieren voor als er een harddisk in die oude bak zit.

Verwijderd

163, is dat niet drive controller faillure?

Het ziet er idd. uit alsof hij het uit het rom laadt. Overigens is er ook voor de oude dos-versies een manier om het laden van autoexec.bat te onderbreken, dit kan bv. ook met <CTRL>-<C>, gewoon rammen en dan vraagt hij vanzelf of je 't wil onderbreken. Maar goed, ik denk dat je daar in dit geval weinig aan zult hebben idd.

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Op donderdag 12 juli 2001 19:24 schreef peterbuyk het volgende:

[..]

En hoe maak ik hem dan bootable (mijn eerste besturingssysteem was W95), leuk icoontje trouwens.
Maak gewoon een dos bootable floppy op een andere windows of dos bak met het commando "format a: /s". Zorg dat op het opstartfloppy het commando "sys.exe" of "format.exe" staan (of.com?). Opstarten in de XT en "sys c:" vanaf de floppy. Als t niet werkt "format c:/s"

hopelijk lukt dat nog wel

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

• liberque
  • Laatst online: 19-08 18:33

liberque

Vrijzinnig!

Zo te zien staat je partitie niet actief of is hij niet compatible met je OS. (deducted van het feit dat je met een bootflop je c niet zie)

Ik weet niet of er in Dos 5- een FDISK zat maar ik heb het idee dat je oftewel de partitie opnieuw moet installeren (non-dos verwijderen / primary aanmaken / daarna formateren) of je partitie moet activeren (optie 4 dacht ik)

succes..

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 22:32 schreef lemac4444 het volgende:
in mijn eigen museum heb ik nog falcon dos 1.1 staan :) maar euh ff serieus PLEUR WEG DIE ANTIEKE BAK voor 50 piek heb je al een pentium
Heb al een PENTIUM en stukje ANTIEK is niet van mij :)

Verwijderd

sorry hoor maar F1 duid toch echt op een lege batterij kost je 5 piek probeer dat nou eens

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 09:24
Als je een scherm krijgt waar een diskette opstaat met onderin allemaal vierkante vakjes waarvan de 1e kleiner is als de rest, dan betekend dat bij een IBM PC dat hij geen bootdevice kan vinden (FDD of HDD).
Dit deed een PS/1 en doet een nieuwe Netvista zelfs nog.
De meldingen die je daarvoor krijgt kunnen inderdaad duiden op een defect fdd/hdd controller.
Om wat voor een type gaat het precies ? (typenummer staat meestal op plaatje rechtsvoor op de kap)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 14 juli 2001 01:49 schreef RedRoon het volgende:
Om wat voor een type gaat het precies ? (typenummer staat meestal op plaatje rechtsvoor op de kap)
IBM
Personal Systems/2
Model 50

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf een opstartdiskette aangemaakt maar dan blijft de cursor continue staan knipperen en gebeurd er verder niets.

Heb ik iets verkeerds gedaan ?????

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen we zijn er weer

Ik heb de computer opgestart met een opstartdiskette van Dos 3.3

Als ik nu fdisk c: doe krijg ik de volgende melding :

"No fixed disks presents"

Kan iemand me nu verder helpen, want als ik het goed begrijp moet ik nu een partitie aan gaan maken of niet ??

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 19:49 schreef peterbuyk het volgende:

Blijkbaar kan fdisk de harde schijf niet vinden of zit er geen harde schijf in. Ik weet niet hoe je dan partities wil aanmaken :?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 23 juli 2001 19:54 schreef balou het volgende:

[..]

Blijkbaar kan fdisk de harde schijf niet vinden of zit er geen harde schijf in. Ik weet niet hoe je dan partities wil aanmaken :?
Er zit dus gewoon een harde schijf in dat beestje.

• Han
  • Niet online

Han

Er zit dus gewoon een harde schijf in dat beestje.
Als idd een harde schijf in zit en fdisk kan hem niet vinden, dan moet je de oorzaak ergens anders zoeken. Probeer eens om in de bios te komen. Sloop de kast open om er achter te komen hoe groot de HD is, voor dat in in de bios. Mocht dit neit lukken... back to basic: controleer de kabels; eerst een andere IDE-kabel, mocht dat niet lukken, dan een andere voedingsstekkertje proberen!

Ik heb trouwens niet alles gelezen, ben een beetje druk, maar zag wel een opmerking staan over een batterij, als de oorzaak een lege/te zwakke batterij is, kan kan ik me voorstellen dat ie de HD niet vindt!

Succes... :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 20:05 schreef Merely het volgende:

[..]

Als idd een harde schijf in zit en fdisk kan hem niet vinden, dan moet je de oorzaak ergens anders zoeken. Probeer eens om in de bios te komen. Sloop de kast open om er achter te komen hoe groot de HD is, voor dat in in de bios. Mocht dit neit lukken... back to basic: controleer de kabels; eerst een andere IDE-kabel, mocht dat niet lukken, dan een andere voedingsstekkertje proberen!

Ik heb trouwens niet alles gelezen, ben een beetje druk, maar zag wel een opmerking staan over een batterij, als de oorzaak een lege/te zwakke batterij is, kan kan ik me voorstellen dat ie de HD niet vindt!

Succes... :)
Hmm als het echt zo een oude bak is, verwacht ik niet dat het een ide disk is...
Voor de rest, kijk inderdaad naar de harddisk , aantal koppen cylinders lzone etc en probeer in het bios die opnieuw in te stellen.

Verwijderd

Het kan zijn dat het een MFM of RLL disk is en dat je deze eerst moet low-level formatteren..

type eens in debug in g=c850:5 en kijk wat ie doet..

• marksanne
  • Laatst online: 29-12-2023
Euh... die melding 161 error dat is:
Bad CMOS battery
Vervang de batterij en zet de tijd en datum.

Error 163 is:
Clock not updating or invalid time set. Controleer de tijd en datum. Helpt dat niet, dan kan er een probleem op het system board zijn.

Error 8602 is:
Of 'pointing device' of System board

Wat je dus minimaal kunt proberen is de batterij te vernieuwen. Daarna heb je waarschijnlijk een speciale IBM model 50 setup & diagnostics disc nodig. Daarmee kom je eigenlijk in het 'bios' van die machine. Je stopt deze flop (een 3.5" 720kb), want da's standaard voor een model 50 als ik me goed herinner, erin tijdens het opstarten, maar je mag ook wachten tot die grote 'floppy' op beeld verschijnt. Klik dan 1 keer op F1 en je zult zien dat je in dat bios/diagnose programma komt. Daar de juiste instellingen maken (tijd/datum/hdd/etc) en dan met een versie 5.x van dos de harddisk fdisken en formatteren (ik kan wel effe voor je kijken of ik een EXE-diskcopy van zo'n model 50 diag/setup disk kan maken + evt dos 5.x. (tenminste als ik die ouwe diagnostic disc nog van mijn al jaren verstofte DAT tapes kan halen. Moet je wel effe je email adres geven ofcourse).

Die error 301 kan kloppen als je de knoppen al loopt in te drukken terwijl de PC aan het opstarten is. 1D zal ook wel de F1 toets zijn. Niets om je zorgen over te maken dus....

• Han
  • Niet online

Han

Damm you're good!! Boekje op zolder gevonden? :D 1000 times credits marksanne !! :o

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• marksanne
merci Merely

'k ben een beetje 'jonge' ouwe rot geloof ik. Mijn 'carriere' ben ik begonnen op 18e jarige leeftijd op de technische dienst van het bedrijf waar ik nu web beheer/ontwikkeling doe (ben nu 27). Op die TD heel veel geleerd en veel onthouden blijkbaar (de 161 & 163 & 301 wist ik redelijk zeker uit het hoofd, maar die 8602 heb ik effe opgezocht in een lijstje). Ik was ook verwoed verzamelaar van drivers (tsja je moet wat he...).

Ik ga ook eens de lijst die ik heb met al die error-codes uploaden (http://www.marks.cistron.nl/ibm-post-fault-codes.htm) gaat 't worden. Wie weet heeft iemand er eens iets aan.

• marksanne
Voor de starter van dit nostalgische onderwerp: hier is een disc-dump van de startup/bios disc (ookwel reference disc):

ftp://ftp.pc.ibm.com/pub/pccbbs/refdisks/rf5060a.exe

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 23 juli 2001 21:09 schreef marksanne het volgende:
Voor de starter van dit nostalgische onderwerp: hier is een disc-dump van de startup/bios disc (ookwel reference disc):

ftp://ftp.pc.ibm.com/pub/pccbbs/refdisks/rf5060a.exe

Succes!
Thank you

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 23 juli 2001 20:58 schreef marksanne het volgende:

Ik ga ook eens de lijst die ik heb met al die error-codes uploaden (http://www.marks.cistron.nl/ibm-post-fault-codes.htm) gaat 't worden. Wie weet heeft iemand er eens iets aan.
Nogmaals Thank you

• Tuinhark
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

peterbuyk: Ik heb de computer opgestart met een opstartdiskette van Dos 3.3

Hoe groot is die HDD? Dos 3.3 kan maar 20MB of 40MB aan d8 ik; het is beter om Dos 5.0 te gebruiken als je dat kunt vinden. :7

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Ik vermoed dat je HDD niet wordt gezien.
Oude DOS versies starten nl. de zgn Casette-Basic indien er geen bootable media zijn.

Waarschijnlijk (gezien het feit dat er DOS 2.x of 3.x loopt, zit er een RLL of MFM schijf in. Dat wordt dus lastig vervangen...

Surf even naar www.bootdisk.com en haal daar een oude dos op. Maak vervolgens een bootflopje en draai van een andere flop een util als bij voorbeeld DR. HARD.

Deze utilities zijn gemakkelijk te downen van de zgn "abandon ware" sites. Even zoeken met google en je hebt gelijk een pagina of tig...

Suck-6!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 24 juli 2001 17:33 schreef Tuinhark het volgende:
peterbuyk: Ik heb de computer opgestart met een opstartdiskette van Dos 3.3

Hoe groot is die HDD? Dos 3.3 kan maar 20MB of 40MB aan d8 ik; het is beter om Dos 5.0 te gebruiken als je dat kunt vinden. :7

Er zit een 20MB schijfje in

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Op dinsdag 24 juli 2001 17:33 schreef Tuinhark het volgende:

32 MB is de limit voor DOS 3.3

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

ik heb eventueel nog Linux 0.99 :P voor je:

Intresse mail me dan even.

Placebo

-edit-
Lijstje met OSen verwijderd
-edit-

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Dat die software bejaard is, wil nog niet zeggen dat het legaal is om ze te kopiëren... doe dit soort dingen even buiten GoT om, ok?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 juli 2001 13:58 schreef Jotti het volgende:
Dat die software bejaard is, wil nog niet zeggen dat het legaal is om ze te kopiëren... doe dit soort dingen even buiten GoT om, ok?
Heb je helemaal gelijk in, het was ook niet de bedoeling van mij om in dit "topic" mensen tot illigale dingen aan te zetten.

Misschien is het verstandig als mensen mij op een andere manier willen helpen, mij direkt emailen dan weet ik ook zeker dat deze "topic" open kan blijven.

Mijn email adres is :

info@oldtimernederland.com

Voor de rest wil ik iedereen bedanken die al met suggesties is aan gekomen.

Ik ga vanavond eerst dat batterijtje controleren, als ik dat gedaan heb horen jullie weer van mij. 8-)

Verwijderd

Tja daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in Jotti. Zo had ik er nog niet over na gedacht. |:(

Ik heb me lijstje met OSen maar gelijk verwijderd.

Nog wel een interesant linkje naar de rechten van dit soort software:

http://slashdot.org/articles/00/08/10/1219212.shtml

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 25 juli 2001 13:55 schreef _Placebo_ het volgende:
ik heb eventueel nog Linux 0.99 :P voor je:
Heeft Linux ooit op pre-80386 PCs gedraaid dan (afgezien van ELKS)?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Nee, ook LINUX draait onder i386 protected mode. CPU's die dat niet bezitten (zoals de 8086 reeks) kunnen gewoonweg zo een OS niet ondersteunen. Bij de 80286 heb ik twijfels, die bezat ook een protected mode, maar die was lang niet zo goed doordacht als die van de 80386. OS/2 draait ook nog op een 80286, net als Win 3.1x.

• pistole
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

Op donderdag 26 juli 2001 09:57 schreef EXX het volgende:
OS/2 draait ook nog op een 80286, net als Win 3.1x.
[mierenneukmode]
Nee, alleen Win 3.1 en lager. Win 3.11 draait alleen nog als "win /3" niet meer als "win /2"
[/mierenneukmode]

* pistole heeft laatst voor de lol weer eens 3.11 geïnstalleerd... via VMWare

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

hm heb het allemaal niet doorgelezen maar men oplozzing:

- als f5 niet werkt in cmos instellen dat opstart op 1. diskette drive en dan op 2. hdd
en dan install disk msdos erin hoppakee msdos opnieuw installe over ouwe heen en klaar is kees

- f8 proberen of alle f-toetsen keertje proberen en dan config.sys en autoexec.bat type ("type" print de source van een file op het scherm) en als daar qbasic in staat dan editen
of via het commando edlin ofzoiets ff bijwerken... het is gewoon plain dos prompt commands die je in die bestanden vind (batch rotzooi heet dat ook wel)

suc6

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:02
Op donderdag 26 juli 2001 11:28 schreef Upke het volgende:
hm heb het allemaal niet doorgelezen maar men oplozzing:

- als f5 niet werkt in cmos instellen dat opstart op 1. diskette drive en dan op 2. hdd
en dan install disk msdos erin hoppakee msdos opnieuw installe over ouwe heen en klaar is kees

- f8 proberen of alle f-toetsen keertje proberen en dan config.sys en autoexec.bat type ("type" print de source van een file op het scherm) en als daar qbasic in staat dan editen
of via het commando edlin ofzoiets ff bijwerken... het is gewoon plain dos prompt commands die je in die bestanden vind (batch rotzooi heet dat ook wel)

suc6
Da gaat dus niet werken daar zijn HD niet herkend wordt, gewoon de refdisk downen (die hiervoor al een keer was aangegeven en daarmee starten en dan hopen dat ie de instellingen vasthoudt !!

Gewoon spullen

Verwijderd

Wel weer eens leuk zo'n DOS thread :9

• ronaz
  • Laatst online: 11-04 19:13

ronaz

Wishmaster

Dit is niet bedoeld als flame, maar als ik dit topic zo lees, valt het me op dat bijna niemand de moeite doet de reacties die al gegeven zijn, te lezen.

Er worden verschillende malen verkeerde antwoorden gegeven terwijl dat antwoord 2 postings geleden al gegeven is.

Iedereen roept maar autoexec, bios enz enz.

Wel aardig dat iedereen wil helpen, maar het schiet zijn doel een beetje voorbij op deze manier...

Marksanne: mooi opgelost trouwens :) wie bewaart die heeft wat!

....my 2 cents...

Inderdaad weer eens wat good old DOS termpjes over het scherm te zien vliegen....

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

• Krypt
  • Laatst online: 19-08 17:34
edit:

onzin. had niet gezien dat dit topic meedere pagina's had

Pvouput live

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
Wat is de status van dit project want dit is echt gewoon stoer.... ooit had ik ook antieke pc's maar geen internet... kunnen we die goede ouwe tijd niet nog ff over doen?:) kunnen we kijken wat we dan allemaal nog kunnen bouwen.... linux clusters met 4000000 286 ers ofzo:)

• Vavoom
  • Laatst online: 16-12-2024
Misschien een wat late reactie, maar zou je niet te maken kunnen hebben met een BootROM?
Dit is gewoon een chip die het booten doet. Zodra er een BootROM in wordt geplaatst, dam boot het beestje alleen nog maar van deze chip.

Verwijderd

wat een mega niet boeiende reacties voor een pc die niks waard is
|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Verwijderd

had ik op mijn 8088 compu ook, dan staat basic idd in rom opgeslagen en moet je opstarten in dos met een opstartflop.
als er een harddisk in zit kan je daarna daar dos opzetten en anders moet je met floppy's blijven opstarten :)
basic word nl geladen als er geen os is gevonden.

greetz to ya all, fellowtweakers :7
Pagina: 1