Scheurtjes in stucwerk(?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:58
Afgelopen lente heb ik een huis gekocht, en toen viel het bij de inspectie op dat er een klein scheurtje zichtbaar was in de huiskamer. Bij de bouwkundige inspectie gevraagd of dit een probleem was en, mij werd verzekerd dat dit niet een probleem was.

Een aantal weken later hebben wij de huiskamer geschilderd en was er van het scheurtje veel minder te zien.
Nu viel het mij vandaag op dat het scheurtje zichtbaarder leek, en verder doorliep (bijna van boven naar beneden).

Ter illustratie: De scheur zit in de huiskamer op een lange muur (6 meter) en, zit ergens op 1/5de. Hier een foto:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9oJA74Rm.jpg
(Klikbaar voor meer details).

Nu heb ik flink gegoogeld en kwam ik er achter dat je hier niet heel erg zorgen over hoeft te maken als hij zo dun is, en dat het vaak gewoon komt door temperatuur verschillen etc. tussen winter/zomer, stoken/niet stoken. Klopt dit?

Dit is mijn eerste koophuis en volgens mij een eerste huis waar ik ooit gewoond heb waar alles mooi gestuukt is, dus misschien(?) maak ik me zorgen om niks? Of moet ik hier toch iemand naar laten kijken?

Wat extra info: Huis staat in Zuid-Holland in een vochtige omgeving (hoog grondwater), gebouwd in 1999 en is volgens mij alleen bij oplevering een keer gestuukt.

Beste antwoord (via ex87 op 11-12-2017 16:34)

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:10
Als er onbehandeld over het scheurtje is gestuct dat zal je stucwerk blijven scheuren. Dat is normaal.
Dat je stucwerk over de gehele lengte scheurt is ook normaal/te verwachten.

Als er wapeningsgaas over de scheur is gegaan dan heb je mogelijk iets om je zorgen over te maken.

Zelf kan je een stukje stucwerk wegkrabben op een plek (uit zicht) waarvan jij zeker weet dat er in de onderliggende muur geen scheur zat.
Als daar nu wel een scheur zit dan zijn er mogelijk bouwkundige problemen.

Edit: ik lees dat je geschilderd hebt en niet opnieuw gestuct.
Met verf kan je geen scheurtjes wegwerken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 09-12-2017 16:02 ]

- knip -

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 20:29

MeltedForest

Lenny-t

Het ziet er niet mooi uit, maar het kan inderdaad geen kwaad. Stucwerk heeft nou eenmaal geen eeuwig leven en kan scheuren.

Ik hoor genoeg verhalen van nieuwbouw woningen die binnen 5 jaar na oplevering compleet opnieuw gestuct kunnen worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:10
Als er onbehandeld over het scheurtje is gestuct dat zal je stucwerk blijven scheuren. Dat is normaal.

Als er wapeningsgaas over de scheur is gegaan dan heb je mogelijk iets om je zorgen over te maken.

Zelf kan je een stukje stucwerk wegkrabben op een plek (uit zicht) waarvan jij zeker weet dat er in de onderliggende muur geen scheur zat.

Edit: ik lees dat je geschilderd hebt en niet opnieuw gestuct.
Met verf kan je geen scheurtjes wegwerken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 09-12-2017 16:02 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
MeltedForest schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:59:
Het ziet er niet mooi uit, maar het kan inderdaad geen kwaad. Stucwerk heeft nou eenmaal geen eeuwig leven en kan scheuren.

Ik hoor genoeg verhalen van nieuwbouw woningen die binnen 5 jaar na oplevering compleet opnieuw gestuct kunnen worden.
Even ter verduidelijking: Voor ons een nieuw huis ;) huis zelf staat er sinds 1999.
Raymond P schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:00:

Thanks, het huis is dus nooit opnieuw gestuct voor zover ik weet. Wij hebben zelf alleen geschilderd.

[ Voor 44% gewijzigd door ex87 op 09-12-2017 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Pas als je hand erin past is het problematisch. Dit is gewoon een krimpscheurtje. Bij kalkzandsteenwanden fact of life.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ik heb een muur van 10,8 meter. Gestuct en gesaust. Voor het stuccen zoveel mogelijk scheuren bedekt met gaas. Toch 1 vergeten waardoor ik nu over de gehele muur verticaal een scheurtje heb. Ook kalkzandsteen.

Hoort er helaas bij.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Bedankt voor alle antwoorden! Het is bij een eerste koophuis iets spannender allemaal dus dat stelt me gerust haha.

Vorige woningen waren altijd minimaal 50 jaar oud en vertoonde veel ergere gebreken dan scheurtjes hier en daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:00
zo een scheur betekent vaak ook dat de scheur in de ondergrond zit. De vraag is, is het een betonnen draag muur of bijv. kalkzandstenen muur?

Niet dat ik je ongerust wil maken maar heb wel een bij een kennis soortgelijke issue meegemaakt waarbij er ook hele dunnen scheuren in de stuclaag zat. Dus van boven tot helemaal beneden. Toen hebben we er eentje opengemaakt en was er een halve cm scheur in de betonnen draag muur. Zolang de scheur niet groter wordt kan het opzich niet veel kwaad.

[ Voor 9% gewijzigd door Figo112 op 14-12-2017 21:02 ]

• ex87
Het is de muur die mijn huis met de buurman splitst. Voor zover ik weet is het een spouwmuur met bakstenen en dan aan de binnenkant een soort beton.. Weet niet precies wat!

Ik heb de vorige bewoners gemaild en ik kreeg terug dat er sinds dag 1 (18 jaar geleden) een scheur in het stucwerk heeft gezeten van minstens 1 meter lang, en dat ze niet zeker wisten of hij altijd doorliep omdat er bij hun een tafel voor stond. Ze hadden zelf alles gestuct en toen geen scheur er onder gezien.. Ik denk zelf dat ik me daarom weinig zorgen hoef te maken omdat het nooit anders is geweest.

Ik denk niet dat er een grote scheur achter zit, maar als het breder word kan ik het altijd uit laten zoeken. Hij is op z'n breedst nu denk ik 0,5 mm.
Pagina: 1