Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Postnl stuurt betaalkaart voor wel hele dure brief

Pagina: 1
Acties:

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-11 15:50

Supercop

electronics is my game

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb vandaag een kaart ontvangen van postnl waarbij zij aangeven een brief voor mij te hebben die ik nog even moet betalen, anders wordt deze niet naar mij verzonden.

Normaliter zou je zeggen, de verzender heeft dit onvoldoende gefrankeerd, volgens postnl is dat ook zo, echter is er iets vreemds aan de hand.

Je kunt tegenwoordig het poststuk bekijken. Wat mij dan opvalt is dat het om een gewone envelop gaat van 21gram waar 1 postzegel op zit (is te zien op de brief) de afmetingen en het gewicht heeft postnl er zelf bij gezet.

Nu wil postnl dat ik 2,34 betaal anders sturen ze het niet op.

Lijkt mij een beetje veel? Mogen ze overigens je post gijzelen?

Mvg

Niels

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Misschien administratiekosten erbij? Anders kost het hen geld en zou het niet lonen om te checken of het voldoende gefrankeerd is. Net zo als bij inklaringskosten bij buitenlandse post, betaal je btw plus flink wat geld aan de douane die er nu eenmaal kosten aan heeft.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:00

paQ

mooi man zo'n systeem... 1 gram teveel, of je even 2,34 wil bijlappen :r
De kaart van 6 gram 'gratis' bezorgen doen ze dan wel natuurlijk.
Echt wat een gekheid.

TS, wat als je niet reageert? gaat het dan retour afzender?

[ Voor 54% gewijzigd door paQ op 09-12-2017 15:08 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

staat allemaal keurig uitgelegd:

https://www.postnl.nl/ont...sten-bij-onderfrankering/

Tja, wat is veel? Als je 'm zelf moet brengen of halen, is het nog veel duurder. ;)

Mooie Plaatjes   

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-11 17:01
Gewoon niet doen, zo belangrijk is dat poststuk vast niet.

Ook eens ingetrapt, na betaling alsnog niks ontvangen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:00

paQ

ehtweak schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:09:
staat allemaal keurig uitgelegd:

https://www.postnl.nl/ont...sten-bij-onderfrankering/

Tja, wat is veel? Als je 'm zelf moet brengen of halen, is het nog veel duurder. ;)
Binnenlandse post
Ontvangt u binnenlandse post waarop geen of niet genoeg postzegels zijn geplakt? Als de afzender niet bij ons bekend is, dan vragen we ú daarvoor te betalen. Indien de afzender bekend is worden de kosten bij de afzender in rekening gebracht.

Altijd zal het poststuk worden verzonden. Dat doen we om vertraging van de post te voorkomen. U kunt ondergefrankeerde post weigeren. U hoeft dan de verschuldigde kosten niet te betalen.
:? nou stuur maar door dan zou ik zeggen.

Als je verderklikt lees je:
Waarom vragen jullie mij als ontvanger om portokosten te betalen?
Als er te weinig postzegels zijn geplakt, vragen we normaal gesproken de afzender om de portokosten te betalen. Helaas is de afzender niet altijd bekend.

Omdat het om een belangrijk poststuk kan gaan, bezorgen we het poststuk alsnog. Daarbij hopen we erop dat u als ontvanger bereid bent om te betalen voor uw poststuk.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 09-12-2017 15:20 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:55
Heb je wat gekocht uit China?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 23:39

mark-k

AKA markkNL

Heb dat ook al eens gehad, verzender had te weinig postzegels op het ding geplakt. Kreeg n maand nadat ik de (verjaardags)kaart had ontvangen dat briefje met of ik even wilde betalen. Moet je dan zelf postzegels op plakken en dan terugsturen (waardoor je dus betaalt met je postzegels). Echter was er 1 postzegel te weinig geplakt en vragen ze je om er 4 ofzo op te doen om te betalen. Ik had best voor het te weinig betaalde willen plakken, maar als je de ontvanger opeens een rekening van 400% stuurt kun je van mij ook gewoon opflikkeren. Heb t kaartje bij t oud papier gemikt en verder nooit meer wat van gehoord.

TS, misschien kun je voorstellen dat ze de hoekjes van de brief knippen zodat hij weer 20 gram wordt. 1 gram overschrijding, wat een onzin, de verzender zijn weegschaal heeft het waarschijnlijk niet eens gedetecteerd. Ijkrapport van de PostNL weegschaal opvragen? :+

[ Voor 18% gewijzigd door mark-k op 09-12-2017 15:44 ]

Verwijderd

Ze gijzelen je post omdat ze weten dat ze anders naar hun geld kunnen fluiten. In de praktijk wordt er namelijk niets gedaan met mensen die niet betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 15:47 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PostNL heeft een bezorgplicht, en zal normaal de post bezorgen met kaart erbij of dag later, waar dan (boete)
staat aangegeven. Men zal eerst het trachten te verhalen op de verzender, maar indien onbekend bij jou verhalen.(info van PostNL zelf, recent geschil. webshop zou te weinig gefrankeerd hebben, webshop zegt DHL te gebruiken en dat staat ook op hun website)

[ Voor 24% gewijzigd door Hackus op 09-12-2017 16:04 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JanVan
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08-2023
De afzender dacht, even wegen. He, is 20 gram, hoeft maar een postzegel van 1 op. Zo gezegd, zo gedaan en de brief woog toen 21 gram.

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-10 14:18

T.C

De eerste stap is inderdaad het ijkingsrapport op te vragen.
Ijkingsrapport moet beschikbaar zijn voor weegapparatuur.
Maar voordat je dat vraagt eerst vragen om de identificatie van de weegapparatuur.
Bij ontvangst vragen om de afgelopen 3
Ijkingsrapporten.
Want een systeem kan verloop hebben, dus wie zegt dat het systeem in orde is?

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als er te weinig postzegels zijn geplakt, vragen we normaal gesproken de afzender om de portokosten te betalen. Helaas is de afzender niet altijd bekend.

Omdat het om een belangrijk poststuk kan gaan, bezorgen we het poststuk alsnog. Daarbij hopen we erop dat u als ontvanger bereid bent om te betalen voor uw poststuk.

bron

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-11 16:45
Gezien de tijd van het jaar, gewoon een kerstkaart die onvoldoende postzegels heeft. Ik hoop voor de verzender dat zij/hij niet meer van deze kaarten heeft verstuurd. Anders komen er veel niet aan.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:03

Croga

The Unreasonable Man

Supercop schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:01:
Ik heb vandaag een kaart ontvangen van postnl waarbij zij aangeven een brief voor mij te hebben die ik nog even moet betalen, anders wordt deze niet naar mij verzonden.
Als dat het geval is, wordt je opgelicht. Zie de reacties van Hackus:
Hackus schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:04:

bron
PostNL bezorgd ALTIJD! PostNL MAG niets vasthouden, ze MOETEN bezorgen.
Als iemand beweert dat je moet betalen voordat je poststuk bezorgd wordt dan zijn ze je aan het flessen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sorry, verkeerd gelezen @Croga

[ Voor 94% gewijzigd door Hackus op 11-12-2017 13:17 ]

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-10 10:44
Croga schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:14:
[...]

Als dat het geval is, wordt je opgelicht. Zie de reacties van Hackus:

[...]

PostNL bezorgd ALTIJD! PostNL MAG niets vasthouden, ze MOETEN bezorgen.
Als iemand beweert dat je moet betalen voordat je poststuk bezorgd wordt dan zijn ze je aan het flessen.
Waarom mogen ze niets vasthouden? Is dat iets wettelijks?
Kan me nl. goed voorstellen dat een postbedrijf zijn dienst niet hoeft uit te voeren wanneer klant niet betaald heeft voor de dienst.

... Wat weerhoudt mensen er dan om niet áltijd veel te weinig postzegels te plakken, als PostNL toch wel levert? Gaat dat puur en alleen om fatsoen?

Ik ben wel benieuwd...

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11 22:10
NIet op ingaan, wij krijgen regelmatig van die porto betaalkaarten van PostNL, maar dat is ALTIJD achteraf wanneer het poststuk allang ontvangen is. (we hebben er meer dan 10 gehad inmiddels)

Vaak gaat het mis met pakketjes via marktplaats (kleding), machine ziet verkeerde afmeting of iets dergelijks en denkt dat het een groter pakket is. Alle kaarten tot nu toe door kunnen scheuren na contact met PostNl (Twitter werkt goed!).

Maar het belangrijkste dus, die porto kaarten komen altijd achteraf, nog nooit post gegijzeld geweest.
.pointer schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:20:
[...]

Kan me nl. goed voorstellen dat een postbedrijf zijn dienst niet hoeft uit te voeren wanneer klant niet betaald heeft voor de dienst.

... Wat weerhoudt mensen er dan om niet áltijd veel te weinig postzegels te plakken, als PostNL toch wel levert? Gaat dat puur en alleen om fatsoen?

Ik ben wel benieuwd...
Omdat de ontvanger de shit krijgt, tenzij je met iedereen ruzie wilt, doe je dat dus niet ;)

@Supercop wat zei PostNl trouwens hierover? Heb je nog los contact met ze gehad hierover?

[ Voor 38% gewijzigd door Martinusz op 11-12-2017 13:23 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:42
Laat ze met een ijkrapport komen van de balans die zij gebruikt hebben voor het wegen van de brief. Trek er het gewicht van de postzegel vanaf (immers, de brief moet je frankeren. Je moet geen rente-over-rente principe gaan toepassen ;) ) en bekijk dan of de brief inderdaad > 20gram is.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:52

Bob Popcorn

Plop!

Die briefjes komen altijd achteraf... nog nooit 1 betaald.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:03

Croga

The Unreasonable Man

.pointer schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:20:
Yup, dat is wettelijk.
Het feit dat PostNL weet waar je woont en dus een heel eenvoudig incassotraject heeft?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Paultje3181 schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:04:
Laat ze met een ijkrapport komen van de balans die zij gebruikt hebben voor het wegen van de brief. Trek er het gewicht van de postzegel vanaf (immers, de brief moet je frankeren. Je moet geen rente-over-rente principe gaan toepassen ;) ) en bekijk dan of de brief inderdaad > 20gram is.
Tuurlijk joh. Want dat kost ze veeeeeel minder dan die 2,34 euro (waarvan overigens ook al de kosten van het verzenden van het 'betaalkaartje' van af moeten)... Doe 's ff normaal...

Dit soort reacties is nou precies waarom PostNL het tegenwoordig op deze manier doet. Omdat het niet meer 'normaal' kan, maar iedereen wil altijd maar de ander het vel over de neus trekken. Nou gefeliciteerd hoor, nu krijgt TS zijn brief niet meer tenzij hij even een hele 2 f*cking euro en 34 eurocenten wil aftikken. Boehoe wat een problemen toch in NL...

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-11 17:04
Op veel post staat keurig ene afzender adres. PostNL kan dan eigenlijk prima de post in opslag doen en de afzender een kaart bezorgen dat er onvoldoende is gefrankeerd. Wat nu gebeurt is dat de ontvanger de dupe is terwijl de verstuurder de fout heeft gemaakt.

Ik snap wel dat PostNL dit zo doet omdat ze zo veel makkelijker hun geld krijgen.

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:04
Icephase schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:54:
[...]

Tuurlijk joh. Want dat kost ze veeeeeel minder dan die 2,34 euro (waarvan overigens ook al de kosten van het verzenden van het 'betaalkaartje' van af moeten)... Doe 's ff normaal...
Zeuren dat een brief 1 gram te zwaar is zorgt er toch echt zelf voor dat ze opeens extra kosten moeten maken door onzinnige administratieve handelingen, ze hadden natuurlijk ook gewoon een brief kunnen bezorgen die 1gr te zwaar is.

Maar schijnbaar is dat te veel gevraagd voor PostNl en gaat daar liever over zeiken, kunnen ook nooit normaal doen die bedrijven.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Albinoraptor schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:54:
[...]

Zeuren dat een brief 1 gram te zwaar is zorgt er toch echt zelf voor dat ze opeens extra kosten moeten maken door onzinnige administratieve handelingen, ze hadden natuurlijk ook gewoon een brief kunnen bezorgen die 1gr te zwaar is.

Maar schijnbaar is dat te veel gevraagd voor PostNl en gaat daar liever over zeiken, kunnen ook nooit normaal doen die bedrijven.
Ja, hallo zo wordt 'ie mooi! 20 gram is 20 gram en niet 21 gram. De grenst moet érgens liggen?!? Ze zeuren niet, ze sturen een kaartje dat TS moet betalen om de brief te ontvangen. Dat is hun goed recht en ik vind het heel normaal. Je hoeft niet te betalen he, alleen krijg je dan je brief niet. Wil je die per se wel én wil je niet betalen, dan regel je het maar met de afzender die PostNL obv alleen de buitenkant van de brief niet kan achterhalen maar jij waarschijnlijk wel aangezien jij de brief mag openmaken om te kijken wat er in zit.

Fatsoen werkt beide kanten op, en ik geef PostNL groot gelijk aangezien mensen vaak zat hen proberen het vel over de neus te halen...

Maar goed, we zullen hier dan blijkbaar wel een ander idee hebben over fatsoen...

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-11 21:51

Liveshort

Certified Crazy Person

Albinoraptor schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:54:
[...]

Ik neem aan dat je zelf toch ook wel snapt dat dit waarschijnlijk gewoon een automatisch systeem is dat op basis van een grens die kaarten eruit stuurt. Das toch net wel even heel wat anders dan PostNL actief op kosten te jagen door over ijkingsrapporten te beginnen.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-10 14:18

T.C

Liveshort schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:33:
[...]

Ik neem aan dat je zelf toch ook wel snapt dat dit waarschijnlijk gewoon een automatisch systeem is dat op basis van een grens die kaarten eruit stuurt. Das toch net wel even heel wat anders dan PostNL actief op kosten te jagen door over ijkingsrapporten te beginnen.
Op basis waarvan is de overschrijding van de grens vastgesteld?
Op basis van een waarde op een balans?
Nou, die balans kan best meer dan een gram afwijken.
Ik zou graag bewijs zien dat de balans klopt.

Ik kom regelmatig tegen dat meet- & weegsystemen met verlopen calibratie- of ijkcertificaat, gewoon in streng gereguleerde industrieën...
Dan zal PostNL met hun geschiedenis van onschendbaarheid het echt niet beter doen
Tja ergens moet je een grens trekken, die grens is einde van de herkeurings interval.

Anders is het: wij vinden het 21 gram en geloof ons dus maar.
Ik geloof jullie als er een certificaat/rapport van het ijkwezen getoond wordt.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-11 14:43
Liveshort schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:33:
[...]

Ik begrijp je punt maar dit valt tegenwoordig ook wel mee. Dit soort bedrijven hebben afdelingen en als het goed is hebben die zo’n rapport zo klaarliggen.

Vergelijk het met overheidsinstanties en wob-rapporten, vaak is er gewoon een mannetje of een afdeling die dit verzorgt en dit zorgt ervoor dat er transparantie is maar dat er niet elke keer opnieuw gezocht hoeft te worden naar een rapport binnen heel de organisatie.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Dit topic is een geintje... Willen jullie allemaal ajb zeggen dat dit topic een grote karikatuur is. Pleeease. :F

Of vinden we echt massaal dat er groot onrecht is aangedaan door zo'n boos groot bedrijf?

Oh wacht, het is natuurlijk *tromgeroffel* een [galm]PrincipeKwestie[/galm].

*Facepalm²*

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mogen ze overigens je post gijzelen?
Dat weet ik niet. Het gaat wel in tegen de belofte die ze op hun website doen:
https://www.postnl.nl/kla...rtokosten-te-betalen.html
"Omdat het om een belangrijk poststuk kan gaan, bezorgen we het poststuk alsnog."

Je zou contact kunnen opnemen met postnl om te vragen waarom ze in jouw geval van dit beleid afwijken.

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Je kunt tegenwoordig het poststuk bekijken. Wat mij dan opvalt is dat het om een gewone envelop gaat van 21gram waar 1 postzegel op zit (is te zien op de brief) de afmetingen en het gewicht heeft postnl er zelf bij gezet.
Best kans dat de verzender eerst heeft gewogen, 19 gram zag staan en dus 1 zegel geplakt, om het daarna ergens in een brievenbus te doen. En met een beetje pech was de luchtvochtigheid hoog en lag het er lang in waardoor de envelop met inhoud wat van dat vocht heeft opgenomen en daardoor net iets zwaarder is geworden (ik weet trouwens niet hoeveel vocht zoiets kan opnemen).

Maar best kans dat als je dat poststuk ontvangt en zelf weegt, dat je dus weer op die 19 gram uit komt.

Daarom lever ik altijd mijn post in bij een PostNL Punt zoals een supermarkt, tenminste, de zeldzame keren dat ik post verstuur. Op die manier blijft de post in elk geval droog :)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het zou natuurlijk wel kunnen dat PostNL verstandig is geworden...

Ik kreeg ook wel eens achteraf die briefjes, nog nooit betaald... Maar als je tegenwoordig de PostNL app goed gebruikt zie je ook welke post er bezorgd gaat worden door PostNL. Dat is ook geautomatiseerd, dus wie weet halen ze op deze manier wat makkelijker geld binnen.

Dat is dan een nadeel geworden nu als je de app wel gebruikt :).
Pagina: 1