DSM wist alle gegevens NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-04 09:53
Hoi,

Zojuist een NAS Synology 216J aangeschaft en daar een 4tb harde schijf in geplaatst. Deze schijf staat vol met films. Nu wil ik de NAS installeren, maar geeft hij aan dat bij het installeren van de DSM alle gegevens worden verwijderd. Dit wil ik natuurlijk niet. Heeft iemand een oplossing om dit te voorkomen. Ik heb zelf al gevonden dat je de NAS moet resetten, maar dit heeft niet geholpen. Moet deze schijf sowieso gereset worden of kan ik bijv een lege schijf kopen en plaatsen en daar DSM opzetten of moet op beide DSM gezet worden?

Gr. Tim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 08:46
Het handigste is even een backup maken van je hdd, dan dsm installeren en de boel terugzetten.

Waarschijnlijk wil dsm de disk formatteren omdat het een Linux OS is en je disk zal nu NTFS zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een schijf die je nu al gebruikt is niet geformatteerd in een vorm die je NAS kan gebruiken, dus ja, hij moet geformatteerd worden. (=alles wissen)

Je zal een backup moeten maken, de schijf in je NAS plaatsen, formatteren, NAS instellen en dan alles via netwerk terugplaatsen.

Daarbij installeert een NAS alle noodzakelijkheden altijd op alle schijven die geplaatst zijn, wat betekent dat elke schijf die je er in plaatst geformatterd zal worden.
Dit is om te zorgen dat bij uitval van 1 schijf, het systeem niet op zijn bek gaat.
Dit betekent dus ook dat het niet helpt om er tijdelijk een andere schijf in te zetten en ze dan om te wisselen.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 09-12-2017 14:53 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Je kan ook een SSD in je nas stoppen en je HDD via USB +case aansluiten.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:28
utbone schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:55:
Je kan ook een SSD in je nas stoppen en je HDD via USB +case aansluiten.
Dat kun je ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Oeh dan heb ik denk ik wel een probleem. Die schijf zit meer dan 3,5 TB vol. Daar maak ik denk ik niet zo even een back up van toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Als je zoiets als je nu wilt doen, is het altijd noodzakelijk dat je een backup hebt.
Maar omdat je geen backup hebt, dan is je data niet belangrijk.
Elke schijf gaat in 2 seconde defect, een crypto virus vernietigd ook alles.

En de nas gaat je schijf wissen, dus je moet wel, is ook normaal,
want een nas gebruikt een andere file system.
En als je bij je nas forums eerst gaat zoeken wat je als beste kunt doen tav file system, want er zijn meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Tortelli

mixing gas and haulin ass

timster82 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:59:
Oeh dan heb ik denk ik wel een probleem. Die schijf zit meer dan 3,5 TB vol. Daar maak ik denk ik niet zo even een back up van toch?
Als je een 2e schijf van 4TB hebt zie ik het probleem niet?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Die heb ik nog niet. Die wou ik eventueel extra bij in de NAS stoppen. Kan er wel 1 aanschaffen, maar heb de ruimte niet in mijn pc om er 2 aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-06 07:59
timster82 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:16:
Die heb ik nog niet. Die wou ik eventueel extra bij in de NAS stoppen. Kan er wel 1 aanschaffen, maar heb de ruimte niet in mijn pc om er 2 aan te sluiten.
Dan schaf je een simpele usb naar sata connector aan zodat je deze extern kunt aansluiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Dat zou misschien ook nog een idee zijn. Ben te slecht thuis in die wereld haha. Ik zat ook hier naar te kijken. Weet niet of dat iets kan zijn?

https://www2.livedrive.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
Ik weet niet wat voor internetverbinding je hebt, 3,5 TB uploaden duurt wel even ;)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Wil de pc rustig een aantal dagen aan laten staan ;-), maar denk dat ik misschien dan toch ga voor een extra harde schijf en een sata naar usb connector. Zal ook ff wat werk zijn denk ik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Als je dan toch een 2e 4Tb schijf koopt, stop die dan in je NAS installeer daar Dsm op (SHR) en kopieer al je data van d3 bestaande schijf naar de NAS. Als dat gelukt is. Stop je die oude schijf erin en bereid je je volume uit. En kaar is kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-06 09:34
KiefDelicious schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:14:
Als je dan toch een 2e 4Tb schijf koopt, stop die dan in je NAS installeer daar Dsm op (SHR) en kopieer al je data van d3 bestaande schijf naar de NAS. Als dat gelukt is. Stop je die oude schijf erin en bereid je je volume uit. En kaar is kees
Zover ik weet is het volume als hij er gewoon op het begin maar 1 schijf in stopt, standaard JBOD o.i.d. Wanneer hij er een disk bij wil stoppen kan dat allemaal prima, maar toevoegen aan het volume kan niet zover ik weet? Je kunt toch niet ineens over op een RAID volume? Dan wist hij zover ik weet alle data...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Rik. schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:57:
[...]

Zover ik weet is het volume als hij er gewoon op het begin maar 1 schijf in stopt, standaard JBOD o.i.d. Wanneer hij er een disk bij wil stoppen kan dat allemaal prima, maar toevoegen aan het volume kan niet zover ik weet? Je kunt toch niet ineens over op een RAID volume? Dan wist hij zover ik weet alle data...
NASsen hebben vaak een vorm van Linux als besturingssysteem (uCLinux of een gestripte versie van een populaire distro zoals Debian) en maken vaak gebruik van softwarematige RAID (b.v. MDADM of LVM), en dan is het, afhankelijk van omstandigheden, zeker mogelijk om raidlevels te migreren.

Zie b.v.: https://www.tjansson.dk/2...d-6-to-raid-5-with-mdadm/
of: https://community.spicewo...m-raid-1-mirror-migration

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 10-12-2017 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-06 09:34
McKaamos schreef op zondag 10 december 2017 @ 00:25:
[...]

NASsen hebben vaak een vorm van Linux als besturingssysteem (uCLinux of een gestripte versie van een populaire distro zoals Debian) en maken vaak gebruik van softwarematige RAID (b.v. MDADM of LVM), en dan is het, afhankelijk van omstandigheden, zeker mogelijk om raidlevels te migreren.

Zie b.v.: https://www.tjansson.dk/2...d-6-to-raid-5-with-mdadm/
of: https://community.spicewo...m-raid-1-mirror-migration
Het zal ook zeer zeker wel mogelijk zijn binnen linux. Maar of dit out of the box werkt op een Synology systeem vraag ik mijzelf wel af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Rik. schreef op zondag 10 december 2017 @ 00:32:
[...]

Het zal ook zeer zeker wel mogelijk zijn binnen linux. Maar of dit out of the box werkt op een Synology systeem vraag ik mijzelf wel af...
Synology is alleen maar een fabrikant.
Ze pakken een standaard Linux kernel en vullen dat aan met packages uit de repostory van de linux distro die ze hebben gekozen.
Denk aan MDADM of LVM, een lichtgewicht webserver zoals Lighttpd en een CGI gebaseerde scriptparser voor de web beheer interface, een tool om SMART waarden van de schijven te lezen (temps en errors in de gaten houden e.d.). en meer van dergelijke dingen.
Ze gaan echt geen compleet besturingssysteem zelf bouwen. Het enige wat ze maken, is hun front-end.

Zolang je onderliggende software het ondersteunt, is het een kwestie van uitscripten wat er moet gebeuren en dat vastknopen aan een knopje in je web frontend.
Beetje zoals in PHP dat je gewoon 'exec("rm -rf /")' kan aanroepen. Dan kan je vanuit je HTML web frontje gewoon een knopje indrukken om b.v. een schijf leeg te gooien.

Voor zover ik weet hebben juist clubs zoals Synology en QNAP dergelijke functionaliteit bereikbaar gemaakt in hun front-end.

Direct van Synology:
https://www.synology.com/...iskgroup_change_raid_type
Ja, het kan met de software die ze op hun NASsen leveren :)

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 10-12-2017 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Rik. schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:57:
[...]

Dat kan wel, Het makkelijks is voor de TS, om bij het aanmaken van het volume (1e schijf) SHR (Synology Hybrid Raid) te kiezen, die kan je altijd uitbreiden met dezelfde of grotere schijven. No problemo. (Zelf al meerder malen gedaan met Synology's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Heb jullie hulp nog even nodig. Heb al mijn bestanden gekopieerd naar de NAS. Mooi in een folder gezet in de filemanager en ik wil nu mijn Shield inrichten om deze bestanden te benaderen. Door loop ik nu dus vast. Als ik de Shield op mijn pc benader via Plex ziet hij nergens de bestanden van de NAS staan. Ik zie alleen maar interne opslag staan. Ik neem niet aan dat ik Plex vanuit de NAS moet gebruiken, want dat gaat hij niet trekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op je synology de DLNA server aanzetten, weet ff niet hoe dat ding heet maar er is een app boor. En verder in de synology topics kijken ipv hier - je vraagt, krijgt antwoord en het is gelukt. Dan niet ineens met een heel ander probleem afkomen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Haha eens! Ik heb een handleiding gevonden via een mede tweaker!! Thanx
Pagina: 1