Van Windows naar Mac; which one?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzotje1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-01 09:30
Mijn vraag

Hallo, ik ben op dit moment een windows gebruiker maar al een aantal jaar fan van Apple snufjes (bezit ook een iphone).

Ik zou graag de overstap willen maken van Windows Pc naar een IMac.

Maar wat is verstandig? En wat moet ik hebben zeker hebben qua specs om de komende 5 jaar vooruit te kunnen?

Max budget is 1300-1500. (Zal waarschijnlijk tweedehands worden)

Wat ik vooral doe op een computer:
- Tweakeren (what else)
- Muziek luisteren/Films streamen
- Geen zware programma’s gebruik ik, al heb ik wel een interesse om photoshop te gaan proberen omdat ik onlangs een camera aangeschaft heb.

Normaal heb ik zeker 5 tot 10 tabs open staan op Chrome.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Niks benoe

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je moet natuurlijk niks. Wat ik vorige week voor een overstapper heb besteld is een iMac 4K met 16GB ram en een 256GB SSD. Samen met een groot toetsenbord kwam dit op een €2009 uit. Iets meer dan jouw budget maar het geeft wel een indicatie waar je naar kunt zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zedj
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik zou altijd voor een SSD gaan, dat maakt de iMac vele malen sneller en laat de Mac ook veel langer meegaan. Maar, voor 1300-1500 euro kun je geen nieuwe iMac kopen met SSD. Ik zou je daarom aanraden, zoals je zelf al zei, om op V&A kijken.

There's always money in the banana stand!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-07 08:31

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Fotoshop, internetten, media streamen/bekijken/luisteren. Daarvoor een Mac kopen is naar mijn mening een Formule 1 auto kopen en daarmee in de binnenstad gaan rijden.

Als je geld te veel hebt, zeker doen.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzotje1
sypie schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:20:
Je moet natuurlijk niks. Wat ik vorige week voor een overstapper heb besteld is een iMac 4K met 16GB ram en een 256GB SSD. Samen met een groot toetsenbord kwam dit op een €2009 uit. Iets meer dan jouw budget maar het geeft wel een indicatie waar je naar kunt zoeken.
Bedankt. Als ik dit zo zie dan weet ik zeker dat ik 2e hands moet gaan zoeken. 256gb is voor mij te weinig opslag.

Mag ik vragen welke processor en videokaart je hebt gekozen en waarom?
Zedj schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:40:
Ik zou altijd voor een SSD gaan, dat maakt de iMac vele malen sneller en laat de Mac ook veel langer meegaan. Maar, voor 1300-1500 euro kun je geen nieuwe iMac kopen met SSD. Ik zou je daarom aanraden, zoals je zelf al zei, om op V&A kijken.
Top! En qua processor, ram en videokaart etc?
RoamingZombie schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:41:
Fotoshop, internetten, media streamen/bekijken/luisteren. Daarvoor een Mac kopen is naar mijn mening een Formule 1 auto kopen en daarmee in de binnenstad gaan rijden.

Als je geld te veel hebt, zeker doen.
Gelukkig bevind ik mij in de positie om met een Formule 1 auto in de binnenstad te kunnen rijden. d:)b

Alhoewel dit weinig te maken heeft met mijn vraag.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Wil je een 21.5" of 27" iMac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzotje1
Ah excuseer. Ik neig naar 27” omdat ik nu al jaren 24 gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Gezien wat je ermee wil is een iMac waarschijnlijk de mooiste optie, tenzij je de computer ook onderweg wil gebruiken, dan wordt het een MacBook Pro + extern scherm, toetsenbord en muis oid.

Qua modellen iMac moet je de afweging maken of je een 21,5" of 27" wil. Bij die laatste kan je makkelijk zelf het geheugen uitbreiden, bij de 21,5" kan dat bij recente modellen überhaupt niet meer.

Voor 27" iMacs wil je het liefst na 2012 kijken, de 2011 en 2012 kennen wat videokaart- en schijfkwalen. Voor 21,5" modellen geldt hetzelfde. Blijf uit de buurt van de cheap-ass dual core modellen. Dat is een MacBook Air met een groot scherm en ze zijn vrij langzaam anno 2017.

Sowieso een SSD en 16GB geheugen als je een tijd vooruit wil.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 09-12-2017 15:26 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Nu online
enzotje1 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:15:
[...]

Ah excuseer. Ik neig naar 27” omdat ik nu al jaren 24 gebruik.
Ik zou dan kijken of je een iMac 5K 27" uit 2014 of 2015 kan vinden. Een ouder model zou ik niet doen, aangezien je er 5 jaar mee wilt doen.

Ik denk niet dat je budget het mogelijk maakt om een iMac met flashopslag te nemen, zeker als 256GB niet voldoende is. Een Fusion Drive (SSHD) is dan een betere optie. Je hebt dan genoeg storage en alsnog veel hogere snelheden dan een HDD voor het OS.

RAM kun je op het 27" model zelf uitbreiden, dus mocht blijken dat je niet voldoende hebt dan kun je upgraden naar maximaal 32GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
iMac 2012 + is i.d.d. een leuke machine.
Kijk voor een 21,5” 4K of een 27” 5K.
Neem er een met een SSD en 16GB geheugen.
En een i7 is natuurlijk ook lekker met photoshop.

Zijn er zat van te vinden op MP of zelfs hier op Tweakers V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzotje1
MelvinW schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:26:
[...]

Ik zou dan kijken of je een iMac 5K 27" uit 2014 of 2015 kan vinden. Een ouder model zou ik niet doen, aangezien je er 5 jaar mee wilt doen.

Ik denk niet dat je budget het mogelijk maakt om een iMac met flashopslag te nemen, zeker als 256GB niet voldoende is. Een Fusion Drive (SSHD) is dan een betere optie. Je hebt dan genoeg storage en alsnog veel hogere snelheden dan een HDD voor het OS.

RAM kun je op het 27" model zelf uitbreiden, dus mocht blijken dat je niet voldoende hebt dan kun je upgraden naar maximaal 32GB.
Heeft het vooral te maken met de updates die Apple geeft op oudere modellen dat je me aanraad om een 2014/15 model te nemen?

En als ik toch uitkom op een model met een 256GB SSD , kan ik dan bijv een samsung T5 externe SSD gebruiken? Of moet ik daarvoor weer wat aparts aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Je kunt ook overwegen een voordelige (nah ja, relatief voordelige ;)) nieuwe Macbook te kopen icm een externe monitor en een NAS. Gezien de activiteiten die je wilt gaan doen lijkt me dat qua processor en geheugen voldoende. Geen idee overigens hoe duur je dan uitkomt, wellicht nog steeds over budget maar 2e hands en 5 jaar meegaan... plus je kunt een Macbook meeslepen naar je luie stoel (of tweezitsbank), zoals ik op dit moment 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Nu online
enzotje1 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:18:
[...]

Heeft het vooral te maken met de updates die Apple geeft op oudere modellen dat je me aanraad om een 2014/15 model te nemen?

En als ik toch uitkom op een model met een 256GB SSD , kan ik dan bijv een samsung T5 externe SSD gebruiken? Of moet ik daarvoor weer wat aparts aanschaffen?
Oudere modellen hebben een 1440p scherm. Je wilt gewoon een hoge resolutie hebben, zeker op 27". Een externe SSD aansluiten is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-07 14:43

lasharor

7 december 2004

Ben het eens met de suggestie om gewoon een macbook te kopen. Het verschil in performance bij de taken die je wilt gaan doen is minimaal en je hebt meer flexibiliteit omdat je een laptop hebt. Met de nieuwste generaties ben je met 1 kabel van een laptop over op een desktop setup.

Waarom wil je specifiek een iMac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzotje1
MelvinW schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:25:
[...]

Oudere modellen hebben een 1440p scherm. Je wilt gewoon een hoge resolutie hebben, zeker op 27". Een externe SSD aansluiten is geen probleem.
Bedankt voor de info! _/-\o_
lasharor schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:32:
Ben het eens met de suggestie om gewoon een macbook te kopen. Het verschil in performance bij de taken die je wilt gaan doen is minimaal en je hebt meer flexibiliteit omdat je een laptop hebt. Met de nieuwste generaties ben je met 1 kabel van een laptop over op een desktop setup.

Waarom wil je specifiek een iMac?
Ik kan gewoon niet wennen aan een touch/trackpad. Dus ik val altijd terug op een muis.

En het feit dat ik hou van een groot scherm zonder enige poespas (dus een laptop koppelen met een scherm).

Noem het persoonlijke voorkeur haha >:)

Ook hebben we al een windows laptop die nog goed is. Alleen mijn pc heeft zijn beste tijd al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zedj
  • Laatst online: 29-12-2024
enzotje1 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:07:

Top! En qua processor, ram en videokaart etc?
Uit mijn ervaring is het zo dat eigenlijk elke iMac van na 2013/2014 wel afdoende is, zeker voor jouw eisen. Natuurlijk geldt: hoe nieuwer de iMac, hoe langer hij meegaat, maar dat lijkt me wel logisch ;)

Je zegt ook dat je een 27' iMac wil, waarbij je altijd de mogelijkheid hebt om de RAM zelf te upgraden via het deurtje aan de achterkant. Daar zul je dus ook geen hinder aan ondervinden.

There's always money in the banana stand!

Pagina: 1