Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 13:21
Beste Tweakers,

Ik ben een foto tegen gekomen in mijn collectie die ik zou willen afdrukken op het formaat 30x90 op plexiglas.
Buiten dat ik niet blij ben hoe ik de foto technisch heb genomen op dat moment (f16 8)7 ) is de foto aardig wat gecropt om dit beeld te vormen. Ik ben dan ook bang dat de resolutie van 5991x1997 te laag is om goed scherp te zijn op dit formaat.

Uiteraard ben ik gaan zoeken en al snel kom je het advies tegen van 300DPI of omgerekend 118DPC. Deze foto zit daar met 169DPI of omgerekend 67DPC ruim onder maar het heeft natuurlijk ook te maken met hoe de foto bekeken wordt. In dit geval zit ik niet met mijn neus op de foto maar hangt hij aan de muur.

Ik heb zelf nog maar weinig foto's laten afdrukken dus heb er weinig gevoel bij wat lagere resolutie doet op prints. Ik hoop dat iemand zijn ervaringen en gevoel kan delen over mijn foto op deze afmeting.

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2901/32731019894_f0b279cc74_b.jpgJökulsárlón - Glacier Lagoon by Nando Donkersloot, on Flickr

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Beste antwoord (via ndonkersloot op 09-12-2017 14:35)

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Tiwazz Voor dingen die aan de muur komen te hangen, en je dus toch niet met je neus bovenop zit, is 150 dpi prima. Ga je voor canvas dan kom je zelfs me 100 dpi nog wel weg. Maar ik ben langzaam al mijn canvas aan het uitfaseren. Zonde van je mooie scherpe foto's. Heb laatst een HM Metal afdruk laten maken (bij Herinnering Op Linnen... niet mijn favoriete lab maar om die 50% korting kon ik niet heen). En dat is echt fantastisch mooi.... Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Mooie plaat trouwens. Die zal het prima doen op een mooie plek in je huis.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 16:30
300 is leuk voor een tijdschrift of andere foto's die je in je hand houdt. Op een meter afstand gaat dit er prima uitzien :)

Wat je kunt doen is een uitsnede van deze foto zelf afdrukken op 169 DPI (op een A4 zit je al erg dicht bij die 30cm hoog) en het op de gewenste plek hangen; dan krijg je een beetje een inschatting van de scherpte (als je printer niet al te slecht is :P ).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Tiwazz Voor dingen die aan de muur komen te hangen, en je dus toch niet met je neus bovenop zit, is 150 dpi prima. Ga je voor canvas dan kom je zelfs me 100 dpi nog wel weg. Maar ik ben langzaam al mijn canvas aan het uitfaseren. Zonde van je mooie scherpe foto's. Heb laatst een HM Metal afdruk laten maken (bij Herinnering Op Linnen... niet mijn favoriete lab maar om die 50% korting kon ik niet heen). En dat is echt fantastisch mooi.... Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Mooie plaat trouwens. Die zal het prima doen op een mooie plek in je huis.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 13:21
Bedankt voor jullie reacties :) .
Ik ga hem dit weekend maar bestellen dan :P .

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot