deels dimbare hotelschakeling maken voor halogeenlamp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-10 08:52
Beste medeforummers,

Ik heb een vraag, waar ik na flink googlen nog steeds niet uit ben. Ondanks dat er op dit forum soortgelijke situaties zijn bevraagd is mijn situatie net weer anders.

Case:
Ik heb in de slaapkamer naast de deur een gewone wand-aan/uitschakelaar. Boven het bed hangt een touwtje aan/uitschakelaar. Deze bedienen als hotelschakeling de plafondlamp die een halogeenlampje van maximaal 60 watt bevat. Ter info, deze lamp:
https://www.idealo.de/pre...-32115-17-16-philips.html

Deze wil ik dimbaar maken, iets wat volgens de beschrijving van de plafondlamp mogelijk is. Dat die enkel bij de wand dimbaar instelbaar is (en aan/uit), en bij het touwtje aan/uit is de gewenste situatie.

Maar volgens mij zou het niet werken als ik slecht de wand-aan/uitschakelaar vervang door een dimmer toch? Of kan dit toch wel? Ik kom te veel tegenstrijdige adviezen tegen helaas.

Graag hoor ik jullie mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:41
Ik kan je niet uitleggen hoe het bij mij is aangesloten, maar bij mij werkt het.
Hoofdverlichting op slaapkamer dimbaar, met dimbare aan-uit knop naast de deur.
Bij het bed aan beide kanten een aan-uit schakelaar die niet de dimstand aan kan passen, maar wel licht aan of uit.

Dus op 3 plekken aan-uit, waarvan 1 plek dimbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15
Je moet hier een dimmer met wisselcontact toepassen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?

Als je vanaf beide kanten wil kunnen dimmen kan je bijvoorbeeld Gira systeem 2000 toepassen.
Ik heb de prijzen niet bij de hand, maar ik vermoed dat je dan voor zo'n ~€300,- klaar bent.
Moet je wel de bedrading iets wat aanpassen.

Anders kan je zoals hierboven genoemd ook een dimmer met wisselcontact toepassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Draadloos via Gira kan ook, dan kun je vanaf elke plek dimmen. De goedkopere versie is het Klik-Aan-Klik-Uit systeem wat bij de Gamma te koop is. 1 dim ontvanger in de centraaldoos bij de lamp en 2 of meer losse wandzenders op gewenste plek.
Een simpele druk/draai halogeendimmer met wisselcontact van bijvoorbeeld Peha is het goedkoopste en snelste geinstalleerd. Simpel omwisselen met de schakelaar bij de deur.

[ Voor 5% gewijzigd door Theo74 op 09-12-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-10 08:52
Dank voor de snelle reacties. Ik ga proberen een gewone dimmer met wisselcontact toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
De Standaard Gira/Jung/Peha dimmers (Eigenlijk zijn deze van het merk insta) zijn messtal voorzien van een wissel contact. (Ik heb er hier in de gang ook een :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
jbhc schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:35:
De Standaard Gira/Jung/Peha dimmers (Eigenlijk zijn deze van het merk insta) zijn messtal voorzien van een wissel contact. (Ik heb er hier in de gang ook een :) )
Peha valt hier buiten, komt niet van Insta. Sterker nog, Peha Duitsland heeft zijn hele productielijn naar Maleisie verhuisd.
En Insta ontwikkeld alleen de draadloze techniek voor Jung en Gira, niet het reguliere schakelmateriaal, dat komt uit eigen fabriek.

Pagina: 1