Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies opzetten netwerk nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• modelstudent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 08:40
Dag medetweakers,

Ik ben momenteel in de eindfase van het bouwen van een nieuwe woning. De aansluiting van Proximus als provider staat over een weekje gepland, waardoor ik al enkele dagen aan het nadenken ben over hoe ik mijn netwerk kan organiseren, maar ik zit een beetje vast. Ik zou graag 1 netwerk hebben, en niet verschillende netwerken. 1 router zal sowieso niet voldoende zijn, gezien er enorm veel isolatie en staal in de woning verwerkt is.
Zo kwam ik uit bij een mesh netwerk, en leek TP-link M5 Deco prijs-kwaliteit erg interessant. Ik merkte daarbij echter dat er nog 1 van de 3 toestellen voor de switch moet geplaatst worden (ik kan daarin verkeerd zijn), wat me minder lijkt. Ik zou er al wifi hebben van de router van proximus, en de garage is omringd door heel wat staal en is sowieso ook wel een plaats waar je niet echt snel wifi nodig zal hebben.

Hoe ziet de woning eruit: het internet komt binnen in de garage, waar dus zo goed als zeker de basismodem van proximus zelf komt. Daar komen er ook een 8tal netwerkkabels binnen, dus daar moet er al sowieso een switch komen. Die netwerkkabels lopen naar de woonkamer, slaapkamers, keuken,... waar er allemaal aansluitingen zijn.

De vraag hierbij is dus hoe ik dit het beste organiseer. Als leek zonder veel kennis van netwerken dacht ik eigenlijk gewoon een switch aan de router van proximus te verbinden, en op die switch alle netwerkkabels aan te sluiten. Dan zou ik op een 3tal plaatsen in de woning ofwel een M5 Deco geplaatst hebben, of een access point zoals de TP link EAP 245 aangesloten hebben op de netwerkaansluitingen.

Ik bleef dan wel nog achter met waar ik best mijn synology server (DS 412) plaats.

Graag jullie advies voor ik geld begin uit te geven aan een switch en de M5 Deco of andere access points. Ik zou bij voorkeur maximaal 300€ uitgeven voor zowel switch als een 3tal access points, en het inzake instellen graag eenvoudig houden gezien mijn kennis van netwerken echt wel niet zo uitgebreid is. Ik heb indertijd de Synology aan mijn netwerk kunnen koppelen door veel google-werk en manuals, maar veel meer dan dat kan ik echt niet.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je een nieuw huis laat bouwen is mesh onzin. Dat is een lapmiddel voor als je geen gelegenheid hebt tot kabels trekken naar de locaties waar je verbinding nodig hebt. Jij bouwt zelf je huis dus kunt eenvoudig zorgen voor netewerkkabels op de gewenste locaties. Normale AP's zonder mesh wireless backhaul voldoen dan prima. Gezien je budget klinkt het alsof je het beste richting Ubiquiti's UniFi UAP AC Lite kunt kijken. Drie daarvan past makkelijk binnen budget met genoeg over voor een switch.

Oslik blyat! Oslik!

• modelstudent
Dus als ik het dan goed heb kiezen we best voor:
Proximus router -> Switch met POE -> Via kabels naar 3x AP

Als Switch: kiezen voor UBIQUITI UNIFI SWITCH 8-60W ok?
POE adapters of iets dergelijks heb ik dan niet meer nodig zeker?

Alvast bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door modelstudent op 09-12-2017 13:54 ]

• Paul
  • Laatst online: 22-11 19:27
Die "60W" van de switch geeft aan dat het een POE-switch is, als je Unifi AC Lite's nu koopt dan zouden ze behalve de passieve POE die oudere AC Lites ondersteunen ook 802.3af/A moeten ondersteunen.

In dat geval heb je de adapters inderdaad niet nodig. Ze worden echter wel meegeleverd met het access point.

Er is ook een versie zonder "60w" (de US-8), die doet zelf geen POE dus dan heb je de adapters wel nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Paul op 09-12-2017 14:21 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
vergeet het POE verhaal tenzij je specifiek kabels hebt liggen voor accespoints

de kabel die bv bij de tv uitkomt heb je namelijk ook nodig voor je digitale tv ontvanger, dus je hebt een switch + ap op elke plek nodig (tenzij je overal dubbele utp's hebt maar dat betwijfel ik even)

bijvoorbeeld : TP-Link EAP225 + Netgear GS108 op elke plaats , dat ziet ietswat in je budget en is zeker flink materiaal
(EAP245 als je apparaten hebt die iets hebben aan 3X3 wifi AC, bv een imac ,macbook pro/air)

tip:sluit zeker zoveel mogelijk apparaten op de kabel aan via de switch !
tip2: als je je tuinhuis nog moet bouwen, laat daar ook utp voorzien !

[ Voor 5% gewijzigd door ijske op 10-12-2017 00:42 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@ijske Ik zou JUIST voor PoE gaan. Desnoods decentraal.
Maar als TS de kans heeft, zou ik in ieder geval naar iedere plek waar WiFi moet komen een losse kabel trekken vanuit het cenrale verdeelpunt en daar een PoE switch neer hangen.

Dat hoeft geen Ubiquiti te zijn, Zyzel levert ook prima PoE switches en die werken goed met Ubiquiti AP''s.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Paul
ijske schreef op zondag 10 december 2017 @ 00:34:
vergeet het POE verhaal tenzij je specifiek kabels hebt liggen voor accespoints
Die zou ik in een nieuwbouwhuis sowieso laten trekken. Nu in de eindfase is dat misschien wat lastig maar ik zou , als je de Unifi AP's gebruikt, een kabel (laten) trekken naar het plafond op de plek waar je het AP wil hangen. Ideale locatie, goede dekking, en die AP's zijn ontworpen om aan het plafond te hangen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• modelstudent
ijske schreef op zondag 10 december 2017 @ 00:34:
vergeet het POE verhaal tenzij je specifiek kabels hebt liggen voor accespoints.
de kabel die bv bij de tv uitkomt heb je namelijk ook nodig voor je digitale tv ontvanger, dus je hebt een switch + ap op elke plek nodig (tenzij je overal dubbele utp's hebt maar dat betwijfel ik even)

bijvoorbeeld : TP-Link EAP225 + Netgear GS108 op elke plaats , dat ziet ietswat in je budget en is zeker flink materiaal
(EAP245 als je apparaten hebt die iets hebben aan 3X3 wifi AC, bv een imac ,macbook pro/air)
Alvast een dom vraagje; hoe zie ik als ik zo'n specifieke kabels liggen heb?
Ik denk dat ik op de belangrijkste plaats (woonplaats) wel 2 utp's heb, maar ik zou dat nog eens moeten dubbelchecken. Voor alle duidelijkheid: het huis bevindt zich eigenlijk al in de afwerkingsfase, alle kabels liggen er dus al.
Ik zie dat je een switch met 8 poorten voorstelt om nog voor elk AP te steken. Zoveel poorten is misschien wel wat overkill, of zie ik iets over het hoofd?

In principe gaan we ook maar 1 digibox hebben, verder kijken we gewoon digitale tv via de gsm+chromecast. Normaal gezien komt die op de plaats waar we (hopelijk) 2 UTP's hebben.

Zoals ik het nu voor mij zag had ik het als volgend ingedeeld (mits een budetverhoging);
Proximus modem -> Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) -> Kabels die voorzien zijn naar de diverse ruimtes in de woning -> op 3 van die poorten een AP van Ubiquity aansluiten mits POE. 1x de Pro versie voor beneden, en voor boven 2x de lite versie.

Bedankt voor het advies alvast, ik had gisteren al bijna besteld maar ik wacht dus nog even de reacties af als wat ik voorzie zeker in orde zal zijn. Budget ligt dus momenteel eerder op 400€.

• Paul
modelstudent schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:48:
Alvast een dom vraagje; hoe zie ik als ik zo'n specifieke kabels liggen heb?
Ijske bedoelt dat je op die kabel alleen maar het access point aansluit. Als je er een (non-POE) switch tussen zet dan heb je niks aan POE op de upstream switch.
Ik zie dat je een switch met 8 poorten voorstelt om nog voor elk AP te steken. Zoveel poorten is misschien wel wat overkill, of zie ik iets over het hoofd?
Nee, dat is een "als". Bij de TV-hoek heb je regelmatig een aantal apparaten die een netwerkverbinding willen (Playstation / Xbox, decoder, receiver, TV, er zijn er wel een aantal te bedenken) en als er dan maar één kabel ligt (of eigenlijk, als er minder kabels liggen dan dat je daar nodig hebt) dan heb je een switch nodig om meer aansluitingen te creëren.
Zoals ik het nu voor mij zag had ik het als volgend ingedeeld (mits een budetverhoging);
Proximus modem -> Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) -> Kabels die voorzien zijn naar de diverse ruimtes in de woning -> op 3 van die poorten een AP van Ubiquity aansluiten mits POE.
Klinkt goed.
1x de Pro versie voor beneden, en voor boven 2x de lite versie.
Waarom de Pro? Deze kan (mits je laptop dezelfde antenneconfiguratie heeft) hogere snelheden halen, en er zit een tweede netwerkpoort op, maar dat is zo ongeveer het enige verschil. Vroeger had je de Pro nodig als je "echte" POE had (de Lite deed alleen neppe Ubiquiti-specifieke POE) maar zelfs dat is tegenwoordig geen argument meer. Scheelt toch weer € 50 :) Die hogere snelheid op je laptop haal je ook door er een kabel in te stoppen die paar keer dat je veel over wil zetten (been there, done that, had uiteindelijk een kabel in het TV-meubel liggen voor dat doel).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• modelstudent
Paul schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:01:
Ijske bedoelt dat je op die kabel alleen maar het access point aansluit. Als je er een (non-POE) switch tussen zet dan heb je niks aan POE op de upstream switch.
...
Nee, dat is een "als". Bij de TV-hoek heb je regelmatig een aantal apparaten die een netwerkverbinding willen (Playstation / Xbox, decoder, receiver, TV, er zijn er wel een aantal te bedenken) en als er dan maar één kabel ligt (of eigenlijk, als er minder kabels liggen dan dat je daar nodig hebt) dan heb je een switch nodig om meer aansluitingen te creëren.
Hopen dat er dus 2 UTP's zitten, dat zou ideaal zijn. Dan heb ik er 1 voor een AP via POE, en 1 voor een gewone switch. Indien niet: is het dan een optie om de UTP eerst in de POE te steken, en dan van de POE ook nog een netwerkkabel naar een switch te steken die dan op zijn beurt tv, playstation enz bedient? Maar ik vermoed dat de digibox waarschijnlijk niet zal werken als er nog een POE tussen de centrale switch en de switch bij de tv zit.
Paul schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:01:
Waarom de Pro? Deze kan (mits je laptop dezelfde antenneconfiguratie heeft) hogere snelheden halen, en er zit een tweede netwerkpoort op, maar dat is zo ongeveer het enige verschil. Vroeger had je de Pro nodig als je "echte" POE had (de Lite deed alleen neppe Ubiquiti-specifieke POE) maar zelfs dat is tegenwoordig geen argument meer. Scheelt toch weer € 50 :) Die hogere snelheid op je laptop haal je ook door er een kabel in te stoppen die paar keer dat je veel over wil zetten (been there, done that, had uiteindelijk een kabel in het TV-meubel liggen voor dat doel).
Ik ging er vanuit dat de PRO iets meer bereik zou hebben en snelheid zou bieden, gezien dit wel een vrij grote ruimte is waar wifi wel veelvuldig zal gebruikt worden door een veelheid van toestellen (oa ook smart ovens enz). Maar dat klopt dus niet. De LR biedt dan waarschijnlijk ook zo goed als geen voordeel?

• Paul
modelstudent schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:21:
Hopen dat er dus 2 UTP's zitten, dat zou ideaal zijn.
Hopen dat ze het netjes in buizen hebben gelegd, dan kun je er altijd nog een 2e bij trekken als dat nu niet zo is. Als ze de kabel zo in de muur gesmeerd hebben (geen idee of dat mag in België) dan wordt dat lastig :)
ndien niet: is het dan een optie om de UTP eerst in de POE te steken, en dan van de POE ook nog een netwerkkabel naar een switch te steken die dan op zijn beurt tv, playstation enz bedient?
Er is niet zoiets als "de" POE, POE (Power Over Ethernet) is een techniek die door de switch en het access point ondersteund moet worden om zo een apparaat (in jou geval het access point, maar andere kandidaten zijn telefoons, netwerkcamera's en zelfs thin cliets met scherm en al) van stroom te voorzien.

Als je de Unifi AP Pro neemt dan kan het, dat access point heeft twee netwerkaansluitingen, op de ene sluit je een switch aan die POE levert, op de andere kunt je de switch aansluiten voor de TV, Playstation etc. Op access points met maar één netwerkaansluiting werkt dit niet.
Ik ging er vanuit dat de PRO iets meer bereik zou hebben en snelheid zou bieden, gezien dit wel een vrij grote ruimte is waar wifi wel veelvuldig zal gebruikt worden door een veelheid van toestellen (oa ook smart ovens enz). Maar dat klopt dus niet. De LR biedt dan waarschijnlijk ook zo goed als geen voordeel?
Bereik is net zo afhankelijk van de ontvanger als van de zender, als je telefoon (of oven) niet harder zendt, dan zal het access point het ook niet opvangen. Bereik is thuis (op één verdieping; in de vloeren zit vaak een hoop metaal als bewapning in het beton) zelden een issue, daar heb je eerder last van de buren.

Als het kan alles op 5 GHz instellen (paradoxaal genoeg heb je, omdat 5 GHz minder bereik heeft, minder storing), en op 2.4 GHz alleen kanalen 1, 6 en 11 gebruiken. Liefst ook de minimale verbindingssnelheid omhoog zetten zodat het niet terug valt naar TRAAAAG maar je client de verbinding verbreekt en met een ander AP gaat verbinden.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• unezra

unezra

modelstudent schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:21:
[...]
Hopen dat er dus 2 UTP's zitten, dat zou ideaal zijn. Dan heb ik er 1 voor een AP via POE, en 1 voor een gewone switch. Indien niet: is het dan een optie om de UTP eerst in de POE te steken, en dan van de POE ook nog een netwerkkabel naar een switch te steken die dan op zijn beurt tv, playstation enz bedient? Maar ik vermoed dat de digibox waarschijnlijk niet zal werken als er nog een POE tussen de centrale switch en de switch bij de tv zit.
Dat maakt niet uit. Een PoE switch is helemaal geen bijzondere switch. Het is een doodnormale switch met als extratje dat 'ie ook nog stroom kan leveren. :) Maar los van dat (wat wel wat intelligentie vraagt en vanwege dat, de logica en de zware voedingen zo'n ding relatief duur maakt) is het gewoon een heel normale switch.
[...]
De LR dacht ik dat die ook niet veel voordelen bied. Ik ben thuis wel gegaan voor de pro's maar dat was deels ook omdat ik toen nog niet wist dat de nieuwe Lite ook standaard PoE snapte en het prijsverschil, och, zo groot is dat niet en het zijn voor het geld echt heel fraai AP's.

(Ter vergelijk, op kantoor hebben we Aruba IAP-115 en IAP-215, er komen 8 IAP-315's aan. Die dingen kosten ons een ruwe €900,- per stuk, exclusief BTW. Voordeel is wèl: Ze hebben geen losse controller nodig. Er is domweg 1 master AP die de controller is van het spul, valt die weg, neemt een ander het over. Hardstikke mooi spul maar ook 8x zo duur als een Ubiquiti.)

• ijske
als je 2 utp's bij je tv hebt kan je prima 1 gebruiken voor een accespoint via POE en 1 voor internet via een simpele switch
ik stelde eigenlijk de tp link accespointjes voor omdat die ook gewoon via een stroomadapter kunnen werken.
op plaatsen waar je uitsluitend met een chromecast/wifi gaat werken (bv kinderkamers) hoef je niet eens een switch te hebben.
POE kan in dat verhaal wel dan , maar dan kan je er achteraf geen gewone switch er meer tussenzetten, dan moet je daar ook terug een poe switch zetten (en die zijn flink kostelijk zoals je kan zien)

maar goeie raad, zet zoveel mogelijk bekabeld, vandaar de 8poort switch (mag ook gerust 5poort zijn als dat voldoende is , poortjes tellen altijd snel door , 1 ingang, 1 digibox , 1 accespoint , 1 tv , 1 bluray.... zit ie al gelijk vol, stel dat je nog philips hue set ofzo erbij wil)

voor de woonkamer : bedenk dan wel dat je je huistelefoon (als je dat hebt) daar niet kan insteken.... (die werkt namelijk ook via een utp poort)

voor de nederlandse vriendjes, 99procent zeker ligt er 1 flex voor coax+utp, en 1 aparte extra utp in flex
bijtrekken is een zeer uitgebreid werk
(met flex bedoel ik dit : https://www.kabel24.nl/Fi.../MaxContent/308268915.jpg )

[ Voor 33% gewijzigd door ijske op 10-12-2017 14:56 ]

• ijske
unezra schreef op zondag 10 december 2017 @ 01:53:
@ijske Ik zou JUIST voor PoE gaan. Desnoods decentraal.
Maar als TS de kans heeft, zou ik in ieder geval naar iedere plek waar WiFi moet komen een losse kabel trekken vanuit het cenrale verdeelpunt en daar een PoE switch neer hangen.

Dat hoeft geen Ubiquiti te zijn, Zyzel levert ook prima PoE switches en die werken goed met Ubiquiti AP''s.
ik ga helemaal met je akkoord als je nog de kans hebt wat te voorzien, maar @modelstudent gaf aan dat hij in het eindstadium zit, en ik ga een beetje van zijn post vanuit dat er niets voorzien is buiten de klassieke utp's bij de tv punten (zoals ze in belgie vaak doen)
ik snap ook dat mijn voorstel extra point-of-failures toevoegt maar de componenten zijn simpel en aldus gebruiker zelf te vervangen.

jammer dat zeer veel belgische electriciens niets voorzien voor accespoints (of overleg plegen over hoe ze internet/wifi gebeuren zien), zeer vaak is het gewoon utp bij de tv's en daar houd het op...

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-11 14:35
Kleine steen waar deze ezel zich wel aan stootte: niet checken bij oplevering of alle kabels het ook effectief deden. Kabel een jaar later pas in gebruik willen nemen...

• unezra

unezra

@ijske Ja. Zeker als ze enkele strengen trekken snap ik dat niet. Breng tenminste 2x CAT6A of CAT7 naar iedere plek waar je databekabeling trekt. Levert een hoop flexibiliteit op.

Snap dat je dat niet in bestaande bouw altijd kunt doen maar in nieuwbouw als er toch al databekabeling word getrokken zijn 2 strengen toch wel heel handig.

Op kantoor doen we niet anders. We hebben de nodige wall outlets boven de systeemplafonds zitten. (Daar hangen we accesspoints en wallboards aan op.) We laten ALTIJD 2 strengen trekken, ook al verwachten we d'r maar 1 nodig te hebben. Dat 2e stuk UTP zijn de kosten niet, het meeste geld zit in de arbeid en die betaal je maar 1x. (Want 2 strengen paralel trekken is net zo veel werk als 1.)

• modelstudent
Ik keek eens naar de plannen en zou volgens die plannen in de woonkamer 4x UTP hebben, maar door die rotsneeuw ben ik nog niet gaan kijken. Gebeurt ten laatste morgen. Indien ik er minstens 2 heb lijkt de keuze me uitgemaakt: 3x een Ubiquiti Unifi AP AC Lite icm met 1 van de 2 volgende switchen;
- Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
- ZyXEL GS1900-10HP

Ik vermoed dat ik best voor de 2e ga? Heeft 8POE poorten, en heeft ook POE+.
De Ubiquiti switch heeft maar 4 POE poorten en nog geen POE+, dus ik vermoed dat de ZyXEL wat meer "futureproof" is...
Pagina: 1