Pc upgraden of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Itzdoomalex
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-02 11:26
Hallo allemaal,

Mijn pc is nu ongeveer 4 jaar oud en is dus al wat redelijk verouderd. Denken jullie dat het slim is om te upgraden of denken jullie dat het niet veel zin gaat hebben qua performance?

Mijn setup:
Intel core I5 4460 (CPU)
Asus B85M-G (moederbord)
Gigabyte gtx 1060 6gb aorus xtreme edition (videokaart)
24gb crucial ballistix sport 1600mhz (ram)
600 watt voeding cooler master
Normale hdd/ssd e.d.

Ik zat er dus aan te denken om te upgraden naar de i5 8600k, met de MSI Z370 gaming pro carbon, en 16gb corsair vengeance 3200 mhz. T zou dan ongeveer 600 euro kosten zonder nieuwe behuizing.

Verder speel ik nu op 1080p op een 144hz scherm.

Denken jullie dat het zin heeft om te upgraden? Gaat het verschil maken in games e.d.?

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:12
Het maakt altijd een verschil maar de vraag lijkt me meer of dat het waard is.

Loop je ergens tegenaan? beperkingen waar je last van hebt?

• Itzdoomalex
In games zoals league of legends game ik vaak rond 100/120 fps, merk je wel op een 144 hz, beetje stotterige gameplay.

Bij call of duty ww2 speel ik daarentegen gwn vast op 150 fps ongeveer daar heb ik nergens last van.

Het is meer dat ik bij veel games 144fps niet haal wat een beetje zonde is wanneer je een 144hz scherm hebt..

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Zo te zien wil je je GPU niet eens upgraden? Terwijl juist dat de belangrijkste factor is hier. Kortom; niet aan beginnen.

youtube.com/@hisrep

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:41
Cpu is toch vaak wel een tekortkoming om 144hz dus zo raar is dat niet, deze vraag.

Echter ik zou eerst kijken, wat je cpu gebruik is en od de 1060 de volledige 100% load geeft.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 17:15
Dat is het lastige van 144hz. Als je huidige games op high/max settings en 144fps zonder dips wilt spelen zul je zeer, zeer diep in de buidel moeten tasten aangezien je huidige systeem best nog aardig is. En dan nog is het de vraag hoe alles zich gaat houden.

Ik zou dan eerder proberen op 120hz of 72hz te spelen om stotterige gameplay te vermijden (als je dat nog trekt na verwend te zijn door 144hz :P). Dat kun je doen door met vsync te spelen en de fps te limiteren tot bijv 72 of 120

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 19:47
Als je je videokaart geen upgrade geeft dan is het zinloos.
Er zal wat verbetering zijn, maar de dips blijven. Want dat is je videokaart die het niet meer kan leveren.
Kun je beter dat geldt in een 2e hands1080 of FuryX steken. Ook niet ideaal met je huidige setup, maar zal je meer winst opleveren als je cpu upgraden.
Kun je ook nog een 2e hands cpu als de I7 7700 4770 halen oid.

[ Voor 29% gewijzigd door arbraxas op 09-12-2017 18:53 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 17:15
arbraxas schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 18:06:
Kun je ook nog een 2e hands cpu als de I7 7700 halen oid.
Dan moet er ook gelijk een moederbord bij, want op een B85 gaat een 7700k het niet doen natuurlijk.

Ik denk dat ltzdoomalex dan beter kan gaat voor die 8600k gezien de prijzen waar een tweedehands 7700k voor gaat (zeker wanneer je bedenkt dat een 8600k sneller is dan een 7700k...)

En inderdaad, voor de 144fps moet er ook een andere GPU in, behalve als medium/high geen probleem is.

Punt is: je gaat wel verschil merken in sommige games. Maar ik vraag me af of de marginale snelheidswinst die je gaat halen ook echt het geld waard is.

Probeer er eerst eens achter te komen waar de bottleneck zit in de games waar je stotters in ervaart. Is het echt de CPU? of is het toch de GPU?

• Itzdoomalex
Het is vooral de cpu die vrij weinig doet, in lichte games 40/50% usage. Ik heb de videokaart net een maandje nieuw, als ik hem zou upgraden zou ik ook beter een nieuwe monitor kunnen nemen want een 1070 op 1080p lijkt me vrij zinloos... het is niet dat ik enorm veel games speel dus ik denk dat wachten tot een volgende generatie videokaarten een betere tijd is om een volledige upgrade te doen.

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
dus je wilt je pc upgraden om je 144hz te halen maar dan wil je juist DE hardware die daarvoor zorgt, de videokaart, niet upgraden..

Als je cpu nu weinig doet, zal die wanneer je hem upgrade niet opeens harder werken..

[ Voor 25% gewijzigd door bluebear op 10-12-2017 20:26 ]

• Itzdoomalex
bluebear schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:25:
dus je wilt je pc upgraden om je 144hz te halen maar dan wil je juist DE hardware die daarvoor zorgt, de videokaart, niet upgraden..

Als je cpu nu weinig doet, zal die wanneer je hem upgrade niet opeens harder werken..
ik haal geen 144 fps in games zoals league of legends, gta v etc, de nieuwe call of duty ww2 is best zwaar en daar haal ik ook gewoon 144 fps mee ...

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Itzdoomalex schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:38:
[...]

ik haal geen 144 fps in games zoals league of legends, gta v etc, de nieuwe call of duty ww2 is best zwaar en daar haal ik ook gewoon 144 fps mee ...
maar als je cpu nu niet 100% gebruikt wordt betekent dat dat je pgu niet gebottlenecked wordt, dus een cpu upgrade is nergens voor nodig. Een betere videokaart zal je betere fps geven.

• Itzdoomalex
bluebear schreef op maandag 11 december 2017 @ 03:41:
[...]

maar als je cpu nu niet 100% gebruikt wordt betekent dat dat je pgu niet gebottlenecked wordt, dus een cpu upgrade is nergens voor nodig. Een betere videokaart zal je betere fps geven.
Ligt eraan, ik haal meer frames op mn laptop met een i7 7700hq met een gtx 10502gb op sommige games dan met mn pc... Ik denk dat t vooral ligt aan games die bad optimised zijn, als ik mn cpu upgrade naar een i7 met multithreading en hogere core clocks zou dat een hoop kunnen schelen. Volgens benchmarks zou ik meer dan 200 fps moeten hebben tijdens het spelen van league, maar dat is totaal niet het geval hoor!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gebruik je de videokaart überhaupt wel en niet per ongeluk de Intel HD Graphics 4600?

League of Legends 1080p zou je momenteel 200+ FPS moeten kunnen halen. Dus als je rond de 110 zit dan is ergens anders iets raars aan de hand.

Een CPU upgrade zal het verschil niet maken, dat heeft nauwelijks invloed op je FPS.

Doe zelf eens wat generieke benchmarks want je hoort makkelijk het dubbele te kunnen halen met LoL.

Je CPU en geheugen en dus je moederbord zijn meer dan voldoende. Je CPU zal vermoedelijk nooit de bottleneck zijn. Ik game met een i7 uit 2011 (2600k) en ook die doet het nog meer dan degelijk in combinatie met een GTX 970. Daarmee haal ik in LoL makkelijk meer dan 170 FPS.

Dus voordat je iets gaat upgraden moet je eerst zien uit te vinden wat er nou verkeerd gaat. Zijn al je drivers up-to-date? Heeft je systeem genoeg koeling? Genoeg power? Gebruik je de GPU wel? Is hij goed aangesloten?

Op welke uitgang op je PC is je monitor aangesloten? De HDMI op je moederbord of die van je videokaart?

• Itzdoomalex
Blue-eagle schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:28:
Gebruik je de videokaart überhaupt wel en niet per ongeluk de Intel HD Graphics 4600?

League of Legends 1080p zou je momenteel 200+ FPS moeten kunnen halen. Dus als je rond de 110 zit dan is ergens anders iets raars aan de hand.

Een CPU upgrade zal het verschil niet maken, dat heeft nauwelijks invloed op je FPS.

Doe zelf eens wat generieke benchmarks want je hoort makkelijk het dubbele te kunnen halen met LoL.

Je CPU en geheugen en dus je moederbord zijn meer dan voldoende. Je CPU zal vermoedelijk nooit de bottleneck zijn. Ik game met een i7 uit 2011 (2600k) en ook die doet het nog meer dan degelijk in combinatie met een GTX 970. Daarmee haal ik in LoL makkelijk meer dan 170 FPS.

Dus voordat je iets gaat upgraden moet je eerst zien uit te vinden wat er nou verkeerd gaat. Zijn al je drivers up-to-date? Heeft je systeem genoeg koeling? Genoeg power? Gebruik je de GPU wel? Is hij goed aangesloten?

Op welke uitgang op je PC is je monitor aangesloten? De HDMI op je moederbord of die van je videokaart?
Mn interne graphics zijn gedisabled, ik had eerst een gtx 970 in mn setup zitten had ik hetzelfde probleem mee, toen kreeg ik een 1060 van inno3d zelfde fps, uiteindelijk heb ik een betere 1060 gekregen tijdens de oktobertestfest scheelde wel meer want nu zit ik iig boven de 100 fps.

Ik heb alles al geprobeerd, 3x fresh install van OS, league geïnstalleerd op ssd en hdd, andere videokaart, settings veranderd in nvidia configurations, overclock van mn videokaart alles had nauwelijks effect. Toen had ik het idee dat het aan achtergrond programma's kon liggen, razer synapse enzo heb ik allemaal gedisabled werkte ook niet.
Edit: Bios update, en andere drivers updaten werkte ook niet.

Laatste optie was dus een nieuwe cpu of nieuwe mobo... Ik ga proberen een tweedehands i7 4770 te regelen om te kijken of dat gaat werken. Ik hoop het :P

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Itzdoomalex schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:35:
[...]

Laatste optie was dus een nieuwe cpu of nieuwe mobo... Ik ga proberen een tweedehands i7 4770 te regelen om te kijken of dat gaat werken. Ik hoop het :P
Maar dat gaat je geen 100 FPS opleveren als je huidige CPU nog niet eens aan de max zit :P

Klinkt als een probleem met drivers van een andere videokaart die in de weg zitten. Maar als je het OS meerdere keren vers hebt geïnstalleerd mag dat het niet zijn.

Hoe heb je Windows vers installed? Niet van een backup image hoop ik? Echt 100% clean?

Wat zijn de temperaturen?
En wat doen andere games of benchmarks?

• Itzdoomalex
Blue-eagle schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:41:
[...]

Maar dat gaat je geen 100 FPS opleveren als je huidige CPU nog niet eens aan de max zit :P

Klinkt als een probleem met drivers van een andere videokaart die in de weg zitten. Maar als je het OS meerdere keren vers hebt geïnstalleerd mag dat het niet zijn.

Hoe heb je Windows vers installed? Niet van een backup image hoop ik? Echt 100% clean?

Wat zijn de temperaturen?
En wat doen andere games of benchmarks?
Fresh install via windows 10 zelf, alles verwijderd, disc defrag,
Temps tijdens league 40 graden celcius voor mn cpu en mn videokaart komt niet boven de 60 graden uit maakt niet uit bij welke game. Bij rise of the tomb raider haal ik gewoon 60-100 fps op high. Het is eigenlijk alleen low fps in league. Ik had riot al om hulp gevraagd, duurde ongeveer 2 weken heen en weer chatten maar uiteindelijk loste dat ook niks op.
Pagina: 1