Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
..ik heb de canon 700d. Nu heb ik al zo'n beetje alle standen uitgeprobeerd, maar het lukt me niet om van een groep mensen of dingen een scherpe foto te maken, en wel zo dat iedereen of alles er scherp op staat. Heeft iemand de ultieme tip?

Nog een andere vraag: als ik een foto maak en het toestel verticaal houd en ik bekijk ze later op de computer, gewoon via het kabeltje, dan is de foto erg vervormd (breed uitgetrokken ). Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:56

Speedmaster

Make my day...

schuifje op de zijkant van de lens op AF zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Geef eens een voorbeeld van een foto waarvan jij vindt dat het niet scherp is?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:35:
als ik een foto maak en het toestel verticaal houd en ik bekijk ze later op de computer, gewoon via het kabeltje, dan is de foto erg vervormd (breed uitgetrokken ).
Kopiëer de foto eens naar je pc in plaats van hem direct vanaf de camera te bekijken, dat helpt bij mij tenminste. Zal wel iets zijn met metadata die niet goed overkomt vanaf de camera.

Over je focusprobleem: Als je wilt dat iedereen/alles scherp is op de foto, zal je je diafragma kleiner moeten zetten. Maar laat inderdaad eens een voorbeeld zien, een plaatje zegt (zeker in dit forum) meer dan duizend woorden.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hahn schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:39:
Geef eens een voorbeeld van een foto waarvan jij vindt dat het niet scherp is?
Dit.

Je hebt veel verschillende soorten van onscherpte: defocus, bewegingsonscherpte, lensfouten, enz. Geef eens een voorbeeld, pas dan kunnen we tips geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 08-12-2017 22:56 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59
Een cursus doet vaak wonderen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil wel een afbeelding toevoegen maar hoe maak ik daar een url bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:21:
ik wil wel een afbeelding toevoegen maar hoe maak ik daar een url bij?
Zie de faq

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
grapjas...

hier kan ik geen wijs uit worden hoor... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

gewoon [img]https://hier.staat.mijnplaatje.nl/plaatje.jpg[/img]

[ Voor 35% gewijzigd door sys64738 op 12-12-2017 20:38 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:25:
grapjas...

hier kan ik geen wijs uit worden hoor... :-(
Als je iets verder door de FAQ bladert kom je dit tegen voor als je niet bekend bent met de BB code en de knopjes boven het invul veld niet werken (of kan vinden): https://gathering.tweakers.net/forum/faq/21#images.
Over plaatjes

Zorg er voor dat je niet al te grote plaatjes gebruikt, zodat ook mensen met een minder snelle verbinding ernaar kunnen kijken, en de layout goed blijft. Plaatjes resizen doe je bij voorkeur met een programma zoals Paint Shop Pro (shareware), Photoshop (commercieel) of The Gimp (gratis).

Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. JPEG-bestanden, gesaved met een kwaliteit van 30-60 (op een schaal van 0-100) hebben de voorkeur voor foto's. PNG- en GIF-bestanden hebben de voorkeur voor screenshots, lijntekeningen, schema's, enzovoort.

Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
code:
1
[url=https://link.naar.groot.plaatje.jpg][img]https://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img][/url]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. JPEG-bestanden, gesaved met een kwaliteit van 30-60 (op een schaal van 0-100) hebben de voorkeur voor foto's. PNG- en GIF-bestanden hebben de voorkeur voor screenshots, lijntekeningen, schema's, enzovoort.
Misschien overbodig, maar in dit geval is resizen niet handig, aangezien we de scherpte moeten beoordelen. En JPEG met een kwaliteit tussen 30 en 60? Nou, doe maar niet... ;)

Het wordt natuurlijk wel gewaardeerd als je een kleinere thumbnail embed met dan een link naar de full-size. Zolang de full-size er maar wel is :)

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 12-12-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Compizfox schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:26:
[...]

Misschien overbodig, maar in dit geval is resizen niet handig, aangezien we de scherpte moeten beoordelen. En JPEG met een kwaliteit tussen 30 en 60? Nou, doe maar niet... ;)

Het wordt natuurlijk wel gewaardeerd als je een kleinere thumbnail embed met dan een link naar de full-size. Zolang de full-size er maar wel is :)
De FAQ is wat outdated inderdaad, 70-80 is prima en met minder ga je het echt zien. De breedte is overigens 640 geworden als ik mij niet vergis. Linken naar een groter plaatje is dan ook aan te raden.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ventieldopje schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:30:
[...]

De FAQ is wat outdated inderdaad, 70-80 is prima en met minder ga je het echt zien. De breedte is overigens 640 geworden als ik mij niet vergis. Linken naar een groter plaatje is dan ook aan te raden.
Een plaatje van maximaal 800 px breed (dat past net in de forumlayout) met 80% JPEG lijkt me inderdaad prima voor om te embedden. Maar als het specifiek draait om de scherpte van een foto is een link naar de full-size een must, dat wilde ik met mijn vorige post vooral aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry hoor maar dit gaat m niet worden...mij teveel abracadabra.
bij een ander forum kan ik plaatjes gewoon invoegen door in mijn bestanden te zoeken en dan te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:58:
bij een ander forum kan ik plaatjes gewoon invoegen door in mijn bestanden te zoeken en dan te plaatsen.
Gemakkelijkste is misschien om je foto gewoon elders te uploaden (bv imgur.com) en de link naar die afbeelding hier te delen. Hoeft wat mij betreft echt niet embedded te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
... of gooi hem in je Dropbox en deel de public link hier, of naar Mega, Google Drive, stuur hem naar jezelf met WeTransfer en paste die link hier), en dat zijn zo een paar dingen die ik om 4:24 's ochtends kan verzinnen in twintig seconden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:58:
Als je geholpen wil worden moet je zelf nu en dan ook wat moeite doen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Verwijderd of je maakt een Flickr account aan en gebruikt dat platform om plaatjes te delen.
Net zoals miljoenen anderen... :Y

Mooie Plaatjes   

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:10
Egocentrix schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:53:
[...]

Over je focusprobleem: Als je wilt dat iedereen/alles scherp is op de foto, zal je je diafragma kleiner moeten zetten.
Ter verduidelijking: kleinere lensopening is groter diafragmagetal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het te veel moeite is, dan doen we het topic ook wel op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.