Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

(Bijna) Semi-Passieve ITX-gaming build

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Het werd eens tijd om mijn PC te vervangen, het oude beestje krijgt toch moeite om met de jeugdige games mee te gaan.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 840 Tray€ 0,-€ 0,-
1ASRock 970 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 650 1GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Storm Scout€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper TX3€ 0,-€ 0,-
4Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 72,90€ 291,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 334,65

(Budget = 500-600)
Ik vond het wel eens een leuk idee om klein te gaan (ITX size of ergens in de buurt). Nu heb ik namelijk een full-size ATX, met maar 1 PCI-e bezet, wat ik eigenlijk een beetje zonde van de ruimte vind. Ook is het idee om de computer soms bij de TV te zetten om te gamen een leuke gedachte. (incidenteel)

Voor wanneer ik aan de studie werk (word, browser, mail) zou ik graag wel eens een flink stille pc ervan maken, maar waarvan dan wel de fans aanspringen als je begint te gamen (vandaar het semi-passieve).

Qua games speel ik niet echt veel zware games en ik heb er ook geen problemen mee om graphics hier en daar tandjes omlaag te zetten. Momenteel moet ik Siege op 720P op alles laag draaien voor fatsoenlijke FPS, dat valt me wel tegen.

Mijn concrete vragen:
- Is Semi-passief reëel zoals ik de componenten heb uitgekozen (krijg ik niet last dat de ventilators aan/uit blijven schakelen)
- Ik lees hier en daar wat over het 'klikken' van deze voeding (Corsair SF450), iemand daar ervaring mee?
- Blijft de PC wel stil genoeg wanneer ik de stock-cooler van de Ryzen 3 gebruik?
- Zijn de componenten een beetje goed afgesteld op elkaar (m.b.t. bottlenecks)?
- Zou het een betere optie zijn om het huidige systeem te upgraden of nieuw systeem te bouwen op basis van DDR3, waarvan ik 16GB heb. (in deze gevallen hoeft de build niet semi-passief te zijn, maar ga ik wel een nieuwe kast + PSU kopen.)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Voor een nieuwe build heb ik geen opslag nodig, daarvoor gebruik ik een 250GB samsung SSD + 1TB HDD die ik nog heb.

Ik gebruik voor audio een Surround set dat 3 3,5 inputs nodig heeft (Front, Rear, Center/Sub), dus ik heb sowieso een moederbord nodig dat die aansluitingen heeft. (ik weet niet of jack retasking nog een ding is?)

Momenteel heb ik een dual 1080p monitor setup (1 HDMI->HDMI en 1 DVI->HDMI)

Moet toevoegen/toegeven dat ik een beetje AMD-bloed door mijn vaten heb lopen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Had voor mijzelf al een build gemaakt om een beetje te kijken waar de prijs op uitkomt.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 100,95€ 100,95
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 113,99€ 113,99
1Gigabyte GeForce GTX 1050 D5 2G€ 123,95€ 123,95
1Sharkoon QB One€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSB€ 95,51€ 95,51
1Corsair SF450€ 81,51€ 81,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,86

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50
Volledig passief is ook een mogelijkheid.

Er zijn passieve koelers voor cpu's (Arctic Alpine Passive (47W), NoFan CR-80EH (80W), CR-95C (95W)).

Er zijn passief gekoelde videokaarten (Palit GTX 1050/1050 Ti KalmX).

Er zijn passief gekoelde voedingen (Seasonic, XFX, Enermax, SuperFlower, en als je low-power gaat; PicoPSU en NanoPSU).

Een goede stille voeding maar wel met fan, is de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:13:
Volledig passief is ook een mogelijkheid.

Er zijn passieve koelers voor cpu's (Arctic Alpine Passive (47W), NoFan CR-80EH (80W), CR-95C (95W)).

Er zijn passief gekoelde videokaarten (Palit GTX 1050/1050 Ti KalmX).

Er zijn passief gekoelde voedingen (Seasonic, XFX, Enermax, SuperFlower, en als je low-power gaat; PicoPSU en NanoPSU).

Een goede stille voeding maar wel met fan, is de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W
Blijft de warme lucht dan niet in de kast zitten als je echt alles passief pakt? Kan me nog wel voorstellen dat het passief lukt wanneer je idle draait, maar bouwt die hitte zich niet teveel op onder load?

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 11:00 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50
Zolang je gaten boven de koelers hebt dan kan de warme lucht makkelijk uit de kast stijgen. Via gaten in de zijkanten (en onderkant eventueel) wordt dan koudere lucht aangetrokken.

Ik had een 50+ Watt Core i3-6100 onder een CR80-EH tot voor kort (nu een i7-6700T 35W) en in de zomer werkte dat gewoon onder load. Moet wel zeggen dat mijn videokaart en voeding nog over fans beschikken. Zie mijn inventaris voor het systeem.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry