Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VDSL + fiber tussen 2 gebouwen => switch vertraagt snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tc-t
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-04-2021
Probleem in 't kort:
* [gebouw 1] VDSL (+ LAN) + glasvezel naar 2e gebouw + [gebouw2] switch of accesspoint + laptop => traag internet
* [gebouw 1] VDSL (+ LAN) + glasvezel naar 2e gebouw + [gebouw2] laptop rechtstreeks => snel internet

Volledig verhaaltje:
Een vriend van me heeft een vrij uitgebreid domein met achteraan zijn woonhuis met daar een VDSL modem/router (Belgacom/Proximus, dus BBox) en de nodige switches voor alle voorzieningen daar. Geen enkel probleem met de hardware of de snelheid daar ter plaatse (+/- 70 mbit)

Vooraan op het domein staan er enkele kantoorrruimtes/appartementen. Om deze ook van internet te voorzien loopt er een glasvezelkabel van het woonhuis naar de kantoorruimtes. Die glasvezelkabel is ruim 10 jaar geleden aangelegd.

Momenteel maakt enkel het appartement van zijn zoon nog gebruik van de glasvezelverbinding, de rest van de huurders gebruikt een aparte internetconnectie.

De internetconnectie in dat appartement werkt, maar de snelheid is vrij slecht.
Vanuit de meterkast waar de glasvezel aankomt, loopt er een lange ethernetkabel naar het appartement, en daar zit dan weer een Apple router (ingesteld als access point) op.
Als zijn laptop bedraad op de router is aangesloten, haalt hij slechts een snelheid van +/- 20mbit.

Als we de router er tussenuit halen en de laptop rechtstreeks verbinden, dan haalt hij ook +/- 70mbit.

Daarna hebben we allerlei test geprobeerd (zie verder), en de conclusie lijkt te zijn dat het de combinatie glasvezel + een device met switch voor het probleem zorgt.
Met switch => trage snelheid
Zonder switch => normale goeie snelheid

De glasvezel bestaat uit 5 componenten, maar ik heb geen idee welke daarvan het meest waarschijnlijk voor dit fenomeen zorgt:
* glasvezelkabel zelf
* 2x fiber - ethernet converters (Allied Telesyn AT-MC102XL Fast Ethernet Media Converter)
* 2x een setje van 2 optische kabels (denk ik) dat naar een contactdoosje loopt waar de glasvezel op gemonteerd zit

Heeft iemand zoiets al meegemaakt? Of een tip waar de meest waarschijnlijke oorzaak zit? Eventueel iets dat ik nog kan uittesten?

Uitgevoerde tests
Alle hieronder beschreven tests zijn uitgevoerd met bedraad netwerk. Het probleem stelt zich ook met draadloze connectie, maar het heeft geen zin draadloos te testen als bekabeld al niet goed werkt.

Oorspronkelijke situatie: VDSL woonhuis (+ LAN daar) -> converter rechtstreeks op de VDSL modem aangesloten, niet op een switch -> glasvezel naar appartementenblok -> converter -> lange ethernetkabel naar appartement -> Apple router -> laptop zoon => snelheid 20 mbit

Tests:
* Apple router er tussenuit en laptop zoon rechtstreeks op lange ethernetkabel => 70 mbit
* Apple router terug aangesloten en mijn laptop gebruikt => 20 mbit
(alle verdere tests zijn uitgevoerd met mijn laptop)
* Apple router weer weg + mijn laptop rechtstreeks op lange ehternetkabel => 70 mbit
* Netgear switch ipv Apple router => 20 mbit
=> het probleem zit niet in de laptop van de zoon, of in de Apple router

* ipv lange netwerkabel naar appartement nu: media converter + korte netwerkkabel + laptop => 70 mbit
* media converter + korte netwerkkabel + switch + korte netwerkkabel + laptop => 20mbit
=> het ligt niet aan de lange netwerkkabel van de media converter naar het appartement

Daarna in het woonhuis: alle apparatuur behalve de media converter verwijderd uit de VDSL-router,
en in de appartementenblok:
* media converter + korte netwerkkabel + laptop => 70 mbit
* media converter + korte netwerkkabel + switch + korte netwerkkabel + laptop => 20mbit
=> het ligt niet aan de overige apparatuur in het woonhuis

Opnieuw in het woonhuis: een switch tussen de VDSL-router en de media converter gezet (alle andere kabels uitgetrokken),
en in de appartementenblok:
* media converter + korte netwerkkabel + laptop => 70 mbit

Ik heb op die manier - denk ik - alle appratuur en bekabeling vervangen die ik kon vervangen.
Dus alles behalve:
* de bbox modem/router van de provider
* de 2 media converters
* de glasvezel kabel zelf
* de 2 fiberkabeltjes (?) tussen de media converter en het wanddoosje

Zijn er nog opties?
Of mogelijke verklaringen voor wat we hier ervaren?

Foto's van de media converter
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/25qbs60.jpg
grotere foto: http://i63.tinypic.com/2evtblx.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/wtdds4.jpg
grotere foto: http://i67.tinypic.com/4j2fyo.jpg

Alle reacties

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:28
De Allied Telesyn AT-MC102XL Fast Ethernet Media Converter kan "slechts" 100Mbps HALF DUPLEX als ik het goed lees. De AT-MC104 versie is een 100Mbps/FULL DUPLEX versie want die heeft ook een lampje dat aangeeft full/half duplex. Ik *kan* me vergissen dus dat de 102 ook een FD-LAN kant heeft.

**EDIT : BLijkt toch wel Full Duplex capabel te zijn, maar het zou me toch niet verwonderen dat je op dat vlak ergens in de knoop zit, met dus veel fouten het in dramatische lage transferrates zoals je ziet.

http://www.andovercg.com/...syn-mc100_family_ig_d.pdf

Ik vraag me af of je daar alvast niet wat "mismatch" hebt met sommige elementjes ertussen die niet goed overeenkomen.
Als je een PC/Laptop rechtstreeks op de Telesyn hangt zal je NIC mogelijks wel goed negocieren zodat je het beste eruit kan halen. Nu 100Mbps/Half Duplex zal in de praktijk eerder 60-70 halen denk ik....half-duplex wil zeggen dat er maar in 1 richting tegelijk gewerkt kan worden.

Met een "switch" => Welk merk/type van LAN-switch heb je daar hangen ?

[ Voor 16% gewijzigd door jvanhambelgium op 08-12-2017 18:05 ]

• tc-t
Bedankt voor de reply alvast.

De glasvezel + alles wat er mee te maken heeft ligt daar al ruim 10 jaar (misschien wel 13 of 14?).
Misschien is het zo dat er toen geen betere converters te krijgen waren, of dat ze onbetaalbaar waren.

In die tijd hadden ze daar uiteraard ook geen VDSL, maar een simpele ADSL.
Het zou dus best kunnen dat het probleem dat nu ervaren wordt er eigenlijk al vanaf het begin was, maar vanwege de lage basissnelheid nooit opgevallen is.
jvanhambelgium schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:54:
Met een "switch" => Welk merk/type van LAN-switch heb je daar hangen ?
In principe staat er in het appartement een Apple Wireless Router (geen idee welk type, zo'n vrij groot cilindervormig ding alvast waar ook een USB-aansluiting op was en 2 LAN en 1 WAN poort geloof ik)

Tijdens de tests hebben we die vervangen door een Netgear gigabit switch (GS-108) en ik heb ook een andere draadloze router getest (TP-Link TL-WDR3600).
Allemaal met hetzelfde effect.

In het woonhuis hangt een Netgear of TP-Link gigabit switch. Die hebben we tijdens 1 van de tests helemaal uitgetrokken en dat maakte geen verschil voor wat we in het appartement gedeelte deden.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik schat zo dat de apple router en de netgear switch beiden een gbit port hebben.
Zet die eens handmatig op 100 Mb/s en probeer het dan nog eens

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• tc-t
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:23:
Ik schat zo dat de apple router en de netgear switch beiden een gbit port hebben.
Zet die eens handmatig op 100 Mb/s en probeer het dan nog eens
Klopt. Beide zijn gigabit-apparaten.

Ik laat even nakijken
* hoe de knopjes en LEDs op de converters op die moment staan
* of die Apple router op 100mbit ingesteld kan worden (ik ken niks van Apple).

Van die Netgear ben ik vrij zeker dat het niet kan. Het is een unmanaged switch en zonder knopjes.

Zouden we hetzelfde effect kunnen bereiken met 2 oude 100mbit-switches?

Dus deze opstelling:
bbox modem/router -> 100mbit switch -> converter 1 -> glasvezel -> converter 2 -> 100 mbit switch -> laptop

of zelfs: bbox modem/router -> 100mbit switch -> converter 1 -> glasvezel -> converter 2 -> 100 mbit switch -> apple router -> laptop

Misschien geraak ik nog wel aan een 100mbit switch -- of een oude xDSL-modem-router met 100mbit LAN poortjes, dat zou ook moeten gaan denk ik?

• jvanhambelgium
"in principe" zijn de poortjes van pakweg een Apple router of de Netgear normaal 10/100/1000 Ethernet met volledige negotiatie, dus zowel full als half duplex etc,etc.
Het zou echter de eerste keer niet zijn als idd daar het probleem zit.
Nergens nog gewoon "10/100 FastEthernet" LAN switch'kes liggen ?

Verwijderd

je media converters zijn 100 Mbit maximaal. Dus als jij 70 Mbit haalt is dat heel goed (met TCP overhead van 20-25% is dat heel normaal).

Je kan kijken naar Gigabit converters, deze zijn tegenwoordig niet zo duur meer. Mikrotik heeft zelfs switches met ingebouwde SFP poort (waar dus een glasmodule in kan).

https://mikrotik.com/product/RB260GS

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:33

Illusion

(the art of)

Kijk eens of het beter gaat als je de mediaconverter bij de switch op mdi-x zet.. daarna even een powercycle.

Daarnaast lijkt het me verstandig om bij beide converters auto-negotiate weer aan te zetten.
Je ledjes geven nu geen full-duplex aan, en dat is zonde.

[ Voor 41% gewijzigd door Illusion op 08-12-2017 22:31 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• tc-t
jvanhambelgium schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:07:
"in principe" zijn de poortjes van pakweg een Apple router of de Netgear normaal 10/100/1000 Ethernet met volledige negotiatie, dus zowel full als half duplex etc,etc.
Het zou echter de eerste keer niet zijn als idd daar het probleem zit.
Nergens nog gewoon "10/100 FastEthernet" LAN switch'kes liggen ?
Helaas, nee. Bij de vorige verhuis weggegooid omdat ik genoeg gigabit-spul heb.
Misschien kan ik bij mijn broer of collega's nog wel een of 2 vinden. Of oude xDSL-modems met 100mbit LAN poortjes. Dat zou in principe even goed moeten zijn denk ik?
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:25:
je media converters zijn 100 Mbit maximaal. Dus als jij 70 Mbit haalt is dat heel goed (met TCP overhead van 20-25% is dat heel normaal).
Met 70mbit zijn we inderdaad heel tevreden. Het is dat de snelheid zo wegvalt met het gebruik van die switch/router, anders was er eigenlijk niks aan de hand ;)
Illusion schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:27:
Kijk eens of het beter gaat als je de mediaconverter bij de switch op mdi-x zet.. daarna even een powercycle.

Daarnaast lijkt het me verstandig om bij beide converters auto-negotiate weer aan te zetten.
Je ledjes geven nu geen full-duplex aan, en dat is zonde.
Ik heb je suggesties doorgegeven en laat ze dit eens uitproberen.

Het is niet heel duidelijk op de foto's, maar ik denk dat auo-negotiate aan staat. Zeker weet ik het echter niet, en van de 2e converter heb ik geen idee van de stand van de knopjes of welk LEDje er al dan niet brandt.

Dat laat ik ze ook even noteren.

Helaas woon ik niet bij hen in de buurt. Gauw eventjes langsgaan is niet echt een optie.
Als ze het zelf niet voor mekaar krijgen kan ik eind volgende week nog wel eens op bezoek gaan om het zelf te proberen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Zoals genoemd duplex mismatch: Fixed op 1 kant, auto op de andere gaat vaak verkeerd. Brakke mediaconverter defecte vezel lijken me wat minder waarschijnlijk (al is daar zonder powerlevels niets over te zeggen)

Ik zou idd ook die oude handel vervangen door gigabit, ik verwacht dat dat geen problemen geeft.
Houd er wel rekening mee dat 100Base-FX tot 2Km,gaat, en 100Gbase-SX tot 300meter. Maar ik verwacht niet dat die afstanden zo groot zijn.

Gigabit SFPtje kost 10 eur ofzo, dus dat zijn de kosten niet. En een beetje switch heeft ook een SFP slot. Alternatief is een 1Gbit mediaconverter. Dan ben je ook met 40 eur/kant klaar ofzo

• tc-t
DJSmiley schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:02:
Zoals genoemd duplex mismatch: Fixed op 1 kant, auto op de andere gaat vaak verkeerd. Brakke mediaconverter defecte vezel lijken me wat minder waarschijnlijk (al is daar zonder powerlevels niets over te zeggen)
Ben er blij mee dat de meesten (met de gegeven info) tot dezelfde conclusie komen. Dat is in elk geval hoopgevend :)
Ik zou idd ook die oude handel vervangen door gigabit, ik verwacht dat dat geen problemen geeft.
Houd er wel rekening mee dat 100Base-FX tot 2Km,gaat, en 100Gbase-SX tot 300meter. Maar ik verwacht niet dat die afstanden zo groot zijn.
Ik zou schatten dat het een meter of 200 is. Alleszins meer dan 100, anders was er toen wellicht gewoon ethernet kabel gelegd ipv glasvezel. Ik verwacht niet dat het 300m gaat zijn.
Vraag ik voor de zekerheid toch even na...
Gigabit SFPtje kost 10 eur ofzo, dus dat zijn de kosten niet.
Met SFPtje bedoel je de kabel tussen de mediaconverter en het wanddoosje op de muur neem ik aan? Die met het links het zwart en rechts het rode uiteinde?

En is dat dan 1 SFP voor 1 mediaconverter of heb ik er 2 per mediaconverter nodig?

Sorry, van glasvezel ken ik echt níks.
En een beetje switch heeft ook een SFP slot. Alternatief is een 1Gbit mediaconverter. Dan ben je ook met 40 eur/kant klaar ofzo
Switch met SFP is denk ik overkill. De kans dat er nog iets anders mee gaat gebeuren buiten connectie woonhuis - 1 appartement is erg klein.

Zou dit een goeie zijn? https://www.conrad.be/ce/nl/product/995845

Daar zitten geen knopjes AutoNeg e.d. op. Is dat een voordeel als al de rest Gigabit is, of loop ik daarmee nog steeds een risico?

--

Het blijft neem ik aan slim om in eerste instantie met wat geleend oud 100mbit spul te proberen en pas daarna alles up te graden naar 1Gbit?

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
Als 100mbit snel genoeg is voor je internet verbinding heb je niet veel aan upgrade naar gbit over je glasvezel. Tenzij je er lokaal nog iets aan hebt.

Je kan het dan toch ook proberen met 1 managed/smart switch tussen mediaconverter en het Apple accespoint? Als je maar poorten handmatig kan configureren.
5 poort switchjes waarmee dat kan zijn ook niet zo duur meer. Bijvoorbeeld de TP-Link TL-SG105E, zit uit mijn hoofd rond de 25 euro.

• jvanhambelgium
Aangezien je Proximus klant bent zit je in Belgie, ik heb hier allesinds nog een 10/100 D-LINK 1005D (5 poortjes 10/100 switch) liggen alsook "Sitecom" routertje met 4-poort switch-stukje aan ook 10/100. (Sitecom WL341v2)

Moest je toevallig in de omgeving van de provincie Antwerpen zitten mag je dit vrijblijvend komen ophalen hoor. Kan je testen zoveel je wil.

• tc-t
100mbit is inderdaad op dit moment snel genoeg. Ik heb natuurlijk geen idee of er daar ooit een snelheidsupgrade komt of niet.
Lokaal zou het interessant kunnen zijn voor de backup tussen appartement en woonhuis - maar of gigabit t.o.v. 100 mbit nu zo'n verschil gaat maken? Dat zou eerder een leuk neveneffect zijn dan een must-have schat ik.

Het klopt dat die kleine managed/smart dingetjes niet duur zijn, maar om hem enkel voor de tests te kopen is op dit moment een beetje stom. Ze investeren liever geld in iets wat straks (mee) voor de oplossing zorgt dan in iets om te testen. Zoon is een beetje krap bij kas op dit moment.

Voorlopig probeer ik aan wat oud spul te geraken, en afhankelijk daarvan te zien of er investeringen nodig zijn of gewenst zijn, en zoja welke. Of dat dan ook gebeurt, is aan hun natuurlijk...

@jvanhambelgium Bedankt voor het aanbod. We zitten inderdaad in België en in de provincie Antwerpen: omgeving Turnhout-Eindhoven.
Ik vermoed dat het wel gaat lukken om aan 100mbit-spul te geraken. Ik heb wat familie, vrienden en collega's gecontacteerd en de kans is groot dat dat iets oplevert.

• jvanhambelgium
tc-t schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:54:
100mbit is inderdaad op dit moment snel genoeg. Ik heb natuurlijk geen idee of er daar ooit een snelheidsupgrade komt of niet.
Lokaal zou het interessant kunnen zijn voor de backup tussen appartement en woonhuis - maar of gigabit t.o.v. 100 mbit nu zo'n verschil gaat maken? Dat zou eerder een leuk neveneffect zijn dan een must-have schat ik.
Zeker een groot verschil, ongeveer een factor 10 zo snel.
Ook als je vb ooit een andere Internet verbinding neemt, Proximus Fiber of Telenet met 200-500Mps snelheid zal je wel ergens naar GigabitEthernet moeten gaan.

• tc-t
jvanhambelgium schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:03:
[...]
Zeker een groot verschil, ongeveer een factor 10 zo snel.
Uiteraard, daar ben ik me van bewust ;)

Ik bedoel eerder: in de praktijk. Naast de lokale backups staat er een backup disk (vrij permanent - wordt af en toe wel eens gewisseld) in het woonhuis. Of die backup 's nachts nu 20 minuten duurt of 200 minuten; dat maakt niks uit.

==

Ik wacht even de reacties van mijn vrienden af, en kom hier op terug - wellicht pas na het weekend...
Iedereen hier alvast voor de informatie, opmerkingen en tips :)

Verwijderd

tc-t schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:39:

Zou dit een goeie zijn? https://www.conrad.be/ce/nl/product/995845

Daar zitten geen knopjes AutoNeg e.d. op. Is dat een voordeel als al de rest Gigabit is, of loop ik daarmee nog steeds een risico?
Deze kan wel werken ja. En bij Conrad doen ze niet moeilijk voor terugsturen.

En op de UTP kan je een gewone "goedkope" switch aansluiten. Deze TP-Link is wel modern, dus die heeft geen duplex problemen etc....

• tc-t
Ik heb een update gekregen ivm de status van de lampjes en de knopjes op de huidige converters:

Aan de linkerkant brandt LNK. ACT knippert
Aan de rechterkant: LNK en PWR branden; M/L en FDX zijn uit. ACT knippert.

Knopje MDI is ingeduwd, A/N en M/L Lnk Test allebei niet.

Dit is voor beide converters identiek.

Ik heb ondertussen 2 100mbit switches geleend, en probeer donderdag of volgend weekend opnieuw langs te gaan om te kijken of we daarmee een beter resultaat kunnen krijgen.

Daarnaast kan ik het alternatief voorstellen om de converters te vervangen door een gigabit-variant.
Moet ik dan enkel de converters vervangen en kan ik de fiberkabel tussen de converter en het wandcontact herbruiken? Of moet die ook vervangen worden?
(Ik neem aan dat die kan blijven dienen net als dat een UTP-kabel kan blijven wanneer de switch vervangen wordt?)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Let wel op dat er meerdere soorten fiber bestaan. Multimode/single mode en dat je daar dus andere mediaconverters of optics voor nodig hebt.

Koppelvlak in een SFP is 9 van de 10 keer sc tov de pc connectoren die er nu aan hangen dus zo even een switch inpluggen word 'm ook niet zonder adapter kabels.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:28:
Let wel op dat er meerdere soorten fiber bestaan. Multimode/single mode en dat je daar dus andere mediaconverters of optics voor nodig hebt.

Koppelvlak in een SFP is 9 van de 10 keer sc tov de pc connectoren die er nu aan hangen dus zo even een switch inpluggen word 'm ook niet zonder adapter kabels.
SFP is LC bedoel je. TS heeft nu SC/PC in zijn mediaconverter zitten. Bij een SFP moet dat LC/PC zijn. Maar ik zie vaag op de foto ook een wall outlet met SC/PC dus dan zou een ander patchkabeltje (SC/PC naar LC/PC) voldoende zijn.

Wel moet het juiste type kabel gebruikt worden. Adhv de mediaconverter is wel te herleiden dat er multimode is gebruikt. Alleen het type nog niet. Ik gok, gezien de ouderdom, OM1, maar dat is een gok.
Daarnaast is de lengte/demping van belang: Met 100base-FX kom je een klap verder dan met 1Gbase-SX.

Gigabit is voor het gebruik van TS (internet) overkil. Enige reden is om die oude meuk kwijt te zijn en de duplex issues te omzeilen (Bij gebrek aan een makkelijke andere optie) als er verder niets te redden is, maar misschien is het wel te configgen (zie hieronder).

Gigabit is wel weer nuttig als je ook on-site data wil verplaatsen, dus bv een nasje of andere fileshares wilt doen.

Houd er overigens wel rekening mee dat een gigabit mediaconverter 1Gbit only is. Dus met een patchkabeltje tussen 1Gbit mediaconverter en 100Mbit switch gaat niet werken: Koppelvlak is 1Gbit.
tc-t schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:15:
Ik heb een update gekregen ivm de status van de lampjes en de knopjes op de huidige converters:

Aan de linkerkant brandt LNK. ACT knippert
Aan de rechterkant: LNK en PWR branden; M/L en FDX zijn uit. ACT knippert.

Knopje MDI is ingeduwd, A/N en M/L Lnk Test allebei niet.
FDX led uit = Half duplex. Die zou moeten branden. Ik kan in de handleiding niet duidelijk zien of A/N ingedrukt nu auto aan of auto uit is.

Als je aan beide kanten A/N indrukt, gaat FDX dan branden op beide converters? (En hoe functioneert het dan?)

A/N knop = Auto Negotiate

M/L maakt voor de werking niet uit.
Ingedrukt = linkstatus doorgeven, uitgedrukt zou zijn dat ie dan link down geeft aan de andere kant (dus glas down, koper ook down). In het eerste geval zou de koper up blijven. Maar dat boeit voor TS niet.

Maar volgens de handleiding is het wel raadzaam om t op 1 kant uit te zetten:
When operating two media converters in a back-to-back configuration, it
is recommended that the MissingLink feature on one or both of the
converters be disabled. The MissingLink feature can be disabled by
placing the LNK TST to the OUT position. Disabling the MissingLink
feature does not interfere with the converter’s ability to pass network
traffic.

[ Voor 37% gewijzigd door DJSmiley op 12-12-2017 14:52 ]

• tc-t
Oei, dat wordt wel ingewikkeld zo :)

Ik zou denken dat we het zo gaan doen:

Stap 1: 100mbit switches hangen bij wijze van test en kijken of we de snelheid stabiel kunnen krijgen.
(Al dan niet met de knopjes spelen om het gewenste effect te bereiken)
[in deze situatie zijn zowel de converters als de switches die er direct achter hangen 100mbit]
Als we de snelheid op die manier goed krijgen, geeft dat een bepaalde zekerheid naar de mensen toe.

Stap 2: de 100mbit-converters vervangen door 1gbit-converters (deze van Conrad waar ik een paar posts eerder naar verwezen heb). het worden geen switches met SFP, gewone gigabit-switches hebben ze al en die kunnen dus gewoon blijven
[in deze situatie zijn zowel de converters als de switches gigabit]

Moet ik in dit geval nog steeds het glasvezel-patchkabeltje vervangen of niet? Voor zover ik kan zien is die aansluiting zowel op de huidige converter als op de TP-Link van Conrad dezelfde?

==

@DJSmiley bedankt voor de uitleg over de knopjes. Voor zover ik kan zien op de foto van de converter betekent A/N ingeduwd = A/N ON en niet ingeduwd = A/N OFF

Ik zal de volgende keer dat ik op bezoek ga eens kijken wat het effect van het induwen van A/N is. Zowel zonder het vervangen van de switches (wie weet?) als na het vervangen van de gigabitswitches door 100mbit.

Eigenlijk heb ik dus nog een stap 0: alle apparatuur laten zoals ze is, en enkel met de knopjes (met name A/N) spelen

[ Voor 32% gewijzigd door tc-t op 12-12-2017 15:26 ]

• tc-t
Het heeft - wegens omstandigheden - iets langer geduurd dan bedoeld, maar gisteren ben ik nog eens bij mijn vrienden langsgeweest.

Het eenvoudig induwen van het knopje A/N, en daarna beide connectors even power off - power on heeft het probleem van de snelheid opgelost.
Het lampje FDX brandt sindsdien wél.

Het probleem lijkt in elk geval opgelost. De mogelijkheid om te gaan upgraden naar 1gbit wordt achter de hand gehouden maar daar is voorlopig geen directe noodzaak voor als alles stabiel blijft werken.

Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage :)
Pagina: 1