Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Modem splitsen naar 3 gescheiden netwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:23
Ik ga bedraad en draadloos internet aanleggen bij drie appartementen. Voor deze drie appartementen is een standaard ziggo abonnement aangeschaft wat gedeeld wordt door de bewoners. Qua netwerk apparatuur wil ik graag de Unifi USG router icm Unifi AC Lite access points gebruiken.

Nu is het natuurlijk niet netjes als de bewoners van elkaar de PC/Netflix/PS4/Hue kunnen zien, daarom wil ik graag drie gescheiden netwerken (met eventueel drie routers).

Ik kom er niet achter wat de beste (en meest haalbare!) manier is om dit te doen. Ik zoek hierin dus graag het advies van iemand die dezelfde situatie heeft meegemaakt.

Beste antwoord (via SgtCaffran op 08-12-2017 16:42)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

3 losse VLAN's zou de mooiste oplossing zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-11 10:15
lier schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:52:
Klopt en met een USG prima te doen als je wat kennis van netwerken hebt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

m3gA schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:57:
[...]

Klopt en met een USG prima te doen als je wat kennis van netwerken hebt.
Sterker nog, een makkelijkere oplossing dan een USG en UAP's is nauwelijks denkbaar. Als het daar niet mee lukt gaat het niet met andere apparatuur werken :z

Wat je trouwens nog wel nodig hebt is een VLAN-aware switch, aangezien de USG geen ingebouwde switch heeft. De goedkoopste UniFi switch ligt voor de hand. Je kunt dezelfde functionaliteit een stuk goedkoper (voor 1/4 van de prijs :o ) krijgen, maar dan moet je de VLANs handmatig los van UniFi inregelen. Kan prima het kan zo simpel zijn als een port-based VLAN per poort - al zou het eleganter zijn om iedereen een eigen SSID te geven, die SSID op alle AP's te broacasten en SSID aan VLAN te koppelen - waarbij je ook nog een guest WiFi kunt inrichten, maar als je toch al met UniFi aan de slag gaat - en het bij die enkele switch kan blijven, is de EUR 25 per appartement extra tov een TP-Link gevalletje prima te overzien.

Oslik blyat! Oslik!

• SgtCaffran
Ik heb inderdaad zelf even gekeken naar VLAN's en dat lijkt wel op wat ik zoek. Nog geen ervaring mee maar het ziet ernaar uit dat dit wel moet lukken.

Dus dan komt het er zo uit te zien:

Ziggo modem > Unifi USG > Unifi managed switch > 3 x unmanaged switch > ethernet + AP's

Bedankt voor de adviezen, dit was precies wat ik even nodig had! Ik heb al ervaring met Unifi en dat werkt altijd wel lekker dus ga gewoon voor de duurdere Unifi Switch.

Verwijderd

Duurdere Unifi switch geeft geen enkel voordeel. Eenmaal ingesteld, laat je dat meestal jaren met rust. Zorg dat je een (tweedehands) HP Procurve Gigabit krijgt (zie marktplaats). Die Procurves zijn simpel, en er geldt levenslange garantie op basis van serie nummer. Dus geen bonnetje nodig als de switch het begeeft.

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:21:
Duurdere Unifi switch geeft geen enkel voordeel. Eenmaal ingesteld, laat je dat meestal jaren met rust. Zorg dat je een (tweedehands) HP Procurve Gigabit krijgt (zie marktplaats). Die Procurves zijn simpel, en er geldt levenslange garantie op basis van serie nummer. Dus geen bonnetje nodig als de switch het begeeft.
Aangezien de TS geen ervaring heeft met VLAN's is het op zich nog niet zo'n gek idee om een UniFi switch te nemen. Uit zijn reactie blijkt dat dit prima binnen het budget valt, er zijn namelijk ook geen nadelen aan.

Tweedehands is potentieel een hoop gedoe, voor dit soort bedragen zou ik liever nieuw spul kopen. Als het dan toch per se goedkoper moet voldoet een TP-link of Netgear switch ook prima. Die zijn echter wel wat minder gebruiksvriendelijk, maar eenmaal ingesteld doen die hun werk ook wel. Persoonlijk zou ik dus voor de meest elegante complete UniFi oplossing gaan.

• SgtCaffran
Qlimaxxx schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:53:
[...]

Aangezien de TS geen ervaring heeft met VLAN's is het op zich nog niet zo'n gek idee om een UniFi switch te nemen. Uit zijn reactie blijkt dat dit prima binnen het budget valt, er zijn namelijk ook geen nadelen aan.
Helemaal mee eens. De eigenaar wil simpelweg dat het goed werkt en ik kies dan liever voor een iets duurdere oplossing die het mij zelf een stuk makkelijker maakt. :)

Verwijderd

Ik moet zeggen, dat ik met de Unifi serie ongeveer drie dagen bezig was om een simpele gastennetwerk te maken met twee VLAN's. Met de HP switch en de Mikrrotik router, 15 minuten. Gewoon CLI, met een RTFM geval. Geen probleem.

Maar goed, het is een persoonlijke keuze. De ene zweert bij Cisco IOS, de andere HP, Unifi etc...

Wat ik wil zeggen, denk niet dat alle "makkelijk" gaat omdat het "duurder" is.
Pagina: 1