Doe-het-zelf-Domotica in een verbouwd huis.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 11:22
Na een rigoreuze uit/onder/ver-bouwing van onze woning ben ik eindelijk toe aan iets waar ik al zo'n 7 jaar naar uitkijk: het aanleggen van de domotica.

Na het nodige inlezen wil ik dit topic graag gebruiken om concrete vragen te stellen over zaken die mij niet duidelijk zijn geworden. In een latere fase wil ik dit topic ook gebruiken om de resultaten te delen.

Opzet:
-Bestaande pvc van de stopcontacten en schakelaars afgekoppeld van de centraaldozen en in stertopologie naar verdeelkast.
-Bestaande centraaldozensysteem blijft bestaan voor de lichtpunten. Enkele centraaldozen heb ik verwijderd.
Nieuwe bebuizing naar o.a. zonwering en rgb-ledverlichting.
-Verdeelruimte met daarin de meterkast en voldoende ruimte voor DIN-rails met een PLC en led-drivers en controllers.

[ Voor 36% gewijzigd door olettinga op 08-12-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
Vragen:
  • Vraag: Hoe ziet in een stertopologie de bedrading van een 4-voudig stopcontact, waarvan ik ieder stopcontact vanaf het verdeelpunt wil kunnen schakelen, naar verdeelkast er uit?
    Antwoord: 1x nul, 1x aarde en 4x fase. In 19mm pvc gaan max. 5 draden van 2,5mm, dus 2 buizen van 16mm of genoegen nemen met max. 3 schakelbare fase draden.
  • Vraag:Hoe ziet respectievelijk de bedrading naar 5 rgbw powerleds van 10W eruit?
    Antwoord: ...

[ Voor 68% gewijzigd door olettinga op 22-12-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal gesproken 1 fase, 1 nul en een randaarde. Maar weet niet of ik je vraag goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
Als ik vanaf het verdeelpunt de 4 stopcontacten onafhankelijk van elkaar wil kunnen schakelen met 4 (neem ik aan) relais voldoe ik dan met 1 fase, 1 aarde, en 4 nuldraden (kunnen dit ook schakeldraden zijn?) om te schakelen?

3 nuldraden, 1 aarde en 1 fase zouden samen nog door 1 pvc-buis passen. voor een 3-voudig stopcontact 3 buizen trekken levert meer knelpunten op in de bekabeling en een hoop meer kabel en buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou voor beide opties kunnen kiezen, echter zou ik zelf eerder voor 4 schakeldraden gaan. Dit vind ik persoonlijk duidelijker. Hoe de meeste dit oplossen, en of daar voorschriften voor zijn durf ik niet te zeggen.

De vraag is of er 4 voudige wcd's zijn waarbij alle 4 de "stopcontacten" gescheiden aangesloten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
Ja precies, het wordt geschakeld, dus een schakeldraad. Maar is dit wel juist?
Ik ben benieuwd naar hoe andere dit hebben aangepakt.

Ik kan natuurlijk sowieso de 4 inbouwdozen naast elkaar plaatsen met 4 losse contactdozen erin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 22:50
Schakeldraad is 1.5mm² vaak, dat wordt hem dus niet. Ik ben nog geen stopcontacten tegengekomen welke je niet los aan kan sluiten, ze delen vaak alleen het raamwerk. Het beste lijkt mij randaarde en nul doorlussen, de fase schakelen. Net zoals bij een lamp. Dat resulteert in 1x GRGE 1x Blauw 4x Bruin. Nul zou ik niet gaan schakelen omdat het geheel dan t.o. de aarde niet spanningsloos wordt. Het geheel moet wel achter dezelfde installatieautomaat zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 08-12-2017 16:33 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jim423 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:32:
Schakeldraad is 1.5mm² vaak, dat wordt hem dus niet. Ik ben nog geen stopcontacten tegengekomen welke je niet los aan kan sluiten, ze delen vaak alleen het raamwerk. Het beste lijkt mij randaarde en nul doorlussen, de fase schakelen. Net zoals bij een lamp. Dat resulteert in 1x GRGE 1x Blauw 4x Bruin. Nul zou ik niet gaan schakelen omdat het geheel dan t.o. de aarde niet spanningsloos wordt. Het geheel moet wel achter dezelfde installatieautomaat zitten.
Zwarte instalatie draad is ook prima verkrijgbaar in 2.5mm2. Zou dat dan niet netter zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zwart mag naar mijn weten ook. @Xander jij misschien nog input? Belangrijkste in deze is dat het consequent wordt uitgevoerd door de gehele installatie. Er is zover ik weet geen standaard voor geschakelde stopcontacten/lichtpunten via een stopcontact gevoed, elke vakman gaat een ander antwoord geven vermoed ik. In de praktijk zie je dat het vaak ''gewoon'' met bruin aangesloten wordt, echter ''weet'' je met zwart dat ondanks de spanning eraf is dat niet hoeft te betekenen dat de juiste groep is uitgeschakeld. Zolang er schema's bij de regelkast/verdeelkast zitten zal het echter wel goedkomen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

olettinga schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:07:
Als ik vanaf het verdeelpunt de 4 stopcontacten onafhankelijk van elkaar wil kunnen schakelen met 4 (neem ik aan) relais voldoe ik dan met 1 fase, 1 aarde, en 4 nuldraden (kunnen dit ook schakeldraden zijn?) om te schakelen?

3 nuldraden, 1 aarde en 1 fase zouden samen nog door 1 pvc-buis passen. voor een 3-voudig stopcontact 3 buizen trekken levert meer knelpunten op in de bekabeling en een hoop meer kabel en buis.
Nul, aarde en vier keer fase heb je dan nodig. In totaal zes draden om te trekken. In een 19mm gladde buis mogen maximaal vijf draden van 2,5mm2. Ik zou accepteren dat twee van de vier stopcontacten op dezelfde fasedraad geschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Pas wel ook op de belastbaarheid van de nul. Deze wordt gedeeld en alhoewel de spanning laag is, is de stroom dat uiteraard niet indien alle stopcontacten op dezelfde fase zitten (ook al gaat het via verschillende draden). Het is de stroom waar het uiteindelijk om draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als alle stopcontacten achter dezelfde beveiliging zitten (wat moet, want 1 buis) dan kan de stroom door de nul nooit hoger worden dan de waarde van de beveiliging ongeacht hoeveel stopcontacten en fasedraden jij erachter zet. En de spanning laag? In mijn branche is 230/400 inderdaad laagspanning maar om dit nu een ''lage spanning'' te noemen is in mijn ogen niet echt juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@GENETX en @Jim423

Hoe bedoel je dat precies ? belastbaarheid v.d nul ?? waar moet je op letten

En de beveliging bedoel je 16A x 230v ? = 3680watt ? per "groep" ?

intressant topic : )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je hoeft in feite nergens op te letten zolang alles achter dezelfde groep zit. De aderdikte is afh van de voorbeveiliging en moet voor alle draden gelijk zijn. Doorgaans kun je met een 10A automaat met 1,5mm² af. Met een 16A automaat zou ik 2,5mm² adviseren. Naast overbelasting/kortsluitbeveiliging zit je namelijk ook met spanningsval dat wordt vaak vergeten, stel je sluit een wat zwaarder apparaat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Met hierboven ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
Bedankt voor alle input! De aderdikte is nog een mooie toevoeging, die is vermoedelijk ook van toepassing in mijn volgende vraag.
Deze gaat over de functionele plafondverlichting van onze u-vormige keuken. Er zijn geen bovenkasten waar een ledstrip onder bevestigd kan worden dus valt de keuze logischerwijs op rgbw powerleds.

Gaat de kabelmethode van de meervoudige WCD's ook op voor deze leds?

Nu neem ik aan dat ik met 5 powerleds van 10watt (ca. 800 lumen?) ruim voldoende moet zijn voor een kraakheldere verlichting van het werkblad. Heb ik dan voor die 5 leds ieder 4 aders, dus 20aders nodig, of kan ik ook hier de nul weer bundelen?
Vervolgens heb ik over de dikte van de aders veel gelezen: Dat je min. 0.8mm2 nodig hebt of dat UTP ook wel voldoet. Of dat Loxone 1.5mm2 dikke aders adviseert.
Pagina: 1