Toon posts:

BF1 FPS drops, Wat moet ik upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost

Beste mensen,
Ik heb toch contact opgenomen met een oude kennis die bij ASRock werkt.
Hij heeft me het een en ander verteld en het komt erop neer dat:

-Ik een CPU koeler ga kopen die de airflow op het moederbord richt
-Ik eventueel een moederbord ga kopen waarvan de VRM's heatsinks hebben en gemaakt zijn voor deze processor. (Omdat de processor heel snel veel stroom trekt overheaten ze nu te snel waardoor hij throttlet, zoals al eerder aangegeven door een andere reactie hierboven)

Daarnaast heeft hij me verteld dat Gigabyte grote oplichters zijn omdat ze na het releasen van een bord snel een tweede revisie uitbrengen met veel lagere kwaliteit en specificaties, en deze tweede revisie dan verkopen onder de naam van de eerste revisie en dit in de kleine lettertjes zetten.

Bedankt voor al jullie hulp en reacties, zonder jullie had ik het probleem niet gevonden en wist ik niet eens waar ik moest beginnen!
Hallo mensen,

Ik heb een computer die ik over de jaren hier en daar geupgrade heb om een beetje de nieuwere spellen te kunnen blijven spelen. Ik ben echter student dusja geld speelde een rol bij sommige keuzes.

Nou is mijn probleem dat ik over de minimum eisen van BF1 kom.
Ik kon het spel eerst ook met alles op low/off redelijk smooth spelen, maar sinds ik mijn CPU geupgrade heb krijg ik opeens FPS drops op spannende momenten waardoor het spel soms onspeelbaar wordt. (Vooral die map waar het hele bos om je heen in de fik staat, daar heb ik echt maar 10 fps ofzo).

Nou is mijn vraag: komt dit omdat mijn computer gewoon slecht is of zit er ergens iets niet goed? Ik had eerst een AMD FX 4100, en ik herinner me niet dat het spel zo veel FPS drops had. Na de upgrade heb ik het een tijd niet gespeeld tot nu.

Mijn systeem:

550W Corsair voeding
AMD HD 7950 Sapphire 3GB Videokaart
ASUS M5A78L-M/USB3 Moederbord
AMD FX 8350 8 Core processor
4X2GB Corsair Vengeance RAM

HDD 500GB
SSD 250GB

Ik hoor graag jullie advies en of jullie het raar vinden dat ik zo veel FPS drops ervaar.
Als ik in het verkeerde forum zit mijn excuses en ik pas het graag aan!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 20:10 . Reden: Opgelost, reactie in hoofdbericht gezet voor oplossing ]

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-02 18:18
Met een simpele google search had je al antwoord gehad op jouw vraag. https://www.google.nl/search?q=AMD+FX+8350+bf1+fps+drop

Je hebt "geupgrade" naar een 5 jaar oude cpu die toen al niet de snelste was.

[ Voor 24% gewijzigd door jugger naut op 08-12-2017 13:41 ]

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:39
De VRM's op dat moederbord zijn niet heel erg geweldig. Dit kan ervoor zorgen dat de CPU te weinig stroom krijgt en terugklokt en dat kan de FPS drops verklaren.

Probeer eens een fan op de VRM's te richten en kijk dan eens of het beter gaat. Al blijft het behelpen omdat het moederbord eigenlijk niet geschikt is voor zo'n cpu ondanks dat deze wel op de ondersteunde cpu's lijst staat van Asus.

[ Voor 42% gewijzigd door .Maarten op 08-12-2017 13:31 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:41
Sluit echt alles af, qua programma’s, 8gb is op het randje voor bf1. Dus alle programma’s die open staan nemen alleen maar onnodig geheugen in.

Verder instaleer je de game op de ssd of de hdd?

En met afterburner kan je ook zien of de cpu terug klokt tijdens het gamen

Plus cpu is niet de beste helaas, zie je 100% cpu load ingame?

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2017 13:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, Ik had al een flinke zoektocht gedaan maar het komt erop neer dat dit vooral mensen zijn die droppen tot 40-50FPS met een FX 6300 en zich daar aan storen, Terwijl ik echt soms maar 15 FPS eruit weet te persen met mijn FX 8350 :'(
Sluit echt alles af, qua programma’s, 8gb is op het randje voor bf1. Dus alle programma’s die open staan nemen alleen maar onnodig geheugen in.

Verder instaleer je de game op de ssd of de hdd?

En met afterburner kan je ook zien of de cpu terug klokt tijdens het gamen
Ik had laatst task manager en speccy open staan om de gebruiks grafieken terug te lezen na een fps drop, en zag dat de RAM usage echt op 6GB blijft hangen, zou het daar echt aan liggen? want de CPU gaat flink omhoog en omlaag maar raakt nooit de 100% (gemiddeld 80%)

Ik zal Afterburner eens proberen, bedankt voor je tip!
De VRM's op dat moederbord zijn niet heel erg geweldig. Dit kan ervoor zorgen dat de CPU te weinig stroom krijgt en terugklokt en dat kan de FPS drops verklaren.

Probeer eens een fan op de VRM's te richten en kijk dan eens of het beter gaat. Al blijft het behelpen omdat het moederbord eigenlijk niet geschikt is voor zo'n cpu ondanks dat deze wel op de ondersteunde cpu's lijst staat van Asus.
Ah, Ik heb wat basiskennis van computers maar bij VRMs houdt het eigenlijk op :D 8)7
Ik heb geen fans over om ergens op te richten, maar als je zegt dat het moederbord eigenlijk niet geschikt is en daar de oorzaak ligt, welk moederbord zou je me aanraden als upgrade?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:32
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:43:
[...]

Ah, Ik heb wat basiskennis van computers maar bij VRMs houdt het eigenlijk op :D 8)7
Ik heb geen fans over om ergens op te richten, maar als je zegt dat het moederbord eigenlijk niet geschikt is en daar de oorzaak ligt, welk moederbord zou je me aanraden als upgrade?
Geen. AM3+ is de investering niet waard. Heb je weinig geld, probeer een tweedehands Core i7 (non-K) voor minder dan de nieuwprijs van een Ryzen 5 1400 te krijgen en een moederbord met H81 chipset (met 4 geheugen-sloten), dan kun je het geheugen uit je huidige systeem hergebruiken. Zal je hooguit €200 kosten en krijg je significant betere prestaties door.

Heb je genoeg geld te besteden dan is een Ryzen 5 1600 + B350 moederbord + 2x8GiB DDR4-3000 aan te raden (voor iets van €500). Maar geheugen is aardig duur momenteel dus de tweedehands optie is naar mijn mening aantrekkelijker.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:49:
[...]

Geen. AM3+ is de investering niet waard. Heb je weinig geld, probeer een tweedehands Core i7 (non-K) voor minder dan de nieuwprijs van een Ryzen 5 1400 te krijgen en een moederbord met H81 chipset (met 4 geheugen-sloten), dan kun je het geheugen uit je huidige systeem hergebruiken. Zal je hooguit €200 kosten en krijg je significant betere prestaties door.

Heb je genoeg geld te besteden dan is een Ryzen 5 1600 + B350 moederbord + 2x8GiB DDR4-3000 aan te raden (voor iets van €500). Maar geheugen is aardig duur momenteel dus de tweedehands optie is naar mijn mening aantrekkelijker.
Ik snap het even niet, sorry voor mijn onwetendheid 8)7
Maarten zegt dat ik mn moederbord moet upgraden omdat deze de processor niet aankan, en jij zegt dat ik beter de hele handel kan verkopen en kan overstappen naar een moederbord met Intel.

Het punt dat ik niet snap is dat er mensen zijn die met de FX8350 zonder problemen BF1 kunnen spelen. Dan moet er toch iets fout zitten met mijn setup? Als dat aan het moederbord ligt zou het dan niet het handigst zijn om gewoon een bord te kopen dat de setup aankan waardoor ik het spel redelijk kan spelen?

Of is het toch zo dat ik gewoon op een dood einde zit en er niks anders op zit dan dat H81/Ryzen moederbord setje te halen?

• .Maarten
Er zijn niet heel veel moederborden die die CPU's goed ondersteunen.
Hier kun je een lijst vinden:
http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database

Het is meer dat die socket gewoon oud is en er veel betere alternatieven zijn. Een FX8350 was ook niet echt een hele verstandige upgrade.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-02 17:27
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:57:
[...]

Ik snap het even niet, sorry voor mijn onwetendheid 8)7
Maarten zegt dat ik mn moederbord moet upgraden omdat deze de processor niet aankan, en jij zegt dat ik beter de hele handel kan verkopen en kan overstappen naar een moederbord met Intel.

Het punt dat ik niet snap is dat er mensen zijn die met de FX8350 zonder problemen BF1 kunnen spelen. Dan moet er toch iets fout zitten met mijn setup? Als dat aan het moederbord ligt zou het dan niet het handigst zijn om gewoon een bord te kopen dat de setup aankan waardoor ik het spel redelijk kan spelen?

Of is het toch zo dat ik gewoon op een dood einde zit en er niks anders op zit dan dat H81/Ryzen moederbord setje te halen?
Je huidige platform AM3+ was nooit echt snel of briljant voor gamen, het was alleen spotgoedkoop. De componenten van je moederbord die stroom leveren aan je processor kunnen je 8350 niet aan waardoor hij throttled en je enorme lagg krijgt.

Omdat am3+ niet fantastisch presteert is het amper de moeite waard om er een ander moederbord voor te kopen. Dan kun je beter voor een 2e hands i5 of i7 setje gaan (liefst i7 voor BF1) van een late ddr3 generatie, daarmee kun je het een stuk langer uithouden.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• freaky35
En dan geen i5 nemen maar een i7, ryzen is ook een hele goede optie.

De i5 4 cores hebben het erg moeilijk met deze game.

De game leunt zeer zwaar op de cpu ook , die is absoluut van belang

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2017 14:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor jullie reacties!

Welk type moederbord en i7/ryzen setje zouden jullie me dan aanraden voor een budget van 100-200-300 euro?

• NitroX infinity
Kijkend naar de prijzen van tweedehands socket 1150 moederborden is het misschien toch slimmer om naar Ryzen over te stappen. Dat geeft je ook betere upgrade mogelijkheden in de toekomst (socket AM4 zal nog twee generaties aan nieuwe processoren krijgen met uiteraard betere prestaties terwijl een i7 op socket 1150 het maximum is).

Bijvoorbeeld;

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 100,95€ 100,95
1ASRock AB350M Pro4€ 74,95€ 74,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D26BFSBK€ 86,50€ 86,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,40

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• freaky35
Een 4 core ryzen is een slecht plan met Een 4 core zal continu op de tenen lopen .

Minimaal een 1600, die vele cores, zijn voor bf1 ideaal.

200 a 300,is helaas te weinig voor een cpu/ mobo/ geheugen. Want het geheugen wat je hebt past niet namelijk.

Je kan wel het oude spul verkopen en dat geld bij je budget doen, of het moet al in hey budget zitten. Dan word het lastiger

Het is trouwens een combinatie van dat bf1 slechter draait en de hardware dat de game minder speelt als voorheen.

[ Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 08-12-2017 15:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik even zitten denken,

Ik hoef nog maar 1 jaartje met deze computer te doen waarna ik ga werken en dan een fatsoenlijke setup kan kopen.

Is het dan geen goede oplossing om een moederbord met een 970 chipset te kopen voor 80 euro zodat ik met de huidige setup zonder throttlen kan gamen - wat mij betreft op lage setings - voor de rest van dit jaar?
Of zou cores uitschakelen mijn ervaring verbeteren?

https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1376871?

Of zeg ik nu iets heel doms? ;(

ik hoor graag jullie reacties :9

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2017 15:54 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:59

MsG

Forumzwerver

NitroX infinity schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:50:
Kijkend naar de prijzen van tweedehands socket 1150 moederborden is het misschien toch slimmer om naar Ryzen over te stappen. Dat geeft je ook betere upgrade mogelijkheden in de toekomst (socket AM4 zal nog twee generaties aan nieuwe processoren krijgen met uiteraard betere prestaties terwijl een i7 op socket 1150 het maximum is).

Bijvoorbeeld;

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 100,95€ 100,95
1ASRock AB350M Pro4€ 74,95€ 74,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D26BFSBK€ 86,50€ 86,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,40
Socket 1155 is toch ook nog een prima optie? Zelf recent dit nog een boost gegeven, gezien nieuwe componenten idioot duur zijn voor soms marginale prestatieverbetering. Ik denk dat je voor onder de 200 als je goed zoekt wel een 1155 + een i7 2600K of beter kan halen, daarmee speel je dit soort spellen nog helemaal prima.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• NitroX infinity
@MsG Ja dat kan ook, dan zit je zelfs onder de €150.

V&A aangeboden: Intel Core i7 2600 Tray
V&A aangeboden: ASRock H77 Pro4-M

En dan nog een koeler, tenzij @Verwijderd een aftermarket koeler heeft die ook op socket 1155 past.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:59

MsG

Forumzwerver

Dat is wel de K-loze variant, is een optie. Maar dit soort processors zijn in combinatie met een leuk moederbord met 1-klik soms best goed te overklokken. Ik zit zonder gedoe met mijn i7 2600K op 4.4 Ghz ipv 3.4 Ghz, dat zal nog wel enig snelheidsverschil geven, wat soms maar een tientje oid meer is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• .Maarten
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:49:

Ik hoef nog maar 1 jaartje met deze computer te doen waarna ik ga werken en dan een fatsoenlijke setup kan kopen.

Is het dan geen goede oplossing om een moederbord met een 970 chipset te kopen voor 80 euro zodat ik met de huidige setup zonder throttlen kan gamen - wat mij betreft op lage setings - voor de rest van dit jaar?

Das alsnog een bord met slechte VRM's waardoor je best kans hebt dat je probleem daar dus niet mee verholpen is.

Verwijderd

Topicstarter
.Maarten schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:54:
[...]

Das alsnog een bord met slechte VRM's waardoor je best kans hebt dat je probleem daar dus niet mee verholpen is.
Wat zou dan een bord zijn met de juiste VRM's om deze setup redelijk te laten draaien?

Laat ik mijn vraag aanpassen:
Hoe kan ik met de minste investering het jaar doorkomen met de huidige setup? na dit jaar kan ik een monster pc kopen die al mijn dromen invult, maar voor nu moet ik even een manier vinden om met wat ik heb het beste te maken omdat ik slechts een arme student ben :'( |:(

Kan ik dan het beste, onthoudende dat ik deze computer na dit jaar waarschijnlijk niet meer gebruik:

-Een passend moederbord kopen voor de FX8350

-Een tweedehands setje kopen van nitrox hieronder:
NitroX infinity schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:48:
@MsG Ja dat kan ook, dan zit je zelfs onder de €150.

V&A aangeboden: Intel Core i7 2600 Tray
V&A aangeboden: ASRock H77 Pro4-M

En dan nog een koeler, tenzij @Verwijderd een aftermarket koeler heeft die ook op socket 1155 past.

• .Maarten
Je oude CPU weer terugplaatsen en die FX8350 verkopen. Dat is het goedkoopste.

Of bijvoorbeeld zoiets: V&A aangeboden: Gigabyte GA-990XA-UD3 R5
Dat moederbord heeft een 8+2 VRM opstelling. Dat werkt prima met een FX8350. Dit is gewoon een advertentie die ik tegen kwam op V&A. Ken de verkoper verder niet oid.

Al is dat setje wat Nitrox linkt ook prima. Al zou ik zo min mogelijk kosten maken en volgend jaar gewoon alles vervangen.

[ Voor 25% gewijzigd door .Maarten op 08-12-2017 17:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
.Maarten schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:07:
Je oude CPU weer terugplaatsen en die FX8350 verkopen. Dat is het goedkoopste.

Of bijvoorbeeld zoiets: V&A aangeboden: Gigabyte GA-990XA-UD3 R5
Dat moederbord heeft een 8+2 VRM opstelling. Dat werkt prima met een FX8350. Dit is gewoon een advertentie die ik tegen kwam op V&A. Ken de verkoper verder niet oid.
Is dat tweede moederbord niet een betere keuze dan? omdat ik dan een veel betere CPU heb en spellen net iets beter kan draaien dan met de oude?

Dus dan zou ik gewoon alles op dat moederbord kunnen prikken en weer een jaartje vooruit kunnen?
_/-\o_

• .Maarten
Ja daar zou het gewoon allemaal prima op moeten werken.

• Solvinkor
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-06-2022
Voor de AM3+ 8-cores heb je inderdaad echt die 990 chipset nodig. Die gigabyte is een goede keuze, zeker voor die prijs.
Let er ook goed op wat voor een koeler je gebruikt. het beste is om, als je de stock koeler vervangt, een top-down koeler te gebruiken (één die de lucht naar het moederbord blaast), dit om de VRM's ook voldoende gekoeld te houden.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:56
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:49:

Goedkoopste dat je kunt proberen is een fan op de VRM's zetten om die te koelen.

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

-Ik eventueel een moederbord ga kopen waarvan de VRM's heatsinks hebben en gemaakt zijn voor deze processor. (Omdat de processor heel snel veel stroom trekt overheaten ze nu te snel waardoor hij throttlet, zoals al eerder aangegeven door een andere reactie hierboven)

Daarnaast heeft hij me verteld dat Gigabyte grote oplichters zijn omdat ze na het releasen van een bord snel een tweede revisie uitbrengen met veel lagere kwaliteit en specificaties, en deze tweede revisie dan verkopen onder de naam van de eerste revisie en dit in de kleine lettertjes zetten.

Bedankt voor al jullie hulp en reacties, zonder jullie had ik het probleem niet gevonden en wist ik niet eens waar ik moest beginnen!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:47
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:10:
Beste mensen,

Als een moederbord onvoldoende VRM's heeft dan helpt een beetje extra koeling niet. Daarnaast ga je waarschijnlijk achteruit in CPU koeling wat de 8350 ook goed kan gebruiken (zet er dan liever een fan bij).

Als je toch gaat kijken naar een ander (goedkoop) moederbord, ga dan voor een Gigabyte GA-970A-UD3 of GA-970A-UD3P, deze hebben voldoende VRM + koeling maar waren voor slechts 80 euro al te koop.
8)7 8)7 8)7
Jaloers omdat ze zelf geen goede moederborden konden maken voor AM3?

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:40:
[...]

Als een moederbord onvoldoende VRM's heeft dan helpt een beetje extra koeling niet. Daarnaast ga je waarschijnlijk achteruit in CPU koeling wat de 8350 ook goed kan gebruiken (zet er dan liever een fan bij).
Met de Shadowrock Topflow 2 van Bequiet ga ik er zeker niet op achteruit qua koeling, en het koelt ook nog eens het moederbord.
Dit ding is echt gigantisch groot, 135mm fan erop. halve moederbord bedekt. maar het werkt perfect
Als je toch gaat kijken naar een ander (goedkoop) moederbord, ga dan voor een Gigabyte GA-970A-UD3 of GA-970A-UD3P, deze hebben voldoende VRM + koeling maar waren voor slechts 80 euro al te koop.
quote:
8)7 8)7 8)7
Jaloers omdat ze zelf geen goede moederborden konden maken voor AM3?
Gigabyte is echt Troep.
Ja, de borden werken meestal wel, maar de kwaliteit van de borden is echt waanzinnig slecht. Die oplichterij met die revisies waar ik het eerder over had is gewoon gebeurd, zoek het maar op.

Daarnaast heeft ASRock heel goede moederborden voor AM3, kwalitatief hoger en gaan veel langer mee dan bijvoorbeeld ASUS. Dus van jaloezie is geen sprake.

• mitsumark
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:10:
[...]
Met de Shadowrock Topflow 2 van Bequiet ga ik er zeker niet op achteruit qua koeling, en het koelt ook nog eens het moederbord.
Dit ding is echt gigantisch groot, 135mm fan erop. halve moederbord bedekt. maar het werkt perfect
Die koeler kost wel 60 euro en koelt als een tower koeler van 4 tientjes, maar die zal aardig voldoen inderdaad.
Ik weet niet welke koeler je nu hebt en of je erop vooruit gaat, maar reviews kun je zelf vergelijken denk ik.
[...]
Gigabyte is echt Troep.
Ja, de borden werken meestal wel, maar de kwaliteit van de borden is echt waanzinnig slecht. Die oplichterij met die revisies waar ik het eerder over had is gewoon gebeurd, zoek het maar op.

Daarnaast heeft ASRock heel goede moederborden voor AM3, kwalitatief hoger en gaan veel langer mee dan bijvoorbeeld ASUS. Dus van jaloezie is geen sprake.
Ik hoor nooit problemen met Gigabyte AM3+ borden. Misschien kun je wat bewijs leveren?

"deze tweede revisie dan verkopen onder de naam van de eerste revisie en dit in de kleine lettertjes zetten." kan ik geen bewijs van vinden... Wat jij zegt is dus voor zover ik kan vinden niet echt gebeurd.
Ik zie wel iets over nieuwe revisies met slechtere componenten bij instap Intel B85 bordjes, misschien kon dit simpelweg omdat R1 over-engineered was? Ik zou R2 dan ook niet vergelijken met R1 maar met de concurrentie.

Ook mijn Gigabyte 990FXA D3 bord was aanzienlijk veel beter dan mijn Asrock 870 extreme3 (mede door de chipset wel 20 euro duurder).

De enige Asrock moederborden die te overwegen zijn voor een 8-core, zijn de 990FX Extreme9 (en misschien de 4 maar zeker niet de 6) en de Fatality 990FX.
Allemaal met een onnodig dure 990 chipset.

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik heb soortgelijke problemen met bf4 gehad, heb 6 cores ht = 12 cores. Alleen door core 9/10/11/12 te stoppen met affinity werkte het weer. Check even met perfoverlay.drawgraph 1 en kijk naar je gele lijnen(cpu) als je enorme pieken hebt ligt het daar aan. Max fps limiter moet dan ook aan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een Fatality 990FX en ben op alle vlakken flink vooruit gegaan. Het lijkt zelfs alsof mijn internetsnelheid is gestegen :P
Alle problemen zijn opgelost en het bord is al op het eerste zicht veel betere kwaliteit dan ASUS. Het bord is van dikke materiaal, alle onderdelen van het bord zijn van hogere kwaliteit en het is veel logischer ingedeeld.
Ook handige features zoals speciale muispoort, usb 3.1, HQ audio enz enz.

De shadowrock topflow koeler koelt niet als een tower koeler van 4 tientjes, Die had ik namelijk al erop zitten. Mijn processor is nu Idle 15 graden celcius en met grote workload 30-40 graden celcius. Niet te vergelijken met mijn coolermaster tower koeler die ik erop had zitten.
Daarnaast houdt hij ook het hele moederbord goed koel. Een nadeel is wel dat het een reusachtig ding is wat het halve moederbord bezet.

• mitsumark
Voor 15 graden idle moet je pc buiten staan, ik denk dat de temp niet goed wordt uitgelezen, komt vaker voor bij AM3.

Een Hyper 212 (led) is net zo goed en kost maar 25.
https://www.kitguru.net/c...hadow-rock-tf-2-review/5/
Doe koelt dan weer niet het moederbord inderdaad, maar dat lijkt me met de fatality en wat airflow van de casefans niet nodig.

Anyway, goed moederbord, ben blij dat ie bevalt.

• White Feather
mitsumark schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:52:
"deze tweede revisie dan verkopen onder de naam van de eerste revisie en dit in de kleine lettertjes zetten." kan ik geen bewijs van vinden... Wat jij zegt is dus voor zover ik kan vinden niet echt gebeurd.
Ik zie wel iets over nieuwe revisies met slechtere componenten bij instap Intel B85 bordjes, misschien kon dit simpelweg omdat R1 over-engineered was? Ik zou R2 dan ook niet vergelijken met R1 maar met de concurrentie.
https://nl.hardware.info/...e-b85m-hd3-inclusief-test

Dusdanig verslechterde revisie dat een 4770k na 3 minuten gaat throttlen bij encoden van video.

• mitsumark
White Feather schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:05:
[...]

https://nl.hardware.info/...e-b85m-hd3-inclusief-test

Dusdanig verslechterde revisie dat een 4770k na 3 minuten gaat throttlen bij encoden van video.
Die heb ik gezien inderdaad, vandaar ook mijn post. Is evens het enige voorbeeld dat ik kan vinden.
Hoewel niet netjes, is het wel een nieuw revisienummer.

Daarnaast: een 4770k van 350 euro hoort natuurlijk niet op een instap moederbord van 6 tientjes.
Zeker niet als je van plan bent te gaan stresstesten (moet sowieso niemand doen) en/of hem langere tijd 100% gaat belasten (video encoding).

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 18-12-2017 23:15 ]

• White Feather
mitsumark schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:15:
[...]

Die heb ik gezien inderdaad, vandaar ook mijn post. Is evens het enige voorbeeld dat ik kan vinden.
Hoewel niet netjes, is het wel een nieuw revisienummer.

Daarnaast: een 4770k van 350 euro hoort natuurlijk niet op een instap moederbord van 6 tientjes.
Zeker niet als je van plan bent te gaan stresstesten (moet sowieso niemand doen) en/of hem langere tijd 100% gaat belasten (video encoding).
Mooi verhaal, maar als er in de specificaties staat dat hij die 4770k ondersteunt, dan moet hij die ook bij 100% gebruik aankunnen, anders moet je dat niet vermelden. Dan had je moeten vermelden dat hij processors hoger dan 65 Watt TDP niet aan kan (en dus wel de zuinige i7/i5's).

En dat ze nu een overclockbare processor hebben gebruikt, maakt niet uit, want een 4770(non-K) loopt nauwelijks lager. Als je al die SLI-support, vele sata-aansluitingen en Raid niet nodig hebt, dan ben je prima uit met een niet Z-chipset.
Pagina: 1