Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik heb net een Samsung Evo 850 m.2 1TB besteld.Nu zag ik dat de snelheiden van deze schijf rond de 520mb/s liggen. De nieuwste generatie, de 960 Evo is met een leessnelheid van 3.000mb/s 6x sneller.

Aan jullie de vraag of ik dit snelheidsverschil zal merken? Het prijsverschil van 100 euro is het mij waard als ik het verschil daadwerkelijk ga merken.

Dingen die ik dagelijks doe, zijn:
  • Gamen
  • Renderen
  • Website's bouwen

[ Voor 10% gewijzigd door iApp op 08-12-2017 12:37 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:36
Oordeel zelf :) : https://nl.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten

(de 850 m.2 evo en 2.5" variant hebben dezelfde theoretische snelheid, net zoals de 960 evo/pro)

[ Voor 28% gewijzigd door Nat-Water op 08-12-2017 12:38 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Nat-Water schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:35:
Oordeel zelf :) : https://nl.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten

(de 850 m.2 evo en 2.5" variant hebben dezelfde theoretische snelheid, net zoals de 960 evo/pro)
Dank! Hier zocht ik naar. Helaas kwam ik niet veel verder dan een vergelijking tussen de 950 en 960. :9

Wat ik zo zie is het alleen bij het uitpakken van rar bestanden echt sneller. Dat is mij de 100 euro niet waard. Jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:36
iApp schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:44:
[...]

Dank! Hier zocht ik naar. Helaas kwam ik niet veel verder dan een vergelijking tussen de 950 en 960. :9

Wat ik zo zie is het alleen bij het uitpakken van rar bestanden echt sneller. Dat is mij de 100 euro niet waard. Jammer
Klopt. Er stond in het decembernummer van c't magazine ook een stukje over, die hadden dezelfde conclusie.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:13

Onbekend

...

Met het verwerken van veel grote bestanden zou je tegen de sata600 limiet kunnen lopen. De vraag is: Hoe vaak loop je daar tegenaan, en is het erg om dan iets langer op jouw bestand te wachten?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Het extra verschil is wel dat de snelle ssd’s een M.2 aansluiting hebben ipv de grootte van een laptop hardeschijf met SATA aansluiting.
Ik heb bijvoorbeeld mijn 6 SATA poorten van mijn moederbord in gebruik, maar ik heb op mijn moederbord nog 2 M.2 aansluitingen. Zo kan ik dus bijvoorbeeld 2 ssd’s combineren met 6 hdd’s. (Of in mijn geval 4 ssd’s, 3 hdd’s en een dvd station)

Je hebt er ook geen kabels voor nodig, en geen plek in je case om hem vast te schroeven.

Natuurlijk is dat allemaal geen 100 euro verschil waard als je nog plek hebt op je SATA poorten, maar als je moederbord een M.2 slot heeft kan je nadien altijd uitbreiden. Een 128GB M.2 schijfje komt af en toe voor 30-40 euro voorbij in de V&A en is leuk voor wat steam games of wat renders op kwijt te zetten.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik begrijp je zeker weer niet, @Malantur

M.2 staat niet gelijk aan (extra) snel en/of geen SATA-600.

Langdradige uitleg (van mij): MAX3400 in "Is alles compatible en kan ik er jaren mee vooruit?"

[ Voor 57% gewijzigd door MAX3400 op 08-12-2017 13:50 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ook moet je uitkijken met het toevoegen van M.2-schijven als alle SATA-aansluitingen al bezet zijn: op veel moederborden wordt er een SATA-aansluiting uitgezet zodra je een M.2-ssd die SATA gebruikt plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Dit is voorlopig mijn enige schijf, heb geen dvd speler en waarschijlijk ook niet nodig. Ik ben jaren een Mac gewend met 256GB opslag en kon me daar prima mee redden. De renders werden immers in Google Drive opgeslagen (ongelimiteerde opslag).

Het is bij mij een kwestie van m2 (oude generatie) vs m2 (nieuwe generatie). Zoals @Nat-Water liet zien, hebben de snellere leessnelheiden geen invloed op de laadtijden. Alleen het sneller kunnen wegschrijven van data, levert een beetje voordeel op. Maar dat voordeel, zou ik bij wijze van beter in een i7 7820x kunnen stoppen, dan in een m.2 ssd.

Pagina: 1