Wifi signaal ziggo router-modem versterken

Pagina: 1
Acties:
  • 7.506 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:26
Beste Tweakers,

Ik woon in een appartement en beschik over een Ziggo modem en router in één. Op de kabel haal ik 200 mb/s, maar de nieuwe laptop van mijn vriendin komt niet boven de 30 mb/s en ook op mijn mobiel is het drama. Je zou zeggen dat in een appartement van normaal formaat de modem-router van Ziggo wel voldoende kracht moet hebben.

Mijn vraag: hoe kan ik het wifi signaal versterken? Op Ziggo lees ik van alles over een wifibooster of een eigen wifi router instellen, maar zijn er ook simpele plug-and-play routers die ik in mijn Ziggo modem kan steken? Namelijk nogal een leek op het gebied van netwerken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:01
30 mb/s is een prima snelheid voor een draadloze verbinding.
Wat is het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
boyette schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:41:
30 mb/s is een prima snelheid voor een draadloze verbinding.
Wat is het probleem?
Dus allebei praat je nu over millibit per seconde. En nee, dat is geen acceptabele snelheid!

Over welke WiFi-adapter hebben we het en op welk kanaal/snelheid zegt dat ding verbonden te zijn??

[ Voor 72% gewijzigd door MAX3400 op 08-12-2017 09:43 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

1. Trek een (minimaal cat5e) kabel naar de plek waar je slecht bereik hebt.
2. Hang er een accespoint aan (kijk even naar die van Kpn)
3. Profiteer

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
MAX3400 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:42:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Over welke WiFi-adapter hebben we het en op welk kanaal/snelheid zegt dat ding verbonden te zijn??
Dat zal ik vanavond thuis eens uitzoeken. Ik heb een Ziggo mediabox onder de tv staan. Van daar uit loopt een lange internetkabel naar mijn bureau (pc) met een router-modem van Ziggo. Van daar uit gaat er weer een internet kabel naar mijn pc en de router geeft ook het wifi signaal af. Ik heb het idee dat ik iets niet helemaal goed doe hier in :'). Zou een kabel van mediabox naar pc, en wifi versterker bij mediabox niet voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberonline
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-04 20:55
Even voor de duidelijkheid, heb jij op de Modem een extra router aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:51:
[...]

...Ik heb het idee dat ik iets niet helemaal goed doe hier in :').
Zoals al eerder gepost: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Staat die router ook DHCP en dergelijke uit te geven, firewall aan, etc. etc.?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 16:02
Hou er wel rekening mee dat als je laptop of telefoon geen 5GHz ondersteuning heeft je waarschijnlijk niet veel hoger gaat halen dan 30Mbit/s(de snelheid die je waarschijnlijk bedoelt).

Ik zou persoonlijk geen netwerkkabel tussen ziggo modem en mediabox aansluiten, uit ervaring en advies van ziggo-monteurs weet ik dat dit veel problemen veroorzaakt. Ik denk echter niet dat dit de reden is van jouw probleem.

Dat zou ik eerder zoeken in de WiFi-adapter van je apparaten of het Ziggo modem. Een KPN wifiversterker of Ubiquiti UAP AC Lite zouden in dat laatste geval een oplossing kunnen bieden.

Ik raad in ieder geval af om voor repeaters(niet bekabelde WiFi versterkers) of Mesh te gaan. Dan ga je namelijk sowieso niet ver boven de 30Mbit/s uitkomen. Daarnaast kost dat vooral veel geld en is het technisch inferieur aan bekabelde accesspoints.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Cyberonline schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:30:
Even voor de duidelijkheid, heb jij op de Modem een extra router aangesloten?
Ik denk het dan.. ik heb een Ziggo Horizon Box èn een Ziggo modem-router. Is de modem-router niet overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberonline
Een Horizon Box is niet goed te gebruiken als Router, daar deze een gehele andere netwerkreeks geeft.
Hiermee heb je een dubbele NAT gemaakt, Welke voor erg veel problemen zorgt zoals Qlimaxxx ook aal aangeeft.

Als je alle apparaten loskoppeld van de ziggo modem (Ubee of technicolor), behaal je dan wel de juiste snelheid?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Cyberonline schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:39:
Een Horizon Box is niet goed te gebruiken als Router, daar deze een gehele andere netwerkreeks geeft.
Hiermee heb je een dubbele NAT gemaakt, Welke voor erg veel problemen zorgt zoals Qlimaxxx ook aal aangeeft.

Als je alle apparaten loskoppeld van de ziggo modem (Ubee of technicolor), behaal je dan wel de juiste snelheid?.
Ik denk niet dat ik mijn Media Box gebruik als router. Ik heb altijd een moden-router van Ziggo gehad naast mijn pc. De Horizon Box is veel later gekomen toen ik overging op een andere Ziggo pakket. Het enige apparaat wat zit gekoppeld aan mijn ziggo modem is dan ook mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberonline
Dus voor de duidelijkheid, De horizon is niet aangesloten op de modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Cyberonline schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:44:
Dus voor de duidelijkheid, De horizon is niet aangesloten op de modem?
Volgens mij loopt er van de Media Box een coax kabel naar mijn router. Ik zal vanavond even moeten kijken hoe dit precies zit. Onderstaand geeft mijn huidige situatie weer.

Groen = media box ziggo
Paars = coax kabel
Blauw = modem-router ziggo

la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberonline
Als ik het goed kan zien en begrijp, is de configuratie niet juist.
Het zou als volgt moeten zijn:
ISRA -> Coaxkabel-> Modem(Ubee)
en vanaf modem:
UTP -> PC
UTP -> Horizon

Zo hebt ik het ook staan bij mijn schoonouders, en dit werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:36

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik zou gewoon de modem/router gebruiken en alles wat met wifi te maken heeft in de Horizon Mediabox uitzetten. Vervolgens kun je de modem in bridgemodus laten zetten en daar goede router achter plaatsen. Dit scheelt je geheid in snelheid en signaalkwaliteit.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Hoe meer ik er over deel hoe minder ik er van snap, beschamend sorry. Mijn tv heeft bijvoorbeeld maar 3 van de 5 streepjes wifi vaak. Terwijl die gewoon bekabeld internet van de media box zou moeten kunnen krijgen toch?

Ik kan de router wel bij de tv zetten, maar dan moet ik een nieuwe lange internetkabel kopen om naar mijn pc te leggen terwijl er nu al een coax kabel mooi weggewerkt ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberonline
Ik zou het doen zoals ik het in mijn vorige post heb aangegeven.
Dit is het snelste en goedkoopste oplossing.
Als je meer wilt weten kan je altijd een PM sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Cyberonline schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:57:
Als ik het goed kan zien en begrijp, is de configuratie niet juist.
Het zou als volgt moeten zijn:
ISRA -> Coaxkabel-> Modem(Ubee)
en vanaf modem:
UTP -> PC
UTP -> Horizon

Zo hebt ik het ook staan bij mijn schoonouders, en dit werkt perfect
Nee,
AOP - coax naar Modem ---> huisnetwerk
AOP - coax naar Horizon --- TV

Het zal aan de omgeving liggen, maar dit is de manier van aansluiten in fZiggo gebied
Over fUPC-gebied kan ik niets zeggen.

Voor nog 'betere' verbindingen zou ik persoonlijk het modem met de meegelverde coax-kabel aansluiten op het AOP.
Van daaruit een utpkabel naar de PC-plek, daar dus een EIGEN aan te schaffen router aansluiten die alle moderne banden ondersteund.
Ziggo even bellen, en het router/modem in bridge zetten, zoals @sjaool aangeeft

[ Voor 22% gewijzigd door FreshMaker op 08-12-2017 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:12

Tazzios

..

Wie zegt dat bereik een probleem is?

vragen:
-Wifi via 2.4GHz of 5Ghz?
- ad.v. 'Ziggo modem en router' 'nieuwe laptop' en mijn mobiel' kunnen we niet herleiden wat die ondersteunen
-Welke kanaal gebruik je en hoeveel andere netwerken zitten op het zelfde kanaal

Hoe moet het anders aansluiten van het modem gaan helpen om zijn wifi signaal te verbeteren? Zijn bekabelde internet snelheid is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:59
Cyberonline schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:07:
Ik zou het doen zoals ik het in mijn vorige post heb aangegeven.
Dit is het snelste en goedkoopste oplossing.
Als je meer wilt weten kan je altijd een PM sturen
Coax op een isra punt? Als je dat werkend krijg ben je een absolute eindbaas...

Heb je een modem en Horizon, dan geeft alleen het modem internet. De Horizon geeft niets op de netwerk uitgangen, kan ook niet omdat de bootfile dit niet toestaat. Je kunt je Horizon wel eenvoudig in je thuisnetwerk opnemen met kabel of via wifi. Dit zal, bij goed configureren, geen probleem opleveren.

Advies is om coax naar het modem zo kort mogelijk te houden om problemen te vermijden. Langer kan prima maar Ziggo levert hier geen support op. Werkt het dan is het geen probleem, met een coaxkabel kun je zelfs grotere afstanden overbruggen dan met UTP mits goed aangesloten in ingeregeld.
FreshMaker schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:11:
[...]

Nee,

Het zal aan de omgeving liggen, maar dit is de manier van aansluiten in fZiggo gebied
in fUPC kan zowel tv als internet via de Horizon of TV via Horizon + Internet via los modem. Net waar de horizon staat en het modem of wat de klant wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Tazzios schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:12:
Wie zegt dat bereik een probleem is?

vragen:
-Wifi via 2.4GHz of 5Ghz?
- ad.v. 'Ziggo modem en router' 'nieuwe laptop' en mijn mobiel' kunnen we niet herleiden wat die ondersteunen
-Welke kanaal gebruik je en hoeveel andere netwerken zitten op het zelfde kanaal

Hoe moet het anders aansluiten van het modem gaan helpen om zijn wifi signaal te verbeteren? Zijn bekabelde internet snelheid is prima.
Wifi van laptop heeft 5Ghz ondersteuning zie ik. Welk kanaal ik gebruik weet ik zo 1,2,3 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberonline
met ISRA bedoelde ik AOP (ff in de war qua benaming)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 11:42
FreshMaker schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:11:
[...]

Nee,

Voor nog 'betere' verbindingen zou ik persoonlijk het modem met de meegelverde coax-kabel aansluiten op het AOP.
Van daaruit een utpkabel naar de PC-plek, daar dus een EIGEN aan te schaffen router aansluiten die alle moderne banden ondersteund.
Ziggo even bellen, en het router/modem in bridge zetten, zoals @sjaool aangeeft
UPC gebied is hetzelfde. Het verwarrende is dat de Horizon box (denk dat je daarmee de mediabox bedoeld) ook als modem en Access Point kan dienen.
Niet gebruiken!.
Als je een Modem erbij hebt gekregen (Zo'n witte a.k.a. ConnectBox) dan signaal splitten waar het je huis in komt. 1 coax naar Horizon box en 1 coax in de ConectBox. Vervolgens kun je de Horizon box op het WIFI netwerk aansluiten van de connectbox en alle andere zooi ook bekabeld en draadloos.

Gebruik die Horizonbox alsjeblieft niet voor meer dan alleen TV kijken, dat is vragen om problemen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Meekoh schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:17:
[...]
Gebruik die Horizonbox alsjeblieft niet voor meer dan alleen TV kijken, dat is vragen om problemen.
Volgens mij doe ik dat ook niet. Als de router uit staat heb ik geen internet en wifi, dat is het enige ding wat als modem-router fungeert. Het vreemde blijft alleen, en vandaar mn openings post, is dat op een afstand van enkele meters het wifi signaal al naar 3 van 5 streepjes gaat op de TV en mn vriendin maar 30 mb/s haalt op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:19:
[...]

Volgens mij doe ik dat ook niet. Als de router uit staat heb ik geen internet en wifi, dat is het enige ding wat als modem-router fungeert. Het vreemde blijft alleen, en vandaar mn openings post, is dat op een afstand van enkele meters het wifi signaal al naar 3 van 5 streepjes gaat op de TV en mn vriendin maar 30 mb/s haalt op de bank.
Dan heb je je setup verkeerd beschreven.
Als je wifi inderdaad vanuit de HorizonBox komt dan kan dat crappy signaal best kloppen. Dat ding is ook gewoon ruk.
Maak anders ff een fototje, weten we gelijk over welke apparaten we het hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Meekoh op 08-12-2017 11:21 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Meekoh schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:20:
[...]

Dan heb je je setup verkeerd beschreven.
Als je wifi inderdaad vanuit de HorizonBox komt dan kan dat crappy signaal best kloppen. Dat ding is ook gewoon ruk.
Maak anders ff een fototje, weten we gelijk over welke apparaten we het hebben.
Zal ik vanavond doen als ik thuis ben, maar ik bedoel juist dat wifi uit mijn router komt naast de pc. Niet van de HorizonBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:51
Wat een verwarring hier. Een ISRA niet hetzelfde als een AOP. As je een los modem/router hebt van ziggo, hangt dat met coax aan je AOP, zoals TS het heeft getekend. Daarnaast hangt de mediabox met coax aan het AOP. Dit is de normale setup in fZiggo gebied. De mediabox heeft dan niks met je internet of wifi van doen.

Je zou de mediabox ook via UTP (dus naast de coax) met je modem kunnen verbinden, en je mediabox als extra accesspoint kunnen laten werken. Dat heb ik thuis ook, maar dat is voor "gevorderden" omdat het niet altijd stabiel is.

wel ziggo modem heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door valkenier op 08-12-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
valkenier schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:27:
Wat een verwarring hier. Een ISRA niet hetzelfde als een AOP. As je een los modem/router hebt van ziggo, hangt dat met coax aan je AOP, zoals TS het heeft getekend. Daarnaast hangt de mediabox met coax aan het AOP. Dit is de normale setup in fZiggo gebied. De mediabox heeft dan niks met je internet of wifi van doen.

Je zou de mediabox ook via UTP (dus naast de coax) met je modem kunnen verbinden, en je mediabox als extra accesspoint kunnen laten werken. Dat heb ik thuis ook, maar dat is voor "gevorderden" omdat het niet altijd stabiel is.

wel ziggo modem heb je?
Zoals TS het heeft getekend en uitgelegd is zijn Horizon box het modem en heeft hij een losse router (geen modem).
Maargoed, ik zeg wacht maar even totdat er foto's zijn van de apparaten in kwestie.
Horizonbox als modem is in oud upc gebied lang heel gebruikelijk geweest.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Meekoh schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:32:
[...]

Zoals TS het heeft getekend en uitgelegd is zijn Horizon box het modem en heeft hij een losse router (geen modem).
Nee ik heb van begin post af aan gezegd dat ik modem-router heb van Ziggo en een losse media box. Helaas kan ik vanaf hier niet zien welke modem-router het is, het enige dat ik weet is dat die wat jaartjes oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:34:
[...]

Nee ik heb van begin post af aan gezegd dat ik modem-router heb van Ziggo en een losse media box. Helaas kan ik vanaf hier niet zien welke modem-router het is, het enige dat ik weet is dat die wat jaartjes oud is.
jawel dat zeg je wel:
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:51:
[...]

Dat zal ik vanavond thuis eens uitzoeken. Ik heb een Ziggo mediabox onder de tv staan. Van daar uit loopt een lange internetkabel naar mijn bureau (pc) met een router-modem van Ziggo. Van daar uit gaat er weer een internet kabel naar mijn pc en de router geeft ook het wifi signaal af. Ik heb het idee dat ik iets niet helemaal goed doe hier in :'). Zou een kabel van mediabox naar pc, en wifi versterker bij mediabox niet voldoende zijn?
Er loopt een lange kabel vanuit de mediabox naar de router, dat is dus waarschijnlijk een UTP kabel. Dus COAX gaat in de horizonbox en er komt UTP uit naar de router/modem, want horizon box heeft geen COAX out. Oftewel je horizonbox functioneerd als modem.

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kunnen we even terug gaan naar het begin. We zijn hier al tig posts verder, maar exact welke apparatuur gebruikt wordt is niet duidelijk. Iedere verwachting mbt wat je draadloos zou kunnen halen hangt daar vanaf.
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:34:
[...]

Uh, is het echt teveel gevraagd om op te staan en erheen te gaan en kijken wat het is? Trouwens, zelfs dat hoeft niet. Log in op de GUI (dat is het default gateway IP dat je op je PC ziet). Gebruikersnaam/wachtwoord is hoogstwaarschijnlijk ofwel ziggo/draadloos danwel admin/admin. Je ziet dan als het goed is welk apparaat je hebt. Als je toch ingelogd bent kun je gelijk ook de vragen over je instellingen beantwoorden, dus per band:
- kanaal
- kanaalbreedte

Exacte type modemrouter is relevant, want dat zegt of je alleen 2.4GHz erop ter beschikking hebt danwel 2.4GHz en 5GHz.

Vervolgens heb je het over 30Mbps op je mobiel. Exact welke is dat? Ook hier is dat van belang om te weten of je 5GHz aankunt, en vervolgens hoeveel antenne-radio combinaties het mobieltje heeft.

Als je alleen 2.4GHz ter beschikking hebt en het mobieltje heeft maar een enkele antenne, dan is de theoretische max bruto link rate 72Mbps. Daar kun je max 2/3 effectief van gebruiken, dus als er perfect signaal is, geen interferentie en geen ander verkeer op jouw netwerk kun je echt maximaal zo'n 48Mbps halen. In de echte wereld is er altijd drukte en interferentie, zeker in de 2.4GHz-band, dan is 30Mbps een prima meetwaarde. Andere AP's neerzetten of aan signaal rommelen gaat daar niets aan veranderen.

Als je daarentegen aan beide kanten 5GHz ter beschikking hebt en twee antennes zou je met gemak 200Mbps moeten kunnen halen. In dat geval is er iets mis en moeten we achterhalen wat.

Je hebt het ook over een laptop met 5GHz-support. Ook daar de vraag: exact welke? Of relevanter: exact welke WiFi NIC zit erin? Als de laptop windows draait kun je dit en nog veel meer over de verbinding te weten komen door in een command prompt in te toetesen:
code:
1
netsh wlan show interface

Doe dat eens en post de uitkomst hier (als platte text).

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 08-12-2017 11:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
dion_b schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:46:
Uh, is het echt teveel gevraagd om op te staan en erheen te gaan en kijken wat het is? Trouwens, zelfs dat hoeft niet. Log in op de GUI (dat is het default gateway IP dat je op je PC ziet).
Het is geen onwil ;) ik ben aan het werk in Utrecht en woon in Arnhem. Vanavond doe ik met liefde alles in huis wat jullie in eerdere posts vragen.

De laptop is:
https://tweakers.net/pric...13-51-370v/specificaties/
en heeft een vinkje bij 5Ghz ondersteuning

De mobiel is een Galaxy S7 en heeft, neem ik aan, ook de mogelijkheid tot sneller wifi dan 30 mb/s

[ Voor 13% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 08-12-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:59:
[...]

Het is geen onwil ;) ik ben aan het werk in Utrecht en woon in Arnhem. Vanavond doe ik met liefde alles in huis wat jullie in eerdere posts vragen.

De laptop is:
Nee, bij 5GHz ondersteuning. Maar doe alsnog thuis die netsh wlan show interface, dat zegt een stuk meer.
De mobiel is een Galaxy S7 en heeft, neem ik aan, ook de mogelijkheid tot sneller wifi dan 30 mb/s
Wees eens nauwkeurig met die hoofdletters. Hierboven is al geroepen dat je hoogstwaarschijnlijk 30Mbps bedoelt. Dat is een factor miljard meer dan 30mbps :o

Los daarvan, een Galaxy S7 ondersteunt WiFi-ac, maar heeft slechts een enkele antenne. In de 5GHz op WiFi-ac kan het een link rate aan van 433Mbps, wat netto 285Mbps mogelijk zou moeten maken al is dat theoretisch - ik heb hier een Asus Zenfone2 met zelfde WiFi-module als de Galaxy S7 en op 1.5m van een WiFi-ac AP haal ik "maar" 238Mbps. Maar als je AP (modemrouter in dit geval) geen WiFi-ac aan kan zakt dat naar 100Mbps over WiFi-n in de 5GHz, en als het met 2.4GHz moet werken gaat mijn verhaal hierboven van nog geen 50Mbps op.

Ik vermoed dus dat je enkel in de 2.4GHz werkt en daarom een voor 2.4GHz te verwachten snelheid haalt. Dan is de hamvraag: waarom? Als er 5GHz beschikbaar is maar je gebruikt die niet, kun je de performance waarschijnlijk gelijk verdubbelen met de apparatuur die je hebt. Is er geen 5GHz beschikbaar, dan moet je daar wat aan doen. In dat laatste geval is even Ziggo vragen om een andere modemrouter ws beste - en goedkoopste - oplossing. Moge duidelijk zijn: we moeten weten wat daar in de hoek van je kamer staat om te kunnen zeggen hoe verder te gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 16:02
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:59:
[...]

De laptop is:

In dit geval hebben beide apparaten dus ondersteuning voor 5GHz.

Nou is bij een groot deel van de routers van Ziggo ook de 5GHz niet geweldig(dit hangt af van het type modem). De Horizonbox/Mediabox gebruiken als internetrouter of accesspoint raad ik echt af. Dat het kan wil niet zeggen dat dit verstandig is om te doen. Het is namelijk best lastig om dit juist in te stellen en bij een storing maakt het er ook niet makkelijker op het probleem te vinden.

Veel van Ziggo's modem/routers staan standaard zo ingesteld dat de 5GHz een ander SSID(wifi naam) heeft als de 2.4GHz. Als je ergens je SSID met de toevoeging 5GHz ziet staan en deze nog niet gebruikt hebt kun je deze even proberen. Het nadeel van verschillende SSID's voor 2.4 en 5GHz is dat het bereik echt helemaal weg moet vallen voordat je apparaat uit zichzelf overschakelt naar de 2.4GHz, die wat verder reikt. Dit verhaal gaat natuurlijk alleen op als je nog niet op 5GHz zat.

Ik zou dat soort zaken eerst eens testen. Als je kans ziet een UTP-kabel van het modem naar de tv te leggen dan is dit zeker een goed idee. Hier kun je dan de tv op aansluiten(voor het smart-tv gedeelte, dus niet de mediabox!) en e.v.t. een accesspoint of router(met modem in bridge modus).
valkenier schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:27:
Dat heb je niet helemaal goed. Een ISRA is wel degelijk een AOP. AOP staat voor abonnee overname punt. KPN noemt dit punt een ISRA(Infrastructuur / randapparatuur). Dit is dus een klassiek geval van een koe is een dier maar niet elk dier is een koe.

Omdat KPN het AOP op hun kopernetwerk een ISRA noemt, Reggefiber het op het glasnetwerk een FTU noemt en Ziggo de term AOP wel gebruikt is het handig om alleen het Ziggo AOP een AOP te noemen. Dat doen de meeste tweakers ook. Als je echter 100% juist wilt zijn is de correcte term het "Ziggo AOP".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qlimaxxx schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:18:
[...]

In dit geval hebben beide apparaten dus ondersteuning voor 5GHz.

Nou is bij een groot deel van de routers van Ziggo ook de 5GHz niet geweldig(dit hangt af van het type modem).
Op apparaten van >5j oud was WiFi sowieso vrij brak. Maar er zijn ook modemrouters zonder 5GHz geweest.
De Horizonbox/Mediabox gebruiken als internetrouter of accesspoint raad ik echt af. Dat het kan wil niet zeggen dat dit verstandig is om te doen. Het is namelijk best lastig om dit juist in te stellen en bij een storing maakt het er ook niet makkelijker op het probleem te vinden.
Idd. Niet doen. Die Horizonbox simpelweg alleen met coax met het TV-signaal verbinden en met HDMI met je TV. Vooral niets met UTP of WiFi doen erop. DHCP gedrag ervan (zowel client als server) is instabiel. En de WiFi is beroerd - ook niet gek met een harde schijf tussen de antennes in.
Veel van Ziggo's modem/routers staan standaard zo ingesteld dat de 5GHz een ander SSID(wifi naam) heeft als de 2.4GHz. Als je ergens je SSID met de toevoeging 5GHz ziet staan en deze nog niet gebruikt hebt kun je deze even proberen.
Dat zou makkelijkste oplossing zijn.
Het nadeel van verschillende SSID's voor 2.4 en 5GHz is dat het bereik echt helemaal weg moet vallen voordat je apparaat uit zichzelf overschakelt naar de 2.4GHz, die wat verder reikt. Dit verhaal gaat natuurlijk alleen op als je nog niet op 5GHz zat.
Meh, als je het goed wilt doen zorg je overal in huis voor dekking op 5GHz en stel je de apparaten die 5GHz aankunnen alleen in op 5GHz. 2.4GHz hou je als best-effort over voor de legacy/low-end.
Ik zou dat soort zaken eerst eens testen. Als je kans ziet een UTP-kabel van het modem naar de tv te leggen dan is dit zeker een goed idee. Hier kun je dan de tv op aansluiten(voor het smart-tv gedeelte, dus niet de mediabox!) en e.v.t. een accesspoint of router(met modem in bridge modus).
Als ik die tekening zie is dit een eenkamerwoning. Twee of meer AP's in zo'n setup is onnodige overkill. Zelfs een >5j oude modemrouter kan dat makkelijk helemaal op 5GHz dekken. Vaste apparaten bedraad aansluiten is altijd een goed idee. Als ik het zo lees heeft hij dat gedaan, maar dan op dat Horizon-geval en niet op de modemrouter. Dat gaat niet werken, dus geen wonder dat de TV over WiFi gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
dion_b schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:46:
Als ik die tekening zie is dit een eenkamerwoning. Twee of meer AP's in zo'n setup is onnodige overkill. Zelfs een >5j oude modemrouter kan dat makkelijk helemaal op 5GHz dekken. Vaste apparaten bedraad aansluiten is altijd een goed idee. Als ik het zo lees heeft hij dat gedaan, maar dan op dat Horizon-geval en niet op de modemrouter. Dat gaat niet werken, dus geen wonder dat de TV over WiFi gaat.
De slaapkamers zitten er boven, heb alleen de woonkamer getekend uit luiheid :+ dat laatste wat je zegt kan goed het probleem zijn. Ga het uit het werk meteens eens uitpluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Advies koop 2 ubiquiti ac pro Of Aruba IAP (het liefst 200 serie)
Maak een netwerk dat op 5HGZ en 2.4GHZ uitzend
Zolang je apparatuur 802.11ac is zit je goed en haal je die snelheden ook op Wifi als je apparatuur ook 802.11ac is aan de ander kant

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raoul.TLS schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:09:
Advies koop 2 ubiquiti ac pro Of Aruba IAP (het liefst 200 serie)
Maak een netwerk dat op 5HGZ en 2.4GHZ uitzend
Zolang je apparatuur 802.11ac is zit je goed en haal je die snelheden ook op Wifi als je apparatuur ook 802.11ac is aan de ander kant
We hebben een helderziende :+

De rest van ons weet nog niet wat de exacte situatie is en waarom de snelheid nu tegenvalt, en jij komt met een advies dat TS ofwel EUR 250 (2x UAP AC Pro) danwel EUR 950 (2x Aruba IAP 205) gaat kosten 8)7

Kun je exact uitleggen welke meerwaarde TS gaat hebben bij deze uitgave bij de behaalde snelheid op z'n Galaxy S7 in de woonkamer boven pakweg een nieuwe modem van Ziggo regelen die ook WiFi-ac doet en hem exact EUR 0 kost? En sowieso op basis waarvan je dit soort voor thuisgebruik absurde bedragen adviseert?

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 08-12-2017 14:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Reden is Ik heb ook een Ziggo modem in de meterkast staan. Vlak bij de voor deur.
(huis uit 2010)
Wifi Signaal van dat ding in de woonkamer op dezelfde etage is slecht.
Wat is er tussen de meterkast en de woonkamer ? (Wc Trap en een voorraadkast)
Heb Ziggo modem een tijd in de woonkamer gehad.
Toen had ik op de eerste etage al zo een slecht bereik dat ik hem gewoon uitgeschakeld heb.
Ok moest wat extra geld uitgeven. Maar nu kan ik zonder verbinding te verliezen terwijl ik aan het Facetimen ben van een verdieping naar de andere te gaan. seamless roaming.
Dat is echt handig .

Heb een tijdje in de woonkamer een Linksys gehad op de eerste etage ook een Linksys en op zolder ook een.
Nu heb ik een netwerk en loopt over ellkaar en overstraalt elkaar niet

Denk dat je met een goede sterke accespoint klaar ben.
Ik heb deze week ook een ubiquiti ac pro in een grote werkplaats geplaast te vervanging van een linksys ding. bereik was echt super.
dion_b schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:47:
[...]

We hebben een helderziende :+

De rest van ons weet nog niet wat de exacte situatie is en waarom de snelheid nu tegenvalt, en jij komt met een advies dat TS ofwel EUR 250 (2x UAP AC Pro) danwel EUR 950 (2x Aruba IAP 205) gaat kosten 8)7

Kun je exact uitleggen welke meerwaarde TS gaat hebben bij deze uitgave bij de behaalde snelheid op z'n Galaxy S7 in de woonkamer boven pakweg een nieuwe modem van Ziggo regelen die ook WiFi-ac doet en hem exact EUR 0 kost? En sowieso op basis waarvan je dit soort voor thuisgebruik absurde bedragen adviseert?

[ Voor 6% gewijzigd door Raoul.TLS op 08-12-2017 15:35 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raoul.TLS schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:30:
Reden is Ik heb ook een Ziggo modem in de meterkast staan. Vlak bij de voor deur.
(huis uit 2010)
Wifi Signaal van dat ding in de woonkamer op dezelfde etage is slecht.

Wat is er tussen de meterkast en de woonkamer ? (Wc Trap en een voorraadkast)
Heb Ziggo modem een tijd in de woonkamer gehad.
Toen had ik op de eerste etage al zo een slecht bereik dat ik hem gewoon uitgeschakeld heb.
Weet jij dan wel welk modemrouter TS heeft? Weet je ueberhaupt welke je zelf had? Hoe kun je dan weten of het vergelijkbaar zou werken? Idem voor vloeren en muren.
Ok moest wat extra geld uitgeven. Maar nu kan ik zonder verbinding te verliezen terwijl ik aan het Facetimen ben van een verdieping naar de andere te gaan. seamless roaming.
Dat is echt handig .
Dat is een prima (zij het nog steeds dure) oplossing voor jouw probleem. Maar TS heeft het nergens over roamingproblemen of geen dekking boven, hij heeft het over tegenvallende prestaties in z'n woonkamer.
Heb een tijdje in de woonkamer een Linksys gehad op de eerste etage ook een Linksys en op zolder ook een.
Nu heb ik een netwerk en loopt over ellkaar en overstraalt elkaar niet
Want alle Linksys apparaten zijn hetzelfde? En buiten deze niet met name genoemde Linksys apparaten waar je blijkbaar een slechte ervaring hebt gehad bestaat niets anders dan een UAP AC Pro of Aruba IAP?
Denk dat je met een goede sterke accespoint klaar ben.
Hoe hard een AP zendt is waarschijnlijk minst relevante gegeven bij WiFi. Sowieso is alles wettelijk beperkt tot 100mW in de 2.4GHz en 200/1000mW in de verschillende delen van de 5GHz. Veel relevanter is z'n ontvangstgevoeligheid en het antennepatroon. Dat zit met die UAP AC Pro en iAP uiteraard goed, maar niet noemenswaardig beter dan een KPN "WiFi Versterker" van EUR 50. De meerwaarde van de duurdere oplossingen zit op geheel ander vlak (beheer, vooral).
Ik heb deze week ook een ubiquiti ac pro in een grote werkplaats geplaast te vervanging van een linksys ding. bereik was echt super.
Omdat iets bij jou (in een loods nota bene...) goed werkt, maakt het nog geen goede oplossing voor de woonkamer van een ander, laat staan dat het ook de optimale oplossing is qua budget en mogelijkheden. Je kunt simpelweg geen goed advies geven zonder de situatie op z'n minst globaal helder te hebben. Daarom is dit simpelweg slecht advies.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Ziggo modem mist Wifi functionaliteiten als Gast netwerk etc
Wat je soms op je Ziggo modem niet heb en waar je ook best gebruik van wil maken.
Je betaalt ook wat voor maar je krijgt ook meer opties en functionaliteit bij.

Wil natuurlijk niet zeggen dat hij die nu wil gebruiken. maar misschien in de toekomst wel.
je kan van je ziggo modem niet de zelfde Wifi functionaliteiten verwachten als van een Wifi router / Ap van over de 100 euro.

Er is een groot verschil tussen huis en thuis serie van Linksys en ubiquiti of Aruba spul.
Als ik in mijn eigen huis kijk heb ik soms wel 15 Wifi divices op ac aan het comuniseren.
En als ik bezoek of een feestje heb zijn het er wel meer tegen de 25 en wel 30.
Vorige Linksys 4200 series trok het gewoon niet Ziggo modem technicolor trok het ook niet.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Moet je nou persé gelijk hebben?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:03:
... Mijn tv heeft bijvoorbeeld maar 3 van de 5 streepjes wifi vaak. Terwijl die gewoon bekabeld internet van de media box zou moeten kunnen krijgen toch?...
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:19:
... Het vreemde blijft alleen, en vandaar mn openings post, is dat op een afstand van enkele meters het wifi signaal al naar 3 van 5 streepjes gaat op de TV en mn vriendin maar 30 mb/s haalt op de bank...
Weet je zeker dat die streepjes op je TV iets met het WiFi signaal te maken hebben?
Meestal zijn die streepjes bedoeld om de signaalkwaliteit (kwantiteit eigenlijk) aan te geven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Met WiFi apratuur moet je niet als andere voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Als je een Lada koop moet negen Ferrari verwachten

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Je kan via de Power Promise van Ziggo een gratis WiFibooster aanvragen (Tp Link access point). Die zijn echt plug&play, UTP kabeltje erin en je hebt een extra wifi punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raoul.TLS schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:49:
Met WiFi apratuur moet je niet als andere voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Als je een Lada koop moet negen Ferrari verwachten
Nee, maar als je alleen een autotje voor de dagelijkse boodschappen en een paar keer per jaar naar de schoonouders nodig hebt, is een Ferrari - of trouwens een Scania truck - totale overkill. Niemand betwist dat zowel Ubiquiti als Aruba prima spullen maken, of dat ze op een flink aantal vlakken beter zijn dan menig consumentenapparaat. Maar als de eisen die gesteld worden aan een AP helemaal niet zulk grof geschut nodig hebben, is het puur geld over de balk smijten om het te nemen.

Laten we trouwens sowieso deze ononderbouwde discussie stoppen en wachten op meer info van TS. Dan kunnen we met concrete kennis van de situatie komen tot een passend advies.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Dat is niet de bedoeling hier. Dan had TS wel in V&A gezeten

[ Voor 87% gewijzigd door DJSmiley op 08-12-2017 22:55 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
kijk even welke wifi kaart je nieuwe laptop heeft.
zeer veel nieuwe low & mid end laptops worden nog steeds met 1x1 2.4ghz antenne uitgerust om kosten te drukken...
vanaf je over een wifi 5Ghz of AC chipset beschikt weet je dat je laptop capable is om meer te halen..
ik heb bijvoorbeeld mijn flaptop geupgrade naar een intel 7260 AC chip wat de lat al op een theoretische 866mbps legt..
indien je 1x1 2.4ghz only hebt is 30mbps niet eens slecht (dan is je theoretische koppelingssnelheid 72mbps)

hier zie je zo'n plaatje van iemand die op 54mbps theoretische koppeling zit
https://technet.microsoft...0_Fig2(en-us,MSDN.10).jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ijske schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:17:
kijk even welke wifi kaart je nieuwe laptop heeft.
zeer veel nieuwe low & mid end laptops worden nog steeds met 1x1 2.4ghz antenne uitgerust om kosten te drukken...
Doodzonde, je ziet het zelfs met > EUR 1k gevallen :'(
- maar hier niet aan de orde. Dat ding doet iig WiFi-ac en 5GHz. Of het 1x1 of 2x2 of beter is, is een tweede. Dat weten we zodra TS een netsh wlan show interface doet.
vanaf je over een wifi 5Ghz of AC chipset beschikt weet je dat je laptop capable is om meer te halen..
ik heb bijvoorbeeld mijn flaptop geupgrade naar een intel 7260 AC chip wat de lat al op een theoretische 866mbps legt..
indien je 1x1 2.4ghz only hebt is 30mbps niet eens slecht (dan is je theoretische koppelingssnelheid 72mbps)
Volgens mij had ik dat hierboven al nagerekend O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
dion_b schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:46:
Doe dat eens en post de uitkomst hier (als platte text).
netsh wlan show interface op laptop

There is 1 interface on the system:

Name : Wi-Fi
Description : Qualcomm Atheros QCA9377 Wireless Network Adapter
GUID : 4fc0badc-0f71-40b9-9361-6278721b26ea
Physical address : 28:56:5a:04:41:97
State : connected
SSID : Drop it like it's hotspot
BSSID : 44:32:c8:ff:03:c9
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11n
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Channel : 1
Receive rate (Mbps) : 72.2
Transmit rate (Mbps) : 72.2
Signal : 100%
Profile : Drop it like it's hotspot

Hosted network status : Not available

Type modem die ik heb:

https://www.ziggo.nl/klan...modem/technicolor-tc7200/

En zo even kijken hoe de kabels hier nou precies lopen :)

En ik ga dit even uitvoeren:
https://www.ziggo.nl/klan...TC%207200%20Wi-Fi%20modem

Edit: mijn 2.4 Ghz netwerk disabled en mijn 5 Ghz netwerk enabled nu :) problemen lijken opgelost. Telefoon haalt 120 Mbps :D thanks guys.

[ Voor 10% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 10-12-2017 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Piet_Piraat7 schreef op zondag 10 december 2017 @ 09:18:
[...]

netsh wlan show interface op laptop

There is 1 interface on the system:

Name : Wi-Fi
Description : Qualcomm Atheros QCA9377 Wireless Network Adapter
Bah. Wel WiFi-ac support (en goede, stabiele drivers), maar slechts 1x1 SiSo, dus low-end radio. Met WiFi-ac nog te overzien, maar met WiFi-n (zelfs 5GHz) blijft het traag :'(
[...]

Connection mode : Auto Connect
Channel : 1
Receive rate (Mbps) : 72.2
Transmit rate (Mbps) : 72.2
Signal : 100%
Bingo. dit wil dus zeggen dat je perfect signaalsterkte hebt (>-50dBm) en dat de signaal-ruisverhouding goed genoeg is voor de beste modulatie (72.2Mbps=MCS 7). Je hebt dus zeker geen dekkings- of interferentieprobleem.

Dit bevestigt dat meerdere AP's plaatsen totale onzin is in deze situatie.
Bah. Middelmatige antennes maar vooral slechts single-radio: hij kan op 2.4GHz of 5GHz, maar niet beide tegelijk.
En zo even kijken hoe de kabels hier nou precies lopen :)

En ik ga dit even uitvoeren:
https://www.ziggo.nl/klan...TC%207200%20Wi-Fi%20modem

Edit: mijn 2.4 Ghz netwerk disabled en mijn 5 Ghz netwerk enabled nu :) problemen lijken opgelost. Telefoon haalt 120 Mbps :D thanks guys.
120Mbps? Dat is vrij indrukwekkend gezien ik een link rate van max 150Mbps verwacht. Hoger dan dat ga je het helaas niet krijgen met deze hardware. Als je daar tevreden mee bent, mooi, maar:

1) je hebt nu dus geen 2.4GHz meer. Als je ergens in huis nog een oud apparaat hebt wat geen 5GHz aankan, kan die nu niet verbinden.
2) 5GHz gaat minder goed door muren en vloeren heen. Kan dus zijn dat je in die slaapkamers boven problemen gaat krijgen, des te meer omdat noch de TC7200 noch de twee low-end clients uitblinken in ontvangstgevoeligheid.
3) ook al heb je boven wel genoeg dekking voor een stabiele verbinding, omdat je nul marge hebt qua snelheid (je hebt 100% signaal nodig om gewenste performance te halen) zal het daar tegenvallen. Enige manier om dit aan te pakken met de (helaas wat brakke) hardware die je hebt is zorgen voor WiFi-ac zodat je met 100% signaal ~300Mbps kunt pakken en dus met een stuk minder nog de 200Mbps / 120Mbps waar je blij mee bent kunt halen.

Alledrie redenen om te zorgen voor een fatsoenlike WiFi-ac supporting dualband AP. En met beetje geluk kun je dat gratis krijgen. Die TC7200 is verouderd, als je Ziggo contacteert met de melding dat je WiFi te traag is in 2.4GHz en in 5GHz onvoldoende dekt krijg je zo een moderne opgestuurd met 3x3 MiMo WiFi-ac. Dan zit je voorlopig weer prima :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
dion_b schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:20:
Die TC7200 is verouderd, als je Ziggo contacteert met de melding dat je WiFi te traag is in 2.4GHz en in 5GHz onvoldoende dekt krijg je zo een moderne opgestuurd met 3x3 MiMo WiFi-ac. Dan zit je voorlopig weer prima :)
Ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuibCR
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-05 21:37
dion_b schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:20:
[...]

Bah. Middelmatige antennes maar vooral slechts single-radio: hij kan op 2.4GHz of 5GHz, maar niet beide tegelijk.

[...]

120Mbps? Dat is vrij indrukwekkend gezien ik een link rate van max 150Mbps verwacht. Hoger dan dat ga je het helaas niet krijgen met deze hardware. Als je daar tevreden mee bent, mooi, maar:

1) je hebt nu dus geen 2.4GHz meer. Als je ergens in huis nog een oud apparaat hebt wat geen 5GHz aankan, kan die nu niet verbinden.
2) 5GHz gaat minder goed door muren en vloeren heen. Kan dus zijn dat je in die slaapkamers boven problemen gaat krijgen, des te meer omdat noch de TC7200 noch de twee low-end clients uitblinken in ontvangstgevoeligheid.
3) ook al heb je boven wel genoeg dekking voor een stabiele verbinding, omdat je nul marge hebt qua snelheid (je hebt 100% signaal nodig om gewenste performance te halen) zal het daar tegenvallen. Enige manier om dit aan te pakken met de (helaas wat brakke) hardware die je hebt is zorgen voor WiFi-ac zodat je met 100% signaal ~300Mbps kunt pakken en dus met een stuk minder nog de 200Mbps / 120Mbps waar je blij mee bent kunt halen.

Alledrie redenen om te zorgen voor een fatsoenlike WiFi-ac supporting dualband AP. En met beetje geluk kun je dat gratis krijgen. Die TC7200 is verouderd, als je Ziggo contacteert met de melding dat je WiFi te traag is in 2.4GHz en in 5GHz onvoldoende dekt krijg je zo een moderne opgestuurd met 3x3 MiMo WiFi-ac. Dan zit je voorlopig weer prima :)
Welke van de routers die Ziggo biedt is degene met de sterkste antennes? Ik heb helaas in mijn slaapkamer (appartement, enkel begane vloer) vrijwel geen signaal met m'n huidige router. Ik kan de positie van de router niet echt veel tactischer maken helaas, dus daar kan ik niet één, twee, drie wat mee doen.
Ik heb ook niet de mogelijkheid om een kabel te trekken door loze/bestaande leidingen (heb ik niet) nog onder de vloer door (gelijmd PVC).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HuibCR schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:45:
[...]

Welke van de routers die Ziggo biedt is degene met de sterkste antennes?
De nieuwste generatie 'Connectbox' modemrouters hebben zonder meer de beste antennes (Compal CH7465LG en Arris TG2492LG). Maar...
Ik heb helaas in mijn slaapkamer (appartement, enkel begane vloer) vrijwel geen signaal met m'n huidige router. Ik kan de positie van de router niet echt veel tactischer maken helaas, dus daar kan ik niet één, twee, drie wat mee doen. Ik heb ook niet de mogelijkheid om een kabel te trekken door loze/bestaande leidingen (heb ik niet) nog onder de vloer door (gelijmd PVC).
Goede antennes kunnen nog niet toveren. Als je modemrouter op een beroerde plaats staat, heeft het zoals ik hierboven al riep weinig zin geld/tijd/moeite te steken in iets beters op die foute plek. Je moet gewoon zorgen voor een AP op een goede plek.

Als je alle mogelijkheden om dat te doen dichtgeplakt (letterlijk) hebt was dat minder verstandig, maar kijk eens wat verder dan die vloer. Al heb je geen loze leidingen naar andere locaties in huis heb je vast andere opties. Heb je leidingen met (ongebruikte) telefonie- of coaxkabels naar andere locaties in huis? Of leidingen met gebruikte kabels waar een tweede naast pakt? Of een kruipruimte waar je iets door kunt trekken (het is begane grond...), of een verlaagd plafond waar iets boven kan?

Het is bijna ondenkbaar dat je niets van dit alles hebt. Als je er zelf tegen op ziet, ga eens in overleg met een professional (voor weinig op werkspot.nl te vinden) en kijk wat hij voor je kan doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuibCR
dion_b schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:11:
[...]

De nieuwste generatie 'Connectbox' modemrouters hebben zonder meer de beste antennes (Compal CH7465LG en Arris TG2492LG). Maar...

[...]

Goede antennes kunnen nog niet toveren. Als je modemrouter op een beroerde plaats staat, heeft het zoals ik hierboven al riep weinig zin geld/tijd/moeite te steken in iets beters op die foute plek. Je moet gewoon zorgen voor een AP op een goede plek.

Als je alle mogelijkheden om dat te doen dichtgeplakt (letterlijk) hebt was dat minder verstandig, maar kijk eens wat verder dan die vloer. Al heb je geen loze leidingen naar andere locaties in huis heb je vast andere opties. Heb je leidingen met (ongebruikte) telefonie- of coaxkabels naar andere locaties in huis? Of leidingen met gebruikte kabels waar een tweede naast pakt? Of een kruipruimte waar je iets door kunt trekken (het is begane grond...), of een verlaagd plafond waar iets boven kan?

Het is bijna ondenkbaar dat je niets van dit alles hebt. Als je er zelf tegen op ziet, ga eens in overleg met een professional (voor weinig op werkspot.nl te vinden) en kijk wat hij voor je kan doen.
Ik heb echt geen leidingen in de muur waar iets bij kan (geen telefonie, niets).
Hooguit zou dus de kruipruimte een optie zijn. Mijn luik zit echter dichtgesmeerd met egaline. Ik weet niet of ik daar in kan komen op een nette wijze.

Ik heb op dit moment de Cisco epc3928ad, waarmee ik krap wel verbinding heb of net niet.
Overigens lijkt die router het ook niet echt te trekken als ik torrents download in de woonkamer (op korte afstand van de router) de snelheid lijkt dan wat terug te vallen vreemd genoeg. Het moeten herstarten omdat hij niets deed was een probleem dat ik gelukkig niet meer ervaar. Had ik vreemd genoeg aan het begin van de periode (de eerste 3 maanden m'n abo) meer last van.

Zou een van de door jou genoemde routers wel voordeel bieden qua signaal t.o.v. mijn huidige Cisco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerst een wedervraag: gebruik je vooral de 2.4GHz of de 5GHz? En hoe werkt het in de andere van die twee?

Qua 5GHz kun je een flinke verbetering verwachten met een van de nieuwe 3x3 MIMO WiFi-ac apparaten, maar in de 2.4GHz is het hooguit marginaal beter door iets betere antennes - maar de specs blijven hetzelfde.

Overigens, zelfs de ingang naar je kruipruimte dichtgekit? Nog los van netwerkkabels, wat doe je als je riool kapot gaat of iemand de funderingen moet inspecteren oid? :o

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 14-06-2018 16:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuibCR
dion_b schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:07:
Eerst een wedervraag: gebruik je vooral de 2.4GHz of de 5GHz? En hoe werkt het in de andere van die twee?

Qua 5GHz kun je een flinke verbetering verwachten met een van de nieuwe 3x3 MIMO WiFi-ac apparaten, maar in de 2.4GHz is het hooguit marginaal beter door iets betere antennes - maar de specs blijven hetzelfde.

Overigens, zelfs de ingang naar je kruipruimte dichtgekit? Nog los van netwerkkabels, wat doe je als je riool kapot gaat of iemand de funderingen moet inspecteren oid? :o
Ik zal er thuis nog eens naar kijken. Volgens mij redt de 5ghz het niet tot de slaapkamer op dit moment.

Ik hoop voorlopig van harte dat ze er niet in hoeven. Ik zit in een appartementencomplex van 4 hoog. Mocht het nodig blijken dan gaan we het op een zo netjes mogelijke wijze openen. Alle leidingen zijn wel vorig jaar (nog onder de vorige bewoner) vervangen of gereviseerd. Daar hoop ik mij dus voorlopig geen zorgen over te maken. Toen zijn die leidingen overigens vanaf een ander punt benaderd (bovenaf geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuibCR
HuibCR schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:51:
[...]

Ik zal er thuis nog eens naar kijken. Volgens mij redt de 5ghz het niet tot de slaapkamer op dit moment.

Ik hoop voorlopig van harte dat ze er niet in hoeven. Ik zit in een appartementencomplex van 4 hoog. Mocht het nodig blijken dan gaan we het op een zo netjes mogelijke wijze openen. Alle leidingen zijn wel vorig jaar (nog onder de vorige bewoner) vervangen of gereviseerd. Daar hoop ik mij dus voorlopig geen zorgen over te maken. Toen zijn die leidingen overigens vanaf een ander punt benaderd (bovenaf geloof ik).
De 5ghz redt het inderdaad niet tot op bed in de slaapkamer. De 2,4ghz red dat krapjes.

De router worstelt soms ook met het streamen van laptop naar chromecast (hd), waarbij hij de upstream niet voldoende lijkt te kunnen uitvoeren.
Op dat moment ben ik enkel met mijn telefoon, de laptop en de chromecast verbonden op de 2,4ghz golf. Dit hoort toch niet te kunnen? Hemelsbreed (zonder enige barrière) zit ik dan 3 meter bij de router vandaan en de chromecast 2 meter van de router...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dilbert55
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-11-2024
Waar hey ook van kan afhangen is het type netwerk kaartje in je laptop, 2,4ghz is sneller dan 5ghz waarbij de eerste storingsgevoeliger is en 5ghz veel minder groot bereik heeft.
Mijn oude laptop heeft een oud model netwerk kaartje en ik haal ook amper de 30mbit en met de nieuwe laptop haal ik de 100 mbit
Je zou een accespoint kunnen toevoegen.. of dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:06

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Goedemorgen @Dilbert55

Je reageert in een topic van ruim een jaar oud.
Een topic kicken is niet wenselijk hier. :)

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.