Woolfy681 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:38:
Ik weet niet of ik hier voor advies mag vragen hoop het wel
Ook ik ben me aan et orienteren voor zonnepanelen, maar er zijn zoveel merken en leveranciers dat je eigenlijk een beetje door de bomen het bos niet meer ziet.
We willen graag een goede leverancier hebben welke weet wat hij doet.
We hebben een redelijk groot dak op het oosten en een kleiner gedeelte waar ongeveer 4 panelen passen op het westen (beide schuin). Welk merk zou ik het beste kunnen bekijken iemand ideeen hier over?
We verbruiken momenteel zo'n 2600 Kwh dit zal nog wel wat stijgen door kids die opgroeien.
Tips zijn welkom
dit klink als een vrij lastige situatie, dus eerst wat technische uitleg, dan wat praktische.
je hebt dus een oost-west net zo als ik.
mijn dak doet dus dit:

je ziet dat oost en west op een ander moment van de dag hun top productie haalt.
ik had met deze setup zelfs een 5660Wp op een 3300VA omvormer hangen.
(het was een warme dag en dan leveren de panelen niet hun hoogste W.

)
dus oost-west combineren betekend dat je af kunt met een kleinere(goedkopere) omvormer.
nu geef je aan dat west maar 4 panelen passen, tja normaal doe je dat op 1 mpp van de omvormer.
maar een normaal paneel levert maar 32V en 4x32V=128V en dat is een beetje weinig voor een omvormer.
dan zou je ook dit soort panelen kunnen toepassen:
http://shop.winkelman-zon...-N325%20SJ47%20325Wp.html
helaas zijn die duur, maar ze leveren wel een 55V en 4x55V=220V en dat vinden omvormers toffer.
een andere oplossing kan zijn: solarfrontier(SF) panelen gebruiken.
die panelen hebben een heel andere maat, maar leveren ook 110V.
(dan ga je dus string maken van b.v. 4 panelen serieel en dan verder werken met parallel stringen.
elke parallel string kan dan ook een andere richting op kijken, dus ook een oost-west mee te maken.)
of je moet iets van optimizeres gebruiken, maar dat is al snel duur.
dus ik zie geen problemen om panelen op je dak te krijgen, maar je hebt wel een goede installateur nodig en geen snelle beun de haas.
beste is dan te kijken naar een lokale installateur (en liever geen dakdekker of loodgieter die het er bij doet, maar een echte kenner.)
je zelf goed inlezen en puzzelen, kan ook veel helpen, maar daar moet je dan wel zin in hebben.
(daar voor kun je beter een eigen topic voor aanmaken, en alle gegevens daar bij elkaar zetten.

)
dus in welke regio van het land is het?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)