Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 10:34
Ik weet niet of ik hier voor advies mag vragen hoop het wel :)

Ook ik ben me aan et orienteren voor zonnepanelen, maar er zijn zoveel merken en leveranciers dat je eigenlijk een beetje door de bomen het bos niet meer ziet.
We willen graag een goede leverancier hebben welke weet wat hij doet.

We hebben een redelijk groot dak op het oosten en een kleiner gedeelte waar ongeveer 4 panelen passen op het westen (beide schuin). Welk merk zou ik het beste kunnen bekijken iemand ideeen hier over?

We verbruiken momenteel zo'n 2600 Kwh dit zal nog wel wat stijgen door kids die opgroeien.

Tips zijn welkom

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Woolfy681 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:38:
Ik weet niet of ik hier voor advies mag vragen hoop het wel :)

Ook ik ben me aan et orienteren voor zonnepanelen, maar er zijn zoveel merken en leveranciers dat je eigenlijk een beetje door de bomen het bos niet meer ziet.
We willen graag een goede leverancier hebben welke weet wat hij doet.

We hebben een redelijk groot dak op het oosten en een kleiner gedeelte waar ongeveer 4 panelen passen op het westen (beide schuin). Welk merk zou ik het beste kunnen bekijken iemand ideeen hier over?

We verbruiken momenteel zo'n 2600 Kwh dit zal nog wel wat stijgen door kids die opgroeien.

Tips zijn welkom
dit klink als een vrij lastige situatie, dus eerst wat technische uitleg, dan wat praktische.

je hebt dus een oost-west net zo als ik.
mijn dak doet dus dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
je ziet dat oost en west op een ander moment van de dag hun top productie haalt.
ik had met deze setup zelfs een 5660Wp op een 3300VA omvormer hangen.
(het was een warme dag en dan leveren de panelen niet hun hoogste W. ;) )
dus oost-west combineren betekend dat je af kunt met een kleinere(goedkopere) omvormer. ;)

nu geef je aan dat west maar 4 panelen passen, tja normaal doe je dat op 1 mpp van de omvormer.
maar een normaal paneel levert maar 32V en 4x32V=128V en dat is een beetje weinig voor een omvormer. :-(
dan zou je ook dit soort panelen kunnen toepassen:
http://shop.winkelman-zon...-N325%20SJ47%20325Wp.html
helaas zijn die duur, maar ze leveren wel een 55V en 4x55V=220V en dat vinden omvormers toffer. d:)b

een andere oplossing kan zijn: solarfrontier(SF) panelen gebruiken.
die panelen hebben een heel andere maat, maar leveren ook 110V.
(dan ga je dus string maken van b.v. 4 panelen serieel en dan verder werken met parallel stringen.
elke parallel string kan dan ook een andere richting op kijken, dus ook een oost-west mee te maken.)

of je moet iets van optimizeres gebruiken, maar dat is al snel duur. :-(

dus ik zie geen problemen om panelen op je dak te krijgen, maar je hebt wel een goede installateur nodig en geen snelle beun de haas.
beste is dan te kijken naar een lokale installateur (en liever geen dakdekker of loodgieter die het er bij doet, maar een echte kenner.)
je zelf goed inlezen en puzzelen, kan ook veel helpen, maar daar moet je dan wel zin in hebben. ;)
(daar voor kun je beter een eigen topic voor aanmaken, en alle gegevens daar bij elkaar zetten. ;) )

dus in welke regio van het land is het?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Woolfy681
migjes schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:33:
[...]

dit klink als een vrij lastige situatie, dus eerst wat technische uitleg, dan wat praktische.

je hebt dus een oost-west net zo als ik.
mijn dak doet dus dit:
[afbeelding]
je ziet dat oost en west op een ander moment van de dag hun top productie haalt.
ik had met deze setup zelfs een 5660Wp op een 3300VA omvormer hangen.
(het was een warme dag en dan leveren de panelen niet hun hoogste W. ;) )
dus oost-west combineren betekend dat je af kunt met een kleinere(goedkopere) omvormer. ;)
...
Het is inderdaad niet een vrij standaard situatie en daarom willen we ook zeker iemand hebben die weet waar hij meebezig is en niet iemand die even snel geld denkt te verdienen.

Heb even via googlemaps gekeken en zie dat er op west 5 panelen zouden moeten passen als ik in de buurt kijk bij een ander huis.

https://morion.stackstorage.com/s/8OzJjKcasEbs1Yd

Op het oosten zouden er 15 moeten passen.

https://morion.stackstorage.com/s/iXklZPBW74Q8a0h

Dan zouden we er dus 20 kwijt kunnen al moet ik zeggen dat we meer aan 12 zaten te denken.

We wonen in Veenendaal hier zullen vast een paar bedrijven in de regio zijn die het goed kunnen en mee kunnen denken. Wil me wel goed verdiepen in de panelen en omvormers en dan vooral welke merken goed zijn voor dit soort setups. Zo kan je ook goed in gespraak gaan met een installateur.

• migjes
@Woolfy681
oke, maak maar een eigen topic aan dan. ;)

zet daar zoveel mogenlijk gegevens in, met wat foto's en zo.
dan krijg je vast een aantal antwoorden. ;)

(als ik simpel bekijk, dan kun je 12x295Wp doen op 1 dak.
en dan heb je al genoeg opbrengst.
is een beetje zonde, want je zou ook kunnen proberen om een 2000kWh meer opbrengst te hebben.
dan kun je ook een warmtepomp aanschaffen en zo je huis elektrisch verwarmen, dus geen elektra rekenen en geen gas rekening, dat is ook leuk. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Woolfy681
migjes schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:16:
@Woolfy681
oke, maak maar een eigen topic aan dan. ;)

zet daar zoveel mogenlijk gegevens in, met wat foto's en zo.
dan krijg je vast een aantal antwoorden. ;)

(als ik simpel bekijk, dan kun je 12x295Wp doen op 1 dak.
en dan heb je al genoeg opbrengst.
is een beetje zonde, want je zou ook kunnen proberen om een 2000kWh meer opbrengst te hebben.
dan kun je ook een warmtepomp aanschaffen en zo je huis elektrisch verwarmen, dus geen elektra rekenen en geen gas rekening, dat is ook leuk. >:) )
Warmtepomp hebben we wel even naar gekeken, maar we weten niet of we lang genoeg willen blijven wonen waar we nu wonen. Het is dus de vraag of 10.000 euro investeren voor zonnepanelen en warmtepomp wel rendabel is. Ik ga in ieder geval een topic aan maken met zoveel mogelijk informatie. Bedankt voor je informatie in ieder geval.

• migjes
Woolfy681 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:27:
[...]

Warmtepomp hebben we wel even naar gekeken, maar we weten niet of we lang genoeg willen blijven wonen waar we nu wonen. Het is dus de vraag of 10.000 euro investeren voor zonnepanelen en warmtepomp wel rendabel is. Ik ga in ieder geval een topic aan maken met zoveel mogelijk informatie. Bedankt voor je informatie in ieder geval.
ach die 10k€ is een schatting en valt vast lager uit.
en er zijn ook nog subsidies die het allemaal een stuk minder zwaar maken.

een TVT met een warmtepomp er bij blijft wel een fix aantal jaar, maar bedenk je ook hoe simpel het is om een huis te verkopen met een stuk beter energie label tegenwoordig.
(huizen met een beter energie label verkopen erg snel, en dus vaak ook een stukje duurder.
sommige banken geven zelfs 10 tot 20% meer hypotheek als het label goed is.
dus een koper kan er ook meer voor betalen.)

maar je hoeft ook niet alles in 1x te doen.
zo kun je gewoon ook in leuke overproductie gaan en je stroom verkopen voor kolenfooi (die nog niet eens zo heel slecht is, best nog wel rendabel) of desnoods koop je een goedkope elektra kachel en houw je zo de kinderkamer op temperatuur. (is niet zo tof als een warmtepomp, maar nog steeds te doen.)

ik wil alleen zeggen, sta open voor alle opties, ze zijn vaak nog niet eens zo gek. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2017 08:50 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:48
@Woolfy681 Ik heb je posts even afgesplitst vanuit Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 naar een eigen topic.
Losse adviezen zien we liever in een eigen topic :)
Pagina: 1