Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koelkast maakt water

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 05-04 22:52

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Vanochtend stond mijn koelkast blank. Onder de groentelades lag een aardige plas water. Condens dat normaal gesproken door het gaatje in de achterwand wegloopt, was blijven staan. Even checken of het gaatje verstopt zat leek niets op te leveren, maar toen ik er met een wattenstaafje in zat te poeren kwam er wat zwarte smurrie uit. Er zal dus wel iets in liggen vergaan :/

Wie heeft er tips hoe ik dit weer schoon krijg? Uitblazen? Spuiten? Maar hoe...

Alle reacties

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Met een Pijpenrager ?

• unimatrix zero
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:17
Dit gebeurd bij ons ook af en toe. Bij onze koelkast zit een hulpstukje om het gaatje vrij te maken. Het is een soort flexibel staafje van een centimeter of 5. Gewoon even wat dieper in het gaatje gaan met iets flexibels dat een beetje om een bocht kan.

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:15
Beetje heet water. Dit deed ik bij een oude koelkast. Werkte altijd weer prima daarna.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Je had al een wattenstaafje, pak er nog een paar en rag dat gaatje goed schoon. Doe die zo af en toe wanneer je ziet dat het gootje vol zit óf wanneer je een plasje water onder de groentelade tegenkomt.

Dit is een gewoon verschijnsel, het is een puntje van onderhoud en schoonmaak van je apparatuur. Hier zijn, behalve het hulpstukje wat je bij je koelkast meegeleverd krijgt, geen aparte spullen voor nodig.

Het water wat door het gaatje naar beneden sijpelt komt op de condensor. Door warmte wordt het water verdampt in de ruimte en merk je er niks van. Helaas heeft het water bij jou even een andere weg gevonden.

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 05-04 22:52

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de tips, allemaal. Dat dit een normaal verschijnsel is wist ik, maar helaas heb ik geen hulpstukje bij de koelkast gekregen (zat al in het huis toen ik er in trok) en ik wist niet of ik iets zou slopen op die manier. Blijkbaar kan het geen kwaad als ik er in ga wroeten. Dank! :)

• epias
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik doe het altijd met een stuk 1.5 mm2 VD-draad.

• Zantzak
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 25-10-2019
Een boot maakt water voordat ie zinkt :+
Een koelkast lekt water... :)

Maar om op je probleem terug te komen, op de compressor zit een plastic bak waar het water in loopt.
Die bak is vaak ook ranzig, als het een losse koelkast is, is het misschien verstandig om die ook schoon te maken.
Scheelt smerige luchtjes, want al die vieze drap loop je nu te verdampen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True