In navolging van mijn topic (jantje888 in "Desktop voor Lightroom, Premiere Pro en dagelijks gebruik") over een nieuwe desktop ben ik nu op zoek naar een geschikte videokaart om dat systeem af te maken.
Ik zoek een?
Videokaart welke geschikt is voor het bewerken van 1080p tot 4k materiaal (afkomstig uit mijn Mavic Pro drone). Ik hecht weinig waarde aan het sneller renderen van het eindresultaat. Wel moet het previewen van 4K inclusief edits goed gaan. Veel meer dan knippen in footage en het toepassen van LUT's en color grading samen met wat teksten toevoegen verwacht ik niet te gaan doen
In mijn topic over de desktop configuratie schreef ik dat ik het wilde proberen met mijn huidige videokaart.
Afspelen van 4K gaat prima, voeg ik een adjustment layer met daarop kleurcorrectie toe, dan schiet m'n CPU naar 100% en hapert het beeld bij het previewen van m'n tijdlijn. De videokaart lijkt niet te worden aangesproken, omdat de belasting daarvan onder de 10% blijft. De twee keuzes die ik heb op dit moment:

Wat is je budget?
Geen vast budget, maar plusminus 300 moet kunnen.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De videokaart wordt een uitbreiding van mijn nieuwe desktop:
Zoals aangegeven vind ik het niet zo interessant dat het eindresultaat 10 minuten sneller wordt gerenderd, het gaat me vooral een vloeiende ervaring tijdens het bewerken en het bekijken van de preview (de video met daarin de bewerkingen).
Ik twijfel of een GTX 1050, bijvoorbeeld pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G voldoet, of dat een 1060 de extra investering waard is, puur gericht op mijn doel.
Ik zoek een?
Videokaart welke geschikt is voor het bewerken van 1080p tot 4k materiaal (afkomstig uit mijn Mavic Pro drone). Ik hecht weinig waarde aan het sneller renderen van het eindresultaat. Wel moet het previewen van 4K inclusief edits goed gaan. Veel meer dan knippen in footage en het toepassen van LUT's en color grading samen met wat teksten toevoegen verwacht ik niet te gaan doen
In mijn topic over de desktop configuratie schreef ik dat ik het wilde proberen met mijn huidige videokaart.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Sapphire R7 250 1GB D5 Ultimate | € 0,- | € 0,- |
Afspelen van 4K gaat prima, voeg ik een adjustment layer met daarop kleurcorrectie toe, dan schiet m'n CPU naar 100% en hapert het beeld bij het previewen van m'n tijdlijn. De videokaart lijkt niet te worden aangesproken, omdat de belasting daarvan onder de 10% blijft. De twee keuzes die ik heb op dit moment:

Wat is je budget?
Geen vast budget, maar plusminus 300 moet kunnen.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De videokaart wordt een uitbreiding van mijn nieuwe desktop:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8600K Boxed | € 259,50 | € 259,50 |
| 1 | ASRock Z370 Pro4 | € 113,95 | € 113,95 |
| 1 | Fractal Design Define S | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 214,- | € 214,- |
| 1 | Corsair RM550x Zwart | € 87,50 | € 87,50 |
| 1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 93,- | € 93,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 804,41 | |
Zoals aangegeven vind ik het niet zo interessant dat het eindresultaat 10 minuten sneller wordt gerenderd, het gaat me vooral een vloeiende ervaring tijdens het bewerken en het bekijken van de preview (de video met daarin de bewerkingen).
Ik twijfel of een GTX 1050, bijvoorbeeld pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G voldoet, of dat een 1060 de extra investering waard is, puur gericht op mijn doel.