Binnenwanden van kalkzandsteen (advies gevraagd!)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-08 23:17
Voor een schoolproject hebben we de opdracht gekregen om een villa te ontwerpen.
Inmiddels zijn we aan het onderzoeken welke materialen we gaan gebruiken als gevelbekleding, vloeren, muren etc.
Voor mijn ontwerp denk ik dat kalkzandsteen blokken voor de binnenwanden het beste is, maar ik weet niet zeker of hier nog een laag overheen moet als afwerking. Laat staan wat voor afwerking.

Zou iemand mij advies kunnen geven? Het gaat alleen om de (niet dragende) binnenwanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Wat wil je gaan doen met de binnenmuren. Ik krijg dit soort wanden ook binnen in mijn nieuwe huis en om het behangklaar te maken komt er vanuit de aannemer een dunne stuclaag op. Onbehandeld (als in enkel blokken) kun je er anders niet veel mee, want 100% recht en onbeschadigd zijn ze niet en je hebt ook altijd de naden.

Daarna kun je ze natuurlijk afwerken zoals je wil.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 12:28
"Silka" muren worden meestal geschuurd en hebben verder geen speciale afwerk laag nodig. bepleisteren kan maar is niet nodig indien ze vakkundig geplaatst zijn.
Een vlak geschuurde wand kan direct geschilderd,behangen of betegeld worden.

[ Voor 3% gewijzigd door justmike op 07-12-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Truc van bouwkunde is om hier zelf achter te komen. ;)

Kleine tip, kalkzandsteen als lichte scheidingswand wordt weinig toegepast in woningbouw.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:25

Reptile209

- gers -

Is cellenbeton (Ytong) dan niet een logischere keuze? Zie hier een vergelijking tussen beiden: https://www.bouwbestel.nl...ong-en-kalkzandsteen.html

Ook voor Ytong moet er een dunne stuclaag overheen als afwerking. Uit ervaring zeg ik wel dat je de akoestische isolatie van Ytong met een korreltje zout moet nemen ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
Reptile209 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:16:
Is cellenbeton (Ytong) dan niet een logischere keuze? Zie hier een vergelijking tussen beiden: https://www.bouwbestel.nl...ong-en-kalkzandsteen.html

Ook voor Ytong moet er een dunne stuclaag overheen als afwerking. Uit ervaring zeg ik wel dat je de akoestische isolatie van Ytong met een korreltje zout moet nemen ;).
Ytong lijkt inderdaad een betere keuze, dus bedankt daarvoor! Al had ik kalkzandsteen voornamelijk gekozen door de goede geluidsisolatie, maar daar is vast wel een oplossing voor te bedenken.
Señor Sjon schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:07:
Truc van bouwkunde is om hier zelf achter te komen. ;)

Kleine tip, kalkzandsteen als lichte scheidingswand wordt weinig toegepast in woningbouw.
Tot nu toe ben ik van plan om de buitenwanden wél van kalkzandsteen te maken met isolatie erbuiten en een afwerking met crepi. Zal dit gaan lukken? Ik dacht ergens gelezen/gehoord te hebben dat het niet verstandig is om kalkzandsteen tot onderaan de gevel te gebruiken i.v.m. vocht.
Veel weet ik er nog niet van aangezien we er nog geen uitgebreide les over hebben gehad, dus ik zal hier zeker nog even onderzoek naar doen.
Bastien schreef op donderdag 7 december 2017 @ 19:48:
Wat wil je gaan doen met de binnenmuren. Ik krijg dit soort wanden ook binnen in mijn nieuwe huis en om het behangklaar te maken komt er vanuit de aannemer een dunne stuclaag op. Onbehandeld (als in enkel blokken) kun je er anders niet veel mee, want 100% recht en onbeschadigd zijn ze niet en je hebt ook altijd de naden.

Daarna kun je ze natuurlijk afwerken zoals je wil.
Ik weet nog niet precies hoe ik het ga doen met de leidingen die op bepaalde plekken naar boven gaan. Zover zijn we nog niet in de ontwerpfase. Maar in vrijwel elke binnenwand zal wel iets komen qua elektra, waterleidingen etc. Maar daar kan ik nu nog niet veel over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lekker gipsblokken nemen, leidingwerk kun je infrezen en netjes weer afwerken zodat je daar met behang of een stuclaag niks meer van ziet.

Gips is echter alleen te gebruiken voor niet-dragende muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
sypie schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:44:
Lekker gipsblokken nemen, leidingwerk kun je infrezen en netjes weer afwerken zodat je daar met behang of een stuclaag niks meer van ziet.

Gips is echter alleen te gebruiken voor niet-dragende muren.
Gelukkig zijn de overspanningen niet al te groot en hoef ik geen dragende binnenwanden te gebruiken. Ik zal nog even verder onderzoek doen naar gipsblokken, dus bedankt voor de suggestie!

Ik lees net dat bij het gebruik van betonsteen een delatatie moet worden gebruikt om de 6 meter om het "werken" van de buitenmuur op te vangen. Wat bedoelen ze hier eigenlijk mee?

[ Voor 15% gewijzigd door Mark22 op 07-12-2017 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Ben je bouwkunde student?

Kalkzandsteen moet je eigenlijk nog veel vaker dilateren en anders doet het materiaal het zelf wel. Duurder (en beter) zijn poriso blokken (dragend/niet-dragend).

Crepi wordt op baksteen gesmeerd. Dus dan moet je eerst een muur metselen. Kijk dan naar Sto Isostuc bijvoorbeeld.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Señor Sjon schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:07:

Helaas, bij mijn project zijn alle binnenwanden kalkzandsteen geworden, eis vanuit constructeur. Dus schijnbaar wel ontwerpafhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 15:12
Lijkt me logisch, ik wens geen gipswanden in mijn Villa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
Ik ben inmiddels al verder in het ontwerp. We moeten nu de dakconstructie uitwerken, dus het daktype, isolatie, kapconstructie etc.
Ik ben al een aardig eind op weg, maar ik hoop dat jullie nog wat feedback kunnen geven aangezien er vast wel een aantal zijn die hier ervaring mee hebben O-).
Naar mijn idee is een warm dak het beste (voor het hellende dak), voornamelijk omdat er geen condensatieproblemen optreden (ben ik niet 100% zeker van). Maar voor de aanbouw moesten we een plat dak gebruiken. Is een warm dak hier ook de beste optie of kan ik beter een omgekeerd dak gebruiken? Wat nou de toegevoegde waarde van een omgekeerd dak is weet ik nog niet. Er komt geen balkon bovenop o.i.d.
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:12:
Ben je bouwkunde student?

Kalkzandsteen moet je eigenlijk nog veel vaker dilateren en anders doet het materiaal het zelf wel. Duurder (en beter) zijn poriso blokken (dragend/niet-dragend).

Crepi wordt op baksteen gesmeerd. Dus dan moet je eerst een muur metselen. Kijk dan naar Sto Isostuc bijvoorbeeld.
Ik ben inderdaad bouwkunde student, 1e jaars O-). Ontzettend veel werk...
Poriso blokken lijken wel een goede optie voor de binnenwanden, ik zal er nog even verder onderzoek naar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-09 22:20
de binnenmuren aan de kant van de buitenwanden kan je van kalkzandsteen maken en de binnenmuren die dragend zijn ook.

Binnenmuren die niet dragend zijn kan je van metal studs maken. Isolatieplaten er tussen, en gips op de buitenkanten. Wij doen er nog een plaatje underlayment en gipsen dan af, maar dat hoeft niet. kozijnen schroef je er gewoon tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Volgens mij is het toch het doel van de opleiding dat je zelf even lijstjes gaat maken met voor en nadelen van alle materialen en dan kijkt of ze in je project passen? Zo heb ik het tijdens de opleiding gedaan en heb er nu nog baat bij dat ik die lijstjes gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 15:37
Oud BK student hier :) (TU Delft)

Waar docenten tegenwoordig enorm gelukkig van worden is duurzaamheid. Als het niet dragend hoeft, niet dragend maken. Zorg ervoor dat je ontwerp zo flexibel mogelijk is en onderbouw wat dat betreft ook je materiaal keuze. Kies dus ook alleen voor een dragende wand als het niet anders kan.

Als je een hoger cijfer wil, zou ik niet aankomen met kalkzandsteen. Ga opzoek naar andere constructiematerialen (rammed earth, gerecycled rubber, etc.). Er is tegenwoordig genoeg te vinden op het internet wat dat betreft.

In de huidige tijd een huis bouwen = absoluut kalkzandsteen, maar voor een eerste jaars BK project zou ik opzoek gaan naar exotische materialen. Voor jezelf ook bijzonder interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
M.b.t. warm, koud of omgekeerd dak t.b.v. de platte daken: http://www.joostdevree.nl/shtmls/koud_dak.shtml
"Koude en omgekeerde daken komen vrijwel uitsluitend voor in oudere bestaande bouw.

Een dergelijke constructieopbouw is weliswaar geventileerd, maar wordt bouwfysisch afgeraden in verband met de condensatieproblemen zoals het rotten van de dakvloer doordat er condensatie in de isolatielaag optreedt en het ingesloten vocht niet meer uit de constructie kan.

Attentiepunten zijn:
- de dampremmende laag aan de binnenzijde van een koud dak wordt vaak onderbroken (elektrische leidingen e.d.) en kan snel beschadigen
- ook de noodzaak tot ventilatie is risicovol: bij onhandige verbouwingen kan de isolatielaag te hoog worden doorgezet waardoor bijna geen ventilatie meer mogelijk is en condensatie zal optreden
- een koud dak vergt meer arbeid
- bij herstelwerkzaamheden e.d. dient erop gelet te worden dat er geen (regen)water in het niet afgedekte koude dak kan treden."

Eerste hit op google..

Met betrikking tot de binnenwanden, worden nu voor het merendeel een van de volgende 3 types toepast.
1. Poriso Stuc (volle steen) binnenmuren
2. Cellenbeton lijmblokken. Moet volgens mij kalkzandsteen zijn.
3. Porotherm lijmblokken (een soort holle Poriso steen.

Wij zijn zelf een nieuwe woning aan het zetten, kwalitatief schijnt Poriso Stuc het beste te zijn. Echter is dit direct ook de duurste optie van de drie. Cellenbeton is absoluut een goede tweede. Porotherm was een tijdje populair maar zie ik nu wat minder dan cellenbeton. Tegen de porotherm blokken heb ik zelf wat praktische bezwaren met het kappen van sleuven voor het leidingwerk, en het ophangen wat zwaardere zaken (Trap, badmeubel etc.).

Reactie op bovenstaande. Dit zijn inderdaad wel de klassieke bouwmethoden. Niet echt vernieuwend.

[ Voor 4% gewijzigd door dewil1990 op 20-12-2017 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
Ernemmer schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:23:
Volgens mij is het toch het doel van de opleiding dat je zelf even lijstjes gaat maken met voor en nadelen van alle materialen en dan kijkt of ze in je project passen? Zo heb ik het tijdens de opleiding gedaan en heb er nu nog baat bij dat ik die lijstjes gemaakt heb.
Ik heb ook een lijst met voor- en nadelen van allerlei materialen. Echter zijn die gewoon van sites geplukt (natuurlijk wel als meerdere sites met dezelfde voor- en nadelen komen) en uit het boek. Ik kan na een klein half jaar nog niet zomaar even de eigenschappen van alle materialen opnoemen. Vandaar dat ik het hier ook vraag, want hier kunnen mensen met ervaring komen met materialen die ik nog niet ken.
En zelfs met een dergelijke lijst kan ik niet altijd kiezen welke de beste is. Als ik bij alles moet vragen wat het beste is, dan was mijn starttopic 4x zolang geweest, maar dat is niet zo want een groot deel kan ikzelf al helemaal uitzoeken ;).
Kypo schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:25:
Oud BK student hier :) (TU Delft)

Waar docenten tegenwoordig enorm gelukkig van worden is duurzaamheid. Als het niet dragend hoeft, niet dragend maken. Zorg ervoor dat je ontwerp zo flexibel mogelijk is en onderbouw wat dat betreft ook je materiaal keuze. Kies dus ook alleen voor een dragende wand als het niet anders kan.

Als je een hoger cijfer wil, zou ik niet aankomen met kalkzandsteen. Ga opzoek naar andere constructiematerialen (rammed earth, gerecycled rubber, etc.). Er is tegenwoordig genoeg te vinden op het internet wat dat betreft.

In de huidige tijd een huis bouwen = absoluut kalkzandsteen, maar voor een eerste jaars BK project zou ik opzoek gaan naar exotische materialen. Voor jezelf ook bijzonder interessant :)
We moeten inderdaad ook zo efficiënt mogelijk te werk gaan, dus de kosten niet hoger maken dan nodig. Maar ik kijk het liefst naar materialen waar het meest over bekend is. En in het basisboek wat wij gebruiken staan lang niet alle materialen in, maar daar werken we wel het meeste mee. Als ik wat meer ervaring heb zou ik wel naar onbekendere materialen gaan zoeken, maar nu hou ik het liever bij de basis 8)7.
We moeten ook alle keuzes onderbouwen, dus vandaar ook dat ik het liefst met de bekendere materialen werk, waar daar is het meeste over de vinden en dus is het makkelijker om het te vergelijken met andere materialen.
dewil1990 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:33:
M.b.t. warm, koud of omgekeerd dak t.b.v. de platte daken: http://www.joostdevree.nl/shtmls/koud_dak.shtml
"Koude en omgekeerde daken komen vrijwel uitsluitend voor in oudere bestaande bouw.

Een dergelijke constructieopbouw is weliswaar geventileerd, maar wordt bouwfysisch afgeraden in verband met de condensatieproblemen zoals het rotten van de dakvloer doordat er condensatie in de isolatielaag optreedt en het ingesloten vocht niet meer uit de constructie kan.

Attentiepunten zijn:
- de dampremmende laag aan de binnenzijde van een koud dak wordt vaak onderbroken (elektrische leidingen e.d.) en kan snel beschadigen
- ook de noodzaak tot ventilatie is risicovol: bij onhandige verbouwingen kan de isolatielaag te hoog worden doorgezet waardoor bijna geen ventilatie meer mogelijk is en condensatie zal optreden
- een koud dak vergt meer arbeid
- bij herstelwerkzaamheden e.d. dient erop gelet te worden dat er geen (regen)water in het niet afgedekte koude dak kan treden."

Eerste hit op google..

Met betrikking tot de binnenwanden, worden nu voor het merendeel een van de volgende 3 types toepast.
1. Poriso Stuc (volle steen) binnenmuren
2. Cellenbeton lijmblokken. Moet volgens mij kalkzandsteen zijn.
3. Porotherm lijmblokken (een soort holle Poriso steen.

Wij zijn zelf een nieuwe woning aan het zetten, kwalitatief schijnt Poriso Stuc het beste te zijn. Echter is dit direct ook de duurste optie van de drie. Cellenbeton is absoluut een goede tweede. Porotherm was een tijdje populair maar zie ik nu wat minder dan cellenbeton. Tegen de porotherm blokken heb ik zelf wat praktische bezwaren met het kappen van sleuven voor het leidingwerk, en het ophangen wat zwaardere zaken (Trap, badmeubel etc.).

Reactie op bovenstaande. Dit zijn inderdaad wel de klassieke bouwmethoden. Niet echt vernieuwend.
Zoals ik hierboven zei moeten we zo duurzaam/efficiënt te werk gaan. Naar mijn idee is het een beetje hetzelfde als zonnepanelen, het is een dure investering, maar op lange termijn toch beter. Dus als Poriso Stuc op lange termijn toch beter is, dan is dat voor mij waarschijnlijk de beste optie (voor de dragende wanden). Ik heb geen dragende tussenwanden, er lopen alleen leidingen / elektra e.d. doorheen. Dus waarschijnlijk ga ik daar gipsblokken voor gebruiken.
De opdrachtgever wil binnen graag een industriële uitstraling hebben, kan ik daarvoor gewoon steenstrips tegen de gipswanden plaatsen? Ik vind dat dat er wel een beetje een fabriek-achtig uitziet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Mark22 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:14:
Ik ben inmiddels al verder in het ontwerp. We moeten nu de dakconstructie uitwerken, dus het daktype, isolatie, kapconstructie etc.
Ik ben al een aardig eind op weg, maar ik hoop dat jullie nog wat feedback kunnen geven aangezien er vast wel een aantal zijn die hier ervaring mee hebben O-).
Naar mijn idee is een warm dak het beste (voor het hellende dak), voornamelijk omdat er geen condensatieproblemen optreden (ben ik niet 100% zeker van). Maar voor de aanbouw moesten we een plat dak gebruiken. Is een warm dak hier ook de beste optie of kan ik beter een omgekeerd dak gebruiken? Wat nou de toegevoegde waarde van een omgekeerd dak is weet ik nog niet. Er komt geen balkon bovenop o.i.d.

[...]
Ik ben inderdaad bouwkunde student, 1e jaars O-). Ontzettend veel werk...
Poriso blokken lijken wel een goede optie voor de binnenwanden, ik zal er nog even verder onderzoek naar doen.
Omgekeerd dak zeker niet gebruiken. Ervaring leert dat omgekeerde daken stukken minder goed isoleren. Omdat het om de perfecte omstandigheden moet voldoen. Plus je kunt eventuele kieren enz niet dichten. (Ik zie het in de praktijk ook genoeg. Omgekeerde daken worden vaak vervangen voor warme daken)

Ik zou gaan Voor een warm dak. En dan het liefst 2 laags geïsoleerd (en die helemaal halfsteens leggen) zodat je nauwelijks warmte verlies hebt door naden die boven mekaar liggen. En met een 2 laags bitumen systeem. Of Epdm systeem en mechanisch bevestigd zodat je goed je wond belasting kunt berekenen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
M4uSzi schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:17:
[...]
Omgekeerd dak zeker niet gebruiken. Ervaring leert dat omgekeerde daken stukken minder goed isoleren. Omdat het om de perfecte omstandigheden moet voldoen. Plus je kunt eventuele kieren enz niet dichten. (Ik zie het in de praktijk ook genoeg. Omgekeerde daken worden vaak vervangen voor warme daken)

Ik zou gaan Voor een warm dak. En dan het liefst 2 laags geïsoleerd (en die helemaal halfsteens leggen) zodat je nauwelijks warmte verlies hebt door naden die boven mekaar liggen. En met een 2 laags bitumen systeem. Of Epdm systeem en mechanisch bevestigd zodat je goed je wond belasting kunt berekenen.
Ik wilde al gaan voor een warm dak, maar toch goed om te horen van iemand die er ervaring mee heeft.
Maar hoe zit het met isolatie? Ik wilde voor XPS gaan, maar dit is volgens vele bronnen nogal brandbaar. En bij bitumen wordt er toch vuur gebruikt om het aan te brengen? Dit lijkt mij dan geen goede combinatie, of zie ik nou iets over het hoofd?
Anders zou ik voor PIR platen kunnen gaan omdat die geluid goed isoleren, wat zeker handig is aangezien de zolder ook als werkruimte dient.

[ Voor 7% gewijzigd door Mark22 op 20-12-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Mark22 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:14:
[...]
Ik wilde al gaan voor een warm dak, maar toch goed om te horen van iemand die er ervaring mee heeft.
Maar hoe zit het met isolatie? Ik wilde voor XPS gaan, maar dit is volgens vele bronnen nogal brandbaar. En bij bitumen wordt er toch vuur gebruikt om het aan te brengen? Dit lijkt mij dan geen goede combinatie, of zie ik nou iets over het hoofd?
Het is zeker brandbaar. Maar ook daar zou een dakdekker normaal rekening mee houden. Overlap van onderlaag iets breder houden en een iets dikkere onderlaag. Plus dat een dakdekker zich tegenwoordig aan allemaal regelen/normen (nen 6090) moet houden

Maar XPS heeft wel een slechtere isolatie waarde als PIR. Daarom PIR zou mijn voorkeur hebben. Minder dik pakket aan isolatie nodig.

En begin je dak opbouw met een goede dampremmer. :)

[ Voor 3% gewijzigd door M4uSzi op 20-12-2017 21:24 ]

PSN - M4uSzi // -

• Paragon93
  • Niet online
Mark22 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 19:35:
[...]

We moeten inderdaad ook zo efficiënt mogelijk te werk gaan, dus de kosten niet hoger maken dan nodig. Maar ik kijk het liefst naar materialen waar het meest over bekend is. En in het basisboek wat wij gebruiken staan lang niet alle materialen in, maar daar werken we wel het meeste mee. Als ik wat meer ervaring heb zou ik wel naar onbekendere materialen gaan zoeken, maar nu hou ik het liever bij de basis 8)7.
We moeten ook alle keuzes onderbouwen, dus vandaar ook dat ik het liefst met de bekendere materialen werk, waar daar is het meeste over de vinden en dus is het makkelijker om het te vergelijken met andere materialen.
Ik werk bij een aannemer en wij bouwen in principe al onze binnenwanden van cellenbeton (Ytong seperatiepanelen, verdiepingshoog). Deze plaatsen ze in 1 keer en is dus in de uitvoering erg snel.
Waar je dan ook op moet letten is de dichtheid (massa) van de elementen. Tussen verblijfsgebieden onderling en om schachten dien je aan hogere geluidseisen te voldoen, daar pas je dan G5/800 (hogere massa, meer geluidswering) toe, en de overige wanden kom je weg met G4/600.

Deze wanden zijn dan ook met minimale inspanning al behangklaar zoals we dat noemen, redelijk standaard voor de bouw). Mocht je de wanden willen sausen dien je nog affilmen / stuccen te rekenen.

Trust me, I'm an engineer

• Mark22
Paragon93 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:12:
[...]

Ik werk bij een aannemer en wij bouwen in principe al onze binnenwanden van cellenbeton (Ytong seperatiepanelen, verdiepingshoog). Deze plaatsen ze in 1 keer en is dus in de uitvoering erg snel.
Waar je dan ook op moet letten is de dichtheid (massa) van de elementen. Tussen verblijfsgebieden onderling en om schachten dien je aan hogere geluidseisen te voldoen, daar pas je dan G5/800 (hogere massa, meer geluidswering) toe, en de overige wanden kom je weg met G4/600.

Deze wanden zijn dan ook met minimale inspanning al behangklaar zoals we dat noemen, redelijk standaard voor de bouw). Mocht je de wanden willen sausen dien je nog affilmen / stuccen te rekenen.
Cellenbeton ziet er inderdaad interessant uit. Ik heb deze inmiddels al als alternatief uitgewerkt.

Ik zit nu weer te twijfelen tussen PUR en XPS platen voor de wanden. PUR heeft weer een betere isolatiewaarde maar is dan wel weer een stuk duurder en minder vochtbestendig. De opdrachtgever wilde een zo duurzaam mogelijk huis, dus dan zou je zeggen dat PUR de betere optie is. Of zit er een addertje onder het gras?

• Paragon93
  • Niet online
Mark22 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:44:
[...]
Cellenbeton ziet er inderdaad interessant uit. Ik heb deze inmiddels al als alternatief uitgewerkt.

Ik zit nu weer te twijfelen tussen PUR en XPS platen voor de wanden. PUR heeft weer een betere isolatiewaarde maar is dan wel weer een stuk duurder en minder vochtbestendig. De opdrachtgever wilde een zo duurzaam mogelijk huis, dus dan zou je zeggen dat PUR de betere optie is. Of zit er een addertje onder het gras?
De opdrachtgever wil een zo duurzaam mogelijk huis, maar de opdrachtgever heet waarschijnlijk geen Bill Gates :*) .
Daarmee wil ik niet zeggen dat PUR onbetaalbaar is, maar hou kosten wel altijd in het achterhoofd.
Staat je spouwmaat vast? Een optie kan zijn om een dikker pakket XPS toe te passen door je spouw iets te vergroten. (hogere isolatiewaarde voor een relatief lagere prijs)

Nu we het toch over duurzaamheid hebben, punten die vaak naar voren komen;
- Zonnepanelen
- Kierdichting (zeker bij goed geïsoleerde huizen wordt dit steeds belangrijker) (zoek eens op qv-10)
- Dubbel/trippel glas
- CV/Warmtepomp
- WTW ventilatie? Natuurlijke ventilatie?

En naast isoleren, valt bij jou opdrachtgever onder duurzaamheid ook;
- Materiaalkeuze (hergebruik?)
- Flexibel voor herbestemming?

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
Ik ben inmiddels al een stuk verder met het hele proces, dus bedankt alvast voor de hulp _/-\o_
Paragon93 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:53:
[...]

De opdrachtgever wil een zo duurzaam mogelijk huis, maar de opdrachtgever heet waarschijnlijk geen Bill Gates :*) .
Daarmee wil ik niet zeggen dat PUR onbetaalbaar is, maar hou kosten wel altijd in het achterhoofd.
Staat je spouwmaat vast? Een optie kan zijn om een dikker pakket XPS toe te passen door je spouw iets te vergroten. (hogere isolatiewaarde voor een relatief lagere prijs)

Nu we het toch over duurzaamheid hebben, punten die vaak naar voren komen;
- Zonnepanelen
- Kierdichting (zeker bij goed geïsoleerde huizen wordt dit steeds belangrijker) (zoek eens op qv-10)
- Dubbel/trippel glas
- CV/Warmtepomp
- WTW ventilatie? Natuurlijke ventilatie?

En naast isoleren, valt bij jou opdrachtgever onder duurzaamheid ook;
- Materiaalkeuze (hergebruik?)
- Flexibel voor herbestemming?
Ik heb PUR inmiddels al als optie geschrapt door de hoge prijs.
Qua duurzaamheid bedoeld de opdrachtgever dat het duurzaam stroom moet opwekken, zo weinig mogelijk kosten naar de verwarming door goede isolatie etc. Hergebruik is niet belangrijk, naja, daar hebben ze niks over gezegd dus dan hoeven we daar ook niet naar te kijken O-).

Wat ik (voor nu tenminste) nog wil vragen: welk materiaal is het beste voor een hellend warm dak? Ik twijfel tussen glaswol, EPS en XPS.
In het huis komt een zolder met slaapkamer, dus het moet goed geïsoleerd zijn. Een goede geluidsisolatie zou ook heel prettig zijn.
XPS is het duurste maar isoleert zowel warmte als geluid het beste (volgens de informatie die ik heb verzameld tenminste). Maar of het de hogere prijs t.o.v. EPS waard is weet ik niet.
Glaswol omdat het goedkoop is en van zichzelf meer brandbestendig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
Mark22 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:08:
Ik ben inmiddels al een stuk verder met het hele proces, dus bedankt alvast voor de hulp _/-\o_
Tip; zoek eens op bestek en nieuwbouw. Dan krijg je zoiets:
http://www.stabubestek.nl/bestekinhtml/WONING_FRAMES.HTML

Heb je per bouwonderdeel exact wat er in een huis zit.
Neem een paar voorbeelden naast elkaar en kijk waar de verschillen zitten.
Pagina: 1