M.b.t. warm, koud of omgekeerd dak t.b.v. de platte daken:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/koud_dak.shtml
"Koude en omgekeerde daken komen vrijwel uitsluitend voor in oudere bestaande bouw.
Een dergelijke constructieopbouw is weliswaar geventileerd, maar wordt bouwfysisch afgeraden in verband met de condensatieproblemen zoals het rotten van de dakvloer doordat er condensatie in de isolatielaag optreedt en het ingesloten vocht niet meer uit de constructie kan.
Attentiepunten zijn:
- de dampremmende laag aan de binnenzijde van een koud dak wordt vaak onderbroken (elektrische leidingen e.d.) en kan snel beschadigen
- ook de noodzaak tot ventilatie is risicovol: bij onhandige verbouwingen kan de isolatielaag te hoog worden doorgezet waardoor bijna geen ventilatie meer mogelijk is en condensatie zal optreden
- een koud dak vergt meer arbeid
- bij herstelwerkzaamheden e.d. dient erop gelet te worden dat er geen (regen)water in het niet afgedekte koude dak kan treden."
Eerste hit op google..
Met betrikking tot de binnenwanden, worden nu voor het merendeel een van de volgende 3 types toepast.
1. Poriso Stuc (volle steen) binnenmuren
2.
Cellenbeton lijmblokken. Moet volgens mij kalkzandsteen zijn.
3. Porotherm lijmblokken (een soort holle Poriso steen.
Wij zijn zelf een nieuwe woning aan het zetten, kwalitatief schijnt Poriso Stuc het beste te zijn. Echter is dit direct ook de duurste optie van de drie. Cellenbeton is absoluut een goede tweede. Porotherm was een tijdje populair maar zie ik nu wat minder dan cellenbeton. Tegen de porotherm blokken heb ik zelf wat praktische bezwaren met het kappen van sleuven voor het leidingwerk, en het ophangen wat zwaardere zaken (Trap, badmeubel etc.).
Reactie op bovenstaande. Dit zijn inderdaad wel de klassieke bouwmethoden. Niet echt vernieuwend.
[
Voor 4% gewijzigd door
dewil1990 op 20-12-2017 18:35
]