Keuzelijst met datum vandaag - Excel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.388 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardvw21
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-07-2021
Inleiding
Ik wil een Excel-doc aanmaken, waarbij gebruikers bij het aanklikken van een lege cel doormiddel van een keuzelijst de datum van vandaag in moeten vullen (is dus maar 1 keuze).

Reeds geprobeerd
Met de formule: =VANDAAG(), gegevensvalidatie komt in de cel de keuzelijst die ik wil, namelijk de (enige) keuze uit de formule van =VANDAAG()

Probleem/vraag
Voor één cel krijg ik het dus werkend. Alleen niet voor meerdere cellen tegelijk. Ik kan dus 1 keer gebruik maken van de keuzelijst gemaakt met gegevensvalidatie. Daarna komt er een blauw vakje te staan, zodra ik erop klik gebeurt er niks.

Ik vermoed dat het probleem zit in de aantal waardes of validatiecriteria. Bij cijfermatige keuzelijsten (meerdere keuzes) lukt het wel

Software
Excel uiteraard. Office mac 2016

[ Voor 111% gewijzigd door Richardvw21 op 07-12-2017 16:25 . Reden: Te vroeg gepubliceerd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Wat wil je precies bereiken? De vraagstelling doet vermoeden dat mensen(?) iets (regel, formulier?) in moeten gaan vullen (?) waarbij jij wil weten wanneer het ingevuld is ofzo?

Als er maar 1 keuze is, waarom is het dan een keuze? Kan je niet een cel maken die men niet aan kan passen waar de datum van opslaan van de file gezet wordt ofzo? Of dat je ergens een cel vult met =VANDAAG() en die cel dan gebruikt in een lijst in de gegevensvalidatie. Als ik dat doe (excel 2010) kan ik in elke cel waar ik die validatie zet de datum van vandaag toevoegen.

Als het echt gaat om gebruikers die iets in moeten gaan vullen, waarom dan niet iets van een formulier wat gegevens naar een tabblad schrijft? Dan kan je op dat moment ook een datum vullen.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Reptile209

- gers -

En misschien niet onbelangrijk: als ik een sheet van gisteren open waarin VANDAAG() gebruikt is, mag jij raden wat Excel met je datums gaat doen ;).

Dat kan wenselijk zijn, maar vaak is het handiger om een macro/formulier ergens een vaste waarde neer te laten zetten.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:00
Waarom zou je gebruikers iets in willen laten vullen, als ze geen keuze hebben?
Schrijf een vba-macrootje die het voor ze doet zodra het bestand wordt geopend, tenzij de cel niet leeg is.

De cursieve opmerking is vrij essentiëel; het voorkomt dat een datum wordt overschreven bij opnieuw openen van het bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardvw21
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-07-2021
Toch wenselijk om wat extra achtergrond informatie te geven.

Het Excel-file is bedoeld voor een labelprinter. Dit moet overzichtelijk aangeven wanneer/hoeveel van welke batch is geprint, de printdag is eveneens gekoppeld aan de houdbaarheid. Dus dit mag zeker niet veranderen bij het opnieuw openen van het bestand.
Samengevat heeft mijn Excel twee doelen:
1. Genereren label: batchnummer en houdbaarheidsdatum (obv dag)
2. Overzicht in printopdrachten, dan mag current dag niet wijzigen.

Gelieve hufterproof, eenvoudig en makkelijke oplossing. Afrikanen moeten dit bijhouden, Afrikanen en techniek...

Nu wil ik dat in een bepaalde cel de huidige dag correct word ingevuld. Om problemen in de gekoppelde cellen die daarachter zitten te voorkomen, wil ik ze één voorstel doen (vandaar keuzelijst). Waarde vastzetten is denk te ingewikkeld, maar hij moet wel blijven staan;)

Momenteel bekijk ik dit op de telefoon. Morgen hoop ik de optie van Breew even te proberen.

Bedankt tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Richardvw21 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 23:39:
Toch wenselijk om wat extra achtergrond informatie te geven.

[...]
Gelieve hufterproof, eenvoudig en makkelijke oplossing. Afrikanen moeten dit bijhouden, Afrikanen en techniek...
Wow. 1,3 miljard mensen afgeserveerd. |:(
Maar als je zelf zo technisch vaardig was geweest had je bedacht dat hufterproof, eenvoudig en makkelijk en Excel geen voor de hand liggende keuze was en had je een app geprogrammeerd. Zo kan hij wel weer. :(

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.