Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoenielS
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 18:01
Hoi!

Ik heb een vraag over de passthrough optie in Kodi.

HTPC: Asus VivoPC VM60
Sound receiver: Marantz SR6010
HDMI kabel: Audioquest Forest
TV: Sony KDL55NX810

Ik heb mijn HTPC aangesloten met de Sound receiver, en die weer met de TV.

In Kodi heb ik gekozen voor WASAPI HDMI Marantz en de passthrough optie gevinkt en alle multi-channel opties aangevinkt.

Nu heb ik twee vragen :)

1: Dolby Atmos werkt niet. Als ik een Dolby Atmos sample video probeer af te spelen, wordt deze als Dolby TrueHD aangeduid. Dit is raar, omdat de Sound receiver het wel zou moeten kunnen weergeven.
Als ik in Windows 10 de Spatial sound optie op Dolby Atmos zet, laat de Sound receiver netjes Dolby Atmos zien, maar in Kodi lukt het niet met de passthrough optie.
Tussen haakjes; Dts-X werkt prima.

2: Als ik een video afspeel met AAC geluid, dan zou ik verwachten dat de passthrough ook aan staat, maar de Sound receiver geeft dan aan dat er een PCM geluid wordt afgespeeld. Dit vind ik raar, want dat zou betekenen dat de het geluid eerst wordt geconverteerd naar PCM door de HTPC. Dit heb ik liever niet, omdat de Sound receiver dat beter kan. Begrijp ik hier iets verkeerd?

Bedankt alvast voor het beantwoorden van de vragen!

Groeten,
Soeniel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:46
Heb je hier iets aan, gaat wel over een Denon versterker.
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=308506 (3de bericht van onder)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:45
2: Als ik een video afspeel met AAC geluid, dan zou ik verwachten dat de passthrough ook aan staat, maar de Sound receiver geeft dan aan dat er een PCM geluid wordt afgespeeld. Dit vind ik raar, want dat zou betekenen dat de het geluid eerst wordt geconverteerd naar PCM door de HTPC. Dit heb ik liever niet, omdat de Sound receiver dat beter kan. Begrijp ik hier iets verkeerd?
Waarom denk je dat de receiver dat beter kan? Als het goed is, is er geen kwaliteitsverlies. PCM is gewoon het ongecomprimeerde audiosignaal. Waarschijnlijk betreft het ook een stereo geluidsspoor, bij mij wordt dat ook door de mediaspeler omgezet in PCM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoenielS
Arjantje72 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:15:
Heb je hier iets aan, gaat wel over een Denon versterker.
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=308506 (3de bericht van onder)
Bedankt, ik heb dat topic al eens gelezen. Helaas heeft het mijn probleem niet opgelost.
Het verschil in dat topic was volgens mij dat ze op geen enkele manier Atmos werkend kregen op een Denon receiver. In mijn geval kan de HTPC wel een Atmos signaal naar de receiver sturen, want in de Spatial settings in Windows 10 zie ik netjes dat een Atmos signaal verstuurd wordt. Maar met passthrough lukt het maar niet. Ook niet met Media player classic.
LA-384 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:46:
[...]

Waarom denk je dat de receiver dat beter kan? Als het goed is, is er geen kwaliteitsverlies. PCM is gewoon het ongecomprimeerde audiosignaal. Waarschijnlijk betreft het ook een stereo geluidsspoor, bij mij wordt dat ook door de mediaspeler omgezet in PCM.
Bedankt voor de uitleg.
Ik had dat gevoel, omdat bij een DTS/DD track ik de volume in Kodi niet kan aanpassen. Hieraan kan ik concluderen dat passthrough van kracht is. Echter, bij een AAC track krijg ik PCM te zien en kan ik de volume aanpassen in Kodi. Ik had dan het gevoel dat de HTPC dan het signaal decodeerd naar een signaal wat de receiver aankan, en die decodeerslag tot kwalitetsverslies zou leiden. Maar met een PCM signaal hoef je daar dus niet bang voor te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:23
Wat voor speaker layout gebruik je? Kodi zal overigens altijd TrueHD weergeven (Atmos is TrueHD met extra metadata). Pas wanneer je specifiek Dolby (Atmos) speakers aan je layout toevoegt zal Atmos ook bruikbaar zijn. Op een normale 5.1 of 7.1 layout zul je dus nooit Atmos kunnen gebruiken. Check dit deel van de manual even als je inderdaad wel Atmos speakers in je setup hebt zitten.

Het instellen van ruimtelijk geluid in Windows heeft trouwens geen zin als je passthrough gebruikt, je Asus geeft het originele geluidsspoor gewoon 1 op 1 door aan je receiver. Wat je ook instelt in Windows, bij passtrough zijn al deze opties niet relevant door het vinkje "Toepassingen in exclusieve modus voorrang geven" in de eigenschappen van je audio-afspeelapparaat. Kodi start namelijk altijd in exclusieve modus :)

[ Voor 13% gewijzigd door timadriaans op 08-12-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoenielS
Bedankt voor de info!
Ik gebruik een 5.1 lay-out. Ook al geef ik in de configuratie aan dat ik 2 zogenaamde Dolby atmos enabled luidsprekers heb, wordt er geen Atmos getoond.
Ik snap dat Atmos geen meerwaarde biedt ten opzichte van TrueHd in een 5.1 opstelling. Het was meer dat ik niet begreep waarom Dts-X wel getoond werd, maar Atmos niet. Ook al zou ik extra speakers aansluiten en ze aanduiden als Atmos, zal ik het denk ik niet voor elkaar krijgen op de Marantz SR6010.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:23
SoenielS schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:18:
Bedankt voor de info!
Ik gebruik een 5.1 lay-out. Ook al geef ik in de configuratie aan dat ik 2 zogenaamde Dolby atmos enabled luidsprekers heb, wordt er geen Atmos getoond.
Ik snap dat Atmos geen meerwaarde biedt ten opzichte van TrueHd in een 5.1 opstelling. Het was meer dat ik niet begreep waarom Dts-X wel getoond werd, maar Atmos niet. Ook al zou ik extra speakers aansluiten en ze aanduiden als Atmos, zal ik het denk ik niet voor elkaar krijgen op de Marantz SR6010.
Omdat je voor DTS:X geen speciale speaker setup nodig hebt :) In dit artikel staat daar wat meer over uitgelegd.

Je 6010 zou overigens gewoon Atmos moeten kunnen decoden. Ik vermoed dat je wel fysiek ook de Dolby speakers moet aansluiten en ze misschien ook wel via Audyssey opnieuw moet inmeten. Anyway, met een 5.1 opstelling is Atmos dus ook niet relevant (same here, ik heb mijn hoofd er ook over gebroken in het verleden :P).

[ Voor 3% gewijzigd door timadriaans op 09-12-2017 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoenielS
Super bedankt voor je heldere uitleg!
Eindelijk snap ik het :)
Pagina: 1