Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wie weet raad?
Sinds kort heb ik een nieuwe monitor. In meer dan de helft van de gevallen geeft hij geen beeld na opstarten, melding no signal. Als ik de pc vervolgens uit- en weer inschakel (cold boot), doet hij het altijd wél gewoon.
Met mijn vorige monitor had ik nooit last.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Het betreft een Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 (IPS, WQHD res.)
Videokaart: Asus Geforce STRIX GTX970. Voor mijn overige specs zie gallery: AntonTH4Dutch)
Monitor en videokaart zijn via displayport gelinkt.
Windows 10 Home NL 64bit OEM.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- andere dp kabel aangesloten => helpt niet... de kabel werkt overigens ook prima op een ander systeem
- nieuwste drivers videokaart (388.43 WHQL) => helpt ook niet
- refreshrate gewijzigd van 59 naar 60 Hz => idem... wordt meteen weer automatisch teruggezet naar 59.
Specifieke drivers voor deze monitor zijn er niet, ik gebruik de standaard Windows driver 10.0.16299.15. Als ik die wil bijwerken krijg ik de melding dat het beste stuurprogramma al is geïnstalleerd.

Als ik een hdmi kabel gebruik, is er geen probleem.
Echter, de hdmi port op mijn monitor heb ik ergens anders voor nodig maar belangrijker nog: de monitor moet het natuurlijk gewoon doen met de display port (al was het alleen maar omdat die daar uiteraard voor bedoeld is).
Iemand met de gouden tip? Als die er is natuurlijk...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
1.. Videokaart drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd in samenwerking met DDU ?
2.. Hoe staat je bios onboard video kaart of op PCI-Express ?
3.. Clean install geprobeerd ?
4.. Via HDMI geprobeerd aan te sluiten ?
5.. Hou ons up-to-date _/-\o_

Download link DDU:
Download DDU van guru3D.com

[ Voor 22% gewijzigd door Soundstorm2010 op 07-12-2017 14:59 ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Ja, graf.kaart drivers mbv DDU gereïnstalled.
Bios staat op PCI-Express.
Clean install van Windows bedoel je toch hopelijk niet?
Ja, HDMI geprobeerd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 02:53
Misschien heeft je monitor last van power bleeding ?
Hier namelijk dat probleem bij een Samsung 20 incher.
Op elke willekeurige Windowsmachine dit probleem, doch op een PowerMAC uit 2004 geen enkel probleem. Ik heb mij laten vertellen door Samsung dat dit te maken heeft met powerbleeding. PowerMACs geven het signaal schijnbaar anders door dan Windowsmachines en de huidige MACs.

Het kan ook zijn dat je scherm eerst warm moet draaien. Indien dat het geval is, dan dien je de monitor voor RMA in te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 10:56
Volgens mij is dit een vaker voorkomend probleem met Nvidia kaarten. Als je de PC aanzet vóór de monitor dan kan het zijn dat de monitor geen signaal ziet. Zelf heb ik hier ook last van, simpel 'opgelost' door de monitor aan te zetten vóórdat de PC aan gaat.
Probeer maar eens, zal me niets verbazen als het bij jou ook werkt aangezien het na een reboot wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
Goudstalen schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:06:
Volgens mij is dit een vaker voorkomend probleem met Nvidia kaarten. Als je de PC aanzet vóór de monitor dan kan het zijn dat de monitor geen signaal ziet. Zelf heb ik hier ook last van, simpel 'opgelost' door de monitor aan te zetten vóórdat de PC aan gaat.
Probeer maar eens, zal me niets verbazen als het bij jou ook werkt aangezien het na een reboot wel lukt.
Dit zou, volgens nVidia, al opgelost moeten zijn met de GTX7xx series. Staat zelfs in een persbericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
@Indifstublatia Kan zijn, toch heb ik hetzelfde probleem met mijn 1070 en had het daarvoor ook met een 960. Mogelijk is het de combinatie van scherm - videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Power bleeding... nooit van gehoord eigenlijk, moet me daar ff in verdiepen.
Monitor aanzetten vóór pc aanzetten deed ik de laatste tijd sowieso al, maar echt 'warmdraaien' nog niet. Bijvoorbeeld 5 minuten van tevoren de monitor al aanzetten?
Niet echt ideaal natuurlijk, maar aan de andere kant zeker het proberen waard (cold reboot pc is natuurlijk ook niet ideaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indifstublatia
Powerbleeding dateert van de vorige en het begin van deze eeuw.
Vele monitoren die ingezet werden in bedrijven die uitblonken in grafische vormgeving, hadden er veelal last van. Dat had te maken met goedkopere condensatoren. Sommige schermen, waaronder ook een paar duurdere merken, maken nog altijd gebruik hiervan. Enkele voorbeelden zijn de merken Lenovo, EIZO, HP en een hele zwik Samsung monitoren. LG gebruikt deze type condensatoren niet, doch maken zij veelal gebruik van doorontwikkelde condensatoren die heel af en toe hetzelfde probleem nog hebben. De 25 inch ultrawides hebben dit probleem wel eens. Voor zover ik weet hebben de 29 en 34 inch modellen dit niet.

Ik heb enkele jaren zo'n peperduur ding van EIZO gehad, zo'n monitor met oogkleppen. Weet zo even niet welk model. Zeer frustrerend. Heb vier keer een nieuwe gehad, maar het probleem bleef. Omdat EIZO dit weet, hebben ze na anderhalf jaar mij het aankoopbedrag geretourneerd en heb ik de monitor teruggezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
Goudstalen schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:08:
@Indifstublatia Kan zijn, toch heb ik hetzelfde probleem met mijn 1070 en had het daarvoor ook met een 960. Mogelijk is het de combinatie van scherm - videokaart.
Dan heeft nVidia, wederom, z'n zaakjes niet op orde 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Vanochtend de monitor 5 minuten warm laten draaien, en het werkte.
Zegt nog niet alles natuurlijk want voorheen gaf de monitor in een deel van de gevallen ook meteen beeld.
Ik bouw het vanaf nu elke keer met 1 minuut minder af, afwachten maar.

[ Voor 1% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 08-12-2017 09:31 . Reden: meteen i.p.v. gewoon ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:53

Esumontere

Floep, banaan.

Staat je monitor op de goede input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Uiteraard (zou ik bijna zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 13:21
Ik heb het hier ook met 2x een Dell Ultrasharp U2711 Zwart en een Geforce GTX 970 een scherm werkt altijd (welke is aangesloten met een DVI kabel) het andere scherm werkt ook pas als de monitor eerst aanstaat en dan pas de PC...

Ook al tig keren drivers gedeinstalleerd en de laatste nieuwe geinstalleerd clean install van windows.. ik heb me erbij neergelegd en laat de schermen nu gewoon " aanstaan" dan werkt het 9 van de 10 keer wel gewoon zoals het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 19:29
Bizar genoeg keek ik ook even op het forum om wat info te vinden. Ik heb namelijk exact het zelfde probleem en bezit een MSI GTX 970 en een Dell U2311h - GPU een 2-3 tal jaar oud, monitor een 7 jaar, schat ik.

Nooit problemen gehad tot een week geleden dit fenomeen zich een eerste keer voor deed. Deze week ook - na het werk - 's avonds, pc aanzetten, monitor 'no signal'. Gisteren ook weer, tot vervelens toe.

Als ik dit allemaal lees, kan ik bijna niet anders dan constateren dat het aan Nvidia Drivers moet liggen. Toch héél bizar dat zowel jij als ik dit probleem hebben met een GTX 970.

Het 'warmdraaien' van de monitor haalt bij mji niet direct iets uit, helaas.

Ik heb ook geen andere kabel, noch scherm om te testen. Dus hou ik dit hier alvast in gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
jimmya3 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:32:
[...] clean install van windows.. ik heb me erbij neergelegd en laat de schermen nu gewoon " aanstaan" dan werkt het 9 van de 10 keer wel gewoon zoals het moet.
Clean install windows zelfs... dat ging en gaat mij wat te ver, helemaal nu blijkt dat dat klaarblijkelijk niet de oplossing is.
En zelfs gewoon laten aanstaan helpt dus blijkbaar niet altijd :/
Ik sluit ook niet uit dat ik me er maar 'gewoon' bij neerleg. RMA heb ik eigenlijk ook geen zin in. Het scherm is verder ook zo ongeveer perfect vind ik (kwam ook prima uit de test bij de collega's van hardware.info, en nog zeer betaalbaar ook).

Matey schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:34:
[...] Als ik dit allemaal lees, kan ik bijna niet anders dan constateren dat het aan Nvidia Drivers moet liggen.
Toch héél bizar dat zowel jij als ik dit probleem hebben met een GTX 970.[...]
Ja, inderdaad.
En met mijn vorige monitor die ik jarenlang had nooit maar één keer een probleem wat dat betreft.
Matey schreef:
[...] Het 'warmdraaien' van de monitor haalt bij mji niet direct iets uit, helaas. [...]
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 16:57
ik krijg ook geen signaal op mijn monitor als ik eerst mijn pc aanzet en dan pas de computer, met een 1080ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Ofwel; Nvidia probleem wat al jaren speelt. Verwacht niet dat het snel opgelost wordt. Of het volledig aan de GPU ligt of aan de combinatie van monitor en videokaart weet ik niet, maar over het algemeen de monitor aanzetten voordat de PC aangaat wilt wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fopstra
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-07 13:44
Ook ik heb problemen met het beeld ... ik krijg geen beeld. Ik heb een AMD videokaart ban gigabyte en een Ilyama beeldscherm wat hiervoor geoptimaliseerd moet zijn, via displayport aangesloten. Het lijkt alsof de pc niet uit slaap komt. Wanneer ik de pc wegbreng naar een lokale pcman dan doet ie het gewoon, monitor via vga aangesloten. Dan neem ik m mee naar huis en kan ik ongeveer 2x genieten van een werkende pc, die ik niet in slaapstand moeten laten gaan. Altijd koud starten, dat kan ik ongeveer 2x doen en daarna lukt het niet meer. De videokaart is nagekeken en daar is niets mis mee. Eens kijken of ik een oude monitor kan opscharrelen om die aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
De monitor warm laten draaien lijkt bij mij toch geen effect te hebben :/
Heb het nu een paar dagen uitgeprobeerd, steeds zo tussen de ca. 2 en 5 minuten warmdraaien. Maar net als voorheen geeft de monitor soms wel en soms niet meteen beeld.
Ik laat het er voorlopig maar bij zitten, en hoop dat een toekomstige driver update van Nvidia wat gaan uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
Zou ook een voeding probleem kunnen zijn.
Als je een reserve hebt liggen of er een kunt lenen, test met een andere voeding.

Trek de videokaart eruit, en zet de videokaart weer terug in het systeem.
En testen of het nu wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:45
AntonTH4Dutch schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:29:
De monitor warm laten draaien lijkt bij mij toch geen effect te hebben :/
Heb het nu een paar dagen uitgeprobeerd, steeds zo tussen de ca. 2 en 5 minuten warmdraaien. Maar net als voorheen geeft de monitor soms wel en soms niet meteen beeld.
Ik laat het er voorlopig maar bij zitten, en hoop dat een toekomstige driver update van Nvidia wat gaan uithalen.
Test de monitor op een andere pc.
En weet je zeker dat je de pc wel uit doet, zet je hem niet toevallig in slaapstand?
En kan je de monitor ook ressetten in zijn menu
En hoe is je video kaart, zie je daar wat raars op als je hem bekijkt.
En hoe is je voeding, oud of nieuw, wattage?
, geeft die wel genoeg stroom naar je kaart, om de monitor te activeren?
Zo wat vragen om even na te lopen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Voeding: Cooler Master 750W Gold Modular (zoals ook in mijn specs te zien is). Wattage prima dus voor mijn systeem, en nog maar 2 jaar oud. Ook helemaal geen voedingsgerelateerde problemen gehad verder. Heb geen reserve liggen, en met een andere voeding proberen wordt lastig.
Videokaart: niets raars op te zien, presteert overigens ook uitstekend.
Slaapstand: nee, pc gaat echt uit.
Reset monitor: ja, kan gereset worden. Had ik ook al gedaan (vergeten te vermelden), maar heeft geen effect. Overigens gaf de monitor soms al geen beeld vóórdat ik de settings gepersonaliseerd had.

Edit: de monitor op een andere pc valt te proberen (bij een behulpzame buurman welteverstaan), wordt vervolgd.

[ Voor 9% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 12-12-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Buurman en ik van monitor geruild, en uitgebreid getest.
Resultaat: mijn monitor in alle gevallen meteen beeld (hij met overigens ook een Nvidia kaart: de Geforce GTX780).
Zijn monitor aangesloten op mijn pc: idem :S
Bedankt allen voor het meedenken, ik laat het voorlopig hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
AntonTH4Dutch schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:17:
Buurman en ik van monitor geruild, en uitgebreid getest.
Resultaat: mijn monitor in alle gevallen meteen beeld (hij met overigens ook een Nvidia kaart: de Geforce GTX780).
Zijn monitor aangesloten op mijn pc: idem :S
Bedankt allen voor het meedenken, ik laat het voorlopig hierbij.
Vergelijkbare situatie een paar keer gehad.

1. Oorzaak, klein breukje in mijn DVI -> HDMI kabel.
2. Videokaart aan het overlijden, kort erna gaf die dus helemaal de geest.

2x met die ellende gezeten :X
Pagina: 1