Toon posts:

PC met 4 fans maakt veel lawaai

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Wat is het probleem?
Ik heb net een maand oude Game PC met een Sharkoon TG5 behuizing. Daarin zitten 4 fans, maar als ik games speel als GTA V en PUBG maakt de pc ontzettend veel lawaai. Hoe kan k dit oplossen?

wat heb ik al geprobeerd
Eigenlijk nog niks, ik heb erg weinig ICT kennis en ik weet niet of de huidige fans sterk zijn of niet

Graag hoor ik tips of wat dan ook!

Mijn PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 187,90€ 187,90
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 345,90€ 345,90
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 48,-€ 48,-
1Sharkoon TG5 Glass Blue€ 71,95€ 71,95
1Acer H244HAbmid Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair CS650M€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 730,75

Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je geen games speelt valt het dus wel mee met het geluid? Hoe heb je de 4 casefans aangesloten? Is het lawaai wel echt luchtverplaatsing van fans, en geen ratelingen o.i.d.? De stock koeler van de i5 7500 is onder load ook niet heel stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@JVRadeon Het geluid wordt tijdens het spelen van games alleen maar harder. Als je de Sharkoon TG5 behuizing is opzoekt, zie je dat er 3 koelers aan de voorkant zitten en 1 aan de achterkant. Ik heb na de levering van de computer niks verandert aan de binnenkant, en het is echt luchtverplaatsing. Ik hoor geen getik/ gerammel. Ik zou denken dat het aan de behuizing ligt, maar hij was €70,-. Dan verwacht je toch wel wat beters... er zit geen fancontrol op en ik weet niet zo goed hoe sterk de fans zijn. Maar dit geluid is voor een pc echt niet normaal denk ik (mijn ICT kennis is beperkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-09 21:12

M2M

medicijnman

Dit heeft gelukkig weinig te maken met ICT kennis... Schroef de kast eens open, zet je game aan en luister goed welke ventilator de herrie maakt.

Vervolgens het draadje volgen en een foto maken van de connectie tussen het draadje en het moederbord. Dan kunnen wij zeggen wat je er aan kunt doen.

De kans bestaat dat het geluid uit je videokaart komt (grote insteekkaart), of uit de ventilator op je processor (dikke ventilator midden op de grote printplaat). Ook dan kunnen we wat zinnigs zeggen.

edit: openschroeven doe je met de 4 schroeven aan de zijkant.

[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 07-12-2017 22:05 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@M2M momenteel is mijn pc weg voor reparatie, maar ik zal dat zsm doen! Bedankt! En wat moet ik doen als het geluid uit de videokaart of processor komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het geluid zou ook van mijn videokaart kunnen komen of processor? Een vriend van mij heeft precies dezelfde videokaart en een Intel i5 7400 (ik een i5 7500) maar zijn pc maakt helemaal geen lawaai...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ga nou maar gewoon even luisteren als je de PC weer hebt :) Zodra je weet waar de herrie precies vandaan komt kan je er wat aan doen. Mocht het van de CPU koeler komen kan je daar een betere koeler opzetten. Maar nu zonder PC dat je er niet naar kan luisteren heeft het weinig zin zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@PilatuS Je hebt gewoon gelijk, haha. Ik heb ook weinig geduld. Maar als ik de CPU koeler zou moeten vervangen, welke zou u aanraden? (Niet tee duur? ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Iets van een Mugen doet het altijd goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@PilatuS Weet u er een die lekker stil is en op mijn i5 7500 past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daar zat ik ook al naar te kijken. Die is echt heel stil (vast ook wel als je GTA V speelt) alleen vond ik €55 dan wee best veel geld. Is er een mugen (5) die daar iets onder ligt ? (€45?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 10:23
Maar voordat je zaken gaat vervangen/upgraden zou ik het probleem aankaarten bij de leverancier/reparateur. Volgen mij heb je op zich goede spullen maar stel dat er perongeluk een fan de verkeerde kant op blaast dan kun je hebben dat de warmte de PC kast niet uit komt.

Het is een kwestie van alles even nalopen, soms kan een simpele wijziging (een slot plaatje weghalen zodat de warme lucht weg kan) al een groot verschil maken.

Geld steken in een upgrade kan altijd nog maar zelfs de beste CPU of Videokaart koeler kan weinig doen als de fans van de kast niet goed samenwerken.

Je kunt proberen met HWMonitor of je kunt zien welke component (CPU of videokaart) heet wordt, vaak staat er ook bij hoe hard de fans draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door peterpv op 09-12-2017 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Om die cpu te koelen, zeker als er geen overclock is gedaan heb je niet zo'n 'dure' koeler nodig als een Mugen5

Deze zal al prima volstaan: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Of nog iets goedkoper: pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@peterpv Hoi Peter, ik heb de website al gebeld, maar hij zei dat he geluid gewoon normaal was. Maar zoals ik het hoor, is het echt niet normaal. Een vriend van mij heeft dezelfde videokaart en processor als ik, en zijn computer is muisstil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 10:23
En heeft die vriend ook dezelfde kast en koeler als jouw PC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 13:57

WCA

Je voeding is ook niet echt de stilste, kijk eens of die niet een boel lawaai maakt

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@peterpv Hij heeft een cooler master kast, met 2 koelers van een 10’tje ps. De CPU koeler was volgens mij de standaard CPU koeler die werd meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@GreNade Dat denk ik niet... voeding die geluid maakt? Het geluid klinkt echt als een fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:19
Totaal andere setup dus qua kast en fans, dat kan heel veel schelen

In een voeding zit ook een fan

Maar de kast heeft geen fancontroller, dus ik vraag me serieus af hoe ze aangesloten zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door freaky35 op 09-12-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 13:57

WCA

Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:22:
@GreNade Dat denk ik niet... voeding die geluid maakt? Het geluid klinkt echt als een fan
Er zit ook een fan in je voeding :P

Anyways, ik vergiste me. De CS heeft een prima fan die niet te veel geluid maakt. Negeer mijn comment maar :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Waar halen die 3 front fans hun lucht vandaan? Volgens mij heeft alles meer dan minimale fanspeed helemaal geen zin bij de intakes van je kast, ongeacht hoe het nu ingesteld is. Dan krijg je veel geluid met weinig impact op temps.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@freaky35 Wat is het aandeel van een kast dan qua geluid van de pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe worden de ventilators in de kast aangestuurd? Door het moederbord? Welke is dat eigenlijk? Of met molex vanaf de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Kwaliteit van de fans , de snelheid wat ze draaien, de resonantie van de kast, ect

Alle factoren tellen mee. Alle fans bijna die op vol continu draaien maken veel lawaai.

Daarom moet je ze kunnen regelen, dat kan op meerdere manieren. Echter de vraag is hoe ze nu geregeld word.

Ook zit er dus verschil in geluid tussen fans,

[ Voor 60% gewijzigd door freaky35 op 09-12-2017 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd Daar versta ik niks van (weinig ICT Kennis, Haha) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:27:
Waar lopen de draden van de fans heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:27:
Dat valt altijd te leren, beetje inzet hierin is wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd Momenteel is Mn pc weg voor reparatie, dus dat kan ik helaas niet zin. Maar door alle commentaar zie ik door de bomen het bos niet meer en heb ik geen idee wat ik nou moet doen 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:29:
@Verwijderd Momenteel is Mn pc weg voor reparatie, dus dat kan ik helaas niet zin. Maar door alle commentaar zie ik door de bomen het bos niet meer en heb ik geen idee wat ik nou moet doen 😂
je stopt nu met reageren, je wacht tot je pc terug is, je controleert of hij nog teveel geluid maakt en als dat zo is ga je uitzoeken wat nu zoveel geluid maakt, daar maak je een foto van en dan kom je hier terug. En nu stoppen met reageren en vragen om tips, dan raak je in de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd Is misschien wel een goed plan, bedankt! Deze week is Mn PC hopelijk weet terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 23:33:
@Verwijderd Is misschien wel een goed plan, bedankt! Deze week is Mn PC hopelijk weet terug
en verder geen zorgen maken, dit is een eenvoudig op te lossen probleempje. Komt helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd Thanks, dat stelt we weer een beetje gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
https://afbeeldinguploaden.nl/image/E3uhpUYh

@Verwijderd @freaky35 @PilatuS @Cio @GreNade
Ik ben erachter gekomen dat de koeler van Mn CPU het lawaai maakt. Zie foto. Wat kan ik hieraan doen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Kijk even of het niet een kabel is die er tegenaan komt. Mocht het de fan zelf zijn dan kan je een andere koeler kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@PilatuS Nee het is geen kabel, hij draait gewoon heel hard. Heeft u een tip voor een niet al te dure maar wel stille koeler die op Mn i5 7500 past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Zoiets als dit bijvoorbeeld: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@PilatuS dank u, ik zal kijken. Zijn er nog moeilijkheden die komen kijken bij het installeren van de koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als een koeler een backplate heeft zoals deze, dan is het mogelijk dat het moederbord er uit moet voor de montage. Als je het rechterzijpaneel er af haalt kan je zien of de gaten rond de socket vanaf de achterkant zichtbaar zijn. Als dit zo is dan kan de koeler gemonteerd worden zonder het moederbord er uit te hoeven halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou het vervangen van de koeler niet zelf doen als ik het niveau van de TS moet beoordelen. Neem de koeler mee naar de reparatieshop waar je eerder was en laat hun het doen! Zelf heb ik jaren geleden een Dark Rock Advanced C1 gemonteerd in mijn huidige PC en heb daar nog steeds nachtmerries van :+

BTW voordat je de CPU koeler gaat vervangen zou je ook even kunnen kijken hoe het met de rest van de airflow in de kast zit; als die airflow niet goed is zal de CPU koeler harder gaan draaien, en dan los je het ook niet echt goed op met een andere CPU koeler. Misschien is een extra casefan op de juiste plek wel alles wat nodig is!

[ Voor 56% gewijzigd door Ramon op 16-12-2017 17:56 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Je koeler maakt teveel lawaai, heb je de moederbord tools al gedownload? Daar zal vast wel een functie inzitten om te fans te regelen, dat kan al een hoop schelen.

Zet ze alleen niet te zacht,want ze koelen dan ook minder natuurlijk, zodat je cpu niet te warm word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@freaky35 Tja, waar kan ik dat downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Op de site van de moederbord fabrikant, aangezien ik niet kan zien welk moederbord er in je pc zit, kan ik daar vrij weinig over zeggen🙂

Echter ik zou ook aanraden om er een andere koeler door een computerwinkel erin te laten zetten. Dat kan een hoop lawaai schelen en zal nog koeler zijn ook.

[ Voor 35% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2017 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@freaky35 Ja, maar ik ga niet weeek naar de winkel waar ik hem gekocht heb. Voor een eerdere reparatie was hij 3 weken weg... ik ga denk ik dan naar Informatique in Berkel en Rodenrijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Wat was het probleem waarvoor je hem had weggebracht eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:08:
@freaky35 Ja, maar ik ga niet weeek naar de winkel waar ik hem gekocht heb. Voor een eerdere reparatie was hij 3 weken weg... ik ga denk ik dan naar Informatique in Berkel en Rodenrijs
zoek even een winkeltje op die het zelf doet, het is 5 tot 15 minuten werk namelijk, maar ik zou het inderdaad niet zelf doen in jouw geval. Betaal je misschien max. 10 euro voor om het te laten doen naast de onderdelen die nodig zijn. Maar wat langzamer laten draaien zou ook kunnen, al moet je dan ook even een app erbij pakken om de temperatuur te meten als je hem flink gaat gebruiken (daar zijn ook tooltjes voor om de processor te stressen). Kortom, stap een klein zaakje binnen die zelf dingen kan repareren en je loopt binnen een uur helemaal tevreden naar buiten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd Zal ik doen, zoals ik al zei ga ik denk ik naar Informatique bij Rotterdam. Ik denk dat zij me wel kunnen helpen! Wat denk jij?

@Arjantje72 Als mijn computer langer dan een uur uit stond, ging hij niet meer aan. Ik moest het [I-O] knopje achterop dan opnieuw aan en uit doen. Dan ging hij weer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:49:
@Verwijderd Zal ik doen, zoals ik al zei ga ik denk ik naar Informatique bij Rotterdam. Ik denk dat zij me wel kunnen helpen! Wat denk jij?
Ik woon zelf in Friesland, maar heb de site even bekeken en dat ziet er meer dan goed uit, eigen technische dienst met servicedesk, dat komt helemaal goed. Wellicht heeft een andere tweaker nog een andere tip, maar met Informatique komt het goed.

Heb je al de shopreview gelezen van deze winkel? Zie https://tweakers.net/shopreview/15/informatique/shopreviews/

Ziet er daar ook goed uit. Per mail is het soms wat minder lees ik, maar als je er langs gaat heb je goede service. Bekijk reviews trouwens altijd met de gedachten: als er iets niet goed is ga je een review plaatsen, als je tevreden bent ben je daartoe veel minder snel geneigd.

Kortom: goede keuze.
Pagina: 1