Is een 4G HSPA+ WWAN kaart snel genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeanpaul1979
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-01-2022
Hallo, ik heb een Dell Latitide E7440 waarvoor ik een WWAN kaart wil kopen op eBay.

Op eBay zie ik voor 20 euro incl. verzend kosten deze kaart: "WWAN 4G HSPA+ 42 Mbit/s Sierra Wireless AirPrime 7W5P6 MC880".

Die past in mijn laptop, maar nou is mijn vraag...

Kan ik met zo'n HSPA+ kaart echt 42 Mbit/s snelheden halen, of is dat lariekoek?

En hoe werk het connecten met HSPA+ netwerken? Is dat altijd beschikbaar wanneer 3G en 4G LTE beschikbaar zijn? Of is het een apart netwerk?

En connect ik dan met het 3G netwerk of met het 4G netwerk? Want een vriend vertelde mij namelijk dat HSPA+ eigenlijk gewoon een geavanceerde versie is van 3G, en niet 4G.

Waar het mij uiteindelijk om gaat is dat ik redelijk goede snelheid haal. 42 Mbit/s is meer dan genoeg, met de helft daarvan ben ik al tevreden. En waar het mij ten tweede om gaat is dat ik over het algemeen altijd een HSPA+ verbinding tot mijn beschikking heb wanneer er 3G en 4G LTE netwerken binnen bereik zijn.

Zijn de antwoorden op de 2 punten die ik in de laatste paragraaf aanhaalde over het algemeen Ja? Of licht dat iets ingewikkelder?

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:26
HSPA+ is dat Htje (HSDPA) wat je ook wel eens in je scherm ziet op je normale mobiele telefoon.
Dat zit tussen 3g en 4g in en wordt ook wel 3.5g genoemd.

De snelheid die je daar mee zult halen is behoorlijk maar zal ergens tussen de 15 en 30 mbps zijn

maar daar kun je prima mee uit de voeten.

Dat connecten gaat waarschijnlijk automatisch als er een beetje fatsoenlijke software bij zit.
Hij zal automatisch schakelen tussen de best beschikbare netwerken met de hoogste snelheid.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Welke provider heb je?
Let op dat deze HSPA+ ondersteunt (heb je meestal geen 4G voor nodig).
Is er een plek voor een simkaart in die module?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:51
Op dit moment werk ik met dezelfde laptop en hier zit een 'Dell Wireless 5809e Gobi™ 4G LTE Mobile Broadband Card' kaartje met een KPN SIM in. Zojuist haalde ik op speedtest.net een ping van 24 ms, download van 14 Mbps en upload van 10 Mbps, maar volgens mij heb ik in het verleden wel hogere snelheden gehaald. Op mijn telefoon haal ik nu op dezelfde plek met hetzelfde abbo een ping van 38 ms, down 38 en up 8 Mbps.

• jeanpaul1979
"zal ergens tussen de 15 en 30 mbps zijn"

Ok, dat is prima.

"Welke provider heb je? Let op dat deze HSPA+ ondersteunt"

Dat varieert, ik reis veel en zal dus vaak simkaarten switchen in de module. Ik zal het eigenlijk alleen in het buitenland gebruiken, vooral in landen in Zuid Oost Azië. Daar zijn de verbindingen over het algemeen niet zo snel dus daarom hoef ik ook niet perse 4G LTE.

"...met een 4G LTE KPN SIM in. Zojuist haalde ik op speedtest.net een ping van 24 ms, download van 14 Mbps en upload van 10 Mbps"

Ok dat klinkt niet al te snel voor LTE, maar ik heb daar geen verstand van. Als ik met HSPA+ ook die snelheid kan halen ben ik daar tevreden mee.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:51
Ik zit nu ergens anders en haal hier een upload van 22 Mbps, maar de download is vergelijkbaar. Hetzelfde op mijn telefoon. Misschien een druk tijdstip voor 4G?

Als je vaak van SIM kaart gaat wisselen, is een USB modem dan niet net zo handig? Dan hoef je de accu er niet uit te halen als je wisselt.

• jeanpaul1979
Ja misschien is het idd beter om een Pocket wifi router te kopen dacht ik zelf onlangs ook. Dan kan ik ook met mijn mobiel internetten wanneer mijn laptop niet aanstaat. Sim wisselen maakt mij niet zo veel uit want dat zal voor mij om de paar maanden zijn, dus niet echt vaak.
Pagina: 1