Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas Furster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-06 19:20
Sinds een tijdje heb ik een Vodafone abonnement. Nu is daarvan het bereik (bij ons in de regio) een stuk slechter dan van KPN. Ik heb regelmatig dat ik binnenshuis nog geen 3G haal, terwijl ik bij KPN altijd vol 4G haalde.

Met de nieuwe roaming regels in de EU mag ik 10GB roamen in de gehele EU. Kan dat dan ook in Nederland? Ik zou dus graag met mij Vodafone abonnement willen roamen op het KPN netwerk. 8)

Vodafone geeft zelf aan dat het niet mogelijk is, maar waarom? Roamen is roamen. Dus ik moest dit uiteraard gewoon proberen door het NL KPN netwerk te selecteren, maar kreeg inderdaad een foutmelding. "Uw simkaart staat een verbinding met dit netwerk niet toe" :'(

Waarom zou dat niet kunnen? Hoe detecteert Vodafone of je gebruik maakt van een Nederlands KPN netwerk, terwijl dat in het buitenland wel mag? Kan ik niet door handmatig een toegangspunt in te stellen toch gebruik maken van het KPN netwerk? En is dit niet in strijd met de nieuwe roaming regels? Ik mag toch in elk EU land roamen? :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je mag in elk EU land roamen buiten je eigen land door de nieuwe EU wetgeving.

Verder is National Roaming wel mogelijk, alleen vermoed ik dat ze dat alleen doen bij grote aantallen abbonementen. Zie ook deze kamerbrief:

https://www.rijksoverheid...-storing-bij-vodafone.pdf

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vodafone geeft zelf aan dat het niet mogelijk is
Neem aan dat ze iets specifieks hierover gezegd hebben bij de klantenservice? Zo ja, zou je dat even in je startpost kunnen zetten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:28
Je kunt in het buitenland ook niet op elk netwerk roamen. Dus de netwerken binnen nederland staan gewoon allemaal niet opde lijst.

Maar het probleem is niet zo moeilijk.
Vodafone moet gewoon dekkend netwerk aanbieden.

Doen ze dat niet geef je ze de kans de dekking te verbeteren.

Doen ze dat niet stel je ze in gebreke.

Doen ze het dan nog niet dan stap je over naar KPN of T-Mobile.
Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas Furster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-06 19:20
MAX3400 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:07:
[...]

Neem aan dat ze iets specifieks hierover gezegd hebben bij de klantenservice?
Niet echt. Ik kreeg geen technisch persoon te pakken. De medewerker gaf me een uitleg dat roamen bedoeld was voor in het buitenland, maar dat wist ik al.
boyette schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:10:
Je kunt in het buitenland ook niet op elk netwerk roamen. Dus de netwerken binnen nederland staan gewoon allemaal niet opde lijst.

Maar het probleem is niet zo moeilijk.
Vodafone moet gewoon dekkend netwerk aanbieden.

Doen ze dat niet geef je ze de kans de dekking te verbeteren.

Doen ze dat niet stel je ze in gebreke.

Doen ze het dan nog niet dan stap je over naar KPN of T-Mobile.
Ah. Ik dacht dat je alle netwerken in het buitenland kon gebruiken. Hoe zit dat dan? Is er een lijst beschikbaar wat je wel en niet kan gebruiken?

Ik zit ook gewoon net buiten het 4G dekkingsgebied zit wat ze zelf aangeven op de dekkingskaart. Ik denk dus dat ik geen betere dekking kan eisen. Overstappen is geen optie. Heb pas een nieuw abbo met telefoon afgesloten.

De dekking is overigens wel te doen hoor, maar lang niet zo goed als KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Andreas Furster schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:25:
[...]

Niet echt. Ik kreeg geen technisch persoon te pakken. De medewerker gaf me een uitleg dat roamen bedoeld was voor in het buitenland, maar dat wist ik al.

[...]

Ah. Ik dacht dat je alle netwerken in het buitenland kon gebruiken. Hoe zit dat dan? Is er een lijst beschikbaar wat je wel en niet kan gebruiken?

Ik zit ook gewoon net buiten het 4G dekkingsgebied zit wat ze zelf aangeven op de dekkingskaart. Ik denk dus dat ik geen betere dekking kan eisen. Overstappen is geen optie. Heb pas een nieuw abbo met telefoon afgesloten.

De dekking is overigens wel te doen hoor, maar lang niet zo goed als KPN.
Ja dat is vervelend. Zoals je denk ik ook al weet garanderen ze helemaal nergens dat je overal 4G hebt. Dat geldt voor elke provider uiteraard. Volgens mij kun je wel aangeven wat je wensen zijn. Ik weet dat ik grensgebieden er ook een limitatie is voor de providers, omdat signaal nu eenmaal niet stopt bij de grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:24
Andreas Furster schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:02:
Hoe detecteert Vodafone of je gebruik maakt van een Nederlands KPN netwerk, terwijl dat in het buitenland wel mag?
Roaming is een vrij complex proces. Zeker 4G-roaming. Google er maar eens op. Een van de eerste dingen die gebeuren als je je aan probeert te melden is dat de provider waar je je aanmeldt bij je eigen provider (in dit geval Vodafone NL) nagaat of er afspraken zijn met het gastnetwerk. Als dit niet het geval is, krijg je dus simpelweg geen toegang. Je kunt je dus alleen aanmelden op netwerken waar Vodafone NL een overeenkomst mee heeft. Bovendien verloopt alle communicatie maar zeker het dataverkeer via een tunnel naar je eigen provider. Als je roamt heb je gewoon een Nederlands IP-adres.

[ Voor 10% gewijzigd door Naafkap op 07-12-2017 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:28
Klopt helemaal!
Je zou eens kunnen vragen welke netwerken ze ondersteunen in het buitenland maar wanneer je daar bent en een keer netwerken scant kom je er zo achter welke het wel en niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoBeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-01 19:35
Als ik zo de wiki over roaming in de EU doorlees zou het vanaf juni 2017 gewoon mogelijk moeten zijn om met een simkaart uit een ander EU land in Nederland te roamen (zowel internet als spraak/sms).

Niks houdt je dus tegen om een veel goedkopere buitenlands abbo/prepaid sim te gebruiken. Hier bijvoorbeeld wat uitleg erover. Inclusief een lijst met het aanbod uit andere EU landen.

Je kunt eventueel wel tegen praktische dingetjes aanlopen. Zo zal de website van de buitenlandse provider in een andere taal zijn en kan het doen van betalingen (geen IDeal) lastig zijn...

Als ik het zo snel even doorlees zijn er verder ook andere haken en ogen: de providers passen tijd-limieten toe. Zo kunnen ze na 4 maanden onafgebroken roamen (bijvoorbeeld 4 maanden lang een Poolse simkaart buiten Polen gebruiken) weer extra kosten in rekening brengen.

Hier de originele website in het Duits: http://de.roam-at-home.wikia.com/wiki/Roam_at_Home_Wiki. Als je op de vlaggetjes drukt krijg je extra uitleg...

Misschien dat door concurrentie op EU-niveau de providers in de komende jaren wat losser worden in hun "fair" use beperkingen.

[ Voor 27% gewijzigd door GeoBeo op 24-05-2018 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@GeoBeo bedankt voor de informatie, maar dat was de vraag van de TS helemaal niet, daarnaast is het niet gewenst om oudere topics te kicken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.