Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Zware lamp ophangen aan verlaagd plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RUFFNECK
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:57
Het plafond van de overloop bij de vide hebben we laten verlagen (gewoon rachelwerk). Zo minimaal mogelijk, dus latten van 3 a 4cm max (zie: https://imgur.com/VF1551R), is puur om geen scheuren e.d. te zien (nieuwbouw).
Anyways, we willen dus een videlamp ophangen, zo'n ding hangt bijna 3m en weegt nogal wat (hoeveel weet ik niet precies). Ik zit dus met de manier van bevestiging.

Zelf zie ik 3 opties, maar geen idee wat handig/raadzaam is, dus hopelijk hebben jullie tips of ervaring hierin:

- Door het gipsplafond heen boren en doorgaan tot in de kanaalplaat, lange plugs en lange schroeven erin. Echter, heeft zo'n plug dan genoeg 'houvast' in de ruimte tussen gipsplafond en kanaalplaat? Zo ja, welke plug is juist/

- Op de een of andere manier de latten zien op te sporen en daarin de bevestiging zien te doen. Dus boren in de latten, maar die zijn maar 3-4cm dik, is dat genoeg voor zoiets? Ook hier: zo ja, welke plug?

- Van die speciale gyproc plaatpluggen (lijkt mij gewoon zo'n hollewand plug?): http://www.gyproc.nl/gips...uggen/gyproc-plaatpluggen

Ik hoor het graag :)

Alle reacties

• Rainesh
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:52
ik zou doorboren tot aan het beton. Gebruik degelijke pluggen van bijv Fischer. Je zou dan een schroef erin kunnen draaien en dan de plug doortikken tot het randje in het beton zit. Daarna schroef eruit draaien en dan een langere gebruiken die je aan je lamp vast maakt.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Seņor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Seņor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Gewicht van de lamp is wel belangrijk. Afhankelijk van de bevestiging, kan je bepalen wat je moet gebruiken. Zelf ben ik wel fan van toggler pluggen. Die heb je ook in een holle variant. Hoe ga je de bedrading oplossen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:34
Je mag toch ook niet zomaar in een kanaalplaat boren? Daar zit volgens mij wapening in dat onder spanning staat en als je daar doorheen boort gaat een deel van de sterkte verloren.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 10-12 23:43
Kleine keilbout in de kanaalplaat, draadeinde verlengen met een verbindingsmoer tot ongeveer aan de plafondplaat en daar een bevestigingsboutje van de lamp in draaien. Als je verlaagde plafond niet te dik is kan je ook zo'n lange slagplug door je plafond heen steken.

leecher wijzigde deze reactie 07-12-2017 09:47 (27%)

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:48

keur0000

-------- N O N E --------

Keilbout M6 en dan weer ringoog M6.

Bron: SR. Engineer met +30 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Seņor Sjon
  • Nu online

Seņor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:38:
Je mag toch ook niet zomaar in een kanaalplaat boren? Daar zit volgens mij wapening in dat onder spanning staat en als je daar doorheen boort gaat een deel van de sterkte verloren.
Voorspanwapening heet dat, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een vloer instort bij een lampje ophangen. ;)

Overigens boort het ook niet fijn op een wapeningsstaaf.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Zeker met een steenboor kom je daar niet doorheen. Je hebt eerder het puntje van je boor verbrand dan dat je door staal heen bent.

• RUFFNECK
quote:
Seņor Sjon schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:36:
Gewicht van de lamp is wel belangrijk. Afhankelijk van de bevestiging, kan je bepalen wat je moet gebruiken. Zelf ben ik wel fan van toggler pluggen. Die heb je ook in een holle variant. Hoe ga je de bedrading oplossen?
Ik probeer er idd achter te komen hoe zwaar die precies is, maar op gevoel denk ik zo rond de 15kilo max.
Bedrading is in principe geregeld, de doos is gewoon verlegd naar het gipsplafond.
Jij zegt dus gewoon met zo'n holle variant toggler plug, dus niet in de kanaalplaat?

Uiteraard zou niet door het beton hoeven het makkelijkst zijn (voor mij) en ik gok dat dat in theorie mogelijk is, maar het gewicht komt dan helemaal te zitten op de plaat/platen.

Keilbout met zo'n verbindingsmoer heb ik even opgezocht, ik ga dat even verder bekijken, heb ik zelf nooit gebruikt.

Ik ga dit waarschijnlijk ook niet zelf doen, maar ik wil wel de opties weten en begrijpen om de discussie te kunnen voeren :)

• Seņor Sjon
  • Nu online

Seņor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Het ligt er maar net aan wat voor een lamp en wat voor een bevestiging het is. 15 kilo zou ook gewoon in het hout geschroefd moeten kunnen worden. ;)

• Patientzero
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
quote:
DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:38:
Klopt, een 9x6 gaatje boren en het hele huis stort als een kaartenhuis in elkaar. >:)

• RUFFNECK
quote:
Seņor Sjon schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:28:
Het ligt er maar net aan wat voor een lamp en wat voor een bevestiging het is. 15 kilo zou ook gewoon in het hout geschroefd moeten kunnen worden. ;)
Just to be sure, met het hout bedoel je het rachelwerk, right?

• Seņor Sjon
  • Nu online

Seņor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ja. Maar als je een stuk multiplex had gebruikt voor waar je een lamp wil ophangen, had dat zeker geholpen. ;)

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10-12 22:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
RUFFNECK schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:24:
[...]

Ik probeer er idd achter te komen hoe zwaar die precies is, maar op gevoel denk ik zo rond de 15kilo max.
Dat is echt geen enkel probleem voor een goede hollewandplug. De allerkleinste van Toggler heeft een uittrekwaarde van 24kg bij een dun gipsplaatje.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RUFFNECK
quote:
Gizz schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:12:
[...]

Dat is echt geen enkel probleem voor een goede hollewandplug. De allerkleinste van Toggler heeft een uittrekwaarde van 24kg bij een dun gipsplaatje.
Klopt, maar vaak gaan de voorbeelden over gipswanden, ik snap dat in theorie ze waarschijnlijk ook gipsplafonds meerekenen, maar ik kan me voorstellen dat de krachtverdeling net iets anders is. En wellicht maak ik me te druk, maar ik zou het niet fijn vinden als de lamp op iemand loskomt natuurlijk :P

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11:59
15kg is vrijwel niks, ik neem aan dat er meerdere bevestigingspunten komen?

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

quote:
Gizz schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:12:
De allerkleinste van Toggler heeft een uittrekwaarde van 24kg bij een dun gipsplaatje.
Trek of hang waarde ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• RUFFNECK
quote:
De Rikster schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:53:
15kg is vrijwel niks, ik neem aan dat er meerdere bevestigingspunten komen?
ja 4, (in een kruis, als je me snapt). Dus ik maak me druk om niks waarschijnlijk? Gewoon 4 goeie toggler (holle) pluggen en gaan met die banaan?

• Rob-T6
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14:06
Als je even goed kijkt op bv. de site van Fisher, kan je al uit met 1 bevestigingspunt.

http://www.fischer.nl/Hom...etemplate-productdetails/

De gipsplaat is maatgevend voor de kracht welke opgenomen kan worden.

Er zijn nog meer varianten, eea. afhankelijk van hoe je het op wilt hangen.
http://www.fischer.nl/Hom...ory/pcategory-1001001997/

Op de site zijn ook belastingtabellen te vinden bij de pluggen (1 kN = 1000 N = 100 kg)

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06:06
Ja een plug kan het allemaal mooi hebben. Maar net die gipsplaay die tijdens het plaatsen al een beetje geknakt is is dan het probleem. Maar als je 15 kg op moet hangen en verdeelt over 4 punten. Tsjah dan is er weinig aan de hand.

Persoonlijk ben ik fan van alles in beton vastmaken omdat een gipsplaat bijvoorbeeld naar beneden komt als er ergens lekkage optreedt. Maar ach eigenlijk heb je dan wel een groter probleem dan een lamp van 15kg 8)7.

Always look on the bright side of life.

Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*