Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

welke shell voor macOS?

Pagina: 1
Acties:

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Standaard is voor macOS bash 3.2 gekozen, maar ook ksh 93u+, zsh 5.3 en tcsh 6.18 zijn standaard aanwezig, daarnaast is het natuurlijk eenvoudig mogelijk nieuwere versies of andere shells (fish etc) te installeren. Ik hou het voorlopig maar bij bash, dat ik naast zsh (en csh) in mijn leven toch het meeste gebruikt heb, maar ik vroeg me af wat anderen zoal kiezen/hebben gekozen en wat ervaringen met de diverse shells/cli op macOS zijn.

• moijamie
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 10-12 20:27
Gebruik zelf zsh met oh my zsh en het cloud thema op iterm. Gebruik het al een tijdje en bevalt mij goed.

females = System.getProperty("money") > 1000000

• Daedalus
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep trying

Standaard macOS bash is helaas antiek (3.2 komt uit 2007). Hier zsh via Homebrew met grml. Zsh heeft velen malen fijnere completion (parameters, dirs, files), spellingscorrectie, globbing. Sindskort iTerm2 aan het uitproberen, welke fijne features heeft als panes, tabs, tmux integratie, en heul veel knopjes om te alles naar wens aan te passen, maar is iets minder responsief dan de standaard Terminal.

Uiteindelijk is het natuurlijk wat je zelf het prettigst vindt :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!”
宇多田ヒカル \o/

• DenBeke
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 10-12 18:09
Fish gebruiker hier...

• Daedalus
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep trying

quote:
Voordat dit een opsomtopic wordt; waarom Fish? :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!”
宇多田ヒカル \o/

• DenBeke
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 10-12 18:09
quote:
Daedalus schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:00:
[...]
Voordat dit een opsomtopic wordt; waarom Fish? :)
Ooit ge´nstalleerd op aanraden van een vriend voor de simpele scripting van Fish (en uiteraard alle dingen zoals auto completion, kleuren, ...)
De autocompletion van Fish ben ik super tevreden van. Met Fish kan je op een deel van een command terug zoeken in je history. (Ik weet niet hoe dat met zsh ook kan)
Jammer genoeg heeft Fish een andere syntax (niet POSIX), dus zomaar dingen copy paste die je op internet vindt gaat niet altijd.
Fish heeft een heleboel dingen out-of-the-box, waarbij afaik je die bij andere shells zelf moet configureren?
Ondertussen ben ik er zo aan gewend, en heb ik wel wat scriptjes/config files dat ik niet veel goesting meer heb om te migreren naar een andere shell.

Ik kan dus alleen maar spreken uit mijn eigen ervaring met Fish. Ik zou alleszins sowieso een andere shell gebruiken dan standaard bash. Eens je aan alle extra mogelijkheden gewend bent wil je niet meer terug.
Het eerste dat ik doe op een server/dev machine is Fish installeren...

• Blubber
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Ik gebruik zsh uit homebrew. De reden is vooral dat ie met zsh een prompt kan bouwen die niet alleen links iets weergeeft maar ook rechts (huidige git branch en exit code van het laatste commando in mijn geval.)

• DjentPirate
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online
iTerm2 , oh-my-zsh en cloud theme <3

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
ik ga maar gewoon even wat experimenteren met experimentelere shells (zsh was in iedergeval mijn aanvankelijk veronderstelde shell waar ik bij zou uitkomen), fish had ik al eens een tijdje op linux gebruikt, nu ga ik elvish maar even proberen.

• Blubber
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Welke je ook kiest, zorg er wel voor dat je relevante completions installeert. Want dan kan je shell ook commando's aanvullen. De git-completion voor zsh kan bijvoorbeeld git subcommando's aanvullen en ook branchnamen en commit hashes. In ieder geval bash en zsh ondersteunen dit, maar ik vermoed dat ze het allemaal wel ondersteunen.
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*