Hardeschijf platters vervangen

Pagina: 1
Acties:

• DoeYourThing
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Beste Tweakers,

Heeft iemand succes gehad met het verwisselen van platters tussen hardeschijven?

Ik heb een defecte hardeschijf met één platter en die wil ik in een exact andere schijf proberen.
Op youtube lijkt dit appeltje eitje te zijn?

Wat ik nu heb gedaan (en heel voorzichtig) is de goede schijf platter eruit en weer erin om te testen. Maar dan....... het wordt niet meer herkend?
Iemand enige tip.

Alvast bedankt.
Gr,
DYT

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:41
Zover ik weet moeten dit soort dingen in een extreem stof vrije omgeving gebeuren (zoveel stofdeeltjes per m3 oid). Schijf thuis opengemaakt is einde verhaal.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:40
Als je 'm zelf hebt opengemaakt dan is de kans heel groot dat je 'm gesloopt hebt. Hopelijk had je een backup van alles wat erop stond.

The devil is in the details.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-12-2025

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heh, succes daarmee. Dit is niet iets wat je eventjes thuis kunt doen.

Zoals hierboven al wordt gezegd kun je een schijf wel afschrijven zodra je hem open hebt gemaakt. De "flying height" (afstand tussen platter en kop) is bij een moderne HDD slechts een paar nanometer. Als daar ook maar één stofdeeltje (grootte: enkele micrometer) tussen komt heeft dat catastrofale gevolgen.

En dan nog, zelfs al zou je dat in een cleanroom doen dan gaat dat niet zomaar werken, want platters zijn niet universeel, zelfs niet als je exact hetzelfde model HDD gebruikt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bedoel je niet gewoon de PCB ipv de platter? De platter is een ronde schijf, vergelijk het desnoods met een CD. Die zitten meestal goed opgeborgen in de HDD. Als je die er écht uit hebt gehad, dan heb je eerder helemaal geen disk meer over. ;) Zoals gezegd, dat zit zo ontzettend nauw, dat je het eerder kwaad hebt gedaan dan goed.

Een disk met een enkele platter klinkt mij ook heel erg in de oren als een oude disk.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 06-12-2017 23:22 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:45
DoeYourThing schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:39:
Wat ik nu heb gedaan (en heel voorzichtig) is de goede schijf platter eruit en weer erin om te testen. Maar dan....... het wordt niet meer herkend?
Gok dat je de koppen dan hebt gesloopt..

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
DoeYourThing schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:39:
Heeft iemand succes gehad met het verwisselen van platters tussen hardeschijven?
Jep. Meerdere malen en ook met multiplatter disks, 4 platters swappen was overigens wel écht op het randje.
Platters swappen is echter wel je allerlaatste redmiddel; dit doe je alleen als de spindel aan gort is (vastgelopen lager, doorgebrande motor (dat laatste heb ik nog nooit meegemaakt)). In alle andere gevallen wissel je de overige onderdelen uit; printplaat, headstack.

Voordat ik dit op belangrijke disks gedaan heb, heb ik eerst veel geoefend op disks die zich vrijwillig opgeofferd hebben. Eerst buiten de cleanroom om feeling te krijgen, en daarna in een (ik geloof) klasse-100 cleanroom.

• DoeYourThing
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Het is een hardeschijf van 2,5" met één platter. Ik had niks te verliezen, het is een test of dit kan lukken.

Op youtube zie ik mensen buiten een 100 cleanroom disk platters vervangen en werkend te krijgen. En ik dacht een mooie kans om te proberen of dit de moeite waard is.

Naar mijn mening heb ik de koppen (head slidders) niet gesloopt en ook niet geraakt. Want die zitten bijna altijd in de rust stand weg van de platters.

Nogmaals het was gewoon een vraag of iemand toch met succes buiten een 100 cleanroom ervaring hiermee had.

Bedankt voor de reacties.
Gr,
DYT

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-12-2025

DirtyBird

Praktiserend denker

Leuk DIY projectje :) misschien een fotoreportage van maken voor tweakers :p

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Pagina: 1