Advies 2e hands IMac

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denn90
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:24
Hallo,

Graag zou ik jullie advies willen horen over het volgende;

Ik ben van plan om een IMac aan te schaffen en het liefst 2e hands. Dit wordt mijn 1e Mac en heb voorheen altijd Windows gehad. Ik zoek eigenlijk een vrij goedkope Imac voor dagelijks gebruik om op het internet te surfen,downloaden en muziek en foto's te ordenen.

Meer dan bovenstaande zal ik er niet op doen, graag hoor ik jullie advies naar welke type Imac ik zou moeten zoeken en jaartal/specs etc.

Mij lijkt het formaat rond de 23inch de beste keuze. Ik hoor graag jullie advies en tips.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Neem aan dat binnen je budget (niet genoemd) je al een aantal opties had gevonden qua verkrijgbare CPU, RAM en storage?

Zo ja, welke opties waren dat en in hoeverre voldoet dat aan het dagelijks gebruik? Als ik namelijk 2 bekende refurb-winkels bezoek, zie ik voornamelijk "ouder" spul waar ik zelf niet mee zou willen werken, puuuur op basis van de gebruikte componenten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pathfinder2k
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-08 22:48

pathfinder2k

is hier...

Een budget indicatie zou wel handig zijn inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkL
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-06 16:48
Ik kan je wel een advies geven als je aangeeft wat je budget is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 09:49
Als je voor de 21" Imac gaat, koop dan een model met op zijn minst een Fusion drive (kleine ssd + hd) of ééntje met een echte SSD. Als je dat niet doet ga je het u beklagen.

Vermijd ook de 1.4Ghz versie. Die gaat echt traag.
8Gb ram is ruim voldoende. 4Gb is te weinig.

Kies bij voorkeur een Imac 21" vanaf "late 2013".
- I5 CPU
- 8Gb ram
- GT 750M (2Gb vram) of interne Intel graphics met minimaal 1500Mb vram.
- Fusion Drive van 1 TB, OF --> 256 GB of 512 GB SSD flashopslag. (dus geen gewone 1Tb HD!)

Het zelfde voor de 27" versies.

Oudere modellen hebben vaak slechte gpu's, trage hardeschijven. Met iets betere specs ben je jaren gerust en worden updates langer ondersteund.

Imac's bestaan in Full HD modellen en de nieuwere hebben 4K uitvoeringen tot 5K schermen voor de 27" versie.

Voor die specs heb je een budget rond de 900 - 1000 euro nodig. Dan heb je scherm + pc + toebehoren.

Soms kan je goedkoper een 2010 model vinden dat een SSD upgrade gekregen heeft. Op zich niets mis met maar ik zou 2dehands geen 600 euro betalen voor een pc van 7-8 jaar oud. Koop liever iets degelijks van 2-3 jaar oud en probeer er zolang mogelijk met uit te zingen. Imacs staand bekend om het erg lang mee te gaan en Apple geeft langdurige updates.

Je kan ook overwegen een nieuwe te kopen. € 1.419,00 Met 1Tb fusion drive, € 1.619,00 met 4K optie en betere cpu op Apple store. Maar als je online rondkijkt kan je die eerste voor €1350 kopen. Daar doe je makkelijk 8-10tal jaar mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Coolstart op 07-12-2017 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denn90
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:24
Dank jullie wel voor de reacties!

Voor mij is het totaal niet nodig om een nieuwe IMac te kopen. Ik ga echt alleen maar internetten,muziek luisteren en foto's ordenen.

Nu kan ik voor 250 euro van een bekende een Imac uit 2009 overnemen. De volgende specs zijn:

24Inch
2,66-GHz Intel Core 2 Duo-processor
4 GB DDR3 SDRAM
NVIDIA Geforce 9400M

Hierbij krijg ik een zo goed als nieuwe toetsenbord (bluetooth) Overigens geen krasjes etc.

Mijn vraag aan jullie is of dit een redelijke prijs is en of dit voldoende voor mij zou zijn.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:26
Denn90 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:45:
Dank jullie wel voor de reacties!

Voor mij is het totaal niet nodig om een nieuwe IMac te kopen. Ik ga echt alleen maar internetten,muziek luisteren en foto's ordenen.

Nu kan ik voor 250 euro van een bekende een Imac uit 2009 overnemen. De volgende specs zijn:

24Inch
2,66-GHz Intel Core 2 Duo-processor
4 GB DDR3 SDRAM
NVIDIA Geforce 9400M

Hierbij krijg ik een zo goed als nieuwe toetsenbord (bluetooth) Overigens geen krasjes etc.

Mijn vraag aan jullie is of dit een redelijke prijs is en of dit voldoende voor mij zou zijn.

Alvast bedankt!
Dit systeem is (best) oud en dat ga je hier zeker merken.
4GB is echt aan de minimale kant.
Een 2,66 GHz dual core processor is (zeker) ook aan de langzame kant.
De GPU: .....
Manufacturer NVIDIA
GeForce 9400M Series
GeForce 9400M (G) / ION (LE) 16 @ 450 MHz
GeForce 9400M GeForceBoost (compare) 24 64 Bit
Codename MCP79MX
Pipelines 16 - unified
Core Speed 450 MHz
Shader Speed 1100 MHz
Shared Memory yes
DirectX DirectX 10.0, Shader 4.0
Transistor Count 282 Million
technology 65 nm
Features PureVideo HD VP3
Date of Announcement 14.10.2008
Maar als je echt zo weinig wil besteden (en perse een iMac wil), zou dit best wel een goede keus zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door iCore op 08-12-2017 16:58 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi

Ik zat voor mijn dochter 11 jr, met dezelfde orrientatie.
Beetje internetten en fimpjes kijken. Dan nog word en powerpoint. Meer doet ze er eigelijk niet mee.

Zat mij te orrienteren op imac 2009. We hebben ook nog een late 2009 staan die op zich goed werkt. Geloof dat daar een ssd in zit.

Er er veel verschil in een early 2009 en een late 2009"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:34
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:06:

Zit er veel verschil in een early 2009 en een late 2009"
Het verschil tussen een early 2009 en late 2009 is dat de early 2009 geleverd is in 20” en 24” en het late 2009 model in 21,5” en 27”

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:43

St@m

@ Your Service

Waarom zou je ~9 jaar oude hardware willen kopen :?
Ik kan best begrijpen dat je een keer een Mac wilt proberen, maar om dan maar antieke hardware te kopen..

[ Voor 25% gewijzigd door St@m op 13-12-2017 06:42 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
iCore schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:52:
Maar als je echt zo weinig wil besteden (en perse een iMac wil), zou dit best wel een goede keus zijn.
Ik zou dan eerder voor een Mac mini gaan. Tóch een Mac maar voor minder budget. Dus voor €250 heb je een recenter model dan 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mac mini is ook interesante optie. Ik heb nog wel een monitor staan.
Toch maar is verdiepen in die mini’s
Vanaf welke versie kan je nog meegaan in de huidige software updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:12

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Even Googlen naar de systeem eisen van High Sierra daar wordt alles vermeldt. Zo uit mijn hoofd de 2010 versie van de mini

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:09:
Mac mini is ook interesante optie. Ik heb nog wel een monitor staan.
Toch maar is verdiepen in die mini’s
Vanaf welke versie kan je nog meegaan in de huidige software updates.
De mid 2010 / zomer 2010 Mac Mini is het minimale, maar voor niet al te veel meer heb je een 2011 of 2012 model die fors sneller zijn. De 2014 zou ik vermijden, te duur voor wat-ie kan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben toch voor een imac gegaan, mid 2011 i5.

bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zolang er maar min. een SSD en 6/8GB aan RAM in zit, draait een oudere Mac nog prima voor bovenstaande doeleinden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Schuimpje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 15:39
Zoals al vaker is opgemerkt zou ik zeker voor een model met SSD gaan. 250 Euro is niet heel goedkoop voor zo'n oud model.

Om welke reden wil je graag eens een Mac proberen? Als je een goed beeld wilt vormen van het werken met MacOS of van de mooie displays waar die producten om bekend staan, zul je zeker niet onder de indruk zijn van de machine die je hier aangeeft.

Eigenlijkt geldt voor alle Apple-producten dat je niet zomaar voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Superduur hoeft het niet te zijn (voor onder de 1000 euro zijn er veel snellere opties beschikbaar), maar voor minder dan 500 euro heb je geen vlotte MacBook of iMac.

Een tussenoplossing zou inderdaad de Mac Mini zijn. Dat is zeker een leuke optie als je nog een display, toetsenbord en muis hebt. Ook in dit geval zou ik trouwens aanraden om een model met SSD te nemen, of om bij een tweedehands model er zelf een in te bouwen. Tutorials daarvoor staan op o.a. iFixit, en een kleine SSD heb je al vanaf zo'n 60 euro.

Succes met je keuze!
Pagina: 1