Video's afspelen met Raspberry pi 3

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-09 18:50
Beste mede Tweakers.

Omdat ik graag video's wil afspelen op mijn tv, ben ik opzoek naar een optie om dat mogelijk te maken.

Nu kan ik er een laptop of een kleine pc aanhangen, maar omdat ik graag knutsel en nieuwe dingen wil leren is mijn oog gevallen op een Raspberry pi 3.

Nu gaat het mij hierom:

Kan de Raspberry in combinatie met raspian of ubuntu mate, video's afspelen met bijvoorbeeld vlc en dan met volledig scherm op mijn tv?
Het is de bedoeling om de films af te spelen vanaf een externe harde schijf of via de browser.

Alvast bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:29
osmc.tv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
CryRaven schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:27:
Beste mede Tweakers.

Omdat ik graag video's wil afspelen op mijn tv, ben ik opzoek naar een optie om dat mogelijk te maken.

Nu kan ik er een laptop of een kleine pc aanhangen, maar omdat ik graag knutsel en nieuwe dingen wil leren is mijn oog gevallen op een Raspberry pi 3.

Nu gaat het mij hierom:

Kan de Raspberry in combinatie met raspian of ubuntu mate, video's afspelen met bijvoorbeeld vlc en dan met volledig scherm op mijn tv?
Het is de bedoeling om de films af te spelen vanaf een externe harde schijf of via de browser.

Alvast bedankt voor de adviezen.
Dat is mogelijk maar werkt niet heel erg lekker (traag).

Maar er zijn zat pakketten die een volledige (goed draaiende) media player omgeving aanbieden. De bekendste is denk ik wel Kodi:
https://kodi.tv/

Zelf gebruik ik OSMC:
https://osmc.tv/

Wat andere alternatieven:
https://beebom.com/kodi-alternatives/

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
ChojinZ schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:32:
[...]

Dat is mogelijk maar werkt niet heel erg lekker (traag).

Maar er zijn zat pakketten die een volledige (goed draaiende) media player omgeving aanbieden. De bekendste is denk ik wel Kodi:
https://kodi.tv/

Zelf gebruik ik OSMC:
https://osmc.tv/

Wat andere alternatieven:
https://beebom.com/kodi-alternatives/
Bedankt voor je reactie.

Installeer je kodi onder het os of is het een standalone pakket?

Ik zou namelijk ook nog willen browsen en de pi verder willen ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
CryRaven schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:41:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Installeer je kodi onder het os of is het een standalone pakket?

Ik zou namelijk ook nog willen browsen en de pi verder willen ontdekken.
Soort van standalone. Geld ook voor OSMC. Maar je kan een dualboot overwegen. Of een 2e sd card kopen en dan switchen naar het OS wat je nodig hebt.

Ik denk dat je eisen voor nu iets te hoog zijn. Wat jij wil kan weliswaar allemaal wel, maar een Raspberry is gewoon niet heel snel. Je zal vaak toch keuzes moeten maken. Of het 1 OF het ander.

Ik krijg het idee (correct me if im wrong :+ ) dat jij nu opzoek bent naar een volledige desktop omgeving, met alle toeters en bellen, wat ook nog eens goed performend. Helaas is dat allemaal niet mogelijk met de Raspberry.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
ChojinZ schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:58:
[...]

Soort van standalone. Geld ook voor OSMC. Maar je kan een dualboot overwegen. Of een 2e sd card kopen en dan switchen naar het OS wat je nodig hebt.

Ik denk dat je eisen voor nu iets te hoog zijn. Wat jij wil kan weliswaar allemaal wel, maar een Raspberry is gewoon niet heel snel. Je zal vaak toch keuzes moeten maken. Of het 1 OF het ander.

Ik krijg het idee (correct me if im wrong :+ ) dat jij nu opzoek bent naar een volledige desktop omgeving, met alle toeters en bellen, wat ook nog eens goed performend. Helaas is dat allemaal niet mogelijk met de Raspberry.
Een volledige snelle desktopomgeving hoeft van mij niet, daar heb ik een pc voor.

De hoofdfunctie is om soepel video's af te spelen op de tv, de rest is leuk, maar niet noodzakelijk.

Hij hoeft verder niet veel te kunnen, want voor intensieve dingen is hij zoals je zegt te zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor Kodi wordt vaak verwezen naar LibreElec. Dat is echter geen volledige omgeving waar je nog een browser naast kan hebben. Je zal dan eerder Rasbian installeren met een browser naar keuze (zal Firefox zijn denk ik zo) en Kodi ernaast. Dan kan je tussen de twee wisselen. Maar tegelijk draaien moet je niet gaan proberen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is geen hardwarevraag maar een softwarevraag over (Non-Windows) software.

Move OH -> NOS

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
@dion_b Bedankt.

Bedankt voor jullie reacties zo ver.
Ik ga nog even na of een Raspberry pi echt wel aansluit op mijn wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
CryRaven schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:49:
@dion_b Bedankt.

Bedankt voor jullie reacties zo ver.
Ik ga nog even na of een Raspberry pi echt wel aansluit op mijn wensen.
Een Raspberry pi koop je om te knutselen, te experimenteren en om te leren. Als je iets wilt wat je ff snel installeert en vervolgens draait moet je geen Pi nemen. Daarnaast moet je ook wel bereid zijn om je te verdiepen in Linux.

Zelf wist ik totaal niet waar ik aan begon toen ik een Pi kocht. Het heeft me meer dan een maand gekost om Kodi enigzins naar mijn wensen geinstalleerd te krijgen. Putty had ik nog nooit van gehoord en de commandline was iets wat ik enkel kende van tv uit mijn kinderjaren.
En na bijna 2 jaar krijg ik bepaalde zaken nog steeds niet voor elkaar. FF een linux foldershare maken is voor mij nog steeds een probleem. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Ik kan van harte aanraden om met een Pi te knutselen, maar dat ding is vanaf dag 1 bedoeld als leerhulp, niet als kant-en-klare mediacenter oid. Hij wordt wel vanaf dag 1 ook (met pijn, veel moeite en tegenvallende performance) daarvoor gebruikt, maar de tijden zijn veranderd. Voor de prijs van een Pi koop je ondertussen andere dingen die daar wel voor ontworpen zijn (om te beginnen een Chromecast - de 2015 versie is nauwelijks duurder dan een Pi, zelfs goedkoper als je prijs van een behuizing, voeding, SD-kaart etc meerekent).

Kortom, bepaal hoeveel moeite je wilt doen en wat je wilt bereiken; een Pi kan veel meer dan een Chromecast, maar als je vooral media wilt kijken is de Chromecast aanzienlijk beter erin...

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 06-12-2017 23:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Met LibreElec of OSMC hoef je niet te knutselen op een Pi voor een volwaardige Full HD videospeler. Of een audioserver met Volumio.

Compleet image downloaden, installeren op de SD en klaar. Moeilijk is dat niet.
Wil je toch knutselen dan is het handig om een paar SD kaartjes in huis te hebben die je omwisselt op de Pi. Dan heb je altijd een stabiele set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
CR2032 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:26:
Met LibreElec of OSMC hoef je niet te knutselen op een Pi voor een volwaardige Full HD videospeler. Of een audioserver met Volumio.

Wil je toch knutselen dan is het handig om een paar SD kaartjes in huis te hebben die je omwisselt op de Pi. Dan heb je altijd een stabiele set.
Ik vraag mij af of een pi voldoende kracht heeft om mijn bestanden soepel kan afspelen op de tv(bestanden zijn 2 tot 10 GB).
Ik heb geen zin dat hij op de helft begint te bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:10
CryRaven schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 04:59:
Ik vraag mij af of een pi voldoende kracht heeft om mijn bestanden soepel kan afspelen op de tv(bestanden zijn 2 tot 10 GB).
Grootte is geen factor. De gebruikte codec wél.

Voor de Raspberry Pi geldt dat hij H.264 beperkt geaccelereerd kan afspelen. Daarvoor maakt hij gebruik van de hardware decoder via MMAL. In de mediadsitributies die hierboven al zijn genoemd zit dat geimplementeerd (OSMC), in 'plain' Ubuntu niet.

Bovendien is alleen fullscreen output mogelijk, accelerated video in een window gaat dus niet.

Ik heb zelf MMAL ook wel werkend icm. mpv, maar heel geweldig is het allemaal niet (bv. geen deinterlacing voor 1080i conten, rare groene artefacts bij dropped framest.

Het is een aardig experiment als je er OSMC opzet, maar als je zeker wilt zijn dat je niet tegen beperkingen aanloopt kun je beter iets van een NUC kopen. Gelukkig kost de RPi3 niet zo veel..
Ik heb geen zin dat hij op de helft begint te bufferen.
Playback zal 'haperen' als een softwarematige decoder het niet bij kan houden, 'bufferen' is alleen een probleem als het videobestand zelf niet snel genoeg gelezen kan worden (dat is je probleem soiweso niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
CR2032 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:26:

Een standaard install stelt idd niet heel veel. Maar zodra je wil gaan customizen of een beetje sleutelen aan de performance zal je al snel onder de motorkap moeten duiken. Daarnaast (maar dat is mijn ervaring) is de Pi icm OSMC soms best wel picky met hardware. Usb sticks die niet worden herkend, wifi stickjes die niet werken. Met tweaken is dat uiteindelijk wel op te lossen, maar (wederom mijn eigen mening ;) ) dat gaat niet altijd van een leien dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
ChojinZ schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:54:
[...]

Een standaard install stelt idd niet heel veel. Maar zodra je wil gaan customizen of een beetje sleutelen aan de performance zal je al snel onder de motorkap moeten duiken. Daarnaast (maar dat is mijn ervaring) is de Pi icm OSMC soms best wel picky met hardware. Usb sticks die niet worden herkend, wifi stickjes die niet werken. Met tweaken is dat uiteindelijk wel op te lossen, maar (wederom mijn eigen mening ;) ) dat gaat niet altijd van een leien dak...
In de praktijk hoef je toch niet te customizen? Met OSMC, LibreELEC of OpenELEC is mijn ervaring altijd plug en play. Je bent meer bezig om Kodi goed in te stellen. Zelf heb ik met mijn Pi 2B en een Zero gelukkig nooit beperkingen meegemaakt met hardware, alles werkt.

Mooie is dat de Raspberry Pi gelijk ook de afstandbediening van de TV herkent met HDMI-CEC. Je hebt dan zo een spotgoedkope en fijne mediaplayer. Die je ook nog eens voor andere dingen kunt gebruiken.

Multi Pi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
CR2032 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:05:
[...]

In de praktijk hoef je toch niet te customizen? Met OSMC, LibreELEC of OpenELEC is mijn ervaring altijd plug en play. Je bent meer bezig om Kodi goed in te stellen. Zelf heb ik met mijn Pi 2B en een Zero gelukkig nooit beperkingen meegemaakt met hardware, alles werkt.

Mooie is dat de Raspberry Pi gelijk ook de afstandbediening van de TV herkent met HDMI-CEC. Je hebt dan zo een spotgoedkope en fijne mediaplayer. Die je ook nog eens voor andere dingen kunt gebruiken.

Multi Pi. :)
Klopt, maar dat heb ik zelf ook al aangegeven. ;) Customizen is optioneel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Even een kleine update.

Ik heb na wat wikken en wegen besloten om voor een simpele Intel NUC te gaan.

Vandaag geïnstalleerd, en hij voldoet prima aan mijn wensen.

Wel een beetje slomer dan ik gewend ben, maar dat is logisch, ik heb er eerst een HDD ingedaan.
Ik wacht even de kerstaanbiedingen voor een leuke ssd af.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1